בסיס רמת דוד (צילום: גיל אליהו)
בסיס רמת דוד (צילום: גיל אליהו)

חיפה או רמת דוד? ייבחן מחדש שדה תעופה בנבטים

ראשי רשויות בעמק, שמתנגדים להקמת שדה תעופה ברמת דוד, מרוצים מהודעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הורה לראש המל"ל לבחון מחדש את הקמתו של שדה משלים לנתב”ג בנבטים. ראשי הרשויות מאוכזבים מהסכם בין עיריית חיפה למשרד התחבורה שפוגע במאבקים

פורסם בתאריך: 14.9.19 19:34

בתחילת חודש ספטמבר הונח על שולחנו של ראש העיר דימונה בני ביטון, המשמש גם כסגן יו”ר מרכז השלטון המקומי, מכתב מראש הממשלה בנימין נתניהו במענה לפנייתו בנושא הקמת שדה תעופה בין לאומי משלים לנתב”ג בנבטים. “הנחיתי את ראש המל”ל להקים צוות שיבחן מחדש את ההיתכנות הביטחונית של פתיחת שדה תעופה בין לאומי בנבטים”, כתב נתניהו לביטון.

עד מהרה הופץ המכתב בקבוצות הווטסאפ השונות של מטה המאבק נגד הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג ברמת דוד. העובדה שהוא נכתב בסמוך מאוד למועד הבחירות, כפי שפוליטיקאים אוהבים לעשות, ולמעשה לא הבטיח דבר מלבד דיון נוסף, לא הפחית מחשיבותו בעיני ראשי הרשויות המקומיות באזור העמקים ותושביו.

מאז אוקטובר 2014, עת עברה החלטת הממשלה מס’ 2050 שעסקה בהקמת שדה תעופה משלים לנתב”ג בשטחי בסיס חיל האוויר ברמת דוד, מצוי עמק יזרעאל במאבק עיקש ומתמשך לביטולה. שם היו רוצים לראות את השדה הבין לאומי מוקם בנבטים שבנגב, וגם ראשי הרשויות המקומיות בדרום, שמעוניינים בשדה תעופה בנגב, הצטרפו למאבק.

ראש המועצה האזורית מגידו איציק חולבסקי, ממובילי המאבק: “אני לא משתייך לצד הפוליטי של ראש הממשלה ואני לוקח בחשבון שיש גם שיקולי בחירות כששולחים מכתב כזה, אבל מנגד יש לביטון מעמד חזק מאוד בליכוד, והוא לא אחד שיעבור לסדר היום אם יתברר לו שלתוכן המכתב אין ערך”.

ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר, ששדה התעופה המשלים, אם יקום, יהיה בתחום שיפוט מועצתו: “אני רואה במכתב הזה שינוי דרמטי. למעשה כפינו על חברי המועצה הארצית לתכנון ובנייה להכניס לתכנון את החלופה הארצית להקמת שדה התעופה המשלים בנבטים בניגוד לרצונם. הם הובילו את חלופת רמת דוד בצורה אגרסיבית ושיטתית, ולדעתי לא מקצועית, ואנחנו חשפנו שהבדיקה שהם עשו לא היתה מספיק רצינית”.

לדבריו של בצר, “תכנון חלופת נבטים באמת מקודם, אבל מתחת לפני השטח אנחנו יודעים שהם מקדמים ורוצים יותר לראות את רמת דוד כשדה התעופה החלופי לנתב”ג, אפילו לא כשדה משלים. המדינה רוצה להביא לעמק 40,000,000 נוסעים בשנה. זו התחזית לשנת 2060. כיום השיא בנתב”ג עומד על 23,000,000 נוסעים בשנה. זה אבסורד, זה מטורף. אנחנו, בניגוד למדינה, כן נכנסנו לעובי הקורה וביצענו בדיקות בתחום הרעש, בתחום הכלכלי, בתחום הנגישות ובתחום הסביבתי, וגם בדקנו את השפעת הציפורים על התעופה בשדה. התוצאות של הבדיקות השונות נמצאות בידינו. אם השדה הזה יקום ברמת דוד, העמק ייהרס לגמרי”.

 

 

בשבוע שעבר ניצלו ראשי הרשויות המקומיות בעמק את ועידת המשפיעים של חברת החדשות שהתכנסה בתל אביב כדי להיפגש עם חברי הכנסת ועם השרים שהגיעו לוועידה ולדבר אל לבם שייתמכו באופציית נבטים. כמה ימים לאחר מכן, ביום ראשון, נפגשו ראשי רשויות מקומיות מהצפון והדרום עם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ’ ודנו איתו בעניין.

 

ראשי הרשויות המקומיות בפגישה עם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (צילום: דוברות המועצה האזורית מגידו)

ראשי הרשויות המקומיות בפגישה עם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (צילום: דוברות המועצה האזורית מגידו)

 

חולבסקי: “בפגישה עם סמוטריץ’ אמרתי שבעמק יזרעאל יש שתי בעיות תחבורה מרכזיות – אחת קיימת, שנקראת כביש 66, והשנייה היא שדה התעופה שאנחנו מנסים למנוע. הדגשתי בפניו שזה לא מאבק NIMBY (ביטוי באנגלית שפירושו הוא “לא בחצר האחורית שלי”; ש”מ) ועל שעות השינה של תושבי העמק, אלא מאבק לאומי אסטרטגי על הצורך לשמור על עמק יזרעאל כאזור חקלאות והתיישבות, ובמקביל על הצורך לפתח את הנגב עם שדה תעופה”.

לדבריו של חולבסקי, מחוות דעת כלכלית שהוכנה עבור מטה המאבק של תושבי עמק יזרעאל והרשות לפיתוח הנגב עולה שהקמת השדה ברמת דוד תעלה 18 מיליארד שקל יותר מאשר הסכום שיידרש להקמתו בנבטים: “זה יהיה בזבוז כספי ציבור משווע”.

בצר: “אנחנו ממשיכים לדבוק בגרסה שאפשר לקדם את חיפה כשדה תעופה משלים. התאכזבנו מאוד מההסכם בין עיריית חיפה למשרד התחבורה ולחברת נמלי ישראל, שבו סוכם כי עיריית חיפה לא תתנגד להקמת השדה המשלים ברמת דוד, והשבוע הגשנו עתירה נגד ההסכם הזה. הוא לא מידתי, לא נכון והוא גורם לכך שלא ייקחו בחשבון שטח שיש בו פוטנציאל גדול להקמת שדה תעופה בין לאומי, עם מסלול לתוך הים ועם יכולת תעופה לכל העולם. עשינו בדיקה מקצועית עם חברה ספרדית שהוכיחה כי הקמת השדה בחיפה היא אפשרית ותיתן מענה לכל הצפון, ובשילוב שדה תעופה ענק שיכול להתפתח ללא הפרעה בדרום, כל המדינה תרוויח. הנגב והגליל יפותחו, והלחץ על נתב”ג שפוגע במרכז הארץ יוקטן. אני שמח מאוד שראש הממשלה החליט לערוך בדיקה נוספת באמצעות המל”ל, ומקווה שסוף סוף ההחלטה להקים שדה תעופה בין לאומי בעמק תבוטל”.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. טרחנים מאוסים

    אז כל 3 מליון תושבי הצפון צריכים לסבול שעות בכבישים וברכבות עמוסות לנתב"ג, וחוסר בתיירים שבאים רק לירושלים-תל אביב,
    בגלל 30 אלף קשישים הזויים בעמק המתייבש (תראו את התמונה אין שם אחד מתחת גיל 50..)

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר