פלטפורמת C-Pi שולבה במערכות כללית (צילום: דוברות כללית)
פלטפורמת C-Pi שולבה במערכות כללית (צילום: דוברות כללית)

כללית AI: עידן חדש ברפואה – מנבאת, יוזמת ומונעת

שירותי בריאות כללית היא קופת החולים הראשונה לשלב במערכות המידע הרפואיות שלה כלי בינה מלאכותית (AI) לזיהוי מוקדם של מטופלים בסיכון, לזיהוי של מחלות טרם התפרצותן ולמתן המלצות מותאמות אישית לטיפול ולמעקב רפואי

פורסם בתאריך: 17.5.23 11:03

במערכות המידע של שירותי בריאות כללית שולבה פלטפורמה חדשה ששמה הוא C-Pi (Clalit Proactive-Preventive interventions) ואשר מעמידה לרשות רופאי המשפחה סט כלים מבוסס בינה מלאכותית (AI) שבאמצעותו ניתן לזהות את המטופלים שנמצאים בסיכון ונדרשת עבורם התערבות רפואית יזומה כדי למנוע מחלה או הידרדרות במצבם. הפלטפורמה מצליבה את כל המידע הרפואי הקיים של המטופל מול מידע עדכני מהספרות הרפואית בנוגע לבדיקות והטיפולים הנדרשים עבורו ומנגישה אותם לרופא המטפל.

"בכל יום המערכת עוברת על הנתונים של כל המטופלים ומעבדת נתונים הקשורים למגוון מצבים רפואיים. בנוסף היא יודעת לנבא סיכון גבוה להידרדרות ומסוגלת להציע פעולות למניעה בתחומי סוכרת, יתר לחץ דם, אוסטאופורוזיס, הפטיטיס C, ניטור טיפול תרופתי ועוד", מסביר ד"ר מיכאל האוזר, ממונה חדשנות בכללית במחוז חיפה וגליל מערבי ורופא משפחה במרפאת עתלית.

ה-C-Pi היא פלטפורמה מתקדמת המבוססת על בינה מלאכותית (AI), ששולבה ככלי עזר במערכות המידע של רופאי המשפחה. פלטפורמה זו מהווה סנונית ראשונה במעבר לעידן של רפואה מנבאת, יוזמת ומונעת העוסקת במניעת התפרצות מחלות, במניעת הידרדרות של מחלות שאובחנו ובהתאמת טיפול בהתאם למידע ולפרופיל הרפואי של כל מטופל. הפלטפורמה תאפשר, לראשונה בעולם, למנוע מחלות טרם התפרצותן ולספק המלצות לטיפול במחלות ולמניעתן המותאמות אישית לנתוניהם של המטופל ולספרות המקצועית העדכנית ביותר בתחום.

מנכ"ל הכללית אלי כהן: "כארגון בריאות מוביל אנו פועלים רבות בתחום המחקר והחדשנות כדי להוביל לעידן של רפואה מנבאת, יוזמת ומונעת. אנו משלבים כלי בינה מלאכותית במערכות המידע שלנו כדי שהצוותים הרפואיים יוכלו להעניק את הטיפול הרפואי המיטבי והמותאם לכל מטופל, וכך להעניק שירות מיטבי ומותאם אישית".

 

 

סמנכ"ל החדשנות של הכללית פרופ' רן בליצר: "אנו בכללית מובילים בשנים האחרונות פיתוח של כלים חדשניים מבוססי מידע ומדעי הנתונים כדי לתת את הטיפול הנכון לחולה הנכון בזמן הנכון וכבר בניסיון הראשון. כלים אלה באים לידי ביטוי יומיומי בטיפול בחולים וזכו לשבחים ברחבי העולם".

ראש אגף רפואה בחטיבת הקהילה בכללית ד"ר דורון נצר: "ה-C-PI היא מערכת תומכת החלטה המשמשת עזר לרופא ואשר משלבת רפואה מותאמת אישית הנגזרת ממאפייני תחלואת המטופל, ממאגרי מידע, מבינה מלאכותית ומאלגוריתם מיחשובי מורכב. בימים אלו אנו עמלים על חיבור אמצעי ניטור מרחוק, כמו לחץ דם וערכי סוכר בדם, בביתו של המטופל ישירות למערכת ה-C-PI שתתריע לצוות הרפואי על כל שינוי בערכי המדידה ותמליץ על שינוי או על תוספת בטיפול הרפואי תוך כדי בקרה של הרופא המטפל".

ד"ר האוזר מספר על העבודה עם מערכת ה C-Pi בשגרה: "בעבודתי כרופא משפחה אני נעזר במערכת במפגש הטיפולי. המערכת מרכזת עבורי במקום אחד את כל המידע הכי מעודכן על המטופל ועל מהמחקרים הכי מעודכנים. היא מכוונת אותי לשאול את המטופל שאלות מתאימות, מפנה לי  זמן חיפוש יקר ומאפשרת לי להתמקד במטופל. בנוסף, היא מאפשרת לי להגיע למטופלים שלא פונים מיוזמתם למרפאה ולדאוג שהם יקבלו את הטיפול ואת ההפניות המתאימים".

לדבריו, הפלטפורמה מעבדת נתונים הקשורים למגוון מצבים רפואיים, יודעת לנבא סיכון גבוה להידרדרות ומסוגלת להציע פעולות למניעה".

"הפלטפורמה פותחה בכללית במשך כשנתיים וחצי על ידי צוותים רפואיים, צוותי מערכות המידע וצוותי החדשנות של הכללית. באזור חיפה וגליל מערבי המערכת נמצאת בתהליכי הטמעה וכבר שולבה אצל רופאי משפחה רבים. זו פלטפורמה שתסייע לנו במניעת מחלות, ובעת הצורך תאפשר לנו להעניק טיפול מיידי ומותאם למטופלים", מסכמת המנהלת הרפואית של הכללית במחוז ד"ר לילך צולר.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר