פרופ' עופר לביא עם החוקרים ד"ר אריאל זילברליכט, ד"ר ניר קוגלמן וד"ר יקיר שגב (צילום: אלי דדון)
פרופ' עופר לביא עם החוקרים ד"ר אריאל זילברליכט, ד"ר ניר קוגלמן וד"ר יקיר שגב (צילום: אלי דדון)

מחקר: נשים הרות היססו לפנות למיון בזמן הקורונה

שני מחקרים שנערכו במחלקת נשים במרכז הרפואי כרמל ואשר בחנו את השפעתן של הגבלות הקורונה על הטיפול בנשים הרות מגלים כי נשים הרות היססו לפנות למיון והגיעו להיבדק רק בשלבים המאוחרים של ההיריון או בשלב מתקדם של הלידה, וכי משך האשפוז לאחר לידות התקצר בכחצי יממה

פורסם בתאריך: 21.2.21 09:29

מחלקת נשים במרכז הרפואי כרמל בניהולו של פרופ' עופר לביא ערכה שני מחקרים שבחנו את השפעתן של הגבלות הקורונה על הטיפול בנשים הרות. המחקרים, שבהן השתתפו מאות נשים שהגיעו למיון יולדות בכרמל וילדו בבית החולים, נערכו על ידי ד"ר ניר קוגלמן בהנחייתם של ד"ר יקיר שגב וד"ר אריאל זילברליכט – מומחים ברפואת נשים בכרמל, ופורסמו בשני כתבי עת רפואיים – "Journal of Maternal-Fetal & Neonatal Medicine" ו-"International Journal of Gynecology & Obstetrics".

המחקר הראשון בחן אם ההגבלות שהוטלו בעקבות מגיפת הקורונה גרמו לשינוי בדפוס הפניות למיון יולדות ואם חל שינוי במספר האשפוזים בחדר הלידה. לצורך כך ביצעו החוקרים השוואה בין התקופה של הגל הראשון (מרץ-אפריל 2020) לתקופה מקבילה בשנת 2019, והממצאים מצביעים על כך שנשים הרות היססו לפנות למיון ובאופן כללי הגיעו להיבדק רק בשלבים המאוחרים של ההיריון או בשלב מתקדם של הלידה. עוד עולה מהמחקר כי חלה עלייה בשיעור האירועים הדחופים, כלומר ניתוחים קיסריים דחופים ואף לידות מחוץ לכותלי בית החולים.

 

 

המחקר השני בחן אם הטלת ההגבלות על הנשים ההרות הובילה לשינויים בתקופה שלאחר הלידה. החוקרים מציינים כי בתקופת הקורונה עודדו הצוותים הרפואיים את הנשים להשתחרר מוקדם יותר מבית החולים על מנת להקטין את הסיכוי לחשיפה של האם והיילוד לחולי קורונה. במחקר בוצעה השוואה בין הנשים שילדו בגל הקורונה הראשון (מרץ-אפריל 2020) ובגל הקורונה השני (יולי-ספטמבר 2020) לבין קבוצת ביקורת שכללה נשים שילדו בתקופות המקבילות בשלוש השנים שקדמו לה. החוקרים גילו כי משך האשפוז לאחר לידות, הן בלידות נרתיקיות והן בניתוחים קיסריים, היה קצר יותר בחצי יממה בממוצע בגל הראשון ובגל השני לעומת קבוצת הביקורת. עוד גילו החוקרים כי על אף קיצור משך האשפוז לאחר לידה לא נמצאה עלייה בפניות למיון או באשפוזים חוזרים לאחר הלידה.

החוקר הראשי ד"ר קוגלמן: "ניתן לומר כי על אף האתגרים שניצבו בפני הצוותים הרפואיים והחשש של הנשים ההרות לפנות לבית החולים לא חלה עלייה בתחלואה עוברית ואמהית ולא אירעו סיבוכים משמעותיים שהצריכו פניות למיון ואשפוזים לאחר לידה".

 

ד"ר אריאל זילברליכט, ד"ר ניר קוגלמן וד"ר יקיר שגב (צילומים: אלי דדון)

ד"ר אריאל זילברליכט, ד"ר ניר קוגלמן וד"ר יקיר שגב (צילומים: אלי דדון)

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר