מרכז זיו (צילומים: חגית הורנשטיין)
מרכז זיו (צילומים: חגית הורנשטיין)

קונים מקומי: תומכים בבעלי העסקים, מצילים את הכלכלה

התאוששות המשק מתחילה במכולת השכונתית ובחנות האופטיקה הוותיקה. רשת שוקן ובנק הפועלים משיקים פרויקט מיוחד לעידוד קנייה בעסקים המקומיים ברחבי הארץ. פרופ' ירון זליכה: "הצמיחה, התעסוקה והפריון במשק יבואו מהעסקים הקטנים והבינוניים"

פורסם בתאריך: 4.8.20 16:35

העסקים הקטנים והבינוניים הם עמוד השדרה של הכלכלה הישראלית. לפי סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2019 פעלו בישראל כ-614,000 עסקים שהעסיקו כארבעה מיליון שכירים. עם פרוץ משבר הקורונה העריכו מומחים כי לפחות 65,000 עסקים יקרסו. הגל השני הביא להערכות קשות עוד יותר, כאשר בתחילת יולי מספר המפוטרים עלה מ-4.5 ל-7.6 אחוזים, והיקף הפיטורים הרחב ביותר היה בענף שירותי המזון והמשקאות שרובו מורכב מעסקים קטנים – 13.5 אחוז.

השלכותיו של משבר הקורונה משפיעות לא רק על ההווה של העסקים הקטנים אלא גם על עתידם. ההנחה היא שבמהלך 2020 ייפתחו רק כ-40,000 עסקים חדשים בישראל – שיעור הנמוך ב-30 אחוז ביחס לשנים הקודמות. כנראה שזו תהיה השנה הראשונה זה זמן רב שבה יותר עסקים ייסגרו מאשר ייפתחו. מחקר של לשכת ארגוני העצמאים בישראל קובע שמספר העסקים הקטנים צפוי להצטמצם בכ-17,000 ושמספר העצמאים במשק הישראלי יירד בכ-20 אחוז.

על רקע זה, בשבוע הבא תשיק רשת שוקן בשיתוף עם בנק הפועלים פרויקט מיוחד לעידוד קנייה בעסקים מקומיים במטרה לסייע להם ולכלכלה הישראלית כולה. מדי שבוע יתפרסמו באתרי ובעיתוני הרשת סיפורים של עסקים מקומיים ברחבי הארץ.

 

 

"יש פה כמה מיליוני אנשים שיש להם", אומר פרופ' ירון זליכה, ראש החוג לחשבונאות בקריה האקדמית אונו ובעבר החשב הכללי במשרד האוצר, "הם לא יצאו לחל"ת ולא נסגרו. להם אני אומר – תצאו, תצרכו, אל תיכנסו לבונקר. הצמיחה, התעסוקה והפריון במשק יבואו מהעסקים הקטנים והבינוניים. מבחינתי עדיף לקנות תוצרת חוץ בזול מאשר תוצרת מקומית ביוקר, וזאת מכיוון שלמי שיקנה תוצרת חוץ זולה יישאר מספיק כסף בארנק, שאותו הוא יוכל להוציא בעסק קטן או בינוני. חשוב יותר להגן על כיסו של הצרכן מאשר על התזרים של המונופולים ולספק לו יותר כוח קנייה אצל העסקים קטנים כדי שהוא יוכל לתת עדיפות לחברות קטנות ובינוניות שנאבקות יום יום בנטל“.

אופיר אוחנה, מנהל אגף בנקאות קמעונאית בבנק הפועלים, מוסיף כי "במיוחד בימים אלו של משבר בריאותי וכלכלי גלובלי, זו הזדמנות של כולנו ביחד לפעול ללכידות חברתית ולחיזוק הכלכלה המקומית. היכולת של כל אחד מאיתנו לתרום את חלקו לעידוד הצריכה שמניעה את המשק תורמת לפעילות העסקים, להעסקת העובדים, להעסקת הספקים ולשכירת נותני השירותים שתורמים לצמיחה כלכלית אצל כולנו".

בשבועות הקרובים נציג את הסיפורים של העסקים החיפאים. יש לכם עסק קטן בחיפה? כתבו לנו ונגיע גם אליכם: [email protected]

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר