גלישת הביוב לנחל סעדיה (צילום: אלון בן מאיר, רשות נחל הקישון)
גלישת ביוב לנחל סעדיה (צילום ארכיון: אלון בן מאיר, רשות נחל הקישון)

החברה להגנת הטבע: נחל סעדיה מזוהם במי ביוב

ממכתב ששלחה החברה להגנת הטבע למנכ"ל תאגיד"מי כרמל" ולמנכ"ל עיריית חיפה עולה, כי נחל סעדיה, אחד מיובליו של הקישון, מזוהם בשמנים, מינרלים, חומרים אורגניים ומי ביוב, שמקורם, ככל הנראה, ממפעלים בצ'ק פוסט. "נדגיש, כי הזרמת מזהמים לנחלים מהווה עבירה פלילית", נכתב במכתב

פורסם בתאריך: 24.5.21 11:38

מנהלת יחידת שיקום נחלים בחברה להגנת הטבע, דנה טבצ'ניק, שלחה בשבוע שעבר מכתב למנכ"ל עיריית חיפה אוהד שגב ולמנכ"ל תאגיד "מי כרמל" עמי בן חיים, שבו היא מבקשת לעצור את הזיהום בנחל סעדיה ולבצע פעולות אכיפה נגד המפעלים המזהמים.

כותבת טב'צניק, בין היתר: "אני פונה אליכם בדחיפות בבקשה לעצור את הזרמת המזהמים לנחל סעדיה, המהווה עבירה פלילית, ולאכוף נגד הגורמים המזהמים, כך שהזיהום יפסק באופן מיידי ותימנע הזרמה חוזרת ונשנית של מי מזהמים, ביניהם גם מי  ביוב לנחל סעדיה. נחל סעדיה, אחד מיובליו של הקישון, הוא אחד מאוצרותיה הטבעיים של חיפה – נחל איתן הניזון ממימיו של עין סעדיה ומעיינות קטנים יותר, לאורכו של שבר יגור בין צומת הקריות ל"הזרע". הנחל, גדותיו ושטחי אחו לחים סביבו מקיימים מערכות אקולוגיות איכותיות ועתירות מיני חי וצומח. בשנים האחרונות, הנחל חזר לאיתנו והוא שופע מים זכים מן המעיין. למיטב ידיעתנו, עיריית חיפה הכירה בעבר בחשיבותו הנופית, האקולוגית, הסביבתית והחינוכית של נחל סעדיה ובפוטנציאל שלו לציבור, ולאור זאת השקיעה, יחד עם גורמים נוספים, מאמצים בתכנונו ובקידומו של פארק נחל סעדיה".

 

 

מוסיפה טבצ'ניק: "בימים האחרונים, הובא לידיעתנו כי מתרחשת הזרמה של מזהמים לנחל סעדיה, אשר מגיעה מאזור התעשייה צ'ק פוסט. ככל הנראה, וכפי שידוע לכם, מדובר בתקופה ארוכה של מספר חודשים, שבה מוזרמים באופן קבוע מזהמים הכוללים בין היתר, שמנים, מינרלים וחומרים אורגניים. כמו כן, נודע לנו כי במדידת ריכוז חיידקי קולי צואתי, שבוצעה בידי דוגם מוסמך של רשות נחל הקישון, ב-21 באפריל, במוצא ניקוז המנקז את אזור תעשייה צ'ק פוסט לנחל סעדיה, נמדדה תוצאה חריגה ביותר למי ניקוז, המעידה כי אין המדובר רק במי ניקוז, אלא מי ביוב החודרים לנחל. בסמכות כל אחד מכם, ביחד או לחוד, לאכוף את איסור זיהום הנחלים ולפעול נגד המזהמים וכנגד מי שאינו פועל למניעת זיהום הנחלים והמים… נדגיש, כי הזרמת מזהמים לנחלים מהווה עבירה פלילית וזאת על פי סעיף 20 לחוק המים, ועל המשרד להגנת הסביבה ורשות המים הסמכות והחובה על פי דין לאכוף ולהעניש את הגורמים המזהמים, בין היתר על ידי הגשת כתב אישום נגד המזהמים עצמם או הרשויות שאינן פועלות באופן מספק למניעת הזיהום, כגון עיריית חיפה ותאגיד המים "מי כרמל".

מתאגיד "מי כרמל" נמסר בתגובה: "סמנכ"ל ההנדסה של 'מי כרמל' השיב לחברה להגנת הטבע, כי הנוזלים המזהמים אינם קשורים למערכות 'מי כרמל' . במקום זרימת הנוזלים כלל לא עוברת תשתית ביוב , ותשתית רחוקה שודרגה בעבר נבדקה היטב ונמצאה תקינה לחלוטין".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "העירייה פועלת מול כל הגורמים הרלוונטיים, בהם המשרד להגנת הסביבה, רשות נחל הקישון, איגוד ערים להגנת הסביבה ותאגיד 'מי כרמל', על מנת למצוא את מקור הזיהום ולהביא להפסקתו".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. מזל שהחברה להגנת הטבע שומרת על אוצרות העיר

    נראה שללא שומרי הסף, הנהלת העירייה לא עושה דבר.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר