ד"ר אחמד ח'טיב (צילום: דוברות כללית)
ד"ר אחמד ח'טיב (צילום: דוברות כללית)

השפעות מצבי לחץ על מחלת הסוכרת

ד"ר אחמד ח'טיב, מומחה באנדוקרינולוגיה בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי, מסביר, מדוע מצבים של לחץ, חרדה, דאגה ומתח עלולים להשפיע לרעה על איזון מחלת הסוכרת, איך ניתן למנוע את ההחמרה ומתי מומלץ לפנות לטיפול רפואי

פורסם בתאריך: 5.12.23 01:21

"מצב הרוח שלנו מקרין באופן ישיר על המצב הגופני, בעיקר בקרב חולים במחלות כרוניות, כשבראשן מחלת הסוכרת. מצבי לחץ כגון חרדה, דאגה ומתח עלולים להשפיע לרעה על איזון הסוכרת", מסביר ד"ר אחמד ח'טיב, מומחה באנדוקרינולוגיה בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי.

מדוע חוסר האיזון קורה?

"לחץ גורם לגוף לשחרר הורמונים כגון אדרנלין וקורטיזול, שעלולים להביא לעלייה ברמות הסוכר בדם גם אצל סוכרתיים המטופלים היטב. מעבר לכך, מחלת הסוכרת לבדה עלולה להוביל לתחושות של חרדה, דאגה ועייפות. בנוסף, מצבי לחץ וסטרס גורמים לנו לעיתים לשהות יותר שעות בבית, לעסוק פחות בפעילות גופנית, לאכילה רגשית ולא מסודרת ולחוסר בשינה. כל אלו תורמים גם כן ליציאה מאיזון".

כיצד ניתן למנוע החמרה במצב?

"מצבי לחץ הם חלק מהחיים, אך ניתן ללמוד להתמודד איתם בצורה יעילה. התמודדות נכונה עימם יכולה לסייע לשמור על איזון הסוכרת ולמנוע סיבוכים בריאותיים. בתקופות לחוצות מומלץ לעקוב אחר רמות הסוכר בדם באופן קבוע ולהקפיד ליטול את התרופות באופן סדיר. יש להקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת, על פעילות גופנית, המסייעת להפחית לחץ ולהגביר את הרגישות לאינסולין, על שינה מספקת, קשר עם אנשים קרובים ומערכת תמיכה חברתית. בנוסף, מאוד חשוב לבצע סדר בתרופות: במצבי לחץ ובשל ריבוי תרופות, המטופל עלול להתבלבל בין התרופות ולכן חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל או הרוקח על הסדר הנכון בנטילת התרופות".

 

 

מתי צריך להתייעץ עם הצוות המטפל?

"תמיד ניתן לפנות לצוות המרפאה בכל שאלה או התייעצות רפואית. חשוב לפנות במצב של היפרגליקמיה – כאשר ערכי הסוכר גבוהים במיוחד ברוב הזמן (מעל 250% מ"ג), מצב זה בא לידי ביטוי בשתייה מרובה וצורך להתפנות גבוה, בלבול וירידה במשקל; במצב של היפוגליקמיה – ערכי סוכר נמוכים במיוחד (מתחת ל-70% מ"ג). מצב זה בא לידי ביטוי ברעד, הזעה, אי שקט ובלבול. במצב כזה, יש לדאוג לשתייה ממותקת (כחצי כוס מים עם 3 כפיות סוכר או שתייה ממותקת) ולהתייעץ עם הצוות הרפואי. כמו כן חשוב יש להצטייד בבית בעט גלוקוגן לשימוש במצבים קיצוניים של היפוגליקמיה, בהם המטופל אינו מסוגל לטפל בעצמו, בלבול ואיבוד הכרה".

מצב נוסף שמחייב התערבות רפואית מיידית, לדברי ד"ר אחמד ח'טיב, הוא מצב של חמצת בדם: "הסימנים הם עייפות, בחילות, הקאות, קשיי נשימה עם ריח אצטון מהפה, שתייה מרובה וצורך תדיר להתפנות. מצב זה שכיח יותר בקרב חולי סוכרת סוג 1 וסוג 2 המטופלים באינסולין ולא מאוזנים. הוא קורה לרוב עקב אי הקפדה על טיפול נכון באינסולין והופעת מחלה חריפה, למשל כזו המלווה בחום גבוה. במצב כזה יש להזעיק מיד עזרה רפואית".

לסיכום: לחץ נפשי הוא גורם סיכון שחשוב לשים אליו בטיפול במחלות כרוניות. חשוב להבין את השפעות הלחץ והסטרס על מחלת הסוכרת, על מנת לנקוט בצעדים מונעים מקדימים לשמור על איזון המחלה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר