תוכנית "צפון ירוק" (הדמיה משרד אדריכלים יער-קורין)
תוכנית "צפון ירוק" (הדמיה משרד אדריכלים יער-קורין)

התמלילים חושפים: "עמק החדשנות" – כלל אינה תוכנית

תמליל ישיבת הוועדה המחוזית, שדחתה בקשה של רמ"י לקדם הסדרי תחבורה חדשים שישרתו את מתווה "עמק החדשנות" שאותו הציג שר האוצר משה כחלון לפני הבחירות לכנסת ה-21, חושף כי מדובר בחזון בלבד ולא בתוכנית שמוכנה להגשה למוסדות התכנון

פורסם בתאריך: 15.1.20 07:55

תמליל הישיבה שקיימה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בתחילת חודש דצמבר ואשר הופץ אתמול (שלישי) חושף באופן רשמי כי המתווה הרעיוני הבוסרי שיוזמת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ואשר קרוי תוכנית "עמק החדשנות" הוא בגדר חזון בלבד ולא תוכנית שמוכנה להגשה למוסדות התכנון. כזכור, את המתווה, שנקרא בתחילה תוכנית "צפון ירוק", הציג שר האוצר משה כחלון במרץ 2019, ימים אחדים לפני הבחירות לכנסת ה-21.

לפני כחודש חשף "כלבו – חיפה והקריות" כי ניסיון לקדם את המתווה קרס בישיבת הוועדה המחוזית, שדחתה בקשה של רמ"י לקדם הסדרי תחבורה חדשים שישרתו את מתווה "עמק החדשנות", שמציע פינוי מפעלים מזהמים במפרץ חיפה לטובת הקמת מתחמי מגורים חדשים. ההחלטה התקבלה במסגרת גיבוש ואישור הערות הוועדה המחוזית לתוכנית המתאר הארצית החדשה לתחבורה יבשתית (תמ"א 42). את התמ"א החדשה יוזמים משרד התחבורה ומינהל התכנון והיא נועדה לקבוע את התפרוסת העתידית של תשתיות התחבורה הארצית.

רמ"י הגישה לוועדה המחוזית שורה של הערות לתמ"א וביקשה שהן יוטמעו בהערות הוועדה, שבשלב הבא יועברו לאישורה של המועצה הארצית. במסגרת הערותיה ביקשה רמ"י לסמן בתשריט התמ"א שטח שמור לתכנון מסדרון בלעדי לתחבורה ציבורית בתוואי כביש דשנים (כביש 772), שמתחיל במחלף יגור ומתחבר לרחוב חלוצי התעשייה בקרית חיים, וזאת על מנת לייצר נתיב תחבורה ציבורית טבעתי באזור המתוכנן של "עמק החדשנות" – מתווה שמציע 100,000 יחידות דיור בשטח שיתפנה מהעתקת המפעלים.

כביש דשנים עובר ממזרח למתחם בתי הזיקוק במרחק קצר ממנו, ורמ"י ביקשה גם להמשיך את הכביש עד 300 מטר מהים עבור תחבורה ציבורית תת קרקעית או עילית. תמליל הישיבה חושף את הדשדוש של מתווה "עמק החדשנות", שיוגדר כחזון בלבד כל עוד אינו הופך לתוכנית שמוגשת למוסדות התכנון לשם אישורה תוך עמידה במבחני ההיתכנות והקונקרטיות.

 

 

לפי התמליל הציע נציג רמ"י אופיר בן בוחר לייעד לאורך כביש דשנים תוואי למערכת תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן) שימשיך עד סמוך לקו החוף בקרית חיים, אך בהיעדר תוכנית קונקרטית למתווה "עמק החדשנות" לא ניתן היה לקדם את הבקשה. "לגבי מפרץ חיפה ביקשנו להאריך את כביש 772 ככביש למתע"ן שיעלה בעצם עד קו 300 מטר מהים", אמר בן בוחר, "הציר הזה צריך להיות ציר שמקבל מתע"ן. אנחנו חושבים שצריך לתת את הבדיקה המחוזית, איך אנחנו יכולים להביא את התושבים פנימה, כדי לתת את השירותיות בעתיד ולאפשר את זה גם לתעסוקה וגם למגורים. אנחנו מתכננים. החזון של רמ"י זה לפנות את בז"ן ולהפוך את המפרץ למפרץ אורבני".

לפי התמליל, יו"ר הוועדה המחוזית איתמר בן דוד הגיב לבקשת רמ"י באופן קורקטי ואמר: "תגישו תוכניות קודם כל". בן בוחר השיב: "אנחנו עדיין עושים סקרים. אנחנו נגיש".

בסיום הדיון דחתה הוועדה המחוזית על הסף את בקשותיה של רמ"י וכתבה בהחלטתה: "עוד מוקדם מדי לקבוע בשלב זה את מערכת הדרכים הנדרשת עבור תוכנית 'עמק החדשנות' – תכנון חדש למפרץ חיפה למצב עתידי שבו יוצאו המפעלים של התעשייה הכבדה הפטרוכימית מהמפרץ. ממילא תוכנית זו תידרש בעתיד לשינויים סטטוטוריים ברמה ארצית ומחוזית, שבמסגרתם תיקבע גם מערכת הדרכים המתאימה בהתאם לתכנון שיקודם. נוסף על כך, מסדרון שמור לתחבורה ציבורית עשוי להטיל מגבלות על שילוב תשתית הדרך עם מערכות אחרות".

בהחלטתה העבירה הוועדה המחוזית את המסר ולפיו מהלך מחייב לקידום שינוי ייעוד של קרקעות יוכל להתבצע רק במסגרת תוכנית בנייה מגובשת, הכוללת תקנון ותשריט המתאר את גבולותיה המדויקים, לכל השטח שמוצע לשנות את ייעודו, ואשר תוגש למוסד התכנון הרלוונטי לשם דיון בה.

חלפו כעשרה חודשים מאז הוצג מתווה "עמק החדשנות", אך עד היום לא בוצע המהלך שיאפשר להגדירו כתוכנית סטטוטורית מחייבת – פרסום הודעה רשמית בדבר הכנת תוכנית בהתאם לסעיף 77 לחוק התכנון והבנייה וקביעת תנאים למתן היתרי בנייה או מניעתם בתחום התוכנית בתקופת הביניים של השלמת הכנתה (כלומר עצירת היתרי בנייה למתקנים חדשים במפעלים כצעד מתבקש לנוכח הכוונה לפנותם).

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. רבקה

    מההתחלה היה ברור שמדובר בתעלול בחירות של פגר פוליטי. העיקר שהעבריינית המורשעת נפגשה איתו. עוד בדיחה על חשבוננו.

  2. עבודה בעיניים

    עמק החרטטנות
    ברגע שהתחילו לבנות תעלת תשתיות לשינוע חומרים מסוכנים למפעליםמ במליארד שקל ברור שלא יזיזו כלום

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    גם אם כח לון היה ראש ממשלה ….התכנית לא הייתה יוצאת לפועל מי בכלל האמין לחירטוט של התכנית הזאת ???? אפחד!!!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר