ד"ר רינה פרידמן (צילום: דוברות כללית)
ד"ר רינה פרידמן (צילום: דוברות כללית)

מתבגרים לכודים ברשת

ד"ר רינה פרידמן, מומחית ברפואת מתבגרים ומנהלת שיר"ן בחיפה, שירות הייעוץ למתבגרים של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, מתריעה מפני הסכנות שאורבות למתבגרים ולהוריהם בחופשת הקיץ ומסבירה כיצד להתמודד איתן. להורים היא קוראת לגלות ערנות, גם במחיר של פגיעה בפרטיותם של המתבגרים

פורסם בתאריך: 22.6.23 02:03

מאז ומעולם מציבה תקופת ההתבגרות אתגר הורי לא פשוט ובתקופות של היעדר מסגרות, כמו חופשת הקיץ, המתבגרים נוטים עוד יותר להתנהגות סיכונית. בימים אלו נפרצים כמעט כל הגבולות וקיים קושי אמיתי לשלוט על התכנים, אליהם הם נחשפים, כאשר לנו, כהורים, אין כל מושג על תכנים אלה.

למתבגרים יש נטייה להקשיב לחבריהם ולהתנהג כמותם יותר מאשר להישמע להוריהם. כיום, יותר מתמיד, יש לחברים ולחברה בכלל השפעה גדולה יותר מאשר בעבר, בעיקר "בזכות" אמצעי התקשורת האלקטרוניים החדשים. כדי שמתבגר יהיה מקובל  בחברה, הוא  מוכן להתעלם ממסרים חינוכיים ומוסריים שספג במשך שנים בבית ובבית הספר ובלבד ש"יהיה מקובל".

הרשתות החברתיות והסמארטפונים, באמצעותם המתבגרים מתקשרים ביניהם אונליין, חושפים אותם לתכנים שאינם תואמים לגילם, כמו פורנוגרפיה וסרטים עם מסרים חברתיים אלימים או אנטי-ממסדיים. בהיותם בגיל שבו הם נגררים בקלות להשפעות שאינן הוריות, לא מן הנמנע שחשיפה זו תשפיע בהמשך על התנהגותם ועל דעותיהם, שעלולות להיות שליליות ואף מסוכנות.

הבילוי הממושך מול המסכים, ללא מפגש פיזי עם חברים "אמיתיים", עלול לגרום להסתגרות ולהתבודדות, במיוחד אצל מתבגרים שלהם יש כבר נטייה כזו מהעבר. זו, עלולה להשליך על התנהגות אנטי-חברתית בעתיד ולהביא אף לדיכאון והשלכותיו עד כדי אובדנות.

הרשתות החברתיות השונות עלולות להיות מלכודת, כאשר הנער או הנערה מתקשרים אונליין עם גורם לא מוכר ועלולים להתפתות להיפגש עם מי שהם מתכתבים איתו ואינם יודעים, למשל, כי מאחורי תמונת הילד החמוד עומד מבוגר שמבקש ליצור קשר אסור עם קטינים.

תופעת השיימינג (ביוש) הידועה התגברה מאוד מאז החלו בני הנוער להתקשר ביניהם דרך הרשתות. הסיכון בתופעה הוא כבד ועלול להביא לתופעות פסיכולוגיות ופסיכיאטריות חמורות אצל מי שמביישים אותם ברשת. לכן, חשוב להסביר למתבגרים כל העת על הסכנות, וכן, גם במחיר של פגיעה בפרטיותם, להציץ מעת לעת במחשב ובנייד שלהם.

הבריאות הגופנית עלולה גם היא להיפגע מהישיבה הממושכת מול המסכים, כמעט ללא פעילות גופנית, במיוחד כאשר נלווית אליה אכילה לא מבוקרת. השמנתם הבלתי נמנעת של המתבגרים פוגעת בדימוי העצמי שלהם ובמקובלות החברתית, ואז הם מסתגרים עוד יותר.

אם לא די בכך, הרי לפניכם הסכנות הטמונות בפעילויות "לא יושבניות", או ליתר דיוק בפעלתנות-יתר: עישון חומרים למיניהם ושתיית אלכוהול לא מבוקרת; מי שלא ניסה קודם, ירצה להתנסות, בעיקר אם יש לו "חברים" שמשפיעים עליו. מי שעישן קודם, עלול לרצות "לשדרג" את חומרי העישון שלו.

מבחינה סטטיסטית ידוע שכאשר מתבגר מעורב בפעילות סיכונית אחת, יש סבירות רבה שיוסיף לעצמו או ייגרר לפעילויות סיכוניות נוספות: שתיית אלכוהול, נהיגה תחת השפעת אלכוהול, נהיגה ללא רישיון, יחסי מין לא מוגנים ועוד.

 

 

אז מה ניתן ורצוי לעשות?

במשפט אחד: להיות נוכחים עבור המתבגר או המתבגרת שלכם. ומה זה אומר? להיות יותר מעורבים במה שקורה  להם ביומיום, להתעניין, להציע תוכניות משותפות לקיץ, לפתח תחביב משותף עם הבן או הבת, לעודד אותם להצטרף לתנועת נוער שהיא מסגרת שמספקת את הצורך של המתבגר בקבוצת השווים שלו, אך בהקשר חיובי. טיפ שלי להתחלה טובה: ערבו אותם יותר במה שקורה בחיים שלכם, ואז עשויה להיות גם יותר פתיחות מצידם.

הראו להם אכפתיות אמיתית, יחד עם הצבת גבולות בהתאם לגילם. בהצבת גבולות אין הכוונה להראות להם "מי הבוס בבית", אלא להציב גבולות עם הסבר הגיוני שיאפשר להם להבין שהכוונה היא להגן עליהם.

פרטיות הילד היא ערך כמעט מקודש בימינו, עם זאת, במידת הצורך אל תחששו מפעילות "בילוש". חשוב להיכנס לחדר, לבדוק אם אין בקבוקי אלכוהול, שקיות סמים או נרגילה מוסתרים. חשוב גם לבדוק מדי פעם במה הם צופים ועם מי הם מתכתבים.

שימו לב לשינוי קיצוני בהתנהגות שלהם, בתיאבון שלהם, בערנות שלהם, בלבוש, במבט בעיניים. שינויים בתחומים אלה עלולים להחשיד על שימוש בחומרים ממכרים ולהעיד על המצב הנפשי.

לסיכום: אל תאמרו "אצלי זה לא יקרה",  אך גם לא "אבוד, מאוחר מדי". אף פעם לא מאוחר מדי להתקרב למתבגר שלך. שתהיה חופשה מהנה לכולנו!

לשירותכם, מרפאות המתבגרים של כללית שיר"ן: חיפה 04-8351644, קריות 04-8787966.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר