איילת נשר ברנע וגיורא דמאיו שיזמו את המבצע "דבר אלי בפרחים" (צילום: רותי פרנסדורף)
איילת נשר ברנע וגיורא דמאיו שיזמו את המבצע "דבר אלי בפרחים" (צילום: רותי פרנסדורף)

המרחב ליזמות 60+ משיק: קמפיין עצמאות

על אחת כמה וכמה בימי הקורונה: במרחב ליזמות 60+ משיקים קמפיין עצמאות שמטרתו היא לשנות את התפישה הרווחת אצל קובעי מדיניות לגבי הגיל השלישי. במסגרת הקמפיין יוצגו המיזמים של חברי המרחב וירוכזו בתערוכה וירטואלית שתהיה נגישה לציבור

פורסם בתאריך: 30.4.20 12:44

בימים אלו מושק במרחב ליזמות 60+ קמפיין עצמאות שמטרתו היא לשנות את התפישה הגילנית לגבי הגיל השלישי אשר רווחת אצל קובעי מדיניות. הקמפיין יביא לידי ביטוי את הכישורים המגוונים של חברי המרחב ואת המיזמים שלהם, ישתמש בכלים אודיו-ויזואליים כדי להציג את מגוון הדרכים שבהן הגיל השלישי עצמאי ופעיל, וירוכז בתערוכה וירטואלית מתמשכת שתהיה נגישה לציבור.

במסגרת המרחב ליזמות 60+ – HUB חלוצי שהוקם לפני שלוש שנים בשיתוף עם עמותת ציונות 2000, עם חברת הביטוח מגדל ועם עיריית חיפה – מוצעת לבני הגיל השלישי הזדמנות להתחדש, להתפתח, להשפיע וליצור שינוי של ממש בזירה החברתית-כלכלית. המודל שפותח במרחב מעודד ותיקים לפעילות אקטיביסטית ולעשייה יזמית שממנפות תובנות, ידע וניסיון שנצברו במהלך החיים.

קהילת המרחב מונה כ-500 אזרחים בגילאים 75-60 שמעידים על עצמם שהם פעילים ומעורבים, תורמים לקהילה, משאירים חותם ומתמלאים במשמעות. בימים כסדרם מציע המרחב מגוון רחב של תוכניות לפיתוח ולליווי מיזמים לרווחת הגיל השלישי, שבהן משתתפים מאות גמלאים מאזור חיפה והצפון. תוכניות אלו ממשיכות לפעול באופן וירטואלי גם בעת משבר הקורונה.

 

 

"במצב הנוכחי של סגר חברתי, כאשר כל המדינה עסוקה במניעת הדבקות בקורונה, עולה ביתר שאת סוגיית הגיל השלישי שעבורו ההתמודדות היא מורכבת עוד יותר", אומרת אפרת דוד ששון, מנהלת המרחב ליזמות, "אוכלוסייה זו נמצאת בקבוצת סיכון להידבקות בנגיף, וראוי מאוד לתת את הדעת על דרכים להגן עליה מתחלואה שהשלכותיה הן משמעותיות במיוחד. עם זאת, כדאי לעצור לרגע ולהישיר מבט אל הגילנות הרווחת במחוזותינו ועל הדרכים שבהן תפישה כוללנית זו רומסת את החוסן האישי והקולקטיבי של אוכלוסייה זו. אורח החיים של רבים בגיל השלישי בימינו כבר מזמן לא תואם דימויים חברתיים מסורתיים של זקנה. כשמעצבי מדיניות נוקטים גישה גילנית שקושרת בין גיל למגבלות באופן אוטומטי וגורף, אנו מתקשים לראות את בני ה-65+ כקבוצת אזרחים מנוסה וכשירה, שכוחה במותניה ושיכולה לנתב אותו לטובת החברה והסביבה. המציאות היא שתוחלת החיים מתארכת, ולפורש הממוצע מצפות עוד כ-20 שנה של פעילות, כשלרשותו הפנאי, המשאבים והמוטיבציה להגשים חלומות ישנים, לפעול בנושאים שקרובים ללבו ולהמציא את עצמו מחדש".

איך אתם עוזרים להם בימים אלו?

"באופן אירוני, המשבר הנוכחי רק הדגיש את נחיצות המרחב ליזמות 60+ כגוף שמקדם Active Aging בגיל השלישי. בתחילת המשבר הוקם במרחב צוות חשיבה שפיתח במהירות תשתית לתמיכה הדדית, לשיתוף מידע ולמפגש וירטואלי לוותיקים באמצעות מעגל תומך של עוזרים ונעזרים. באמצעות מיזם 'חבר טלפוני' התקשר צוות מתנדבים לחברי המרחב, שאל לשלומם ובדק אם הם זקוקים לתמיכה. צוות לוגיסטי עסק ברכישת תרופות, בקניות דחופות ובשינוע מזון לאלו שאינם יכולים לצאת מהבית. נוסף על כך, שניים מחברי המרחב – איילת נשר ברנע וגיורא דמאיו – יזמו מבצע מרגש שנקרא 'דבר אלי בפרחים', שבו הם גייסו את משתלת משק רוזלמן מכפר חיים שמכרה זרי פרחים במחיר מוזל, גייסו תרומות וחילקו יותר מ-500 זרי פרחים לקשישים ולניצולי שואה בחיפה. חברים שביקשו סיוע טכנולוגי בתפעול מחשב ובניהול שיחות זום קיבלו תמיכה מצוות מחשוב. קבוצה של מידענים עסקה באיסוף מידע שהופץ לחברי המרחב ברצועה יומית עשירה בתוכן – הצעות לתעסוקה בבית, מידע עדכני וחשוב, וגם סרטון של טיפ יומי מצוות המאמנות במרחב שמציע דרכים לשיפור ההרגשה בבידוד. בקבוצת הפייסבוק של המרחב הוקם קו תמיכה רגשית שמופעל על ידי אנשי מקצוע אשר נותנים מענה לחבריהם ולאזרחים נוספים שמופנים דרך אגף הרווחה. התובנה היא שדווקא בתקופה המאופיינת בחוסר אונים, בחוסר ודאות ובחוסר שליטה מתאפשר לחברים במרחב היזמות להמשיך ולפעול, להיות אקטיביים, ליזום ולהיות משמעותיים עבור אחרים, ובכך להעצים את חוסנם ולהתמלא במשמעות".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר