חשיפה למסכים (צילום: PATAT, shutterstock.com)
חשיפה למסכים (צילום: PATAT, shutterstock.com)

איך מתמודדים עם ריבוי המסכים בקרב פעוטות וילדים?

שבוע הבריאות של ערי ישראל ביוזמת רשת שוקן ובשיתוף עם שירותי בריאות כללית: מה אתם באמת יודעים על ההשפעות, על הנזקים וגם על היתרונות בחשיפה למסכים שמקיפה אותנו? מומחי שירותי בריאות כללית יתייחסו לנושא הבוער של העידן החדש ויסבירו להורים כיצד להתמודד עם התופעה המדאיגה

פורסם בתאריך: 10.11.19 12:15

המסכים הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו. הם נמצאים בבית, בעבודה, במקומות הבילוי, בגינת המשחקים וכמעט בכל מקום, כאשר עבור הורים רבים לא לגמרי ברורה השפעתם על פעוטות וילדים שנחשפים אליהם בין אם בצורה ישירה ובין אם בצורה עקיפה.

נושא החשיפה למדיה ולמסכים ולהשפעתם על הפעוטות והילדים יהיה בין הנושאים שבהם יעסקו בהרחבה מומחי שירותי בריאות כללית במסגרת שבוע הבריאות של ערי ישראל, שיתקיים ברחבי הארץ ב-21-17 בנובמבר ביוזמת רשת שוקן ובשיתוף עם שירותי בריאות כללית.

במסגרת אירועי שבוע הבריאות של ערי ישראל יתקיימו מפגשים בין הציבור הרחב לבין רופאי ומומחי הכללית במגוון תחומים, ובהם ההתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז; האמת והעובדות על דיאטות ועל חיסונים בתוך המידע הרחב והלא תמיד אמין באינטרנט וברשתות החברתיות; החידושים בתחום העור וההיריון בעידן החדש; הדרכים לשמור על אינטימיות ועל זוגיות בזמן הפנוי ההולך ומצטמצם; והשפעת העולם הדיגיטלי על עולם הרפואה והקשר ביניהם.

השפעת המסכים על פעוטות ועל ילדים – נושא שהפך לרלוונטי מאוד בשנים האחרונות – יעלה כאמור במסגרת ההרצאות בשבוע הבריאות, וזאת במטרה להעניק להורים את הכלים ואת המידע הנחוץ להתמודדות עם תופעת החשיפה לריבוי המסכים, שהפכה לחלק מהמציאות היומיומית.

"הבעיה היא שהילדים נחשפים למסכים מאוד מוקדם", מסבירה ד"ר עידית פוזנר, מומחית בנוירולוגיית ילדים ובהתפתחות הילד, "אפשר להפליג ולהגיד שזה מתחיל עוד לפני שהילד עצמו נחשף למסך, כבר בשלב החשיפה של האם או האב למסך. ברחוב אפשר לראות כל הזמן הורים שדוחפים עגלה, כשהעיניים שלהם במסכים. נדמה לנו שזה דווקא בסדר, אבל זה אפילו עוד יותר מזיק".

 

ד"ר עידית פוזנר

ד"ר עידית פוזנר (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

 

 

ד"ר פוזנר, המשמשת מנהלת המכון להתפתחות הילד בכללית בנתניה, תדבר על הנזקים ועל ההשלכות של החשיפה למסכים בשבוע הבריאות, ביחד עם שורה של רופאים ומומחים נוספים בנושא.

"אחד מהדברים הכי קריטיים להתפתחות הילד מגיל 0 עד שנתיים הוא הקשר שלו עם המטפל העיקרי. המיומנות שמתפתחת בגיל הזה נקראת 'קשב משותף', והיא נבנית באמצעות בחינה של הילד את המטפל העיקרי שלו על כל ההיבטים, ובעיקר על פי המבט שלו. במצב כזה, אם המבט של המטפל העיקרי יופנה למסך ויהפוך ל'מבט זומבי', הדבר יגרום לנזק ממשי".

"הנזקים וההשפעה", היא מוסיפה, "מתחזקים בגילאים מאוחרים יותר, לאחר שהמסכים מקבלים 'שחקני חיזוק' מהסביבה החברתית. שם אפשר לראות התפלגות רצינית יותר. בהחלט יש ילדים רבים שקבוצת השווים שלהם מקבלת מההורים את האפשרות 'לשחק בטלפון', מה שכמובן מפעיל לחץ חברתי על ההורים. לעומת זאת, היום גם יש יותר מודעות ואנחנו נחשפים לסביבות חברתיות שלמות של הורים שמחליטים ביחד שהם רוצים שקט ולא מוכנים לשתף פעולה עם האופנה הזו. גם למי שמגיעים אלי ומרגישים בודדים במערכה אני תמיד אומרת שהאפשרות ללכת נגד העדר היא אולי קשה יותר, אך הרבה יותר טובה עבור הילד. בדיוק כמו שלא ניתן לילד לאכול המבורגר עם המון מיונז או גלידה עם שוקולד וסוכריות על הבוקר, רק כי כולם עושים את זה".

איך אפשר להציב גבולות ולנצל את המסכים באופן חיובי שאינו מזיק כלל? את התשובות לשאלות אלה ולעוד רבות יעניקו ד"ר פוזנר ורופאים ומומחים נוספים מהכללית במסגרת שבוע הבריאות של ערי ישראל.

 

שאלון על השפעת חשיפה למסכים על פעוטות

 

לפרטים נוספים על מועדי ההרצאות ומיקומן ולהרשמה חינם לחצו כאן

 


 

 


 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר