כפפת לחץ (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)
כפפת לחץ (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

כפפות לחץ לטיפול בשבר בשורש כף היד

שיטה שפיתח צוות המכון לריפוי בעיסוק של שירותי בריאות כללית בחיפה לטיפול בפגיעות בשורש כף היד באמצעות כפפת לחץ נבחנה במחקר והוכחה כיעילה

פורסם בתאריך: 12.4.19 07:50

מחקר שבחן שיטת טיפול שפותחה על ידי צוות המכון לריפוי בעיסוק של שירותי בריאות כללית בחיפה, אשר מבוססת על התאמה אישית של חבישות לחץ לשיקום לאחר שבר בשורש כף היד, הוכיח כי השיטה היא יעילה.

טיפול בחבישות לחץ היה נהוג עד כה לשיקום צלקות וכוויות ולטיפול בלימפאדמה, והיוזמה להשתמש בהן לטיפול לאחר שברים התפתח מתוך הניסיון הרב של המרפאות בעיסוק של הכללית במרכז הרפואי לין ובבית אמות בשיקום גף עליון.

המרפאות בעיסוק הבחינו שאנשים שעברו חבלה ביד והותאמה להם חבישת לחץ לצורך הפחתת נפיחות ביד או השטחת צלקת ניתוחית, סבלו פחות מכאבים וטווחי התנועה שלהם היו טובים יותר מאשר אנשים שטופלו ללא חבישת לחץ. בספרות לא נמצאה עדות לממצא זה, והמרפאה בעיסוק ענבר מילר שחבר מצוות המכון בחיפה החליטה לחקור את הנושא לעומק במסגרת לימודי המוסמך בריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה בשיתוף עם המחלקות האורתופדיות במרכזים הרפואיים כרמל ולין. היא חקרה בניסוי מבוקר את התועלת של חבישות לחץ להפחתת הסימפטומים המקשים על התפקודים היומיומיים לאחר שברים בשורש כף היד, שהם השברים השכיחים ביותר בגף עליון ואשר עלולים לגרום לנפיחות, לנוקשות במפרקים, להגבלת תנועה ולכאב, תוך פגיעה ממושכת בתפקוד היומיומי של האדם ובשיקומו.

 

 

32 אנשים לאחר שבר שהופנו על ידי אורתופדים בלין סווגו באופן אקראי לשתי קבוצות – 15 איש בקבוצת הביקורת קיבלו את הטיפול השיקומי המקובל בריפוי בעיסוק בפגיעות אלו, ו־17 איש בקבוצת הניסוי טופלו כמקובל אך נוסף על כך הותאמה להם כפפת לחץ שנתרמה על ידי חברת אוריאל פ.ג. כדי להעריך את התועלת הושוו בין הקבוצות מדדים כגון טווחי תנועת האצבעות ושורש כף היד, כוח אגרוף ונפיחות כף היד והאצבעות, והמשתתפים מילאו שאלון דיווח עצמי להערכת הכאב ותפקוד היד ושאלון להערכת השימוש בכפפת הלחץ.

טווחי התנועה עם כפפת לחץ ובלעדיה נמדדו והושוו באמצעות טכנולוגיית HandTutor שנתרמה לצורך המחקר. תוצאות המחקר מעידות כי כפפת לחץ מותאמת אישית משפיעה באופן מובהק על הפחתת הנפיחות והכאב ביד, על שימוש מופחת במשככי כאבים, על שיפור בטווחי תנועה בשורש כף היד ועל הגברת השימוש ביד בתפקודים השונים, תוך חזרה מהירה של המטופלים לתפקוד ומניעה של מצבים כרוניים בלתי הפיכים כמו תסמונות כאב כרוני.

המחקר נערך בהנחייתם של ראש החוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה ד”ר נעמי שרויאר וראש צוות היחידה למחקר של הכללית במחוז חיפה וגליל מערבי ד”ר עוזי מילמן, בשיתוף עם מנהל יחידת כף היד בלין ד”ר חיים כצבמן ועם מנהל מחלקת אורטופדיה ד”ר בני ברנפלד. תוצאותיו של המחקר התפרסמו בכתב העת האמריקאי ”American Journal of Physical Medicine& Rehabilitation”.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר