ד”ר מיכל גרשינסקי בכנס האיגוד האירופי לאנדוקרינולוגיה (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)
ד”ר מיכל גרשינסקי בכנס האיגוד האירופי לאנדוקרינולוגיה (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

סכנה בטיפול תרופתי להפרעת קצב הלב

ד”ר מיכל גרשינסקי, אנדוקרינולוגית בכירה בשירותי בריאות כללית, הציגה מחקר על סיכון חמור בנטילת תרופות לפעילות יתר של בלוטת התריס בשילוב עם תרופה שניתנת להפרעת קצב

פורסם בתאריך: 12.7.18 16:15

ד”ר מיכל גרשינסקי, מומחית באנדוקרינולוגיה במרכזים הרפואיים כרמל ולין של שירותי בריאות כללית, הציגה עבודת מחקר בכנס האיגוד האירופי לאנדוקרינולוגיה שהתקיים בברצלונה.

בעולם הרפואה ידוע שתרופות שניתנות לטיפול בפעילות יתר של בלוטת התריס עלולות לגרום לירידה פתאומית ומסכנת חיים בכדוריות הדם הלבנות. מדובר בתופעת לוואי נדירה המתרחשת ב־0.5-0.2 אחוז מהמטופלים בתרופות אלה. כדוריות הדם הלבנות מגנות על הגוף מפני זיהומים חיידקיים, ולכן במצב של מחסור חמור בכדוריות הדם הלבנות חשוף המטופל לזיהומים. אמיודרון – תרופה נפוצה בקרב חולים עם הפרעות קצב הלב – עלולה לגרום לפעילות יתר של בלוטת התריס בכעשרה אחוזים מהמטופלים וחלקם אף יזדקקו לטיפול בתרופות כנגד יתר תריסיות. ד”ר גרשינסקי, ד”ר נעמי גרוניך וד”ר עדית לביא הראו לראשונה שבקרב המטופלים שנחשפו לאמיודרון ונזקקו לטיפול נוגד פעילות היתר של בלוטת התריס חלה נסיקה בסיכון לתופעה של ירידה פתאומית בכדוריות הדם הלבנות. בקבוצה זו שכיחות התופעה גדולה פי חמישה בהשוואה לחולים שקיבלו את הטיפול כנגד פעילות יתר של בלוטת התריס מסיבות אחרות.

 

 

הסיבוך המסוכן מתרחש לרוב בחודשיים הראשונים לתחילת הטיפול. לנוכח הנתון שגילו ממליצות לתת את התרופה אמיודרון רק למי שעבורם לא קיים טיפול אחר. בחולים שפיתחו את פעילות היתר של בלוטת התריס על רקע טיפול באמיודרון ממליצות החוקרות לבצע מעקב צמוד אחרי ספירות הדם כדי לזהות את המגמה המסוכנת מוקדם ככל האפשר.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. סיימון

    כל רופא כללי בקופת חולים מכיר את זה מזה 15 שנים לפחות.
    וכל חולה מוזהר ויש עוד תופעות בריאות ,בכבד בעיניים ועוד

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר