נחל הקישון אחרי הסערה (צילום: אלון בן מאיר, רשות נחל הקישון)
נחל הקישון אחרי הסערה (צילום: אלון בן מאיר, רשות נחל הקישון)

נתוני רשות המים חושפים: שיא בספיקה בקישון

מנתונים שפרסמה רשות המים עולה כי ספיקת המים בנחל הקישון שנרשמה בסערה שהתרחשה לפני שבועיים היתה הגדולה ביותר בארץ - 196 מ"ק לשנייה. בירדן נמדדה ספיקה של 80 מ"ק לשנייה, ובגעתון נמדדה ספיקה של 18 מ"ק לשנייה

פורסם בתאריך: 25.1.20 18:37

ספיקת המים בנחל הקישון שנרשמה בסערה שהתרחשה לפני שבועיים היתה הגדולה ביותר בארץ – כך עולה מנתונים שפרסמה רשות המים. ביום הראשון של הסערה נמדדה בקישון ספיקה של 196 מ"ק לשנייה, בעוד שבירדן, סמוך לגשר הפקק, נמדדה ספיקה של 80 מ"ק לשנייה, ובגעתון שעובר בין השאר בלבה של נהריה נמדדה ספיקה של 18 מ"ק לשנייה.

ברשות המים מציינים כי הפעם האחרונה שבה נרשמה ספיקה בסדר גודל כזה בקישון היתה לפני 27 שנים. עוד אומרים ברשות כי כמות המים הגדולה היא תוצאה של כמות משקעים יוצאת דופן שנרשמה באזור רמות מנשה – 145 מ"מ של גשם – שגרמה לזרימות ולספיקות נדירות באגן הקישון.

 

 

 

מנכ"לית רשות נחל הקישון שרון נסים: "אנחנו מברכים על כמות המים הנאה שזרמה בקישון, אם כי השיטפון באגן הקישון גרם גם לנזקים, למשל בשכונת אלרואי בקרית טבעון ובנחל גדורה שעלה על גדותיו. בשנים האחרונות שינויי מזג האוויר גורמים לכך שתנאים של גשם ויובש הופכים להיות קיצוניים יותר ואי הוודאות מתגברת. בפרק זמן קצר אנחנו מקבלים אירוע שיטפוני עם כמויות גשם גדולות או תקופה ארוכה של יובש".

איך משפיעות כמויות המים הגדולות על האזור?

"זה השפיע על הצמחייה ועל בעלי החיים בצורה נהדרת, אך מנגד נגרמו הצפות וזה לא טוב. צריך לזכור שבעבר הרחוק אזור הקישון היה מלחה (ביצה מלוחה; ש"מ) וההתיישבות שהתפתחה באזור הצרה את הנחלים לתעלות צרות שאינן בנויות למצב של שיטפון".

האם המים דיללו את הזיהום במפרץ חיפה?

"כן, במידה מסוימת, אך מנגד זרמו לנחל מים ממרזבים שחוברו באופן פיראטי למערכות ביוב ישנות ולא מותאמות, והם גרמו לעליית הביוב שזרם לנחל. בחיפה המכון לטיהור שפכים התגבר על הבעיה, ביישובים אחרים הגיעו מי הקולחין אל הנחל".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חוברו מרזבים באופן פיראטי שהעלו את הביוב בקישון – למה כעיתונאים חוקרים אתם לא מפרסמים מאיזה רשויות זיהמו את הקישון?
    למה שמשרד הגנת הסביבה לא יגיש כתבי אישום לרשויות שזיהמו אותו?
    למה שראשי אותן רשויות אם אישרו את זה וידעו על זה לא יישבו בכלא?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר