(צילום: depositphotos.com)
ראש השנה (צילום: depositphotos.com)

במידה הנכונה

טיפים שיעזרו לנו לשמור על המשקל בתקופת החגים ולהרגיש בסוף התקופה טוב עם עצמנו

פורסם בתאריך: 22.9.22 21:49

בימים אלו אנו נכנסים "לתקופת החגים". תקופה מרגשת של התחלה חדשה, התבוננות וקבלות לשנה החדשה מצד אחד, וחגיגות משפחתיות, חופשים וטיולים מצד שני. אנחנו, הישראלים, מציינים כל דבר כזה, איך לא, באמצעות האוכל. אוכל הוא חלק חשוב מהחגיגות, מהטקסים והאירועים. איך נדע לשלב נכון את ההנאה ממאכלי החגים, ישיבה סביב השולחן והטעמים השונים, ועם זאת, לא נגזים בכמויות, על מנת שלא נמצא את עצמנו בסוף התקופה הזו, עם כמה קילוגרמים נוספים?

ראשית, נתמקד בדברים החיוביים שהתקופה הזו מביאה עימה מבחינת התזונה. הנה כמה דוגמאות למאכלים עם ערכים תזונתיים חיוביים וחשובים:

תפוחים – מכילים נוגדי חמצון שונים, ביניהם קוורצטין המסייע למניעת סרטן. בנוסף, תפוחים מכילים סיבים תזונתיים המסייעים להורדת רמות הכולסטרול בדם, איזון רמות הסוכר, הסדרת יציאות והגברת תחושת שובע. כדאי לדעת – אין הבדל בין תפוח אדום לבין תפוח ירוק חמוץ בכמות הקלוריות או בכמות הסוכר.

דבש – ככל שהדבש כהה יותר הוא מכיל יותר נוגדי חמצון המגינים על הגוף מפני נזקי הסביבה. כדאי לדעת – כפית דבש שוות ערך, מבחינה קלורית, לכפית סוכר.

רימון – עשיר בנוגדי חמצון הנקראים אנתוציאנינים – פיגמנטים אדומים המקנים לו את צבעו. הרימון מועיל לשמירה על בריאות הלב וכלי הדם, הפחתת כולסטרול "רע" בדם, הפחתת לחץ דם, האטת תהליכי הזדקנות ועיכוב סרטן. כדאי לדעת – רימון שלם הוא שווה ערך לשלוש מנות פרי.

אז יש לנו כבר עם מה לעבוד. יחד עם זאת, חשוב לזכור שכמו בכל דבר, גם מהמזונות הבריאים חשוב לא להגזים.

הנה כמה טיפים איך לשמור על המשקל ולהרגיש בסוף התקופה טוב עם עצמנו:

אפשר בכל ארוחה לבחור מזונות מסוימים שטועמים ונהנים מהם. לא מוכרחים לטעום מהכל באותה ארוחה. מאחר שיש כמה ארוחות חג, נצליח לטעום הרבה מאכלים שונים בארוחות השונות ולא נגזים בארוחה אחת.

טיפ חשוב: לומר לעצמנו בתחילת הארוחה במה נתמקד היום ועל מה נוותר היום. התכנון הזה יעזור לנו לא להגזים ולבחור נכון מתוך המגוון.
הקפידו לאכול בצורה מסודרת, הימנעו מדילוג על ארוחות המוביל לכך שאנו מגיעים רעבים מאוד לארוחות וכתוצאה מכך אוכלים בכמות גדולה יותר.

בערבי חג – ניתן להחליף בין ארוחת הערב וארוחת הצהריים. בצהריים ניתן לאכול ארוחה קלה, למשל, חביתה או שקשוקה עם סלט ירקות, גבינות ולחם מחיטה מלאה ואת המנה החמה להשאיר לערב.

 

 

בארוחה עצמה, נשתדל למלא קודם חצי צלחת בירקות וסלטים שונים, וחצי צלחת במזונות האהובים עליכם. כדאי להתמקד במזונות המיוחדים באמת, כאלה שלא אוכלים כל יום – כל משפחה ומאכלי החגים המיוחדים שלה, כדי ממש להרגיש את אווירת החג. מומלץ לוותר על תוספות שאוכלים ביומיום כדי לא להגזים בכמות.
הקפידו לשתות מים בארוחות, הימנעו משתייה מתוקה. כל כוס של שתייה מתוקה או מיץ מוסיפה לנו עוד כ-200 קלוריות לפחות אשר לא מעניקות לנו יתרונות תזונתיים או תורמות לתחושת השובע. כן, גם בחג ניתן לוותר על ההרגל של שתייה מתוקה, ולהתחיל את השנה החדשה ברגל ימין, עם פחות סוכר פשוט בדם.
נסו לסיים את הארוחות בספל שתייה חמה המסייעת לתחושת השובע וגם מסמלת את סיום הארוחה. קפה שחור, כוס תה ירוק או כל משקה אחר ללא תוספת סוכר שייתן לכם תחושה טובה של רגיעה ויתרום לתחושת השובע בסיום הארוחה.

נצלו את ימי החופשה בחג להגברת הפעילות הגופנית שלכם. ניתן להיעזר במד צעדים ובאפליקציות השונות שתורמות למוטיבציה להיות בתנועה. חשוב לזכור שכל צעד מוסיף לבריאות. גם אם אין לכם שעה שלמה לפנות להליכה, חמש-עשר דקות גם תורמות לגוף בהורדת ערכי הסוכר, שיפור בערכי לחץ הדם ועוד שלל יתרונות בריאותיים שפעילות גופנית מביאה עימה. הכי חשוב – לא לוותר ולהיות בתנועה מתמדת גם בחגים.

תקופת החגים יכולה להיות תקופה מאתגרת יותר לשמירה על שגרת תזונה בריאה ועל משקל תקין. נוכל לבחור להסתכל על התקופה הזו כהזדמנות לעבוד על עצמנו מבחינת ההרגלים שלנו, דווקא אלו שאינם בשגרה, ולקחת את האתגר הזה כמשהו שיצמיח אותנו קדימה למקום בריא ונעים יותר.


הכותבת היא אחראית תחום נשים וסוכרת הריונית, מנחת סדנאות כללית באלאנס להקניית הרגלי אכילה נכונים בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר