מדרחוב נתנזון השומם, השבוע (צילום: סופי בן ציון)
מדרחוב נתנזון השומם, השבוע (צילום: סופי בן ציון)

זעם בעיר התחתית על הפיכת רחוב נתנזון למדרחוב

בשבוע שעבר הודיעה עיריית חיפה על הפיכתו של מקטע ברחוב נתנזון בעיר התחתית למדרחוב כדי לסייע לבעלי המסעדות ובתי הקפה. אלא שבעלי עסקים ברחובות נתנזון ואליהו הנביא זועמים: "אף אחד לא יושב במהלך היום במקומות האלה. אין אף אחד ברחוב, הכל שומם. הרעיונות האלה יגמרו אותנו"

פורסם בתאריך: 27.7.20 11:50

בעלי העסקים ברחובות נתנזון ואליהו הנביא בעיר התחתית זועמים על החלטתה של עיריית חיפה לסגור את נתנזון מרחוב כיאט ועד כיכר פריז לתנועת כלי רכב בכל יום מהשעה 12:00. כזכור, העירייה החליטה לאפשר לבעלי המסעדות ובתי הקפה להרחיב את אזור הישיבה מחוץ לעסק ובכך להגדיל את מספר השולחנות והכיסאות שיוצבו בו. המתחמים המיועדים לסגירה באופן הדרגתי יפעלו כמדרחוב ותיאסר בהם תנועת כלי רכב.

ארז זנו, בעליה של חנות הנעליים זנו ברחוב נתנזון 8, נמצא שם כבר 20 שנים שבהן הוא כבר חווה הכל – שנתיים רצופות של שיפוץ שפגעו קשה בהכנסות, חסימה של מפרצי החנייה בצד אחד של הרחוב בעמודים כדי שמכוניות לא יוכלו לחנות, דרישה של העירייה מבעלי העסקים לשפץ את החזיתות, הפיכתו של הרחוב למדרחוב בשעות היום, מלחמות של בעלי העסקים במינהלת העיר התחתית לשנות את ההחלטה, ופשרה שהיתה מקובלת על כולם – בעלי המסעדות, הפאבים ובתי הקפה ובעלי החנויות – להפוך את הרחוב למדרחוב בשעות הערב והלילה.

"אנחנו בסוג של בלגן", אומר זנו, "התחושה היא שמישהו הסתובב באירופה, ראה איזה רחוב והחליט להלביש את זה עלינו. המכה האחרונה היא סגירת הרחוב והפיכתו למדרחוב. כל הזמן מכרסמים בנו, ויש ירידה חדה בהכנסות כי אין באמת מה לעשות בעיר התחתית. בזמנו ישבנו כמה בעלי עסקים עם איריס אריה, שהיתה ראש מנהלת העיר התחתית, והסברנו לה שאין טעם לסגור את הרחוב בשביל כמה שולחנות באמצע הכביש כי זה יפגע בנו, ולעסקי האוכל זה לא יתרום דבר".

למה?

"כי אף אחד לא יושב במהלך היום במקומות האלה – לא בחורף כשיורד גשם ובטח לא בחום של הקיץ. גם אם ישימו הצללה זה לא יעזור. המינהלת קיבלה את עמדתנו, ביטלה את ההנחיה לסגירת הרחוב משעות הבוקר והסכימה לסגירה מהשעה 19:00. מאז הכל היה בסדר".

עד עכשיו.

"מאז ההחלטה שהתקבלה בשבוע שעבר אנחנו מצלמים את הרחוב בכל שעה במשך היום כדי לראות כמה אנשים באמת מגיעים לשבת פה. הכיסאות והשולחנות כולם ריקים. זה לא מצדיק סגירת רחוב. מעבר לכך, רחוב נתנזון הוא ציר תנועה חליפי אם יש בעיה ברחוב המגינים או ברחוב העצמאות. זו לא סמטה, וברגע שאתה סוגר את הרחוב אתה גורם לפקקי תנועה לא נורמליים. גם ככה העיר פקוקה ונוצר צוואר בקבוק בגלל אלו שיורדים מהמגינים לכיאט, מגלים שנתנזון סגור, ובלית ברירה ממשיכים לעצמאות, שם נוצר פקק פסיכי. לא נראה שמי שהחליט לסגור את הרחוב בצורה שרירותית נתן את הדעת על כך. מי מחליט את ההחלטות האלה? כדי לתקן את העיר התחתית צריך להביט לאחור ולהבין כמה המקום הזה חולה. הסגירה לא תשנה כלום, היא לא תביא אנשים".

מי הודיע לכם על הסגירה?

"לפני כמה ימים הגיע לכאן עוזר ראש העיר ניר שובר, עשה סיבוב בין העסקים, חילק כרטיסי ביקור והודיע שהעירייה החליטה לסגור את הרחוב לתנועת כלי רכב מהשעה 12:00. שאלתי למה, והוא ענה שהם רוצים לעזור לעסקי המזון בתקופת הקורונה. לא הבנתי את הקשר ואמרתי לו שיסתכל סביבו – אין אף אחד ברחוב, הכל שומם. אמרתי לו שאני לא יודע מי עומד מאחורי ההחלטה הזו, אבל כבר הוכחנו פעם אחת שהיא לא מתאימה ורק פוגעת בבעלי העסקים. שובר ענה שהוא החליט. הרגשתי שאין לי מה להמשיך להתדיין איתו".

מה אתם מתכוונים לעשות?

"שובר ביקש שניתן לו שבועיים כדי לבדוק אם משהו ישתנה. בינתיים אנחנו מחתימים את בעלי העסקים שמתנגדים למהלך, ומדובר בלא מעט סוחרים. אולי ניגש למשרד התחבורה ונראה מה העמדה שלהם כי בפעם הקודמת הם התנגדו להפיכת ציר תנועה למדרחוב".

ראש העיר עינת קליש רותם כתבה בפייסבוק ש"כל עוד יהיה מוצלח ותהיה דרישה – יורחבו השעות. אם יהיה פחות מוצלח – אפשר יהיה לשנות".

"אז מה בעצם היא אומרת? היא לא ממש סגורה על עצמה. מדרחוב זה דבר שלא עובד בחיפה, אולי בתל אביב כן. הרחוב יוצא מהתודעה כי אנשים מפסיקים להגיע אליו. תראי מה קרה למדרחוב נורדאו – הרגו אותו. אני לא מצליח להבין את החלמאות הזו. בכל פעם אנחנו מביאים את אותם הטיעונים, בכל פעם יש ויכוחים, בעירייה מתרגזים, ואז מגיע מישהו חדש שמנסה להמציא את הגלגל. למה לא להתייעץ עם הסוחרים שנמצאים כאן עשרות שנים? מי מכיר את העיר התחתית יותר טוב מאיתנו?".

 

מדרחוב נתנזון, השבוע (צילום: סופי בן ציון)

מדרחוב נתנזון, השבוע (צילום: סופי בן ציון)

 

 

 

גם לסופי בן ציון, בעלת החנות דיסקריט ברחוב נתנזון 12, יש רזומה של יותר מ-20 שנה ברחוב, וגם היא כועסת שלא מתייעצים ולא מסבירים. "לשובר יש דמיון מפותח, הוא חושב שאנחנו אירופה", היא אומרת בכעס, "כשנהיה ברצלונה אז אולי נרגיש אירופה, אבל עד אז הרעיונות האלה יגמרו אותנו. אנחנו לא נחלת בנימין וגם לא פלורנטין. עדיין לא".

שובר ביקש שבועיים לבדיקת היתכנות.

"בהתחלה הוא אמר לנו שבועיים, ואתמול הוא אמר לי שב-1 בספטמבר תהיה הערכה מחודשת. לא נחזיק מעמד ככה, ממש לא. הרחוב מת, וההשלכות של הסגירה כבר פוגעות בעסקים. אתמול שלחתי ללשכת ראש העירייה העתק מהמכתב ששלח נעמה סוידאן, הבעלים של החנות סוידאן, ביחד עם עשרות חתימות שאספתי מבעלי החנויות. המעניין הוא שהצטרפו אלינו ארבעה עסקי מזון שמתנגדים לסגירתו של הרחוב".

מה אתם מתכוונים לעשות?

"נחכה יום-יומיים לראות מה קורה עם המכתבים ששלחנו, והתכנון הוא שמחר (שלישי) בשעה 12:00 – השעה שבה הרחוב נסגר לתנועה והופך למדרחוב – נקיים פה הפגנה ולא נאפשר לסגור אותו. הרחוב מת, גם במסעדות אין תנועה, פשוט כלום. לפחות כשיש תנועה אז רכבים עוברים ועוצרים, רואים את הקיום שלנו. אגב, אני לא ידעתי שהולכים לסגור את הרחוב. במקרה מישהי סיפרה לי, ולמחרת כבר באו וסגרו. לא דיברו איתי, לא התייעצו, כלום. שובר בכלל לא נכנס אלי לחנות. הוא והיועצים שהיו איתו נכנסו למסעדות כדי לבשר להם שהם יכולים להוציא שולחנות אל הרחוב. התעלמו מאיתנו לגמרי, כאילו שאנחנו שקופים".

 

סופי בן ציון

סופי בן ציון

 

המשמעות של סגירת רחוב נתנזון עבור החנות של משפחת סוידאן ברחוב אליהו הנביא היא גזר דין מוות. הגישה אל החנות, שנמצאת באמצע הרחוב הקטן שמחבר ביו כיכר פריז לרחוב העצמאות, חסומה למעבר כלי רכב מלבד המטרונית. במכתב ששלח אתמול עו"ד פאדי סוידאן לאגף לפניות הציבור בעיריית חיפה, הוא טען שמרשו, הבעלים של החנות, הופתע לגלות כי רחוב נתנזון נסגר לתנועת מכוניות וכי "כפי שידוע לעיריית חיפה, רחוב נתנזון הוא דרך הגישה היחידה לעסק, וסגירתו שקולה לחסימת צינור החמצן היחיד לבית העסק ולעסקים אחרים בסביבה". במכתב הוא קבל כי באין הודעה מוקדמת, מרשו לא יכול היה להיערך מבעוד מועד, וכי נגרמת פגיעה קשה בפרנסתו כספק ראשי של מצרכי מזון למשרדים פרטיים וממשלתיים ולמוסדות ציבוריים ופרטיים אשר תלויים באספקה יומיומית. "לאור האמור, ולאור היעדר המצאת הוראה/תקנה מתאימה לסגירת רחוב נתנזון, עיריית חיפה נדרשת להימנע מחסימת התנועה המובילה לרחוב אליהו הנביא דרך רחוב נתנזון", סיים סוידאן את מכתבו.

עזיז סוידאן, איך הסאגה הזו תסתיים?

"אתמול הגיע שובר ודיבר איתי על הרים וגבעות. אני יודע דבר אחד – קודם מתכננים ואחרי זה מבצעים, ולא להיפך. ואם עושים שיתוף פעולה עם בעלי העסקים, אז שיהיה שיתוף פעולה עם כולם ולא מעשה חד צדדי. לי יש עסק שמישהו מנסה לפגוע בו. כמובן שגם השכנים שלי נפגעים. התקופה הזו היא קשה מאוד, אנשים באפיסת כוחות, כבר אין להם כוח לכלום".

יש פתרון לפריקת סחורה לחנות?

"שום רכב לא יכול להגיע אלי. שובר אמר לי שהם מוכנים, ספציפית לי, למצוא פתרון שבו רכבים יוכלו להגיע אלי מהצד השני. עוד פעם – הרים וגבעות".

בתוך כך הודיעה העירייה כי החל ממחר (שלישי) ומדי יום רביעי במהלך חודש אוגוסט ייסגר ציר אח"י אילת לתנועת כלי רכב בקטע שבין פינת רחוב הגדוד העברי לפינת רחוב הנוטר על מנת לאפשר לבעלי העסקים לאורך מקטע זה להוציא שולחנות וכיסאות למרכז הכביש. הסגירה תתבצע מהשעה 19:00 ועד לחצות.

 

רחוב אח"י אילת (צילום: ניר בלזיצקי, דוברות עיריית חיפה)

רחוב אח"י אילת (צילום: ניר בלזיצקי, דוברות עיריית חיפה)

 

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "העירייה פועלת בכל דרך אפשרית כדי לסייע לבעלי עסקים המתמודדים עם משבר הקורונה, ומבצעת שורה של צעדים שנועדו להקל על פעילותם תוך שיפור המרחב הציבורי. הפיכתו של המתחם למדרחוב נועדה לאפשר לבעלי בתי הקפה והמסעדות להוציא שולחנות וכיסאות למרכז הרחוב, ובכך להגדיל באופן משמעותי את מספר הלקוחות שהם יוכלו לארח, תוך שמירה על עקרונות התו הסגול. העירייה גם תציב במתחם דוכנים מעוצבים שבהם יוכלו בעלי החנויות להציג את מרכולתם באופן מסודר ומזמין. נוסף על כך תציב העירייה במתחם ריהוט רחוב חדש שנועד לסייע בשמירה על הריחוק החברתי ואשר יכלול פינות הצללה לרווחת המבקרים. כמו כן תעניק העירייה בחינם לבעלי עסקים מאות כרטיסי נסיעה בכרמלית על מנת שיחלקו אותם לתושבים שיבקשו להגיע למתחמי המדרחוב בעיר התחתית. עיריית חיפה תמשיך לעקוב ביחד עם בעלי העסקים אחר הפעילות במתחם כדי לוודא שצעדיה משיגים את מטרתם, ותיזום ככל הניתן צעדים נוספים לטובת בעלי העסקים".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

21 תגובות
  1. השקוף

    חכמי חלם!!!!!!!קודם עושים אחר כך שואלים!!!!!הרי בהנהלת העיריה יושבים אנשי עסקים ליגת העל הכל הם יודעים

  2. אנדרי

    מצער מאוד עד כמה הנהלת העירייה מנותקת מהמציאות. חוסר הרגישות בתקופה הכי רגישה עסקית ואמוציונלית יגרמו לסגירות כואבות מאוד של עסקים שגם כך מדשדשים בתקופה המאוד קשה הזו. אם העירייה טוענת שהיא עוזרת לעסקים קטנים אז שתציין לאילו עסקים היא מכוונת כי לפי כמות ההתנגדויות הרוב המכריע חש בהחלטה שרירותית ודיקטטורית זו כפגיעה ישירה במקור הפרנסה שלהם. החכמה היא לא לעזור לעסק אחד על גב עשרות אחרים, זו לא עזרה זו העדפה מפלה. כל מתכנן עיר עם ידע בסיסי מבין שהעתיד נמצא באזורים עם עירוב שימושים, כלומר מגוון עסקים ולא מתחמים פרטניים. יהב ניסה להביא לעיר התחתית את עמק האלכוהול ולא בדיוק הצליח לו. השמירה על הקיים, מסורתי ומה שמעצב את אופיו של האזור עדיף על המצאות תאורטיות והפגנות שרירים חסרות ניסיון ובינה.

  3. בעלת חנות באזור

    איך הם מעיזים לבצע מהלכים כל כך מהותיים בלי לשמוע את בעלי העסקים ? זו ממש אטימות וחוצפה.
    העיקר קאליש הבטיחה שקיפות ושיתוף.

  4. שלמה

    חבל שהעסקים שמים רגל לקידמה. תם עידן הרכב הפרטי. הגיע הזמן שיפנו לקהל יעד שנוסע באוטובוסים

  5. רינה

    עושים עליכם ניסוי
    בלי לשאול כמו על בעלי חיים
    ומי מדבר איתכם? ניר שובר איש אמון

  6. אלירן

    שובר זה לא הפודל שנכפה על העבריינית המורשעת על ידי הפטרון הקודם שלה אבי גבאי?

  7. להיות חיפה

    שוב שליפות מהמותן, שוב בלי שיתוף הציבור (לפחות אותו ציבור שהעניין נוגע לו), שוב אותו דפוס פעולה אימפולסיבי שנעשה ללא חשיבה מעמיקה תחילה, ושוב, אותו גילוי (שכל כך אופייני להנהגה הנוכחית של העיר) של אטימות וחוצפה. ראש העיר ואנשי לשכתה טרם הבינו שחיפה לא צריכה, לא רוצה (וגם לא יכולה) להיות ברצלונה או ברלין, גם לא נחלת בנימין או פלורנטין. אנחנו רוצים פשוט להיות חיפה. כי חיפה, על מעלותיה ומגרעותיה, היא עדיין מקום יפה וטוב שאנחנו אוהבים לחיות בו. רק שראש העיר לא תקלקל ותפגע.

  8. רונן

    מישהו הגדיר מה המטרות המדויקות?
    קריטריונים להצלחה?
    עלות מול תועלת?
    משמעות תעבורתית?
    במידה וכן, ראוי שישותף עם הציבור.
    במידה ולא, אזי חבל…. מועד לכישלון.

  9. בני

    כשפרחח עם פה מלוכלך וכישלון ביזמות הופך להיות איש חזק והשליח של ראש העירייה המנותקת וחסרת הידע מה לעשות עם מה שנפל לידיה, לא פלא שהכל כישלון אחר כישלון.
    את פרק הכישלון וההרס של קליש בחיפה, ילמדו עוד הרבה שנים בפקולטות לאדריכלות וניהול כדי להבין איך קרה כזה אסון לחיפה.

  10. חיפאי, לשעבר ?. .

    עיר אוכלת יושביה, מי זה הילדון הזה ? מה הכשרתו ? מה תפקידו ?
    העיר נרקבת, איזה פיספוס ! עיר שיכלה להיות מטרופולין חזק, אבן שואבת, בירת הצפון ! נהפכה לעיר גוססת,מזוהמת ומלוכלכת עצוב מאוד.

  11. אילנה

    אם באמת כמעט כל העסקים באזור רואים ב ׳סגר׳ זה אסון לקיומם, ניתן לומר שנתניהו התחיל להרוס את העסקים העצמאיים ועירית חיפה גומרת אותם סופית

  12. אייל

    ככה התבצע שיתוף הציבור עם העסקים ברחוב..
    עינת אם היית ניישמת את העקרונות שהבטחת של שיתוף הציבור בהחלטות תכנון כל זה היה נמנע.
    יש לך יועצים ועוזרים נמהרים, לא מקצועיים ולא רגישים התוצאה ששנתיים הם מתנהלים בגאוותנות יתר, ניתוק טוטאלי והצעות מביכות כמו סיירת משרוקית נגד חזירי בר. כמו פיל בחנות חרסינה או חזיר בר בקנטינה.
    להחליף יועצים רועצים, ליישם שיתוף ציבור אמיתי ולא הנחתות נוסח יהב. זה ימנע הרבה בלאגנים כאלה.

  13. דין דין

    מה המהומה? כל רחוב בהדר או בעיר יכול להפוך למדרחוב.כמות האנשים שעוברת שם היא מיזערית.עדיף מדרחוב על שממה.

  14. שמיל

    תהפכו את השם של שובר תקבלו שבור זה מה שהוא מנסה לעשות במקום לעזור לעסקים לשבור אותם תתבייש שובר

  15. מוטי

    איך הפשפש עלה למעלה? ממתי קיוסקאי מבין בהתנהלות של רחובות שלמים?
    כאשר נונתנים ל"טוראי םשוט" לנהל מערכה שלמה הכישלון מעבר לפינה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר