ד”ר שפרה קן דרור (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)
ד”ר שפרה קן דרור (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

כבר לא צריך להמתין שלושה ימים עם כאבי בטן

במעבדה המחוזית של שירותי בריאות כללית יושמה שיטה חדשנית שמשפרת את האבחון של זיהומים בדרכי העיכול בעזרת בדיקה מולקולרית לפתוגנים בצואה

פורסם בתאריך: 6.2.20 11:53

דלקת מסוג גסטרואנטריטיס במעי היא אחת מהמחלות הנפוצות ביותר בעולם, שחומרת הסימפטומים שלה נעה מסימנים קלים עד למצבים מסכני חיים. לדבריה של ד”ר שפרה קן דרור, מנהלת המעבדה המיקרוביולוגית הפועלת במסגרת המעבדה המחוזית של שירותי בריאות כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, גורמי הזיהום העיקריים למחלה הם וירוסים, חיידקים ופרזיטים, אך הסימנים הקליניים הם דומים, ומכאן החשיבות הרבה באבחנה מעבדתית מדויקת ומהירה אשר מאפשרת מתן טיפול מתאים.

עד כה נהוג היה לאבחן את מחלת המעי על ידי צמיחת תרביות על מצעים סלקטיביים (לחיידקים ולאמבות) והסתכלות בטכניקות מיקרוסקופיות. שיטות אלו דורשות המתנה של יומיים-שלושה עד שחלה צמיחה, מיומנות גבוהה של הלבורנט ועבודה בשלבים מרובים. המשמעות היא שנדרש זמן לא מועט עד שהבעיה מאובחנת והטיפול מותאם לחולה, ולעתים הוא נדרש גם ליטול תרופות שלא לצורך בשלב ההמתנה.

 

 

בשנים האחרונות פותח האבחון המולקולרי לתחום זה, כאשר בדגימה אחת ניתן לאבחן בו זמנית חיידקים ופרזיטים באמצעות ערכות המכוונות לאתרים מתאימים בגנום של המזהמים. בדרך זו ניתן לדעת תוך 24 שעות מהו הגורם למחלה ולהתאים לה טיפול אנטיביוטי.

הבדיקה, שעד כה בוצעה במספר מועט של מרכזים בארץ, הוטמעה עתה במעבדה המחוזית של הכללית בחיפה וגליל מערבי. לדבריה של מנהלת המעבדה המחוזית ד”ר מירה ברק, מדובר בבשורה משמעותית וחשובה לציבור רחב של מטופלים, שכן מדי יום מתקבלות במעבדה כ־150 דגימות לאבחון פתוגנים בצואה. המשמעות היא 150 חולים שאבחון מהיר של הגורם למחלת המעיים שלהם יתרום לריפוי מהיר יותר שלה. כמו כן מציינים בכללית כי באמצעות בדיקה זו יאובחנו פרזיטים וחיידקים נוספים שלא אובחנו עד כה במעבדות של קופת החולים.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר