"אנשים קצת התבלבלו ושכחו שלוועדה הזו יש יושב ראש". צוק (צילום: ראובן כהן)
"אנשים קצת התבלבלו ושכחו שלוועדה הזו יש יושב ראש". צוק (צילום: ראובן כהן)

צוק בריאיון בלעדי: "אני היו"ר, אני בעל הבית כלפי הממשלה, ואותי לא מחליפים"

נחשון צוק שובר שתיקה תקשורתית ארוכה. בריאיון ל"כלבו – חיפה והקריות" הוא מדבר על הקמת המועצה הלעומתית ואומר שהמהלך לא הפתיע, מאמין שהתקציב יעבור במועצה (ואפילו מחמיא על הדרך לסופי נקש), לא רואה תרחיש של מינוי ועדה קרואה וגם לא את הדחתה של קליש. הוא מבקש להבהיר כי יש מי שמחזיק בהגה: "העיר ממשיכה להתנהל על ידי ראש העיר, ופה אני יכול להרגיע את הציבור לגמרי". על שלילת שכרו, הוא אומר, שזה פינה לו זמן לעסוק בבחירות 2023 וכל עוד קליש רותם זקוקה לו, הוא כאן כדי להישאר

פורסם בתאריך: 24.9.21 07:49

ביום ראשון השבוע נרשמה אחת מישיבות המועצה המסקרנות ביותר, אם לא המכריעות, מאז התיישבה עינת קליש רותם על כיסא ראש העירייה, כאשר קואליציית השינוי הצביעה במליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברוב קולות בעד הדחתו של יו"ר ועדת המשנה, סגן ראש העירייה מיכי אלפר ומינויו של יו"ר סיעת הירוקים, אביהו האן, במקומו. ההצבעה התקיימה חרף חוות דעתה של היועצת המשפטית של העירייה, עו"ד ימית קליין, לפיה אין למליאת הוועדה סמכות להדיח את אלפר.

סגן ראש העירייה וממלא מקומה, נחשון צוק, המשמש גם יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הודיע באותה הישיבה, כי הוא מאמץ את חוות דעתה של היועצת המשפטית של העירייה, ולכן, עד להחלטה אחרת, אלפר ימשיך לשמש בתפקידו.

צוק ממעט להתראיין בכלי התקשורת. את הראיונות שנתן מתחילת הקדנציה ניתן לספור על יד אחת. אולם כעת הוא סטה ממנהגו, ובריאיון ראשון מאז הקמת המועצה הלעומתית, הוא מנסה לעשות סדר בכאוס הפוליטי המקומי.

"אנשים לא מבינים מה ההבדל בין ראש עיר למועצה, מה ההבדל בין ועדה מקומית לתכנון ובנייה ומועצת העיר. הציבור לא מבין וזה בסדר, כי הוא לא צריך להיות מומחה לפוליטיקה, אבל חשוב שהוא יבין מה קורה, כי אחרת עובדים עליו בעיניים. יש פה שני גופים שונים, שאחד מהם זה מועצת העיר המורכבת מ-31 חברי מועצה, ולראש העירייה יכולים להיות חמישה סגנים. ראש העיר כמובן נבחרת בפתק נפרד בבחירות ישירות; ויש את הוועדה המקומית שהיא מוסד התכנון הנמוך מבין שלושת מוסדות התכנון: המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הוועדה המחוזית והוועדה המקומית. המקומית שלנו היא עם הזכויות הכי גדולות שיש בארץ, וצריך לשמור על זה ככה ולעשות בה סדר. העירייה מתנהלת לפי פקודת העיריות, ואילו הוועדה המקומית מתנהלת על פי סט חוקים שונה לחלוטין – חוקי התכנון והבנייה.

"על מה בעצם היה הריב הגדול בישיבה ביום ראשון? מי יהיה יו"ר ועדת המשנה של ועדת התכנון. האם זה יהיה מיכי אלפר או אביהו האן. אנשים קצת התבלבלו ושכחו שלוועדה הזו יש יושב ראש, וזה אני. הוועדה הרי מורכבת מכל חברי המועצה, ואני היו"ר של הוועדה ואליי מגיעים הדברים הגדולים, כמו: דיונים על הרכבת, בתי הזיקוק, הנמל, תוכניות מתאר, תוכניות אב. ועדת המשנה עושה את העבודה השוטפת שלה – בניית פרגולה, הוספת חדר או ממ"ד ובניית בית. לכן, צריך להבין שהוויכוח הוא לא על מוסד התכנון, כי יו"ר מוסד התכנון זה אני ואף אחד לא דיבר על להחליף אותי, וגם אי אפשר להחליף אותי. בדרך כלל, יו"ר מוסד התכנון הוא ראש העיר, אלא אם כן ראש העיר החליט לתת לאחד מסגניו או ממלאי מקומו הבכירים את התפקיד. כך שהחותמת העליונה נמצאת אצלי במגירה ולא בוועדת המשנה. את זה הציבור לא מבין. יו"ר הוועדה זה אני. לא אלפר ולא האן. ואני, כיו"ר מוסד התכנון, קובע אילו דברים יידונו במליאה ואיזה דברים יידונו בוועדת המשנה".

אנחנו תמיד רוצים להרחיב את הקואליציה. אנחנו לא רוצים להיות במצב של מועצה לעומתית. איזו שאלה". קליש רותם וצוק (צילום: ראובן כהן)

אנחנו תמיד רוצים להרחיב את הקואליציה. אנחנו לא רוצים להיות במצב של מועצה לעומתית. איזו שאלה". קליש רותם וצוק (צילום: ראובן כהן)

למה בעצם חשוב לך להבהיר את ההבדלים האלו לציבור?

"כי אנשים צריכים להבין שיושב ראש מוסד התכנון זה לא אלפר ולא האן, זה אני. אותי לא מחליפים, ואני בעל הבית כלפי הממשלה. החותמת היא אצלי במגרה. אני קובע את האיזונים מה יידון איפה, ולא אף אחד אחר. אנשים התבלבלו, והם חושבים שבוועדת המשנה ייפול ויקום דבר. והתשובה היא 'לא'".

אתה רואה את האן כמי שמתאים להחליף את אלפר?

"יכול להיות שהמחלוקת המשפטית שהייתה בדיון בין היועצת המשפטית של העירייה, עו"ד ימית קליין, לבין חברת מועצת העיר שרית גולן, תגיע לערכאות, ויש פה סוגיה מאוד מעניינת: האם זה מכוח המועצה להחליט מי יהיה יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה או שראש העיר היא זו שקובעת מי יהיה. אני כמובן חושב שאלפר צריך להיות יו"ר ועדת המשנה, וזו גם דעתה של היועצת המשפטית, שאומרת שמינוי יו"ר ועדת המשנה זו האצלת סמכותה של ראש העיר. ראש העיר בחרה אותי ליו"ר המליאה ואת אלפר ליו"ר ועדת המשנה, וזו החלטה שלה. היא נבחרת הציבור הראשית, לא אני, לא אלפר ולא האן".

"הולכת להיות רביזיה"

אלפר, יו"ר סיעת דגל לתושב, מונה לתפקיד יו"ר ועדת המשנה בתחילת הקדנציה. הוא נחשב לאחת הפיגורות הפוליטיות החזקות ביותר כיום בעיר, והיה בין הפוליטיקאים הראשונים שהביעו תמיכה בקליש רותם בקמפיין הבחירות של 2018.

במארס האחרון פורסם לראשונה ב"כלבו – חיפה והקריות", כי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) דורשת מהעירייה לפנות מתקן יביל שהוצב בחלקו על קרקע שבבעלותה ברחוב הנגב ומשמש בית כנסת. חודשיים אחר כך, ביטלה העירייה את ההיתר שניתן להצבתו. גורמים המעורים בפוליטיקה המקומית מסמנים את המקרה הזה כקו פרשת המים בין צוק לאלפר.

היו שמועות שבינך ובין אלפר עבר חתול שחור בעקבות הצבת המתקן היביל. האמנם?

"קשקוש גמור. ראינו שחלו שם טעויות. ביטלנו את ההיתר ביחד, בהסכמה, גם אני וגם אלפר חתומים עליו".

בישיבת המליאה בתחילת השבוע העלו חברים בקואליציית השינוי טענות נגד אלפר והתנהלותו לכאורה, הן כיו"ר ועדת המשנה והן כיו"ר ועדת הרישוי.

"אני אמרתי שם שאם יש להם טענות, למה הם מדברים רק עכשיו? מחובתם להביא את זה ליועץ המשפטי של העירייה, למהנדס העיר, להביא את זה אליי, כיו"ר מוסד התכנון, להביא את זה למשטרה. אז חברת המועצה סופי נקש אמרה: 'כן, כבר לקחנו את זה למשטרה', ואני אמרתי שהכי טוב זה להביא את זה לכולם. שכולם יהיו מודעים. עד עכשיו לא הביאו לי את המסמכים המדוברים. אמרתי להם 'תביאו לי', הם אמרו 'לא, אנחנו לא עובדים אצלך'. כשהם נתנו לי שתי כתובות שהיו להם טענות על ההתנהלות לגביהן, ישר הוצאתי מייל תוך כדי הישיבה לבירור עמוק. אין חוכמות".

מייל על מה?

"מייל למהנדס העיר – האם זה נכון שבכתובות שהם טוענים אכן היו תקלות או שהכל תקין".

אז הורית על פתיחת בדיקה לאור הטענות שהשמיעו נגד אלפר?

"בוודאי, איזו שאלה. מוטי בליצבלאו בא, נתן לי פתק עם שתי כתובות, שלחתי מיד מייל לבדוק. איפה שיש חשד שמשהו התנהל בצורה לא מסודרת, בגלל טעות כזו או אחרת, בוודאי שאנחנו נתקן".

ואלפר לא היה בישיבה להגיב על הטענות, מאחר שהוא חלה בקורונה.

"נכון. הייתה בקשה שלו לדחות את הדיון, אבל הם סירבו. בוודאי שאני חושב שהיה מקום לדחות, כדי שהוא יהיה נוכח. הנורמה הפוליטית אומרת שכאשר בן אדם חולה, אז לא מתקיים דיון. אבל חברי המועצה סוברנים להחליט אחרת, והדיון כן התקיים. חשוב לי בעניין הזה להבהיר שעל הוועדה המקומית לא חלות סנקציות מתי לכנס אותה. זה רק לשיקול דעתי. הם גם הגישו בקשה לכינוס מועצת העיר לדיון באותו הנושא, ופה לראש העיר אין ברירה, היא חייבת בתוך שבעה ימים לכנס את המועצה, אחרת הם יילכו לבית המשפט ויכריחו את ראש העיר לכנס את המועצה. המדינה אוסרת עלינו לעשות התוועדות חזותית (זום). רק פיזית, כך שאי אפשר היה להעלות את אלפר בווידיאו".

אתה תמדר עכשיו את אלפר מנושאים תכנוניים? אמרת במליאה, כי מעכשיו אתה תחליט מה יגיע למליאה ומה יידון בוועדת המשנה.

"הולכת להיות רביזיה. אני כבר הרבה זמן נמצא בסיג ושיח עם אלפר, על כך שאנחנו צריכים לעשות ריביזיה, ולהכניס דברים מסוימים, שהם הרבה יותר קרדינליים, למליאה. חד משמעית, יש דברים שמראש צריך לדון בהם במליאה. כיום, המון דברים מגיעים לוועדה המקומית, ואז אחד מחברי הוועדה מגיש הסתייגות, זה עולה למליאה ושוב חוזר לוועדת המשנה. מוועדת המשנה זה עולה שוב למליאה, ואז שוב יש הסתייגות, ואותו יזם או אותו אדם, שרוצה להוסיף ממ"ד, עומד בפני שוקת שבורה בגלל הפינג-פונג הזה, ואת זה צריך להפסיק. לכן, איפה שיש ספק או שיש דברים לא ברורים, נביא את זה ל-30 חברי המליאה, שיצעקו שם ויגידו בעד או נגד, וזה סופי".

"מי שחותם על הצ'ק זה ראש העיר". קליש רותם וצוק (צילום: ראובן כהן)

"מי שחותם על הצ'ק זה ראש העיר". קליש רותם וצוק (צילום: ראובן כהן)

ומה כוללת הרביזיה הזו?

"אני עוד לא חשבתי על זה. הסיבה לרביזיה הדרושה היא כפולה: האחת – שבאמת צריך לדון בנושאים מסוימים במליאה ולא בוועדת המשנה, והשנייה – יכול להיות שעכשיו תתחיל התדיינות משפטית מאוד ארוכה מיהו יו"ר ועדת המשנה. בינתיים, מבחינתי ומבחינת היועצת המשפטית, זה אלפר כמובן".

אתם מתכוננים לעתירות בנושא מינויו של האן ליו"ר ועדת המשנה?

"בוודאי. היועצת המשפטית הכינה את חוות הדעת המשפטית שלה, כאילו שהיא מוכנה לעתירה, והיא גם אמרה את זה. היועצת המשפטית לא תתבזה. היא לא תיתן חוות דעת כזו קרדינלית בשני מעמדים שונים, גם בוועדה המקומית וגם במליאת ועדת התכנון, שהיא לא תעמוד מאחוריה אחר כך בבית המשפט. היא עבדה על זה חודשיים".

יש לך השערה מה יכול בית המשפט לפסוק אם זה יגיע לפתחו?

"וואו. עכשיו אתה שואל אותי שאלות שכל עורך דין מתחיל יענה לך שכאשר נכנסים לבית משפט, לא יודעים מה ייצא. בטח לא אני. קראתי את חוות הדעת של היועצת המשפטית, ראיתי את כל השלבים שלה, וזו חוות דעת מאוד רצינית, אבל בסוף מי שמחליט זה השופט".

"אני מדבר עם כולם כל הזמן"

לפני חודשיים בדיוק נכנסה העיר לסחרחרה פוליטית, כשבפעם הראשונה בתולדותיה הפכה מועצת העיר למועצה לעומתית, וראש העירייה קליש רותם מצאה את עצמה במצב סבוך. אולם הסכנה הממשית המאיימת על המשך שלטונה היא אישור התקציב השנתי. אם התקציב לא יעבור גם אחרי שתאושר תקופת הארכה, שרת הפנים איילת שקד עשויה להתערב ולהפעיל את סמכותה להקמת ועדה קרואה שתנהל את ענייני העיר ואף להחליט על בחירות חדשות. בלשכת ראש העיר לא חוששים מתרחיש כזה. הם מאמינים שגם חברי קואליציית השינוי מבינים שאי העברת התקציב יכולה לשלוח דווקא אותם הביתה ולהותיר את קליש רותם בשלטון.

יש מצב שתפנו למישהו מקואליציית השינוי ותציעו לו להיות יו"ר ועדת המשנה במקום אלפר כדי לשבור את המועצה הלעומתית?

"חשוב לי לציין שאני לא הצעתי לסגני ראש העיר מקואליציית השינוי – ואם לקרוא להם בשם הנכון, אז זה 'חברי האופוזיציה' – להצטרף לקואליציה, כפי שפורסם אצלכם ב'כלבו'. כשקיימנו (צוק וקליש – ב"כ) ישיבה עם הסגנים החדשים, אמרתי להם 'חברים, מה זאת אומרת 'תיתנו לי לעשות'? אין דבר כזה בחוק. אתם רוצים, אז אתם תצטרפו לקואליציה, ראש העיר תיתן לכם האצלות ואז תוכלו לעשות דברים'. אלו המילים המדויקות שאמרתי. הפכו את זה ל'צוק הציע להם להצטרף'".

זה סוג של הצעה. ככה זה מתפרש מדבריך.

"התשובה היא שאנחנו תמיד רוצים להרחיב את הקואליציה. אנחנו לא רוצים להיות במצב של מועצה לעומתית. איזו שאלה".

יש מהלכים קונקרטיים?

"מי שמכיר אותי יודע שאני מדבר עם כולם כל הזמן. גם ראש העיר וגם אני".

אתה מזהה אצלם חוליות חלשות, כמו שאמר לי אחד מחברי קואליציית השינוי?

"חוליות חלשות זה גושים, ואין גושים. מועצת העיר מורכבת מ-31 חברי מועצה. יש קואליציה ויש אופוזיציה. כרגע הקואליציה קצת יותר קטנה בקולות ספורים מהאופוזיציה, והאופוזיציה קוראת לעצמה באיזה מיתוג כזה או אחר. אבל בסופו של דבר תמיד יש אנשים. היום אנחנו פחות מ-16, ומחר נהיה יותר מ-16, ומי שירצה להצטרף – ברצון".

את מי בקואליציית השינוי אתה רואה ככזה שיכול להצטרף לקואליציה שלכם?

"יש כרגע מספר אנשים, שאני לא אנקוב בשמם, אבל הם ספורים ביותר, שאני חושב שהם רק יזיקו אם נכניס אותם. הם ספורים ביותר, ועדיף שיישארו באופוזיציה. את הרוב הגדול אני חושב שנשמח לקבל אותם לקואליציה".

אומרים שהטעות הגדולה שלך שלא הכנסת את שמשון עידו והליכוד לקואליציה עוד מלכתחילה. שככה הייתם מקבלים דלת פתוחה במשרדי ממשלה.

"זה היה טוב לתקופתו. עכשיו יש במשרדים מפלגה אחרת, והם כן יושבים אצלנו בקואליציה".

אבל, בינתיים, בשלוש שנים האלה, לפני שהתחלפה הממשלה, הדלתות היו סגורות. למשל משרד התחבורה.

"היו לנו ארבע ממשלות בשנתיים האלו. היו לנו ארבעה שרי תחבורה מתחילת הקדנציה. עם כץ לא הצלחנו להגיע לדיבור, עם סמוטריץ' הצלחנו להגיע מתוך הקואליציה הקודמת. הגענו איתו לשני הסכמים היסטוריים: הארכת שדה התעופה ומועדון החותרים והגשר בתוך זמן קצר מאוד. אחר כך הגיעה השרה מירי רגב, ולא היה דיבור, ועכשיו הגיע שרה חדשה ומתחילים את היחסים מחדש. השלטון המקומי רוצה להיות בסדר עם כולם, כי אתה לא רוצה לריב עם ירושלים סתם. אתה רוצה לריב עם ירושלים על דברים שמאוד-מאוד חשובים לעיר כמו שדה התעופה, כמו עתיד התעשייה הפטרוכימית, ואם אתה נכנס לתקלים מוצדקים, אז אתה הולך לישון טוב עם התקלים האלה כי אתה נלחם על העיר שלך".

"גם בן גוריון פרש ממפא"י"

פעם ראשונה בהיסטוריה של חיפה שיש בה מועצה לעומתית.

"לא רק בחיפה. קח למשל את חולון. ראש העיר יושב שש קדנציות על הכיסא ושתיים מתוכן מועצה לעומתית. אתה שוב קורא להם 'קואליציה' אבל הם 'אופוזיציה', אז איבדנו כמה חברי קואליציה שעברו לצד השני. או קיי, זה לא דבר שלא קורה. גם אריק שרון פרש מהליכוד והקים את קדימה, ובן גוריון פרש ממפא"י והקים את רפ"י. אז מה? אז בן גוריון לא טוב? זה לא עובד ככה. צריך לשפוט כל אחד מ-31 חברי המועצה לגופו ולהגיד 'עם זה אני רוצה לעבוד ועם זה לא'. הייתה לנו קבוצה של 19 איש שהחזיקה יפה מאוד במשך שנתיים ו-10 חודשים. בינתיים במדינת ישראל היו ארבע מערכות בחירות. כך שאם אתה משווה אותנו לממשלת ישראל, אז מצבנו מדהים מבחינת תחלופה. תראה מה קורה שם".

מה אתה חושב על קואליציית השינוי?

"בישיבה האחרונה היינו רק שניים מהקואליציה – אני ומנחם קפלן מסיעת דגל לתושב, כל היתר היו חברי האופוזיציה. תקרא את הפרוטוקול ותענה לעצמך. הם צעקו האחד על השני. הם לא צעקו עליי או על קפלן. למה? כי ככה היא טבעה של הפוליטיקה. פוליטיקה היא מגוון של קולות ואין פה טובים ורעים. יש אנשים שזה בוער בעצמותיהם, שעובדים בהתנדבות, שהעיר חשובה להם. אנחנו רוצים לקחת פנימה את אלה שהולכים בקו אחד איתנו. גם בקו הפוליטי-רעיוני מבחינת איך הם רואים את עתיד העיר, וגם בקו האישי – שלא יתקעו סכינים. ככה זה עובד".

הקמת קואליציית השינוי הפתיעה אתכם?

"לא. ידענו את חודשים מראש. זה התחיל עם הסיעה של דוד עציוני (חיפה מתחדשת – ב"כ), שהייתה מורכבת מארבעה אנשים, אם לוקחים בחשבון גם את יואב רמתי (מסיעת הבית היהודי – ב"כ). הסיעה הזו התפרקה לרסיסים, ושם זה התחיל. הוא ידע את זה, אנחנו ידענו שזה מה שהולך לקרות. הנפילה הייתה בעצם בהתפרקות הגוף הזה".

אז למה לא נקטתם בצעדי מנע?

"לפני שיעקב פיינגולד (שהיה חבר בסיעתו של עציוני והתפצל ממנה. ב"כ) נסע לחו"ל, הזמנתי אותו לבוא ולדבר. הוא נסע וזה מה שקרה. היו גם דיבורים עם הסיעות, גם ברמה של ירושלים עם ראשי מפלגות, תמיד יש מגעים. זו לא תופעה ייחודית לחיפה. לממשלת ישראל זה לקח ארבע פעמים להגיע ליציבות, בתקווה שזה יחזיק מעמד. תראה מה קורה בבית שמש. הבלגן בשלטון המקומי והמרכזי הוא אדיר".

ממי הכי התאכזבתם? מרמתי? גיביתם אותו במשך תקופה ארוכה כיו"ר דירקטוריון יפה נוף אל מול הטענות נגדו על ניגוד עניינים. פיינגולד? שרית גולן? ברבי?

"ברגע שאתה מגן על בן אדם, ואני גם אמרתי את זה לרמתי, ברור שזה מאכזב. אבל זה טבעה של הפוליטיקה. מי שלא יכול לסבול את החום שלא ייכנס למטבח. אני לא לוקח את זה אישית. הנה, לזר קפלון (סגן ראש העיר שהצביע בעד שלילת שכרו של צוק – ב"כ) קרא לי להתפטר, ולמחרת השתתפתי בחתונה שלו. צריך להפריד בין האישי לפוליטי".

אולי הבעיה שלכם היא חוסר הרגישות? נעמה לזימי מהסיעה שלכם קבלה על היחס שלכם כלפיה; או כשהצעתם לירוקים, כפי שטענו נגדכם, את איגוד ערים להגנת הסביבה, שבראשו עומדת שרית גולן, אז חברת קואליציה שלכם, בזמן שישבה שבעה על אחיה.

"התשובה היא שהסיפור עם שרית פשוט לא נכון. אני מכחיש. מה שבאמת קרה והתנצלתי על זה ואני מצטער על זה – היה דיון במועצת העיר כששרית הייתה באבל ואני הבעתי דעה שלילית על איגוד ערים להגנת הסביבה שהיא עומדת בראשו. זה לא היה נגד שרית אישית. יש לי ביקורת על הגוף הזה שנים רבות. ביטאתי אותה במועצת העיר, שרית נעלבה בצדק, ואני התנצלתי אחר כך. היו שיחות עם הירוקים כמו שיש שיחות עם כולם".

טוענים נגדכם שאתם חוטאים בחטא היוהרה. שאתם מנותקים. שאתם לוקים בחוסר הבנה פוליטית. אתה בטח מודע לזה.

"אומרים… זה חלק מהעסק. זה כמו שהבן אדם קרא לי להתפטר ואומר לי 'נכשלת', ולמחרת אנחנו שותים. את הביקורת על חוסר הבנה פוליטית אפשר לקבל או לא, כי פוליטיקאי טוב היה אומר 'לא אכפת לי שחתמתי, אני מוכן לתקוע סכין בגב של כל מי שלא יהיה בשביל לשרוד'. אז אם זו הביקורת, אני מקבל אותה באהבה".

נעמה לזימי מסיעתכם אמרה שדלת הלשכה הייתה סגורה עבורה. אתה הטחת ביקורת באתו"ס שבראשה עומד פיינגולד, שהיה חבר קואליציה שלכם.

"אמרתי שאני מתבייש שאני חבר בדירקטוריון אתו"ס ואמרתי בשידור חי את זה במועצה".

אז אולי היית צריך להיות יותר חכם מאשר צודק במקרים מסוימים.

"יכול להיות. אז זה חוסר רגישות? אני נבחרתי בשביל להיות רגיש או שנבחרתי בשביל להעביר אג'נדה? אם גוף שאני חושב לגביו שהוא לא מתפקד היטב, אז שאני לא אגיד את זה? כולם אומרים את זה. למה עכשיו הם רוצים להחליף את הדירקטוריונים?".

אבל בסוף זה עולה לכם בפירוק הקואליציה.

"אני אחזור ואומר: העיר ממשיכה להתנהל, ופה אני יכול להרגיע את הציבור לגמרי. העיר לא מתנהלת על ידי המועצה. העיר מתנהלת על ידי ראש העיר. המועצה היא גוף מייעץ שחותם על התקציב. אם הוא לא חותם על התקציב, הוא הולך הביתה, אז הוא חתום על התקציב. מי שמחליט לפי החוק זה ראש העיר".

אז אתם לא מתחרטים על כלום?

"את זה לא אמרתי. אבל אני לא רואה שום טעות קרדינלית שהרסה לנו את הקדנציה. לא! חד משמעית".

אתה מודע לזה שהם שואפים להרחיב את שורות קואליציית השינוי במטרה להגיע למספר חברים שיכול להדיח את ראש העירייה?

"רק עכשיו ראינו שבג"ץ החזיר לתפקידו ראש מועצה שהודח על ידי שר הפנים. זה לא נגמר אצל שר הפנים. ראש עיר צריך להיות שיכורניק או משוגע, בשביל ששר הפנים יוכל להצדיק בבג"ץ את זה שהוא פיטר את ראש עיריית חיפה, שנבחרה ברוב עצום. אני לא חושב שהאופוזיציה תלך למהלך כזה, משום שהם יודעים שאם עינת חוזרת מהמצב הזה, אז הם, האופוזיציה, גמורים לגמרי. הם יאבדו כל מעמד, כי הלכו נגד הציבור. ראש עיר מחליפים בקלפי. הציבור בחר את ראש העיר הספציפית הזו בפתק צהוב בפער של 20 אחוז מראש העיר, עליו אמרו שאי אפשר לנצח אותו, כי הוא ראש עיר מכהן. הציבור החליט שצריך להחליף".

 

 

עכשיו, כשהם השתלטו על הוועדות ובקרוב גם על התאגידים, אין חשש שהם ישתקו את העיר?

"הם לא ישתקו את העיר. ועדה יכולה להחליט מה שהיא רוצה, אבל מי שחותם על הצ'ק זה ראש העיר. אלו בדיוק הסמכויות של ראש העיר וההאצלה שהיא יכולה לתת. לי יש האצלה לחתום על צ'קים והסכמים בנושא היי-טק, ים ותיירות".

אתם רואים אפשרות שהתקציב לא יעבור?

"עינת תעביר תקציב, ויהיה בו דיון בחודש הבא. עינת מגישה עכשיו תקציב מאוזן, רציונלי. היא עובדת עליו חודשים. היא מכירה שם כל סעיף ברמות מטורפות. היא בקיאה בכל סעיף. דרך אגב, אני חייב גם להגיד שיש גם עבודה מאוד רצינית של סופי נקש ושל ועדת הכספים, גם הם בקיאים ברמות מאוד גבוהות, וכל הכבוד להם. יהיה מאבק על כל סעיף, ובסוף יגיעו לאיזשהו מודוס ויוונדי ואם לא יגיעו, אז שרת הפנים תצטרך להכריע האם התקציב שראש העיר הציעה הוא תקציב מופרע שבגללו צריך לפרוש או שהייתה התנכלות פוליטית והיא משאירה את ראש העיר בתפקידה ואנחנו, חברי המועצה, הולכים הביתה, כולל אותי".

אז אתם לוקחים אופציה כזו בחשבון.

"לא כאופציית פעולה או שאיפה חס וחלילה. הכל יכול לקרות".

"מי ששחרר אותי מעבודה פול-טיים, עושה לעצמו נזק לקראת 2023". צוק (צילום: ראובן כהן)

"מי ששחרר אותי מעבודה פול-טיים, עושה לעצמו נזק לקראת 2023". צוק (צילום: ראובן כהן)

"עינת היא הקפטן"

בכל הקשור לחייו או לרקע ממנו בא צוק רב הנסתר על הגלוי. עבור רבים, גם במערכת הפוליטית וגם בתקשורת, צוק הוא החידה הגדולה ביותר במסדרונות העירייה. הליכתו לצד קליש רותם עוד מתחילת דרכם הפוליטית ועד לניצחון הסוחף על ראש עיר מכהן – הביאה איתה שלל תיאוריות והשערות. חלק מטיחים בו, גם בפניו, כי הוא זה שבעצם מנהל את העיר – טענה שהוא הודף ביתר שאת. אחרים אומרים עליו שהוא איש קר ומחושב, ששומר את הקלפים קרוב לחזה, כשכל מהלך אצלו מתוכנן מראש, וכי מדובר באחד הפוליטיקאים הממולחים שצמחו כאן בשנים האחרונות. על דבר אחד איש אינו חולק: האמון שנותנת בו קליש רותם הוא עצום והוא בעצם האחראי להושבתה על כיסא ראש העיר".

יש מי שטוען כלפיך שאתה מהווה מכשול לעינת. שהיא רגישה וחביבה, ואתה הוא זה שתמיד מושך לכיוון שגורם לאנשים להיות אנטי כלפיה. אתה מודע לזה?

"אני מודע לזה שאתה ניסחת בצורה מאוד עדינה ורגישה ויפה משהו שהוא סופר שוביניסטי. מי שינסח את זה פחות יפה, יגיד שיש פה שוביניזם בוטה שלא יכול להיות שהיא גם אישה והיא גם דוקטור וגם חגורה שחורה בקראטה, אז חייב להיות שם איזה גבר שמאזן שם את העניינים. אז לא. מה לעשות. תשאל את מי שמכיר את העניינים מבפנים, מי קובע, אז יגידו לך מי קובע".

אז אתה הודף את הטענות, לפיהן אתה בעצם ראש העיר בפועל.

"בוא אני אתן לך סקופ. אני בא מעולם האוניות והשיט. הייתי קצין בצי הסוחר 10 שנים, ואני אומר לך שעינת היא הקפטן. ואם הקפטן אומר לך 'תישאר' אתה נשאר, ואם הקפטן אומר לך ללכת הביתה, אתה הולך. אני באתי לעזור לה, אני חושב שהיא ראויה, בשביל זה ניהלתי לה את שני הקמפיינים במשך 10 שנים בהתנדבות. ניצחנו בהצלחה גדולה, לא כדי שאני אהיה סגן או משהו כזה, הרי אני סירבתי אפילו להיות חבר מועצה במועצה הקודמת. היא ביקשה שאני אכנס איתה לפוליטיקה ואעזור לה. אם מחר היא לא תרצה, אני כבר בגיל פנסיה – אני אפרוש בשקט בכיף".

היו מחשבות לפרוש?

"עד סוף הקדנציה? מה פתאום! ברור שבאתי לעזור לקדנציה. אבל אם בקדנציה הבאה היא לא תרצה, והיא תרצה מישהו אחר או שהיא כבר לא תצטרך את עזרתי, אלך בכיף".

קליש רותם שוקלת לפרוש או שהיא תרוץ עוד קדנציה?

"ברור שהיא תרוץ. איזו שאלה. כל פוליטיקאי חושב על הקדנציה הבאה שלו".

ואתה? אתה לא חושב על ריצה לראשות העיר?

"אני? לא. כבר אמרתי את זה 50 פעם. בשום פנים ואופן, אני אפילו מוכן לתת ערבות בנקאית".

יש מצב שאתם רגועים למרות כל המצב הפוליטי, רק כי אתם לא רואים באופק מישהו שבאמת מאיים על מעמדה כראש עיר?

"אני לא מתראיין על 2023 ואני לא מתראיין על קמפיינים. אתה כבר יודע. קמפיין זה סוג של מערכה צבאית שאתה שומר בסוד את המהלכים שלך. עיתונאי חייב להבין את זה".

אתה עובד כעת בהתנדבות, כי קואליציית השינוי שללה לך את השכר של סגן ראש העיר. אתה מצפה ששרת הפנים תאשר להחזיר לך את השכר?

"אני כבר בגיל פנסיה. מה לעשות, אני מעל 67, אז אני לא צריך את השכר. אני מוכן להמשיך לעבוד בהתנדבות. כמובן שאני לא עובד באותו היקף כפי שעבדתי קודם משש וחצי בבוקר עד אחת עשרה בלילה כל יום. אני כן חושב שיש לי מה לתרום ולעבוד במשרה מלאה. אם השרה תחליט, אני אשמח לחזור לעבודה מלאה. ואם היא תחליט שלא – אז אני אשאר ואעזור לראש העיר, כמה שאני יכול לעזור. מי ששחרר אותי מעבודה פול-טיים, עושה לעצמו נזק לקראת 2023, כי עכשיו יש לי הרבה זמן לחשוב על זה. הוא פינה לי את הראש לחשוב על 2023".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

20 תגובות
  1. אוהד

    עינת קליש תנצח גם בבחירות הבאות. בניגוד למה שמצטייר בכלי התקשורת המקומיים, רוב תושבי חיפה איתה ולצידה. הם רואים שבחיפה נעשים דברים טובים שלא נעשו שנים.

  2. רוחמה

    ב-2023 קליש תנצח בגדול. סופי נקש ןשרית שטיינברג שטופות השנאה והקנאה בקליש הולכות לאכול את הלב…

  3. לכו הביתה נכשלתם

    שקר וכזב של צוק.הטענה היחידה של היועצת המשפטית שלמליאת הועדה אין סמכות להחליף יו"ר, אלא שלמועצת העיר יש בהחלט סמכות. ומועצת העיר תמנה את אביהו האן. ואדון צוק אותך איש לא מינה ואיש לא יבחר שוב. לך הביתה.

  4. יפה מהכרמל

    אחלה נחשון ועינת. אתם צמד מוביל ומנצח. חיפה איתכם גם בבחירות הבאות.

  5. גדי.

    אם לכל כך הרבה בעלי אינטרסים הוזזה הגבינה וכל מה שהם עושים זה רק נזק לעיר שנובע מרצון לפגוע בראש העיר,
    סימן שראש העיר עושה משהו מאוד טוב.
    נכון, היא לא פוליטיקאית ולא מושחתת, זאת כנראה מגרעה.
    הלוואי שכל המנהיגים שלנו היו כאלו.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני אזרח שמדבר עם הרבה מהאזרחים בעיר וואלה לא ראיתי כזה דבר שראש עיר מקבלת כזאת הערכה על כל מה שהיא עושה כאן …וכמו שאמר לי אחד האנשים קליש באה לתת עבודה נטו

  7. יישר כוח

    כל הכבוד לנחשון צוק על המאמצים והעשיה הרבה למען חיפה ותושביה. אוהבים אותך!

  8. ירון ב

    נחשון הוא נכס לעיר ונכס לעינת.
    עינת תנצח גם ב-2023.
    מאחד שהיה שם ויודע.

  9. אביעד רוזוויג

    אתה אדם מבוגר שחושב שהציבור לא מבין ואתה יודע הכל. גדול עליך. נכשלתם תוך שנתיים, הדוקטורים מהאקדמיה קציני הצבא לכו לנכדים, אתם לא רלוונטים. דור ה 30 ו ה 40 מנוסים מכם. לכו הביתה.

  10. ערן

    וואו…איזו התנשאות. איזו שחצנות… אני ואני ואני מסוג חיפאי.. כדאי באמת שיתרחק מתפקיד ציבורי בעיר…

  11. שם טוב

    חזק בתאוריה ו בגיבוב נתונים לעייפה, כשלון מוחלט במעשים, העיר בגדול צועדת אחורה.
    שימשיך לנתח נתונים עד מחר ושיפרוש לדרכו.
    הים ממתין לצוק.

  12. אפרוני

    מהכרות אישית של השניים – הלואי שהיו בפוליטיקה הישראלית עוד אנשים מוכשרים כאלה עם קבלות, חדורי שליחות ונטולי אגו. כנראה שהצירוף הזה של תכונות נתפס כחולשה אצל אנשים שהמוטיבציה שלהם היא כח ושלטון

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר