החי פארק בקרית מוצקין (צילום: ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0)
החי פארק בקרית מוצקין (צילום: ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0)

תביעה של "תנו לחיות לחיות": לאסור על החי פארק להחזיק בעלי חיים

תביעת העמותה הוגשה אתמול לבית משפט השלום בחיפה, לאחר שלפני כשבועיים דחה בית המשפט את בקשתה לסעד זמני. בתביעה מגוללת העמותה את תנאי המחיה הקשים, שבהם מצויים, לטענתה, בעלי החיים במתחם

פורסם בתאריך: 22.4.21 12:48

עמותת "תנו לחיות לחיות" הגישה אתמול (רביעי) לבית משפט השלום בחיפה תביעה נגד רשת המתנ"סים בקרית מוצקין, המפעילה, בין השאר, את מתחם החי פארק, נגד מנהל גן החיות יגאל פדידה ונגד חברת הזולא – תיירות ופנאי בע"מ, המפעילה אתר רכיבה על גמלים וסוסי פוני בתוך גן החיות. התביעה הוגשה לאחר שלפני כשבועיים דחה בית המשפט את בקשת העמותה לסעד זמני, כפי שפורסם לראשונה ב"כלבו – חיפה והקריות".

העמותה ביקשה מבית המשפט צו זמני האוסר על החי פארק להמשיך בפעילות הרכיבה על סוסי הפוני והגמלים, תוך עבירה על תקנות צער בעלי חיים, כפי שנחשף במהלך ימי חול המועד פסח. בקשת העמותה עסקה גם בתנאי המחיה הקשים, שמהם סובלים, לטענתה, בעלי החיים בחי פארק, המנוגדים לחוק צער בעלי חיים והתקנות שהותקנו מכוחו. סגן נשיא בית המשפט, השופט רמזי חדיד, דחה את הבקשה בנימוק שהחי פארק עצר את כל פעילויות הרכיבה במקום עד לבירור התלונות שהועלו ומכיוון שלא הובאו ראיות חדשות לתנאי המחיה הקשים במקום.

בתביעה שהוגשה אתמול מבקשת העמותה מבית המשפט להורות לנתבעים "לא להחזיק בעלי חיים במתחם החי פארק, או בכל מתחם דומה אחר, אלא אם יראו כי ביכולתם להחזיק בעלי חיים בהתאם להוראות חוק צער בעלי חיים ותקנות צער בעלי חיים".

בכתב התביעה נכתב, בין השאר: "הנתבעים מחזיקים את בעלי החיים בגן החיות ובאתר הרכיבה בתנאים המנוגדים להוראות החוק ובניגוד לתנאים המינימליים הקבועים בתקנות, כפי שעולה גם מתיעודים שונים ממרס ואפריל 2021 שהגיעו לידי התובעת, לרבות דוחות וטרינריים, סרטונים, תמונות ועדויות בעל פה ובכתב… בעלי חיים רבים מוחזקים במקום בתנאים פיזיים קשים, ובהם זוהמה, היעדר מקומות מסתור, מגע והאכלה בלתי מבוקרים על ידי מבקרים, היעדר השגחה והעבדה ממושכת, החורגים מהוראות החוק והתקנות. בנוסף, בעלי חיים רבים מוחזקים ללא העשרה סביבתית מספקת. כתוצאה מכך, לבעלי החיים במקום נגרמים חסכים ונזקים נפשיים, חשיפה למחלות ומוות בטרם עת".

 

 

העמותה מוסיפה בתביעה, כי לדעתה, תנאי ההחזקה הקשים במקום ידועים לנתבעים ונמשכים במשך שנים, ויסודם בין השאר בבעיות תשתית בגן החיות ובאתר הרכיבה ובכוח אדם חסר ולא מקצועי. "לכן, אין לאפשר לנתבעים להמשיך להחזיק בעלי חיים באופן זה, תוך זלזול חמור בהוראות החוק והתקנות, באופן שדן מאות בעלי חיים לחיי לסבל ואף למוות בטרם עת".

העמותה מבקשת מבית המשפט להפעיל את סמכותו ולפסוק נגד הנתבעים מאחר ש"במתחם ישנם בעלי חיים רבים, עימם באים המבקרים במגע ומאכילים אותם, בין אם באזור המוגדר כאזור ליטוף או פינת ליטוף, ובין אם במתחמים אחרים". מכתב התביעה: "המגע וההאכלה בהיעדר פיקוח פוגעים באופן ישיר בבעלי החיים. בין השאר, מבקרים נצפו מאכילים את בעלי החיים בחטיפים שונים המזיקים לבריאותם, וללא השגחת מדריך. לפחות בחלק מהמקרים, בעלי החיים אכלו גם את עטיפות החטיפים שהושלכו בקרבת מקום ועפו לכיוונם".

עוד מכתב התביעה: "רבים מבעלי החיים בחי פארק מוחזקים במתחם מחיה מלוכלך בפסולת או בהפרשות גוף, באופן העולה על הסביר, בניגוד לתקנה הקובעת, כי 'המתחם והציוד שבתוכו, לרבות כלי מים ואוכל, יהיו נקיים ולא מלוכלכים בהפרשות גוף או פסולת במידה שאינה סבירה בנסיבות העניין'. הזוהמה בה חיים בעלי החיים בחי פארק נגרמת הן מהפסולת המושלכת על ידי מבקרים והן מהתשתית של מתחמי המחיה שלהם. שני אלה יוצרים מצב בו בעלי החיים חיים בפסולת או בהפרשותיהם. לא מדובר בסוגיה חדשה בגן החיות, והיא עולה שוב ושוב בביקורות הנערכות בו לאורך השנים".

העמותה מלינה גם על תנאי הכלובים, בהם מוחזקים בעלי החיים, אשר אינם מותאמים לצורכיהם: "כאמור לעיל, בעלי החיים בחי פארק מוחזקים בתנאים הגורמים להם למצוקה מתמדת. תנאים אלה מהווים לפחות את אחד הגורמים למחלות הנגרמות לבעלי החיים במקום. גם כאשר בעלי החיים מראים סימני מחלה, אלה לא זוכים לטיפול בפרק זמן סביר. כך למשל, כמעט כל הגמלים נצפו במשך לפחות שבוע עם נגעים קשים בעורם בשל מחלת הסקביאס ועם חורים בדבשתם. בדומה, עיזים וכבשים נצפו עם עטינים מוגדלים ודלקות עטין חמורות, שניכר כי לא טופלו במשך זמן רב. בנוסף, בביקור במקום נצפה טלה גוסס במתחם הכבשים, כאשר רק בצהרי היום, ולאחר שתשומת לב סגן מנהל גן החיות הוסבה על ידי מנכ"לית התובעת, הגברת יעל ארקין, הועבר הטלה מן המתחם למקום אחר".

העמותה מבקשת להפסיק לאלתר את העבדת הסוסים והגמלים בניגוד לתקנות. "התנאים ומצבם הרפואי של בעלי החיים המשמשים לרכיבה בעייתיים כשלעצמם, ועל אף הצהרות הנתבעות בנושא הפסקת הרכיבה, שהגיעו בעקבות לחץ ציבורי ודרישת ראש העיר, קיים חשש ממשי שהנתבעות ימשיכו להעביד את בעלי החיים בניגוד לחוק".

הסעד המבוקש: "בעלי החיים הם יצורים חיים, רגישים ובעלי צרכים מורכבים, הנתונים לחסדינו. המשפט בישראל מתיר את החזקתם המסחרית, אולם קובע שורת ערובות להגנת כמה מהאינטרסים הבסיסיים ביותר שלהם. בחי פארק מוחזקים בעלי חיים בתנאים שאינם עומדים במינימום המוחלט שנדרש בתקנות. משמעות הדבר היא שבעלי החיים מצויים בסכנה מתמדת לבריאותם ולחייהם ולפגיעה מתמדת ברווחתם. הם סובלים מחסכים גופניים ונפשיים מתמשכים… בגן החיות אין בקרה מינימלית על מבקרים והמגע שלהם עם בעלי החיים, וממילא במקרים רבים תנאי ההחזקה לא מספקים לבעלי החיים את הצרכים הבסיסיים הדרושים להם. ניכר, כי הנתבעים לא לקחו לתשומת ליבם את הוראות התקנות, שנכנסו לתוקף לפני למעלה מעשור. מתחמי המחיה בהם מוחזקים בעלי חיים אינם מספיקים כשלעצמם על מנת לספק לבעלי החיים את המינימום הנדרש בחוק. ההפרות הרבות והמתמשכות מצביעות על דפוס פעולה שתוצאתו אחת: הפרות חוק וסבל נרחב ומתמשך למאות בעלי חיים.

"כאן הסעד הראשון המתבקש בתביעה: איסור על הנתבעים להחזיק כל בעל חיים בחי פארק או בכל מתקן דומה אחר, כל עוד לא יראו כי ביכולתם להחזיק בעלי חיים בהתאם להוראות החוק והתקנות. בנוסף, יתבקש בית המשפט הנכבד להשתמש בסמכות שניתנה לו בחוק וליתן לנתבעים כל הוראה אחרת הנדרשת לשם עמידה בהוראות החוק והתקנות".

מהחברה למתנ"סים המפעילה את החי פארק נמסר בתגובה:" גן החיות בחי פארק הוא מהגדולים, היפים והאיכותיים בארץ. כזכור, בקשה לצו מניעה זמני שהגישה עמותת 'תנו לחיות לחיות' נדחתה על ידי בית המשפט. התביעה תיבחן על ידי היועצים המשפטיים של הרשת ותיענה בהתאם. החי פארק ימשיך להעניק שירות מצוין לתושבים תוך הגנה מתמדת על בעלי החיים ורווחתם".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. תמר

    גן החיות הכי נוראי שיש!!!התעללות בבעלי החיים.תנאים מזעזעים.
    אם אתם ,ההורים רוצים שהילדים שלכם לא יצאו אנשים חארות,אל תקחו אותם לשם

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תנו לפעילי חיות משכורות לחיות טוב על חשבון כספי ענק מעיריות
    זה השם המלא של התנועה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר