ד"ר שמואל אטיאס (צילום: שגיא גבריאלי)
ד"ר שמואל אטיאס (צילום: שגיא גבריאלי)

המרכז הרפואי בני ציון: "אין רפואה שלמה בלי רפואה משלימה"

תחת המוטו הזה פועל במרכז הרפואי בני ציון זה 12 שנה מערך ייחודי של טיפולי רפואה משלימה, הניתנים ללא עלות למאושפזים במחלקות השונות ולמטופלים במכונים ובמרפאות. על פעילותו הענפה והמבורכת של המערך שוחחנו עם מנהלו המקצועי, ד"ר שמואל אטיאס

פורסם בתאריך: 8.1.23 11:39

אם לפני שנים לא רבות, רופאי משפחה ורופאים יועצים נהגו להרים גבה, כשמטופלים שאלו על אפשרויות טיפול נוספות במסגרת הרפואה המשלימה, ולעיתים אף דחו זאת על הסף, כיום אפשר לומר בוודאות שיותר ויותר רופאים דוגלים ברפואה האינטגרטיבית, המשלבת את הרפואה המערבית המסורתית עם הרפואה המשלימה. בקרב הדור הצעיר של הרופאים, שהוא הרבה פחות שמרני, חלחלו ההבנה והידע ששילובם של טיפולים מתחום הרפואה המשלימה, לצד הטיפול הרפואי הקונבנציונאלי, יכול לעשות פלאים למטופלים, וכיום, הרפואה המשלימה מעניקה לכל רופא כלים נוספים, המאפשרים לו להעניק למטופל מעטפת טיפול שלמה ומיטבית.

במרכז הרפואי בני ציון כבר הבינו לפני 12 שנים שאין רפואה שלמה בלי רפואה משלימה, כאשר פתחו בבית החולים מערך שלם של שירותי רפואה משלימה, בניהולו של פרופ' אלעד שיף, שבכובעו השני הוא מנהל מחלקת פנימית ב'. שירותי הרפואה המשלימה פועלים במחלקות, במכונים ובמרפאות בית החולים, וניתנים למאושפזים ללא תשלום, בתיאום מלא עם הצוות הרפואי והסיעודי של המחלקה, המכון או המרפאה.

על תחום הרפואה המשלימה בבני ציון, שוחחנו עם המנהל המקצועי של המערך, ד"ר שמואל אטיאס, מטפל ברפלקסולוגיה ודמיון מודרך ודוקטור לבריאות הציבור.

ד"ר אטיאס, כמה מילים תחילה מהי רפואה משלימה.

"ייחודה של הרפואה המשלימה, שנמצאת כיום בשימוש רחב בארץ ובעולם, הוא בגישתה ההוליסטית. הרפואה המשלימה לא מטפלת רק בבעיה הנקודתית שממנה סובל המטופל, אלא מתייחסת למצבו הבריאותי הכללי, הנפשי והפיזי. ההתייחסות ההוליסטית מתייחסת לכל אדם כישות נפרדת, ומעבר למחלה עצמה, היא כוללת גם התייחסות לאורח החיים, לתזונה ולדפוסי התנהגות וחשיבה האופייניים לכל אדם ומותאמים לו באופן פרטני. שיטות הטיפול המשלימות מתמקדות בחיזוק יכולת ההבראה וההחלמה הטבעית הקיימת בגוף האדם".

תוכל להרחיב מעט על מערך הרפואה המשלימה בבני ציון?

"לפני 12 שנה, כשהמערך רק התחיל לפעול, פעלנו בעיקר במחלקה הכירורגית, אבל עם השנים התרחבנו לעוד ועוד מחלקות. כיום, כ-12 מטפלות ומטפלים פרושים בכ-12 מחלקות, כאשר לכל מחלקה יש מטפלת או מטפל קבועים, שהוא חלק בלתי נפרד מהמחלקה. המטפלת או המטפל חיים את המחלקה ומכירים את הצוות ואת הז'רגון המקצועי של המחלקה".

ואילו טיפולי רפואה משלימה ניתנים לחולים?

"עיקר הטיפולים הם בתחום הדיקור הסיני, הרפלקסולוגיה, הייעוץ הנטורופתי והדמיון המודרך. בחדר לידה, למשל, היולדות מטופלות בדיקור, שיעיל מאוד בהפחתת הכאב של צירי הלידה, וכן ברפלקסולוגיה, שלה יש את היכולת לגרות ולהניע את תהליך הלידה תוך הפחתת הצורך בתרופות. במחלקות כמו אורולוגיה וגסטרו הטיפול הוא לרוב בדיקור. במחלקות האונקולוגיות ניתן דגש בטיפולי רפואה משלימה להקלת סימפטומים של מחלת הסרטן והטיפול בה. מחקרים הוכיחו שליווי מטופלים אונקולוגיים עם טיפולי רפואה משלימה מאפשר היצמדות טובה יותר לטיפולים הכימותרפיים והאחרים מצילי החיים שאותם הם מקבלים".

ד"ר אטיאס מדגיש שיעילותם של טיפולי הרפואה המשלימה, הניתנים בבית החולים, נבדקה בעשרות מחקרים אקדמיים, שבוצעו ומבוצעים כל העת על ידי המערך. ד"ר אטיאס: "המחקרים שאנחנו עורכים מהווים עבורנו מצפן – האם אנחנו בכיוון הנכון בטיפולים ואיפה יש להשתפר. הם נותנים לנו תמונת ראי טובה ומתעדכנת. כל המחקרים הראו יעילות חד משמעית של הרפואה המשלימה בהפחתת כאב, בהפחתת חרדה, כולל הפחתת חרדה לפני פרוצדורות וניתוחים, הפחתה בתופעות לוואי כמו בחילות והקאות, וכן שיפור ב-COPD, שזו מחלה נשימתית מאוד קשה. חולים ב-COPD מאושפזים במחלקה פנימית, ובני ציון, הוא אולי המרכז הרפואי היחיד בעולם, שמשלב טיפולי רפואה משלימה במחלקה פנימית".

 

 

טיפולי הרפואה המשלימה ניתנים, כאמור, במחלקות, במכונים ובמרפאות בית החולים. אחת מהם היא המרפאה ההמטו-אונקולוגית, שהמטופלים בה אינם מאושפזים בבית החולים, אלא מגיעים רק לצורך קבלת טיפולים המטולוגיים. פעילותו של מערך הרפואה המשלימה תורמת רבות לשיפור איכות חייהם של המטופלים.

ד"ר אטיאס: "חולים אונקולוגיים צורכים בדרך כלל צמחי מרפא, כדי להקל על כאבים ותופעות לוואי של הטיפולים. פעמים רבות הם עושים זאת על דעת עצמם וללא ידיעת הרופא, וכאן אנחנו נכנסים לתמונה. אנחנו מעניקים להם ייעוץ מושכל ומקצועי בתחום צמחי המרפא ותוספי התזונה, כשנלקחת בחשבון האינטראקציה בין התוספים לטיפול הרפואי האונקולוגי שהם מקבלים במרפאה. הייעוץ המושכל הינו פרי עבודה משולבת של הנטורופתים והרוקחת הקלינית בתיאום עם הרופאים המטפלים. השילוב הנכון בין שני סוגי הטיפולים נותן תוצאות שמקלות מאוד על החולים".

ד"ר אטיאס מסכם: "במרכז הרפואי בני ציון שילוב הרפואה המשלימה בטיפולים הפך להיות חלק אינטגרלי וטבעי בתוך הרפואה שניתנת למטופלים, ועוד לא נאמרה המילה האחרונה. התחום עוד יוסיף להתפתח לטובת המטופלים ולרווחתם".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר