שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)
שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)

ההסכם נחתם: מסלול שדה התעופה יוארך ל-2,100 מטר

יממה לאחר הפרסום הבלעדי ב"כלבו - חיפה והצפון" חתמו עיריית חיפה, משרד התחבורה וחברת נמלי ישראל על הסכם שלפיו יוארך מסלול ההמראה והנחיתה של שדה התעופה ל-2,100 מטר. במסגרת ההסכם התחייבה העירייה לא לעכב את הקמת נמל המפרץ

פורסם בתאריך: 14.8.19 17:14

מסלול ההמראה והנחיתה של שדה התעופה בחיפה יוארך ל-2,100 מטר, כך נקבע היום (רביעי) בתום פגישה שנערכה במשרד התחבורה. יממה לאחר הפרסום הבלעדי ב"כלבו – חיפה והצפון" על הפשרה המתגבשת בין עיריית חיפה, משרד התחבורה וחברת נמלי ישראל חתמו הצדדים על ההסכם, שלו יהיו שותפות גם רשות שדות התעופה (רש"ת) ורשות התעופה האזרחית (רת"א).

כפי שפורסם אתמול (שלישי) ב"כלבו – חיפה והצפון", במסגרת המגעים הציעה העירייה פשרה ולפיה יוסדרו התכנון, הרישוי וההקמה של נמל המפרץ ושדה התעופה, ולייתר בכך את ההליכים המשפטיים שבמסגרתם היא הגישה עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי לביטול החלטת ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית מחודש מאי לדחות את הערר שהגישה העירייה נגד החלטתה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה לאשר את התוכנית המפורטת לנמל המפרץ – החלטה שגדעה כל אופציה תכנונית להארכת מסלול ההמראה והנחיתה של שדה התעופה חיפה ל-2,400 מטר.

לפי ההסכם, מסלול ההמראה והנחיתה של שדה התעופה יוארך ל-2,100 מטר ברוטו, ש-1,900 מטר מהם ישמשו להמראות ולנחיתות ו-200 המטרים הנוספים ישמשו אזור ביטחון. משמעות הדבר היא שהעירייה חוזרת בה מדרישתה להאריך את המסלול ל-2,400 מטר.

ביום שני התקיימה פגישה במשרד התחבורה בין נציגי העירייה, משרד התחבורה וחנ"י במטרה לקדם את הסכם העקרונות שאותו הציעה העירייה. בפגישה השתתפו מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר אייל, נציגי העירייה – מ"מ ראש העיר נחשון צוק, מהנדס העיר אריאל וטרמן והיועצת המשפטית לעירייה ימית קליין, ונציגי חנ"י – המנכ"ל שלמה ברימן, יו"ר הדירקטוריון עוזי יצחקי, סמנכ"ל תכנון אסטרטגי מיכל טוכלר אהרוני וסמנכ"ל הנדסה לביא מאיר.

בפגישה הציגה העירייה את הסכם הפשרה, ובפגישה נוספת שנערכה היום נחתם ההסכם. בהסכם נקבע תוגש כי תוגש תוכנית בינוי מוסכמת ומתואמת על דעת כל הגורמים לאישורה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה לפי הוראות התוכנית המפורטת לנמל המפרץ. התוכנית תציג את הארכת מסלול שדה התעופה הן בביצוע קירוי (בוקס) מעל מסילת הרכבת בתחומי תוכנית נמל המפרץ והן בקירוי שטחים נוספים שנדרשים להארכתו ולהרחבתו של מסלול שדה התעופה, ובמקביל יבקשו הצדדים מהוועדה לאשר את הבקשה להיתר להקמת יסודות המבנה המרכזי ובקשות נוספות למתן היתרים בתחומי התוכנית.

לפי ההסכם, התכנון המעודכן אשר מתייחס לאזור הכניסה לנמל ולחלק מדרכי הגישה אליו יבטיח את יישום תת"ל (תוכנית תשתית לאומית) 80, אך במקום להאריך את מסלול שדה התעופה ל-1,600 מטר (1,850 מטר ברוטו) – הארכה שלא תאפשר את הגדלת טווח הטיסות מחיפה ואליה – יוארך המסלול ל-2,100 מטר.

תת"ל 80 תכלול טרמינל נוסעים סמוך לתחנת מרכזית המפרץ, כולל חיבור במנהרה לתחום שיתווסף לשדה התעופה בצדו המזרחי או המערבי של המסלול; מסלול ההמראה יוארך ב-115 מטר – הארכה של 80 מטר לכיוון דרום והארכה של 35 מטר למסלול עצמו עד לדרך יגאל ידין; ומסלול ההמראה ואזור הבטיחות יוארכו לכיוון צפון ב-110 מטר נוספים על מה שמוצע היום בתוכנית כך שאורך מסלול ההמראה ואזורי הבטיחות שיכללו בתת"ל יהיה 2,100 מטר ברוטו.

 

 

לפי ההסכם, לאחר עדכון התת"ל היא תוצג לדיון בוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) ובוועדות התכנון השונות ותקודם באופן יעיל ומיטבי לצורך הרחבת שדה התעופה ושימושיו כשדה תעופה בין לאומי אזורי. נוסף על כך, רש"ת תחתום על כתב שיפוי מלא לטובת עיריית חיפה והוועדה המקומית שלה בגין תביעות לירידת ערך ופיצוי הפקעה מכוח התת"ל. במסגרת ההסכם התחייבה העירייה להסיר את העתירה המינהלית שהוגשה על ידה ועיכבה את הקמת נמל המפרץ. כמו כן התחייבה העירייה לא לנקוט הליכים משפטיים בעתיד בנוגע להיתרי הבנייה של הנמל החדש.

בעירייה מייחסים את שינוי המגמה במשרד התחבורה ליחסים בין שר התחבורה החדש בצלאל סמוטריץ' לבין יו"ר סיעת הבית היהודי במועצת העיר יואב רמתי, המכהן גם כיו"ר דירקטוריון החברה העירונית יפה נוף.

ראש העיר עינת קליש רותם: "זו בשורה גדולה לחיפה ולכל מטרופולין הצפון. שדה התעופה הוא מנוף כלכלי חיוני לצפון המדינה. כולנו שמחים על תחילתו של שיתוף פעולה עם כל גורמי משרד התחבורה".

טרנר-אייל: "אני מברכת על נכונותם של הצדדים להגיע לפשרות שיאפשרו את המשך קידום התוכניות החשובות הן למשרד התחבורה והן לחיפה. ההסכם יאפשר לצמצם את העיכובים שנבעו כתוצאה מהתנגדויות של עיריית חיפה וגורמים נוספים שמטרתן היתה לשנות את תכנון נמל המפרץ החדש. לפי התכנון, נמל המפרץ צפוי לפעול במחצית הראשונה של שנת 2021".

עמותת שינוי בחיפה, שאותה ייסד גד זאבי, מסרה בתגובה לחתימת ההסכם: "נראה כי בעיריית חיפה לא מבינים את התרומה הכלכלית של שדה בין לאומי לעיר, כנראה מחוסר ניסיונם בתחום ומאי העסקתם של מומחים כלכליים. ההחלטה שקיבלה העירייה היא סתימת הגולל על עוגן כלכלי שיכול לתרום לתוספת של 40 לתוצר הלאומי הגולמי השנתי של העיר ולמעשה תביא לתפעול הפסדי של שדה תעופה שייפול על משלמי המסים בחיפה. העמותה העבירה לעירייה ולממשלה הצעה חלופית ראויה שנבחנה על ידי גורמי כלכלה ומומחי תעופה, שיכולה היתה להביא להקמת נמל תעופה בין לאומי לצד הנמל הימי החדש מבלי לפגוע בשטחו ובתפעולו של הנמל הימי. העובדה שהעירייה לא התייחסה להצעה זו והיא מנותקת לחלוטין מכל ניסיון להידברות ולעזרה, ומעוררת תהייה רבה אם הנהלת העיר רוצה לשמר את חיפה כעיר ענייה ומזדקנת שתושביה הצעירים נוטשים אותה או להפוך אותה לבירת מטרופולין הצפון. העמותה תעשה כל שבידה כדי לשנות החלטה זו".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

32 תגובות
  1. אבי הראל

    מרב עצים לא רואים את היער. בכמה יגדל טווח בטיסות? לאילו יעדים אפשר יהיה להגיע מחיפה?

  2. אבי הראל

    מעניין מה קרה לנושאי הבטיחות בשל המגבלות הטכניות, הקרבה להר וכיו"ב.

  3. רון

    כאילו לא מספיק הזהום אויר החונק אותנו,
    עכשיו יתווסף לזה רעש מחריש אוזניים,של המראות ונחיתות,באמת תודה לכם עיריית
    חיפה.

  4. דבי

    מישהו בדק בכלל מפגעי רעש וזיהום שיתווספו מהיופי הזה לקריות ולחיפה?

  5. יואל

    כל הכבוד לראש עיריית חיפה עינת קליש רותם שלא וויתרה על שדה התעופה של חיפה.
    ראש העיר הקודם רצה לחסל את נמל התעופה של חיפה לטובת הנמל הימי.
    גם תושבי העמק יכולים לחגוג כי עכשיו כבר לא יבנו נמל תעופה בין לאומי ברמת דוד,ולא יהרסו את הטבע.

  6. מפרגן לכלבו על הסקופ

    כלבו. שיחקתם אותה! הבאתם את סקופ השנה עוד לפני שנסגר וגם הראשונים לפרסם על סגירתו. עכשיו אני רואה את העיתונות המקומית באור משמעותי.

  7. שוב מדינת חנ"י ניצחה את עיריית חיפה

    לצערנו אין פה שום הישג. מראש משרד התחבורה הציע 2100 וכל העתירות הוגשו כי ידעו שאין לזה שום תועלת, מטוסים קטנים
    לא יהיו כלכליים ורוב חברות התעופה הגדולות בכלל לא מחזיקות מטוסים קטנים.
    המאבק היה על 2400. בעצם עם רצועת בטחון טיסה בלבד קבלנו 1900. זה לא יספיק אפילו לטיסות לאתונה.
    לא ברור לי על מה החגיגה, אולי משרד התחבורה ראה שהעירייה הפסידה בכל העתירות אבל יכולה לגרום נזק והתגייס להפיק
    עבור קליש הצגה על הישג כדי להוריד אותה מהעץ וגם מהפחד של הסינים..
    חיפה שוב הפסידה.

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בתור תושב האיזור אני רוצה להודות לראש העיר המדהימה של חיפה, שאם היא היתה נבחרת לפני 4 שנים אז היה לנו שדה תעופה בינלאומי לכל דבר, אבל גם ככה הרווחנו ונוכל לטוס לפחות לאגן הים התיכון בלי להגיע לנתב"ג. כל כך אלמנטרי ובכל זאת לא אדון גוראל ולא שר התחבורה הקודם לא ספרו אותנו בכלל. אז עינת, חזקי ואמצי, גם אם הניצחון הוא חלקי, הקרב האמיתי עוד לפניך ולפנינו, הכוונה למפעלי המוות, ושם אנחנו חייבים לנצח.

  9. 4 תגובות שליליות מול 1 חיובית.

    הכתבה הקודמת, של כלבו בנוגע לעתירה של העיריה הייתה שלילית ופרובוקטיבית. "כלבו" -מה קרה לכם היום? למה אין הסבר למה הייתה דרישה הארכת שדה התעופה? הרי נאמר שההארכה של המסלול נועד כדי לאפשר טיסות ישירת לבירות באירופה, ובכך לחסוך נסיעה לנתב"ג, ואף לאפשר נחיתות (הכי חשוב) בחיפה, לעידוד תיירות פנים לחיפה ! למה לא לכתוב את זה? רק כדי לעצבן את אבי הראל?,..ואת השאר?

  10. קריית חיים

    זכינו בראש עיר נחושה מה שנקרא עם "בייצים" קשוחה ולא מתקפלת ללחצים כאלו ואחרים …רק ככה היום אפשר להשיג דברים ולהגיע רחוק.
    עכשיו יהיה אפשר לטוס מחיפה לאירופה ומשם לניו יורק יהב היה נכנע בלי לנסות להילחם בכלל ..יישר כח עינת המשכי כך

  11. אבנר בתגובה ליואל

    כבר מצאת סיבה לברך את ראש העיר? . הרי טענה שאסור להתפשר ונמל המפרץ הוא אסון. סוף סוף למדה על בשרה שאין מנוס מפשרות…ולעשות שרירים זה טוב מול הצלמים אבל לא מקדם לשום מקום. מקווה שקליש תגיע לעוד הישגים על ידי פשרות. אמר ראש הממשלה המנוח לוי אשכול ז"ל: אני מתפשר ומתפשר ומתפשר עד שאני משיג את מה שאני רוצה. כך נהג יונה יהב כשעינת השמיצה אותו על ויתורים. הנה : ויתרה והשיגה משהו. וחוץ מזה זה לא יחליף את תוכניות נמל התעופה הבינלאומי ברמת דוד. הארכת המסלול עדיין לא מאפשרת למטוסים גדולים לנחות פה..כלומר, עדיין לא נועד למטוסים ממערב אירופה.

  12. אא

    אההה עכשיו מבינים את סובלנותה המופלגת של קליש כלפי בפרובוקטור הגזעני חבר המועצה הרמתי. יש לו קשרים עם סמוטריץ' וזה מה שקליש היתה צריכה – לזכות בכמה נקודות בדעת הקהל בזכות ה"הישג" הזה. 🙁

  13. הטכנולוגיה התעופתית

    נקווה, שיהיו מטוסים שכן יוכלו בעתיד להשתמש בשטח קטן יותר לנחיתה, ושנוכל גם במסלול שאושר לנסוע למערב אירופה, אולי עם עצירה אחת נוספת. לכל אלה שמקטרים, (התרגלנו לזה כבר), קחו נשימה עמוקה. זה עוזר תמיד!

  14. רן

    בקיצר ,לא קרה כלום טוב
    אין באמת הרבה מטוסיי סילון שיכולים להשתמש במסלול הזה אולי מלבד בומברדייר c .אז האפשרויות מוגבלות מאוד .
    ניראה כאילו ביזבוז כספי ציבור .

  15. ערן

    בעצם היא "התפשרה" על ההצעה הראשונה שחנ"י הציעו. אז איפה ההישג הגדול ????

  16. מסכנים תושבי הקריות !!!! פשוט מסכנים !!!!

    קדימה לצאת מהר לרחובות במחאה !
    תדחפו גם את כל ראשי הערים בקריות – כולם התנגדו בעבר לרעיון של שדה בינלאומי גדול בחיפה !!!

  17. אחד שמתבייש להגיד שהצביע קליש

    אני לא יודע אם עבדו על קליש או שגם היא בעובדים עלינו. מסלול של 2,100 לא מאפשר טיסות מעבר לטווח הבינוני. אני מניח שאורך המסלול המדובר הוא ברוטו. אם מורידים מזה את חלק החירום אנחנו נשארים עם 1,900 מטר. זה לא מספיק להמראת 737-800/900 או איירבאס 320/321 שזה רוב המטוסים שממריאים מישראל לאירופה.
    במקביל אנחנו מפסידים את הפיתוח המהיר של רמת דויד שעכשיו יעוכב בתירוץ שהינה יש בחיפה שדה בינלאומי, מקבלים רעש לתושבי הקריות ו קבלים הגבלות בנייה במפרץ מה שיקטין את הסיכוי להוצאת המפעלים המזהמים.
    האם קליש מונעת מהרצון להציג הישג מהיר על חשבון פתרון אמיתי?

  18. EH

    A runway of at least 6,000 ft (1,829 m) in length is usually adequate for aircraft weights below approximately 200,000 lb
    (90,718 kg). Larger aircraft including

    The Boeing 737-800 is an example of an average sized airplane. It has a maximum takeoff weight of about 80,000 kg (175,000 lbs). This includes the weight of the plane, which is about 41,000 kg (90,000 lbs), and the weight of the fuel which is about 18,000 kg (40,000 lbs). This leaves about 20,000 kg (45,000 lbs) for passengers, cargo, and crew.

    כלומר 737-800 יכול להמריא מהשדה שאורכו 1900 מ' אורך נטו.

  19. כולם כבר החליטו ובנו את השדה... כאשר רת"א (רשות התעופה האזרחית) ורש"ת (רשות שדות התעופה) בכלל נגד היתכנות לשדה גדול ומסלול ארוך !!!

    פשוט בדיחה !!
    כולם עובדים על כולם !!
    היו צריכים להוריד את ראש העיר והעוזר שלה מהעץ הגבוה…
    הבעיה שהם הסתבכו שם על העץ והיה קשה מאוד…
    אז עכשיו מספרים שעשו הסכם פשרה שעדיין מעולה לעיר חיפה…
    אז מספרים… שיספרו… כולם מנצחים… כולם מרוויחים…

  20. זה הסכם ריק בדיוק כמו ההסכם לשיקוע הרכבת

    זה בדיוק כמו שיהב בישר על חתימת הסכם לשיקוע הרכבת בתמורה לחשמול.
    עכשיו מתברר שהם דורשים לחשמל בלי שיקוע והפרידו את המקטעים לאלץ את חיפה להסכים לעמודים דרך כל העיר ועוד שתי מסילות.
    אז חברת נמלי ישראל יאמר לזכותה למדה בדיוק את אותו תכסיס של הרכבת.
    היא חתמה שהיא תאפשר להארכת המסלול קצת, 2100, ממש עשתה לנו טובה גדולה מי ישמע, אבל בתנאי שקודם כל הם יקבלו לבנות
    מה שהם רוצים והעירייה לא יכולה להתנגד לכלום בנמל המפרץ יותר. ואז כשירצו לממש את הארכת המסלול יגידו שהסינים מתנגדים
    כי זה מסכן להם את הסחורות ואת המנופים בלה בלה ויבטלו את ההארכה.

  21. קרייתי

    הלאה ישראל, ההישג היחיד הוא של הסינים ושל מחלקי הכסף לטייקונים, הקרייתי הפריפארילי יטוס לאירופה מבלי לעבור בדיוטי המלא בנתב"ג,ובקריית חיים והמפרץ יגדל הזיהום האבק ויהיה סואן ורועש……..

  22. קרייתי

    איזה כיף-ועכשיו יזכו תושבי חיפה וקריית חיים גם בזיהום ממטוסים גדולים, וגם מהנמל והמשאיות והפעילות בנמל הסיני החדש בקישון!

  23. משתינים בקשת על תושבי הקריות... הנפגעים העיקריים !!! ובעיקר קרית חיים. הכי קרובה לזיהום מהמפרץ ! והכי קרובה לשדה התעופה !

    לא יאומן !

    וההבטחות במהלך הבחירות לתושבי קרית חיים היו עד השמיים לדאוג להם…

  24. מנהיגות ברמות הגבוהות ביותר

    ארוע מדהים שמצביע על החזון הנדיר של ראש העיר. תושבי חיפה יכולים לסמן את תחילת השינוי של העיר מעיר תעשיה מזוהמת לעיר תיירות יפה ונקיה. יקח זמן אבל האנשים הנכונים מובילים את העיר לעתיד.

  25. 737 ממריא ונוחת במיקונוס

    שם יש 1900 מטרים נטו.
    גם האיירבאס המקביל טס לשם בכמויות.
    התכוננו, יהיה כיף לטוס מחיפה!

  26. לא רואה איך זה משנה משהו.

    מספרים לנו מעשיות.
    התיירים ימשיכו לטוס לנתב"ג.
    מקסימום ייצאו מפה כמה טיסות לרודוס וכרתים.
    יהיו כמה טיסות בקיץ.. וזהו. מה שהיה הוא שיהיה.
    זה לא שדה בינלאומי וההשפעה תהיה זניחה.
    חיפה לא רביירה צרפתית ולא קוסטה בראבה.
    לא משקיעים אצלנו ביופי של העיר והטבע.

  27. ערן

    וואו… הישג מדהים? או שלא…!!
    בסה"כ העיריה הסכימה קרוב מאד למה שהוצע לה תחילה על ידי משרד התחבורה וחנ"י. והנמל הסיני יקום וכל ההתנגדויות של העיריה הוסרו. אז מה חדש?

  28. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מייחלים לשדה תעופה בינלאומי בצפון. נקווה שיקרה מהר ככל האפשר.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר