מארגני יום העיון (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)
מארגני יום העיון (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

יום עיון בנושא טיפול בשיתוק מוחין

יום העיון השנתי של מערך מכוני התפתחות הילד של שירותי בריאות כללית במחוז חיפה וגליל מערבי הוקדש לטיפול בילדים עם שיתוק מוחין

פורסם בתאריך: 15.8.19 09:17

מערך מכוני התפתחות הילד במחוז חיפה וגליל מערבי של שירותי בריאות כללית הקדיש את יום העיון השנתי שלו לטיפול בילדים עם שיתוק מוחין. בשיאו של יום העיון הציגה ד”ר הודיה אוליאל – סטאז’רית בבית החולים קפלן ברחובות שהדליקה משואה ביום העצמאות – את סיפור חייה ועל כל שלמרות ההתמודדות עם שיתוק מוחין היא הפכה לרופאה.

יום העיון נפתח בדברי ברכה של מנהל המחוז רונן נודלמן, ולאחר מכן הציגה מ”מ מנהלת מערך התפתחות הילד ד”ר לילך שמר-מאירי את סיכום הפעילות של המערך בשנה האחרונה ואת המגמות לעתיד. בהמשך הרצתה העובדת הסוציאלית רינת דגן על אלימות במשפחה וכיצד על צוותים רפואיים לפעול כשהם נתקלים בתופעה זו; צוות היחידה להתפתחות הילד ביקנעם הציג מקרה של טיפול בפעוט עם שיתוק מוחין; מנהלת המרפאה השיקומית לילדים ברמב”ם ד”ר בת חן פרידמן הציגה חידושים בטיפול בשיתוק מוחין; והרופא ההתפתחותי ד”ר אבי ברכר, שהוא גם במאי ואיש תיאטרון, הרצה על שיתוק מוחין בשירה, בקולנוע ובהצגות.

שיתוק מוחין הוא שם כולל לקבוצה של הפרעות נוירולוגיות שבהן קיימת פגיעה במוח המתפתח (כלומר בתקופה העוברית, בתקופה הסאב-לידתית או בשנות החיים הראשונות).

 

 

“שיתוק מוחין מופיע בשכיחות של כשניים-שלושה מקרים לכל 1,000 איש, והוא נמצא במגמת עלייה בשל הגידול במספר הפגים הקטנים במיוחד – מתחת ל־1,000 גרם – ששורדים עם התפתחות הרפואה”, מסבירה ד”ר שמר-מאירי, “יש כמה גורמים להתפתחות של שיתוק מוחין, ובהם מצוקה בלידה, היעדר אספקת חמצן למוח, פגות עם משקל לידה נמוך, דימום תוך מוחי, זיהומים בהיריון וחבלות מוחיות קשות בגיל הרך. שיתוק מוחין מוגדר כפגיעה מוחית שאינה מתקדמת, אך תוצאותיו משתנות ומחמירות עם גדילת הילד. ההפרעה מתבטאת בעיקר בתפקודים המוטוריים והיא מלווה בדרך כלל בשיתוק הגפיים, כאשר הפגיעה השכיחה ביותר היא ספסטיות, כלומר שרירים מכווצים ונוקשים. פגיעות נוספות הן הפרעות ראייה, הפרעות למידה או לקות שכלית, פרכוסים, ריור, בעיות בליעה ואכילה, אי שליטה על סוגרים ועוד”.

לדבריה של ד”ר שמר-מאירי, “אין כיום טיפול שמרפא שיתוק מוחין, אך יש טיפולים שנועדו להקל על הסימפטומים ולשפר את איכות החיים של הילד. הטיפולים התומכים כוללים פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ושימוש בעזרים אורתופדיים שמטרתם היא שמירה על אורך השריר ועל טווח התנועה שלו. טיפולים תרופתיים והתערבותיים להקלה על נוקשות השרירים כוללים הזרקות מקומיות של בוטולינום או משאבת בקלופן”.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר