יעקב פרץ (צילום: יח"צ), הילה רובין שלם (צילום: גונן שמר)

האם בקרית אתא קמה במפתיע מועצת עיר לעומתית?

בית המשפט, שדן בעתירה שהגישה סיעת האופוזיציה "הילה שלם והתושבים", פסק לאחרונה, כי יש לקיים בחירות חוזרות לתפקיד יו"ר ועדת הביקורת (שהתקיימו אתמול) והורה לצרף נציג מסיעתה של שלם לוועדת הנחות. עוד פסק בית המשפט, כי מאחר שאין הסכמים קואליציוניים, מלבד חברי סיעתו של ראש העירייה ומלבד חברי הסיעות של שני סגניו, שהם קואליציה מובהקת, כל שאר חברי המועצה יכולים להיחשב אופוזיציה. יכול להיות שבקרית אתא האופוזיציה גדולה מהקואליציה?

פורסם בתאריך: 30.9.21 18:16

מועצת העיר קרית אתא התכנסה אמש (רביעי) לישיבה הראשונה בהיכל העירייה החדש והמפואר. מחוץ לבניין העירייה הפגינו תושבים, הטוענים כי בהקמת הבניין החדש והראוותני, שעלה למשלם המיסים יותר מ-150 מיליון שקלים, יש משום בזבוז כספי ציבור. לאחר ההפגנה, הם ביקשו להיכנס לאולם המליאה, אולם נהדפו, ובמקום נוצרה מהומה ואף הוזמנה משטרה.

באולם המליאה היה מעניין לא פחות, כשעל סדר יומה של המועצה היו בחירות חוזרות לתפקיד יו"ר ועדת הביקורת העירונית, בהתאם לפסיקת בית המשפט.

השתלשלות העניינים: סיעת האופוזיציה "הילה שלם והתושבים" הגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, עתירה שבה ביקשה להורות למועצת העיר להתכנס ולבחור נציג מטעמה לכל אחת מוועדות החובה העירוניות וכן לבחור נציג מטעמה, שישמש דירקטור בתאגידים העירוניים. עוד טענה הסיעה, כי אלקנה ויסנשטרן אינו חבר אופוזיציה וכי נבחר לתפקיד יו"ר ועדת הביקורת על ידי כלל מועצת העיר בניגוד לחוק. מבית המשפט ביקשה הסיעה להורות, כי יש למנות נציג מטעמה במקום ויסנשטרן ולקיים בחירות חוזרות לתפקיד, הפעם בהשתתפות חברי אופוזיציה בלבד.

השופטת תמר נאות פרי דחתה חלק מהעתירה, אך פסקה, כי על מועצת העיר למנות נציג מסיעת "הילה שלם והתושבים" לוועדת הנחות, שבה חייב, על פי חוק, להיות נציג מטעם הסיעה השנייה בגודלה במועצת העיר (סיעת "הילה שלם והתושבים" – מ"ג). עוד קבעה השופטת, כי "העותרים (סיעת "הילה שלם והתושבים – מ"ג) לא הוכיחו, כי הם 'האופוזיציה' היחידה, והנטל בהקשר זה רובץ על שכמם".

אז מי בקואליציה ומי באופוזיציה?

עוד פסקה השופטת: "לצורך הבהרת האמור, ולמען הנוחות, תפורט שוב רשימת הסיעות הקיימת במועצת העיר: סיעת הליכוד (מחל) מונה שישה חברים, וביניהם ראש העיר; סיעת העותרים – "הילה שלם והתושבים" – המונה את שלושת חבריה העותרים; סיעת "התושבים מעל הכל" – המונה שני חברים; סיעת "קרית אתא ביתנו" – המונה חברה אחת המשמשת סגנית ראש העיר; סיעת "הבית היהודי" – המונה חבר אחד המכהן אף הוא כסגן ראש העיר; סיעת "אגודת החרדים דגל התורה" – המונה חבר אחד, סיעת "ההתאחדות הספרדית העולמית שומרי תורה" – המונה חבר אחד; סיעת "ערכים ועשייה" המונה חבר אחד וסיעת "אמת" – המונה חבר אחד".

השופטת קבעה, כי כל ששת חברי סיעת הליכוד, השייכים לסיעתו של ראש העיר, לא ייראו כשייכים לאופוזיציה. כך גם חברי סיעת "קרית אתא ביתנו" וסיעת "הבית היהודי", מאחר שחבריהן משמשים סגנים של ראש העיר.

"לגבי תשעת החברים הנותרים במועצה, שאינם העותרים (מסיעות "התושבים מעל הכל", "אגודת החרדים דגל התורה", "ההתאחדות הספרדית העולמית שומרי תורה", "ערכים ועשייה" ו"אמת") – לא הוכח כי הם אינם משמשים חברי אופוזיציה", דברי השופטת.

צפו: תושבים אינם מורשים להיכנס לישיבת מועצת העיר אמש (רביעי)

לגבי היבחרו של ויסנשטרן ליו"ר ועדת הביקורת, פסקה השופטת, כי בחירתו על ידי כלל מועצת העיר לא הייתה חוקית ולכן יש לקיים בחירות חוזרות, בהן ישתתפו הפעם חברי אופוזיציה בלבד. עוד קבעה השופטת, כי גם לגבי ויסנשטרן לא הוכח שאינו חבר אופוזיציה, ולכן ויסנשטרן עצמו יוכל להתמודד שוב לתפקיד. בכך, למעשה, קיבלה השופטת את טענת המשיבים (ראש העירייה יעקב פרץ, ויסנשטרן, העירייה ומועצת העיר – מ"ג), לפיה האופוזיציה במועצת העיר קרית אתא מונה, מלבד סיעת "הילה שלם והתושבים", גם את חברי המועצה, שאינם מסיעתו של פרץ ושאינם בהנהלת העיר (סגנים). יוצא שעל פי החלטת השופטת, שמונה חברי מועצה מסיעות שונות, בהם שלושת חברי סיעת "הילה שלם והתושבים", וכן ויסנשטרן עצמו יוכלו להשתתף בהצבעה על בחירת יו"ר ועדת הביקורת.

בהתאם להחלטת בית המשפט, בישיבת המועצה אמש התקיימו הבחירות החוזרות לראשות ועדת הביקורת, שבהן השתתפו חברי סיעת "הילה שלם והתושבים" וכן חברי המועצה שלגביהם קבעה השופטת, כי, באין הסכמים קואליציוניים, אין כל דרך להוכיח שאינם אופוזיציה. באופן לא מפתיע, ויסנשטרן נבחר בשנית. בהצבעה נוספת, גם היא על פי החלטת בית המשפט, נבחר רואי דוד מסיעת "הילה שלם והתושבים" לחבר בוועדת ההנחות.

 

 

"פגיעה אנושה בביקורת ובשקיפות"

יו"ר האופוזיציה הילה רובין שלם הופתעה השבוע לגלות, לאור החלטת בית המשפט, שהיא עומדת בראש אופוזיציה כה גדולה, שעד כה לא ידעה על קיומה.

ל"כלבו – חיפה והקריות", אמרה רובין שלם: "האם ליעקב פרץ יש מועצה לעומתית – שמונה חברי קואליציה מול תשעה באופוזיציה? לצערי, השופטת קיבלה את הטענה של ראש העיר, לפיה כל סיעה שנציג מטעמה הוא סגן ראש עיר היא סיעה בקואליציה, וכל השאר, שזה הרוב, באופוזיציה. החלטה זו פוגעת אנושות בביקורת ובשקיפות בקרית אתא ובשלטון המקומי בכלל הארץ. הבחירה מחדש של יו"ר ועדת ביקורת על ידי אנשי 'אופוזיציה בתחפושת' קיבלה לצערי אשרור משפטי".

עוד אמרה רובין שלם: "יעקב פרץ הפעיל כוחות רבים על מנת למנות את חברו, ויסנשטרן, ליו"ר ועדת הביקורת, כדי שתהיה לו ביקורת ידידותית. הוא חושש כנראה מביקורת אמיתית ושקופה. בנוסף, הוא ממשיך לעבור על פקודות העיריות, ואפילו כבר לא מתאמץ להסתיר זאת. בנוסף, הוא הפסיק להכניס תושבים לישיבות מועצת עיר, שצריכות להיות פומביות על פי חוק. שקיפות וביקורת הן אבני יסוד של הדמוקרטיה, וכך יהיה גם בקרית אתא. התנהלות זו היא עוד הוכחה לכך שתקופת שלטונו של יעקב פרץ הגיעה לסיומה, ואנחנו נדאג שזה אכן יקרה".

רובין שלם, המצוידת בפרוטוקולים של ישיבות מועצת העיר מתחילת הקדנציה הנוכחית, טוענת, כי סיעתה היא האופוזיציה היחידה במועצת העיר. לגבי כל אותם חברי המועצה, לגביהם קבעה השופטת שהם אופוזיציה, אומרת רובין שלם: "ראש העיר מקיים ישיבות קבועות ולא רשמיות עם חברי סיעתו ועם חברים ממועצת העיר השייכים לסיעות אחרות". אלה, לטענת שלם – טענה שלא התקבלה על ידי השופטת – אינם יכולים להיחשב כחברי אופוזיציה, שכן הם מצביעים באופן עקבי עם סיעתו של ראש העיר ונמנעים מלהעלות נגדו ביקורת כלשהי.

רובין שלם: "עד הגשת העתירה אף סיעה חוץ מסיעתי, 'הילה שלם והתושבים', לא השתמשה בכלים אופוזיציונריים, לא העלתה הצעות לסדר, לא שאילתות, לא בקשה לישיבות שלא מן המניין. כלום. ברוב המקרים הם גם לא משתתפים במועצת העיר. פרץ יצר מסך ערפל, והכל על מנת שלא תהיה לו ביקורת אמיתית. הרי זוהי 'אופוזיציה בתחפושת'. ראש העיר הובך כשהצטרך לבחור יו"ר ועדת ביקורת בפעם השלישית בקדנציה הזו ולצרף נציג מטעמנו לוועדת הנחות. פרץ אינו מעל החוק, ובסוף גם הוא ילמד זאת. אז אני שוב שואלת: האם בקרית אתא יש מועצה לעומתית? האם יעקב פרץ נכנס לקדנציה החמישית שלו כאשר אין לו רוב קואליציוני? או שזה המסר שהוא ניסה להעביר לבית המשפט כדי לשלוט בבחירת יו"ר ועדת הביקורת שלו? יש לו מה להסתיר? ומה עם משתפי הפעולה בהתחזות? איפה המוסר שלהם כחברי מועצה ונציגי ציבור?".

מעיריית קרית אתא נמסר בתגובה: "החלטת בית המשפט מדברת בעד עצמה. כעת הילה רובין שלם טוענת שגם בית המשפט פועל נגד הדמוקרטיה. ההתקפה על בית המשפט ראויה לכל גינוי. אין כל קשר בין הטענות למציאות. הישיבה התקיימה בהגבלות הקורונה. מדובר היה במספר פעילים פוליטיים שביקשו לעורר פרובוקציות".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. אילן גלבסקי

    מועצה לעומתית בקרית אתא???
    הצחקתם את פרץ. את התרגיל הזה ,שאין הסכמים קואליציוניים ,על מנת שחלק מהסיעות ישמשו כ"אופוזיציה" לפי הצורך,הוא עושה שנים רבות. אין שום מצב,שלסיעת הילה שלם יהיה רוב בהצבעה כלשהי. אגב,מבחן האם חבר מועצה הינו אופוזיציה-האם הצביע נגד אישור תקציב העיריה. אבל היות ויש לפרץ רוב,אז או שיו"ר ועדת הביקורת יעדר מההצבעה על התקציב,או שבתאום לכאורה ,יצביע נגד התקציב שממילא יעבור. אז-שלא יעבדו עליכם.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שבת שלום.צריך להקשיב לשני הצדדים.ולו לנפנפ.כול אדם יש לו זכיות לדבר.גם אותי לו הכניסו.כבר הרבה שנים.צריך לשנות . כול מיני הליכים בעיריה של קרית אתא.צבבואו חרחוב זבוטניסיקי וצרטו איזה הפליה. תודה.לכם מירב הדר

  3. קובי

    כל הכבוד שלא הביאו להם להכנס . משתמשים באלימות ומאיימים להשתמש בכוח ! בושה !

  4. יניב

    הגיע הזמן לשינוי..קריית אתא נראית כמו החתר האחורית של שאר הקריות….פשוט הנהגה בזוייה!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר