מנכ"ל שירותי בריאות כללית פרופ' אהוד דודסון ומנהל המחוז רונן נודלמן במתחם חיסוני הקורונה במרכז הרפואי לין (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)
מנכ"ל שירותי בריאות כללית פרופ' אהוד דודסון ומנהל המחוז רונן נודלמן במתחם חיסוני הקורונה במרכז הרפואי לין (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

החל מבצע חיסוני הקורונה בשירותי בריאות כללית

לדבריו של רונן נודלמן, מנהל מחוז חיפה וגליל מערבי בשירותי בריאות כללית, מתוכננים להתחסן כ-550,000 מבוטחים במחוז. סגנית המנהלת הרפואית של הכללית במחוז ד"ר לילך דולב: "אם 70 אחוז מתושבי ישראל יתחסנו, נהנה מחיסון עדר שיאפשר חזרה לחיים שהכרנו בעבר"

פורסם בתאריך: 21.12.20 12:48

שירותי בריאות כללית החלה היום (שני) את מבצע חיסוני הקורונה. לדבריו של מנהל מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית רונן נודלמן, מתוכננים להתחסן כ-550,000 מבוטחים במחוז: "מדובר באתגר לוגיסטי גדול, גם בגלל מספר המתחסנים וגם בשל האילוצים של אופן אחסון החיסונים בטמפרטורה נמוכה במיוחד, כך שאי אפשר לפצל מגשים למנות קטנות ויש למצות כל בקבוק חיסון תוך חמישה ימים, אז תוקפו פג. כמו כן, החיסון ניתן בשתי מנות וחשוב לשוב ולהתחסן לאחר 21 יום. לשמחתנו, יש לצוותים שלנו ניסיון רב במתן חיסונים, בעריכת מבצעים גדולים ובהיערכות לשעת חירום על ידי מערך של מאות אחיות ואחים, שאותם תגברנו באמצעות גיוס של מאות אנשי צוות מחוץ לארגון".

נודלמן הוסיף כי "המבצע נבנה בשלבים, בהתאם להזרמת החיסונים ממשרד הבריאות ולהיערכות של חברת טבע להפצתם. בשלב הראשון, לאחר שהועברה אלינו מספר מצומצם של חיסונים, הכנו במהירות שני מוקדי חיסונים גדולים במרכזים הרפואיים לין וזבולון. בכל מוקד כזה צוות של בין שבע לעשר אחיות מחסנות בו זמנית בנוכחות של רופא, למקרה שיהיה צורך בטיפול בתגובה חריפה. המוקדים פועלים מדי יום עד לשעה 20:00, וכך גם בסופי שבוע. הכנו כ-70 תחנות חיסון אשר פרושות ברחבי המחוז, כשהשאיפה שלנו היא להגיע למירב היישובים. הפעלתן של התחנות תיושם בהדרגה, בהתאם למספר החיסונים שיוזרם אלינו. כמו כן נחסן בעמדות משותפות לכל קופות החולים שאותן מקים פיקוד העורף".

נודלמן קורא לציבור להתחסן והוסיף כי הוא כבר התחסן כדוגמה אישית, וכך גם כל חברי הנהלת המחוז ואנשי הצוותים שנמצאים בסיכון גבוה להידבק בקורונה: "שלחנו מסרונים לכל מבוטחי הכללית בני ה-60 ומעלה שנקבעו כקבוצת המתחסנים הראשונה, וניתן לזמן תור באפליקציה של הכללית, בטלפון 2700* ובנתב ייעודי בטלפון של המרפאות. ידוע לנו כי בשל ההיענות הגבוהה יש מעת לעת קשיים. אנחנו עם אצבע על הדופק, מגיבים לתקלות ופותרים אותן מיד. אנו מקווים שבימים הקרובים יוזרם אלינו מספר גדול של חיסונים, ואז נוכל לפתוח יותר תורים ועוד אתרים".

 

רונן נודלמן מתחסן (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

רונן נודלמן מתחסן (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

 

 

סגנית המנהלת הרפואית של הכללית במחוז ד"ר לילך דולב: "עד כה חלו בקורונה 74 מיליון איש ברחבי העולם ונפטרו ממנה 1.6 מיליון אנשים. אם 70 אחוז מתושבי ישראל יתחסנו, נהנה מחיסון עדר שיאפשר חזרה לחיים שהכרנו בעבר. יעילותו של החיסון היא גבוהה, כפי שנמצא בבדיקות שנערכו על יותר מ-44,000 נסיינים. הוא יעיל ב-95 מהמקרים מהמקרים – הרבה מעבר לאחוז הסף שקבע ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי; ח"ה). חשוב מכך – בשונה מחיסונים אחרים שיעילותם יורדת ככל שגילו של המתחסן עולה, חיסון זה הוא יעיל באותה מידה גם למבוגרים. זו בשורה משמחת מכיוון שעיקר התחלואה הקשה והתמותה הן בקרב בני 65 ואילך".

ד"ר דולב הוסיפה כי "בעוד שרוב החיסונים המוכרים לנו מבוססים על הזרקת נגיף מוחלש או מומת, בחיסון זה לא מחדירים נגיף אלא קוד שמוביל ליצירת חלבון הספייק של הווירוס, וכך הגוף מייצר נוגדנים לנגיף הקורונה. הקוד עצמו מושמד תוך שעות אחדות. זהו חיסון פורץ דרך, אך בניגוד לרושם שנוצר, הוא פרי פיתוח שהחל כבר בשנות ה-90, ותודות לכספים שהזרימו ממשלות בעקבות המגיפה התאפשרה השלמת הכנתו ובדיקתו במהירות. בפירוש, לא היו כל קיצורי דרך מדעיים".

על תופעות הלוואי אמרה ד"ר דולב כי "הן מעטות, שוליות ודומות לאלו שיש בעת קבלת חיסונים אחרים, כמו כאב בנקודת ההזרקה, חולשה ועייפות שחולפים תוך יממה. חיוני לקבל עוד מנת חיסון בחלוף 21 יום ממועד החיסון הראשון. המועד השני נקבע בעת הזימון הראשון או בעמדת החיסון. לאחר המנה השנייה תיתכן תגובה קצת יותר מורגשת – עדות לכך שבגוף יש כבר נוגדנים פעילים – אך גם זו חולפת במהירות".

יצוין כי בשלב זה יינתן החיסון רק לבני 16 ומעלה, וכי ההחלטה על מתן החיסון לילדים, לנשים הרות ולנשים מניקות תתקבל לאחר שיצרניות החיסונים ישלימו בדיקות נוספות. למטופלים שפיתחו בעבר תגובה אלרגית קשה (אנפילקסיס) מומלץ בשלב זה להימנע מהחיסון. מי שישלים את שני החיסונים יהיה זכאי לקבל לאחר כשבוע דרכון ירוק, אשר פוטר מבידוד לאחר חשיפה לחולה ומבדיקת קורונה לפני כניסה לאי ירוק.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר