פריחה (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
פריחה (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

זינוק במספר הפונים למרפאות הכללית בשל תגובות אלרגיות

הפריחה העונתית גורמת לעלייה ניכרת במספר הפניות למחלקות האלרגיה של שירותי בריאות כללית. גורם נוסף לעלייה במספר הסובלים מתגובה אלרגית הוא רגישות לאבק ולחומרי הניקוי במסגרת עבודות הניקוי לקראת פסח

פורסם בתאריך: 29.3.18 12:48

עונת המעבר היא לא רק תקופה של פריחה אביבית אלא גם תקופה שבה יש עלייה ניכרת בתופעות אלרגיות. השנה הופיעו תופעות אלה בשלב מוקדם בשל חורף אביבי שגרם להקדמת הפריחה כבר לחודש פברואר, ואליה הצטרפו גלי אבק בשל החמסינים שפקדו את ישראל. במרפאות האלרגיה של שירותי בריאות כללית מדווחים על גל של פונים הסובלים מתופעות של אלרגיה עונתית, שבאות לידי ביטוי בנזלת ובעיניים דומעות – סימפטומים המהווים בעיה רפואית חמורה לסובלים מבעיות נשימה כמו אסטמה.

לדבריו של ד”ר דוד נוסם, אלרגולוג בכיר במחלקת אלרגיה במרכז רפואי לין, אלרגיה עונתית היא תופעה שכיחה מאוד שמופיעה בישראל אצל כ־15 אחוז מהאוכלוסייה. לתופעה יש רקע תורשתי, ואם אחד מההורים סובל ממנה מוכפל הסיכון ללקות בה. ד”ר נוסם מציין כי האלרגיה מופיעה בתגובה לחשיפה לאבקנים. בתקופה זו, המאופיינת בחמסינים עם רוחות חזקות, הקופסיות שמכילות את אבקני הפרחים נפתחות בבת אחת ונישאות למרחק, ומי שרגיש לאבקת פרחים וחשוף לאבקנים בריכוז גבוה חש ברע.

הסובלים במיוחד מהתגובות האלרגיות הם חולי אסתמה שדרכי הנשימה שלהם רגישות ממילא. ככל שהפריחה צפופה יותר, כפי שאירע השנה, כך יש יותר נפגעים ובדרגת חומרה קשה יותר.

 

ד”ר דוד נוסם (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

ד”ר דוד נוסם (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

 

 

היבט נוסף שנצפה במרפאות האלרגיה מדי שנה לקראת הפסח הוא התגובה לאבק ולחומרי הניקוי בשל עבודות הניקיון לקראת החג. ד”ר נוסם מסביר שהנטייה לאלרגיה היא אמנם מולדת, אך היא תתבטא כמחלה רק לאחר שאדם נחשף פעם אחת או יותר לאלרגן מעורר תגובה. בחשיפה הראשונה לא תופיע תגובה אלרגית, אלא רק בחשיפות שלאחריה.

הטיפול בתופעה הוא בעיקר טיפול מונע באמצעות כדורים אנטיהיסטמיניים ותכשירים סטרואידליים לאף שצריכים להילקח במשך תקופה ארוכה. בכללית מסבירים כי אין לחשוש (למעט אנשים הסובלים מגלאוקומה – לחץ תוך עיני) מסטרודאידים מקומיים לאף, שמקלים מאוד על הנזלת האלרגית אם כי לעתים נדירות יכולים להופיע דימומים קלים שחולפים עם הפסקת השימוש בהם. מי שסובל גם מהתקפים אסתמטיים צריך לקבל גם טיפול מונע לאסתמה. כמו כן, כהיערכות לעתיד, ממליצים בכללית להתחיל בקבלת חיסונים לאלרגיה.

אזהרה נוספת הקשורה בפסח היא בנושא ארוחות החג ומוצרי מזון המוכחים כאלרגניים כמו ביצים ואגוזים שבהם נעשה שימוש רב בחג זה. רבים מהאנשים הרגישים למזונות אלרגניים עלולים להיחשף בשוגג למזונות אלו ולפתח תגובה שעלולה להיות מסכנת חיים. בשל כך מומלץ למי שעבר תהליך אבחוני ונמצא רגיש למזון להצטייד במזרק אפיפן כדי להיות ערוכים למצבי חירום.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר