הילה רובין שלם, יעקב פרץ (צילומים: ענבל שמחי, דוברות עיריית קרית אתא)
הילה רובין שלם, יעקב פרץ (צילומים: ענבל שמחי, דוברות עיריית קרית אתא)

דמוקרטיה נוסח קרית אתא: מדוע הצעות לסדר של האופוזיציה לא נדונות במועצת העיר?

חברי האופוזיציה במועצת העיר קרית אתא מסיעת הילה שלם והתושבים ועמותת עורכי דין לקידום מינהל תקין הגישו עתירה לבית משפט השלום בחיפה, שבה הם טוענים, כי ראש העירייה יעקב פרץ "נמנע באופן עקבי, מזלזל ומנוגד לחוק מלכלול את הצעותיהם בסדר יומה של המועצה ומלהשיב לשאילתות מטעמם במסגרת אותן הישיבות". העירייה: "פועלים בהתאם לחוק"

פורסם בתאריך: 4.8.22 13:25

יו"ר האופוזיציה במועצת העיר קרית אתא הילה רובין שלם וחברי סיעתה (הילה שלם והתושבים) – רואי דוד וניר יעקבי – הגישו עתירה לבית משפט השלום בחיפה, בשבתו כבית משפט לענייני מינהליים, נגד ראש העירייה יעקב פרץ, מועצת העיר ומרכז ישיבות מועצת העיר.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עמותת עורכי דין לקידום מינהל תקין, מתבקש בית המשפט להוציא צו המבטל את החלטת ראש העירייה מ-26 ביוני, לפיה ההצעות לסדר מטעמה של האופוזיציה לא יועלו בישיבת מועצת העיר "זאת מן הטעם שההחלטה התקבלה בחוסר סמכות, ומשום שהיא מרוקנת את הכלים המסורים בידי חברי המועצה מתוכנם".

כמו כן מתבקש בית המשפט להורות לראש העירייה להעלות לדיון בישיבת מועצת העיר הקרובה את ההצעות לסדר שהוגשו על ידי האופוזיציה בנושאים האלה: הקפאת תעריפי ארנונה; קביעת אזורי התחדשות עירונית והגדרת שיעור היטל ההשבחה באזורים אלו; שינוי אופן חלוקת רמות הלמידה בחטיבות הביניים, והצבת גדר "מדברת" באתרי בנייה בעיר. בנוסף, מתבקש בית המשפט להורות לראש העירייה להשיב בישיבה הקרובה על שאילתות שהגישה לו האופוזיציה.

בעתירה נטען, כי מאז כוננה מועצת העיר הנוכחית בסוף שנת 2018, מגישה האופוזיציה הצעות לסדר ושאילתות, אולם ברוב הישיבות הן אינן נכללות בסדר יומה של מועצת העיר ללא כל נימוק.

מן העתירה: "חרף הזכויות המפורשות והברורות המוקנות בדין לחברי המועצה להעלות הצעות לסדר יומה של המועצה ולקבל תשובות לשאילתות – זכויות שאינן משתמעות לשני פנים – נמנע המשיב 1 (ראש העירייה יעקב פרץ; מ"ג) באופן עקבי, מזלזל ומנוגד לחוק מלכלול את הצעותיהם בסדר יומה של המועצה ומלהשיב לשאילתות מטעמם במסגרת אותן הישיבות. זאת, בדרך כלל, ללא כל נימוק ותוך התעלמות מוחלטת מחברי המועצה, משל היו הם משקיפים מן הצד שאינם חלק מהרכב המועצה; ולעיתים תוך מתן נימוק לקוני ובלתי מתקבל על הדעת… התעלמותו של המשיב 1 מהצעות לסדר ומשאילתות המוגשות לו על ידי חברי המועצה ואי הכללתן בסדר יומה של מועצת העירייה אינן מהוות רק הפרה גסה ובוטה של הוראות הפקודה, הן אף מצרות את אפיקי ההשפעה של חברי המועצה, מרוקנות מתוכן את כלי העבודה הדלים המסורים להם ומשתיקות את קולם כנבחרי ציבור, וכפועל יוצא – את קולו של הציבור שאותו הם מייצגים".

בעתירה מתבקש בית המשפט "לשים קץ להתנהלותו הבלתי חוקית של המשיב 1 ולהתעלמותו המזלזלת מחברי המועצה, התנהלות המונעת מאלה לממש את זכויותיהם הבסיסיות כנבחרי ציבור, להשיב את כבודו האבוד של שלטון החוק, ולהפיח רוח חיים בעיקרון, לפיו הרשות המינהלית, וגם העומד בראשה, פועלים במסגרת הדין ולא מעליו".

עוד נטען בעתירה, כי חרף פניות חוזרות ונשנות של חברי האופוזיציה לממונה על המחוז במשרד הפנים בבקשה שיתערב ויפעיל את סמכותו על ראש העירייה, הממונה על המחוז לא עשה כן. מן העתירה: "בתקווה לקבל גיבוי וסיוע מהרגולטור, כיתבו חברי המועצה על כמה מפניותיהם גם את הממונה על מחוז חיפה במשרד הפנים. פעמים מספר הם פנו אליו בנפרד במישרין, ואף קיימו פגישה בנושא עם סגנו ועם הממונה על השלטון המקומי במשרדו. עם זאת, הממונה לא העמיק התערבותו ולא פעל מול ראש העירייה להעלאת ההצעות והשאילתות".

 

 

עוד נטען, כי לאחר תקופה ממושכת שבה נמנע ראש העירייה מלהעלות לשולחן המועצה את ההצעות לסדר ואת השאילתות של האופוזיציה, ביקשה רובין שלם לממש את זכותה החוקית ולשאת דברים בישיבת המועצה מ-11 במאי האחרון. דבריה של רובין שלם עסקו, כבקשתה, בהימנעותו של ראש העירייה מלהעלות באופן סדיר את ההצעות לסדר והשאילתות מטעם הסיעה. "בתגובה לדברי העותרת 2 (רובין שלם; מ"ג) העלה ראש העירייה טעם חדש להימנעותו העקבית מלהעלות הצעות לסדר ושאילתות בפני המועצה. לדבריו, הצעות ושאילתות יובאו בפני המועצה 'ככל שתהיינה ראויות ונכונות ומשקפות אמת'… נראה כי גישה זו, שלפיה חובת המענה לשאילתות וחובת העלאתן של הצעות לסדר נגזרות מתוכנן, היא שמכתיבה בעיקרה את התנהלות ראש העירייה. אלא שגישה זו פסולה, מעוותת וחוטאת להוראות הדין", לשון העתירה.

עמותת עורכי דין למינהל תקין, שגם היא אחת העותרות, טוענת בעתירה, כי "מעבר לסטייה הברורה מהוראות הדין, נוסיף כי התעלמות מהצעות לסדר ומשאילתות שמגישה האופוזיציה, והעלאתן הסלקטיבית במקרה הטוב, מהוות פגיעה חריפה, חזיתית ובוטה בעבודת האופוזיציה, משתיקות את קולו של ציבור רחב ומחלישות את האיזונים והבלמים הנדרשים בכל מערכת דמוקרטית עד כדי ריסוקם. ההתעלמות המופגנת מנבחרי הציבור ומעבודתם אינה אלא התעלמות מהציבור עצמו, לו נבחריו משמשים כפה".

רובין שלם אמרה ל"כלבו – חיפה והקריות": "החוק בקרית אתא הוא לא ברמת המלצה. כנראה ראש העיר לא רגיל שדורשים ממנו לשמור על החוק. חברי סיעתי ואני נמשיך להילחם עבור תושבי קרית אתא, ואם יהיה צורך, כמו במקרה הזה, גם נגיע לעתירות בבתי המשפט מול ראש העיר והעירייה. לא ייתכן שראש העיר ימשיך לעשות ככל העולה על רוחו, תוך כדי זלזול בפקודות העירייה ובחוקים, מבלי שייתן על כך את הדין. קרית אתא היא לא רכושו הפרטי וזכות התושבים לשאול אותו שאלות ולהעלות הצעות לסדר באמצעותנו, כנבחרי ציבור. ההצעות לסדר והשאילתות שהגשנו משקפות את צורכי התושבים מתוך שיח מתמיד איתם. אם ראש העירייה לא יענה על שאלות ולא יעלה הצעות לסדר מרצונו, בית המשפט יחייב אותו בכך. הוא יכול פועל בכוחניות, ואנחנו נפעל לפי החוק, נגמרה התקופה של ההשתקה, ועוד מעט גם תסתיים כהונתו".

מעיריית קרית אתא נמסר בתגובה: "העירייה פועלת בהתאם לחוק ותעביר את התייחסותה לבית המשפט".

תגובת משרד הפנים לא התקבלה עד כה והיא תפורסם כאשר תתקבל.

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. דו

    ראשי ערים בישראל לא מוגבלים בכהונה.אין אפילו ענין של טוב או רע.כח ושררה מביאים לסאוב ולשלטון לא תקין.הם מתמחים בדריכה על נורמות וחוקים על גבול הפלילי

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר