תמר נוטינן (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)
תמר נוטינן (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

מכינים נפגעי נפש לסל שיקום במסגרת קבוצתית

קבוצת הכנה ייחודית לקראת סל שיקום החלה לפעול במרפאה לבריאות הנפש של שירותי בריאות כללית בקרית אליעזר. מטופלת: "הקבוצה היתה בשבילי גלגל הצלה"

פורסם בתאריך: 31.8.17 15:59

שירותי בריאות כללית החלה להפעיל תוכנית ייחודית להכנה לקראת סל שיקום של נפגעי נפש שבבסיסה הוא התמודדות קבוצתית. הקבוצה, שהחלה את דרכה במרפאה לבריאות הנפש בקרית אליעזר, היא פרי יוזמה של העובדת הסוציאלית תמר נוטינן והיא מיועדת למטופלים שהוכרו עם לפחות 40 אחוז נכות נפשית בביטוח הלאומי. סל השיקום כולל שיקום תעסוקתי, שיקום חברתי, שיקום בתחום הדיור, שיקום בתחום הלימודי ועוד. משך כל מחזור הוא כשמונה מפגשים, שבהם נחשפים המשתתפים לתחומים השונים המוצעים להם במסגרת הסל.

רבים מנפגעי הנפש אינם ממצים את זכויותיהם במסגרת הסל, חוששים להשתלב בלימודים ובתעסוקה ולעבור למסגרות כמו דיור מוגן או הוסטלים, ונותרים סגורים בביתם ללא מסגרת ותמיכה מקצועית. הקבוצה מהווה עבורם מסגרת שבעזרתה הם יוכלו להתגבר על חסמים אלה ולנצל את ההזדמנויות העומדות בפניהם. במסגרת התהליך הקבוצתי מגבש לעצמו כל מטופל החלטות לגבי תחומי החיים שברצונו לקדם. העבודה בקבוצה מעניקה לו הזדמנות לשתף את רגשותיו ואת התלבטויותיו לגבי מקומו בתהליך השיקומי. לצד אלה, רוב המטופלים סובלים מתחושת בדידות אישית, והקבוצה מהווה עבורם הזדמנות לקשר חברתי ולהיכרות עם אנשים המתמודדים עם בעיות דומות.

לדברי העובדת הסותיאלית חיה וינטל, מנהלת השירות לעבודה סוציאלית של הכללית במחוז, להכנה בקבוצה יש יתרון על פני הכנה פרטנית משום שהקבוצה מהווה רשת תמיכה חברתית עבור חבריה ומסייעת בקידום תהליך השיקום האישי של כל מטופל. נוסף על כך, לחלק מהמטופלים יש קושי רגשי בהתמודדות עם החלק הביורוקרטי שבמימוש הזכאויות, ולכן המשתתפים ממלאים את טפסי סל השיקום בעצמם, כאשר עצם מילוי הטפסים באופן עצמאי במסגרת קבוצתית מהווה עבורם העצמה. בסיום סשן מפגשי הקבוצה מתקיימת ועדת סל שיקום של משרד הבריאות בתוך מרפאת בריאות הנפש במטרה להנגיש להם את השירות ולאפשר למתמודד לעבור ועדה במקום מוכר לו ובטוח עבורו.

מטופלת שחוותה דיכאון קליני קשה כולל אשפוז, אשר בעקבותיו היא נפלטה ממקום עבודתה והתקשתה לטפל בבנה בן ה-9, מספרת כי לאחר השתתפותה בקבוצה היא החלה לעבוד במסגרת תעסוקה נתמכת בחברה הנדסית: "הקבוצה היתה בשבילי גלגל הצלה ברגעים הכי קשים בחיי, כשכבר חשבתי שלעולם לא אצא מהמצב שלי. לא האמנתי שאצליח לחזור לתפקד. היום אני עובדת ונהנית מהבן שלי. אני מרגישה שחזרתי לחיים".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר