דוד עציוני. "חיפה היא סמל לאיך צריך להיראות עולם מתוקן" (צילום: בועז כהן)
דוד עציוני. "חיפה היא סמל לאיך צריך להיראות עולם מתוקן" (צילום: בועז כהן)

"התושבים יודעים שטובת העיר זה אני"

התמיכה של גדעון סער ואביגדור ליברמן, המעבר בין מפלגות, התרומות מקבלנים, ההבטחה שקיבל מיונה יהב לפני הבחירות הקודמות, הקדנציה הכושלת של עינת קליש רותם והקריצה למגזר הערבי | דוד עציוני מדבר על הכל ומתכוון לממש את חלומו להיות ראש העיר: "אני בטוח שאנצח“

פורסם בתאריך: 14.9.23 12:13

השבוע החולף היה השבוע המשמעותי ביותר של דוד עציוני מאז פתיחת קמפיין הבחירות שלו לראשות העיר. ביום ראשון נודע כי מפלגת תקווה חדשה של ח"כ גדעון סער תרוץ עמו למועצת העיר ברשימה משותפת שתיקרא הבית שלנו, ועוד באותו היום הוא ערך אירוע הרמת כוסית שהפך למפגן כוח מרשים בנוכחותם של כ־1,000 תומכים. סער עלה לבמה והתייחס ליריב היחיד שנדמה כי מאיים על הגשמת חלומו של עציוני להיכנס ללשכת ראש העיר – יונה יהב. "אנחנו מכבדים אדם שתרם הרבה שנים לעיר, אבל העיר עשתה טעות בבחירה שלה לפני חמש שנים, ולא אמורים לתקן טעות בטעות", הוא אמר. אל הקריאה לבחור בעציוני הצטרפו מעל במת האולם גם ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון ויו"ר ההסתדרות במרחב חיפה, משה מזרחי.

אבל הריצה המשותפת עם תקווה חדשה לא היתה המהלך היחיד שרקח עציוני השבוע. יום לאחר האירוע שקיים הוא הפתיע עם הסכם קואליציוני עם חיפה ביתנו – סיעה בת של מפלגת ישראל ביתנו – בראשותה של טטיאנה ג'ון. מלבד ההישג האלקטורלי שחיבור כזה עשוי להביא לו, זהו צעד נוסף באסטרטגיה המתוכננת שטווה עציוני בקמפיין זה – להשיג את תמיכת המחנה הליברלי בעיר תחת הנהגתו תוך בניית קואליציה רחבה ככל האפשר.

תמיכתם של סער וליברמן, שנמנים עם האופוזיציה בכנסת, עשויה להניע הצטרפות של מפלגת העבודה לתמיכה בו. הצעד הראשון לכך היה גיוס תמיכתו של יו"ר ההסתדרות הכללית ארנון בר דוד.

"מחיפה תצא הבשורה"

רבות כבר נאמר על עציוני מאז כניסתו לחיים הפוליטיים המקומיים, אבל אם יש משהו שעליו יכולים להסכים כולם זה שמדובר בפוליטיקאי משופשף שגם אם ייפול, תמיד יקום מחדש. כעת, לנוכח התהליכים שעוברת המדינה בחודשים האחרונים, הוא יודע לאן לכוון.

מהי האוריינטציה הפוליטית שלך? היית עם משה כחלון בכולנו, היית בליכוד ופקדת אנשים, ועכשיו אתה עם גדעון סער. אנשים מבולבלים.

"זה לא סוד שבבחירות האחרונות הצבעתי לבני גנץ, ואם היו מתקיימות בחירות היום הייתי מצביע שוב למחנה הממלכתי בראשותו. הייתי אחד מ־20 מייסדי מפלגת כולנו, וכשכחלון חבר לליכוד אחרי הבחירות הצטרפתי איתו. מיד לאחר מכן תמכתי במועמדות של סער לראשות הליכוד מול בנימין נתניהו כי חשבתי שהמדינה זקוקה לשינוי, וגם היום אני חושב שהמדינה לא יכולה להמשיך עם ההפיכה המשפטית המשתוללת ברחובות. אני מקווה שנזכור שמעל הכל עומדת אחדות העם, שכולנו אחים ושחיפה תישאר סמל לקיום משותף ולליברליות. בלי טיפת ציניות, חיפה היא סמל לאיך צריך להיראות עולם מתוקן. בסוף מחיפה תצא הבשורה".

אז אולי אתה בכלל איש ימין במסווה של ליברל כדי לקבל את תמיכתם של מתנגדי המהפכה המשפטית?

"היה לי חוג בית שבו אחד אמר שאני איתמר בן גביר ואחר אמר לי שאני בל"ד. היריבים שלי רוצים להפיץ עלי פייק ניוז, בעיקר כנראה היריב היחיד שלי, והם משתמשים במה שהם חושבים שישנה את דעת הקהל. אני מצהיר ואומר בכל חוג בית ובכל מקום – הצבעתי לגנץ, ואם היו שוב בחירות הייתי מצביע למחנה הממלכתי".

אבל במאי 2019 פקדת אנשים לליכוד ובספטמבר של אותה השנה גם התפקדת באופן רשמי לליכוד.

"הייתי בליכוד כשכחלון היה שם, ונשארתי בליכוד תקופה קצרה עד שסער עזב. היום אני במקום אחר. אני חושב שחיפה צריכה להשתמר בדיוק כפי שהיא היתה – לא ניתן להכניס תכנים אחרים ללימודים ולא ניתן לאף אחד לשנות את העיר. חיפה תישאר סמל של ליברליות ולא תיכנע לשום דבר. איש לא יפגע בקיום המשותף של העיר הנפלאה הזו, ואני מאמין שבבחירות הקרובות כל המחנה הליברלי יתמוך במועמדות שלי לראשות העיר. לראיה – שתי מפלגות ליברליות כבר הביעו תמיכה בי, ואני מבטיח שבשבועות הקרובים נראה את כל שאר המחנה הליברלי תומך בי".

בקדנציה הנוכחית קיבלת את תמיכת הבית היהודי של יואב רמתי, שהיום מזוהה עם בן גביר. תסכים שהוא יהיה בקואליציה שלך?

"אני כרגע מתמקד בהכנסת כל הרשימות הליברליות בחיפה לתוך הקואליציה. אני לא פוסל אף אדם. אם ניקח לדוגמה את רון חולדאי בתל אביב, יושבים אצלו כל הגורמים – חילונים וחרדים. בסוף ראש עיר צריך לדאוג לכל המגזרים".

אחת מהטענות נגדך היא שאתה נתמך על ידי קבלנים ומקבל מהם תרומות.

"זה נורא מצחיק כי מכל המתמודדים אני חייב הכי מעט לאנשים. אותי לא יכולים לקנות בתרומה של 5,000 שקל. אני לא חייב לאף אחד. לעומת זאת, כל שאר המתמודדים מקבלים הלוואות ענק, לא מצליחים לגייס תרומות כי הציבור לא מאמין בהם, ולוקחים הלוואות יותר גדולות ממה שלקחתי. תראה את יהב שיש לו מאות אלפי שקלים מהלוואות מאנשי עסקים, את יעקב בורובסקי שממומן רק על ידי הלוואות, ואפילו הירוקים. לי יש הכי הרבה תרומות. יש הרבה אנשים בציבור שמאמינים שאני צריך להיות ראש העיר ושצריך לתרום לי עד כמה שמאשר מבקר המדינה. שאנשים ייכנסו לאתר מבקר המדינה ויראו מתמודדים שלוקחים הלוואות לא בשמם".

אולי אלו חברי רשימה שלוקחים הלוואות לרשימה שלהם.

"זה לא משנה. לצורך העניין, אם מספר 2 או 3 ברשימה קונה את מקומו במפלגה ובמועצה, זה טוב? זה סימן לשחיתות קשה. בכל רשימה תמצא אנשים שכנראה התחייבו להביא כסף עבור המקום שלהם. לא כישורים ולא יכולות. לכן אני הכי פחות שבוי ובידיים של אחרים, כי לכל שאר הרשימות יש הלוואות הרבה יותר גדולות והן יהיו חייבות להרבה לאנשים".

 

דוד עציוני וח"כ גדעון סער. "אני מקווה שנזכור שמעל הכל עומדת אחדות העם" (צילום: בועז כהן)

דוד עציוני וח"כ גדעון סער. "אני מקווה שנזכור שמעל הכל עומדת אחדות העם" (צילום: בועז כהן)

 

"אף אחד לא הולך אחורה"

אל קמפיין הבחירות צעד עציוני כשהוא חמוש במסרים מתוכננים שהוא רוצה לצרוב בתודעה. אם במטה יהב שקדו על המסר "לפטריוט חיפאי אין גיל", אצל עציוני חוזר בנאומיו הסלוגן "חיפה צריכה ללכת קדימה, לא אחורה". ואם נעזוב לרגע את המסר הליברלי שהוא מפיץ במטרה לזכות בתמיכתן של מפלגות ורשימות שמתנגדות למהפכה המשפטית, הדיבורים על דו קיום ועל חיים משותפים שעליהם מקפיד מסמנים את המגזר הבא שהוא מכוון אליו – המגזר הערבי.

אמרת בריאיון ל"כלבו – חיפה והקריות" שאת ההפגנות שמתקיימות במושבה הגרמנית צריך להעביר לחוף שמן. היתה גם תביעה שהגיש נגדך יו"ר סיעת חד"ש במועצת העיר רג'א זעאתרה, שבה הוא זכה. אתה הרי יודע שבמגזר יש לך תדמית של איש ימין.

"היריבים שלי ניסו ליצור לי תדמית של גזען. אמרתי בהפגנה אחת שאני חושב שלא נכון להפריע לתושבים ולעסקים במושבה הגרמנית ושצריך ליצור מקום ששם הם יפגינו. לקחו את האמירה הזו ויצרו ממנה קרקס גדול. בשנתיים האחרונות, כששימשתי משנה למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, ניהלתי את התקציב של החברה הערבית במדינה. תשאל כל ראש עיר וכל ראש מועצה ערבים כמה תמכתי ועזרתי. אני מאמין בקיום המשותף, יש לי חברים טובים מאוד מכל הדתות, וכולנו אותו הדבר – בשר ודם. במשך שנים החברה הערבית הלכה עם יהב, אבל אני מזהה בקיעים בזה כי הם מבינים, כמו רוב הציבור, שאף אחד בחיים הפרטיים שלו לא הולך אחורה. האוכלוסייה הערבית ושאר האוכלוסיות בעיר לא ילכו אחורה ולא יסתפקו במועט. לא יקנו אותנו בזול ורק במילים ובכבוד".

אתה חושב שיהב קנה את האוכלוסייה הערבית בזול?

"ב־20 השנים האחרונות לא נבנה אפילו בית ספר לאוכלוסייה הערבית שהכפילה את עצמה, יש מחסור אדיר בגנים, יש אפס השקעה בתשתיות, בחיפה בכלל ובחברה הערבית בפרט. ברור שיהב לא השקיע שם מאומה. הוא ידע ללכת לאירועים ולכבד, וזה חלק מההתפכחות. היום אנשים מבינים שמגיע להם יותר, נמאס להם להיות פראיירים. תושבי חיפה לא מוכנים להיות יותר פראיירים ולא רוצים ראש עיר פראייר. והיה פה ראש עיר פראייר. ראש עיר שנתן שיבנו את מנהרות הכרמל במשמרת שלו ויגבו אגרה מכל התושבים, ראש עיר שנרדם בשמירה ובמשמרת שלו העביר משרד הבריאות החלטה להעתיק בית חולים לקרית אתא, ראש עיר שלא עשה התחדשות עירונית במערב חיפה, ראש עיר שגרם נזק כלכלי אדיר ואפילו מבקר המדינה קבע שללא תעלול חשבונאי העיר היתה מוגדרת בפשיטת רגל, ראש עיר שקבע אחרי אסון השריפה שחייבים לפתוח צירים בכל השכונות במורדות חיפה אבל פחד לבצע את מה שנדרש ושיחק עם חיי התושבים ולא לקח אחריות. אני חושב שכל התושבים יודעים שיש ראש עיר שלא מנהל מאבקים לטובת התושבים. הם רואים ומרגישים את זה. אני לא הולך לעשות להם טובה, אני אדאג שהם יקבלו מה שמגיע להם ואת מה שהם לא קיבלו במשך 20 שנה. אנחנו ננהל מאבקים, ותאמין לי – שכשאתה נאבק, פקידי הממשל מעריכים אותך יותר. הם לא רוצים ראש עיר פראייר, הם לא רוצים שיהיה להם קל. גם למשרד האוצר חשוב שחיפה תהיה מטרופולין. חיפה היא לא עיר אלא המטרופולין של הצפון, ואם אין מטרופולין חזק אז גם אין צפון. בגלל האגו שלו, יהב חיסל את כל התוכניות של עמרם מצנע – אם זה שדה תעופה בינלאומי או תוכנית אב לתיירות – ואת אותו הדבר עשתה עינת קליש רותם אחריו. היה להם אגו ענק, הם רצו לחסל את התוכניות של קודמיהם, ואני אומר להיפך – תנו לי את התוכניות של מצנע, יהב וקליש רותם, ואוציא את המספריים הכי גדולים שאמצא כדי לחתוך את הסרטים. אין לי אגו, מה אכפת לי מי תכנן את התוכנית – אם היא טובה, בואו נבצע אותה".

אומרים שאתה היית הוגה הרעיון להריץ את אבראהים גטאס מבל"ד לראשות העיר כדי שיהב יאבד קולות במגזר הערבי.

"שמועות… אין לי יכולות גדולות כל כך כדי לגרום למישהו אחר לרוץ. כל מי שרוצה להתמודד מוזמן. ריבוי מתמודדים לא מוסיף לי כלום. אני מעדיף לנצח בסיבוב הראשון ומאמין שזה גם מה שיהיה".

אז עכשיו אתה בעד הפגנות במושבה הגרמנית?

"בכל הפגנה צריך להקל על התושבים ועל בעלי העסקים. ברור שיש זכות להפגין, אבל אסור לפגוע בתושבים, במרקם ובעסקים, בוודאי לא באופן קבוע. אתה לא יכול לעשות את אותה ההפגנה באותו המקום כל הזמן".

ומה זה אומר על ההפגנות שמתקיימות קבוע בצומת חורב?

"בכל נושא ההפגנות אלך עם המשטרה – מה שהיא תאשר. אגיד את דעתי כמובן, ואם המשטרה תאשר…".

ומה דעתך?

"המספר הרב של האנשים הופך את זה למורכב יותר. כשיש הפגנה עם הרבה אנשים, המשטרה צריכה לאשר מקום שהוא בטיחותי. לכן אם המשטרה קבעה שהאזור שבו אפשר להפגין זה צומת חורב והיא עומדת מאחורי זה, לא אמנע את זה. ולא רק שלא אמנע אלא גם אהיה בעד".

 

דוד עציוני וטטיאנה ג'ון. "היום אני במקום אחר" (צילום: ארטיום חרצ'נקו)

דוד עציוני וטטיאנה ג'ון. "היום אני במקום אחר" (צילום: ארטיום חרצ'נקו)

 

 

"לי אין מה להסתיר מהציבור"

לעת עתה, רוב הסקרים מנבאים שיהב ועציוני יתמודדו ראש בראש בסיבוב השני מכיוון שאף אחד מהם לא חוצה את הרף הנדרש – 40 אחוז מהקולות. אולי זו הסיבה שבקמפיין שלו הוא בחר להתמקד ביהב ולא במתמודדים האחרים.

"אני בטוח שאנצח", הוא אומר, "אני יודע ומרגיש שאנחנו מנצחים, ואפילו בסיבוב ראשון כי אני רואה את דעת הקהל ברחוב. אבל אם נגיע לסיבוב שני, אנצח בו".

ולכן אתה מטרגט את יהב?

"אני מדבר רק עלי, לא עליו".

נו באמת. אתה יודע שהוא המתמודד המרכזי מולך ואתה מטרגט אותו.

"אני לא מטרגט אותו ואני לא מתרגט את קליש רותם. אני מטרגט את התושבים".

מבקרים אותך על זה שאתה מנהל קמפיין גילנות נגדו.

"אני לא מקיים אף קמפיין גילנות, וגם עכשיו לא הזכרתי פעם אחת את נושא הגיל. היחיד שעושה קמפיין גילנות זה המחנה השני שאומרים 'הוא צעיר, הוא רק בן 40'. אז צר לי לאכזב אותם – אני אמנם בן 40, אבל להיות צעיר זה יתרון, זה דרייב ואש בעיניים. הצעיר שיושב מולך הוא גם עם הניסיון הכי גדול, גם בתקציבים, מול כל שאר המתמודדים".

ליהב אין ניסיון בניהול תקציבים?

"לא. במשך 15 שנה הוא היה ראש עיר ולא ניהל אף פעם באופן פרקטי. הוא לא היה מנהל, הוא לא היה מנכ"ל העירייה. הוא היה יו"ר דירקטוריון".

אבל הצהרת שאתה מוכן לחשוף את תיקך הרפואי.

"לא אמרתי שיהב צריך לחשוף את תיקו הרפואי. אמרתי שאני מוכן לחשוף את התיק שלי, אבל אני לא מתייחס לתיקים רפואיים של אחרים. לי אין מה להסתיר מהציבור, אני מוכן לחשוף כל דבר. מי שרוצה להיות נבחר ציבור צריך להציג את כל האמת בפני הציבור. אבל אני לא קורא לאף אחד לעשות משהו שהוא לא רוצה לעשות".

"ראינו שהיא פשוט לא מתפקדת"

עציוני, 40, נשוי לשלי ואב לשתי בנות, הוא בוגר בית הספר הריאלי. בצה"ל הוא שירת ביחידת עוקץ כלוחם, אבל במהלך השירות נפצע ועבר יחידה. בצעירותו הוא הקים חברת יחסי ציבור שבמסגרתה יחצן את המועדונים הנחשבים של התקופה כמו הטרמינל, החורבה, הלופט והברברוסה, וגם אירועים כגון יום הסטודנט. ואז הוא נטש את חיי הלילה ואת היחצנות, ופנה ללימודי משפטים בהמשך למסורת המשפחתית. "אבא אמר צריך תואר, ואני בא מרקע משפטי מאוד מפואר", הוא אומר. ואכן, אביו הוא עו"ד יעקב עציוני וסבו הוא שופט בית המשפט העליון בדימוס משה עציוני.

אל החיים הפוליטיים נכנס עציוני כשסייע להריץ במסגרת חברת היח"צ שלו סיעה שהיתה אז חדשה – צעירי חיפה בראשותו של יו"ר אגודת הסטודנטים לשעבר באוניברסיטת חיפה שי אבוחצירה. לימים מונה אבוחצירה בתפקיד סגן ראש עיר, ואל הסיעה הצטרף כוח משמעותי בדמות מפלגת יש עתיד. בבחירות 2013 ניהל עציוני את מטה הצעירים של בורובסקי שהתמודד על ראשות העיר, ולימים היה ממקימי מפלגת כולנו של כחלון. הוא קיבל תפקידים משמעותיים במשרד האוצר – יועץ בכיר לכחלון, אחראי על התחום המוניציפלי ועל רשות מקרקעי ישראל, ואפילו פרויקטור לטיפול במשבר השריפה בכרמל. בשנת 2018, אחרי ארבע שנים במשרד האוצר, הוא הכריז על התמודדותו לראשות העיר, אך שלושה ימים לפני קו הסיום הוא הודיע על פרישתו מהמירוץ ועל חבירה לקליש רותם. הצעד הזה נתן לו את סגנות ראש העיר ותפקידי מפתח כמו יו"ר החברה הכלכלית, יו"ר ועדת הכספים ויו"ר איגוד ערים לביוב.

"ללא הפסילה שלה בבית המשפט המחוזי וביטול ההחלטה על כך בעליון הייתי מנצח", הוא קובע, "רק אחרי שהעליון החזיר אותה למירוץ חברתי אליה. מעולם לא תמכתי בה, אבל חברתי אליה כי חשבתי שצריך לעשות שינוי, אפילו שההצעה מהצד השני היתה שאהיה סגן ראש עיר למשך ארבע שנים, יהב יתפטר ואני אקבל את הממלכה".

באמת?

"כן".

זה מה שיהב הציע לך?

"כן".

ועכשיו יש עליך ביקורת שגם בזכותך קליש רותם נבחרה.

"לא אני הבאתי אותה. חברתי אליה אחרי שהציבור חשב שצריך שינוי, וגם אני חשבתי כך. ויתרתי על הצעת החלומות לכאורה של יהב להיות ארבע שנים סגן ראש עיר ואז הוא ייתן לי להיות ראש עיר".

איך זה אמור היה לקרות?

"הוא היה מתפטר בשנה החמישית".

מוזר. ולא לאבוחצירה שנחשב בן טיפוחיו?

"כן. לא חשבתי שאלו היו 15 שנים טובות של יהב, ולכן ויתרתי על האגו שלי ויכול להיות שגם על החלום של להיות ראש עיר, כי אם קליש רותם היתה ראש עיר טובה, היא היתה נשארת בתפקיד. אמרתי כבר לפני חמש שנים שחיפה צריכה שינוי, ולכן חברתי אליה. התברר שעשינו טעות. היא היתה כישלון טוטאלי. ויתרתי על האגו שלי על מנת לעשות שינוי כי הבטחתי במערכת הבחירות הקודמת שאנחנו נביא שינוי. חברתי אליה כדי להבטיח את השינוי. במבחן התוצאה טעינו, אבל לא טעינו בזה שרצינו שינוי כי היו 15 שנה גרועות. איתה היו חמש שנים נוראיות, ומגיע לנו עכשיו 15-10 שנה מעולות, וזה מה שאני אעשה. בבחירות האלה אני רץ עד הסוף".

בריאיון ב"כלבו – חיפה והקריות" לפני ארבע שנים אמרת שבבחירות הבאות לא בטוח שתרוץ כי אם קליש רותם תהיה טובה, ראוי שהיא תישאר בתפקידה במשך עשר שנים ואחרי זה אתה תהיה ראש העיר למשך עשר שנים. מה השתבש בדרך?

"ראינו שהיא פשוט לא מתפקדת כראש עיר. אין לה יכולות ניהול, אין לה קשר עם התושבים, אין לה קשר עם הממשלה. היא הרסה כל חלקה טובה בגלל יכולות הניהול והיכולות הבין אישיות שלה עם העובדים, עם הציבור, עם התקשורת ועם הממשלה. אגב, היא לא בן אדם רע, היא בן אדם טוב. ברמה הבין אישית איתי היא היתה בסדר, תמיד קיבלה אותי בסבר פנים יפות והסתדרנו. אני חושב שהיא לא מתאימה לנהל עיר והיא כנראה לא מתאימה גם לנהל חברה קטנה. אני מביא לתפקיד יכולות ניהול מוכחות שלא היו לאף ראש עיר שהגיע לתפקיד. ניהלתי מיליארדי שקלים במשרד הבינוי והשיכון, הייתי אחראי על תוכנית 550 של החברה הערבית, הייתי סגן יו"ר קק"ל שהוא הארגון הכי עשיר במדינה, והייתי יו"ר מפ"ק (מינהל פיתוח הקרקע של קק"ל; ב"כ) שזה לעבוד מול מאות עובדים ומיליארדי שקלים. הפרויקט הכי גדול בחיפה בקדנציה הזו זה פרויקט שאני הבאתי את התקציב שלו – מתקן טיהור השפכים בלב המפרץ. זו היתה תוכנית שתקועה במשך 25 שנה, ואני הבאתי את הכסף משר המים דאז זאב אלקין – 700 מיליון שקל. לצערי, זה הפרויקט הגדול היחיד שהגיע בקדנציה הזו מכספי ממשלה. לכן, אני מגיע לתפקיד ראש העיר עם ניסיון בניהול תקציבים גדול יותר מכל המתמודדים ביחד, וגם בניהול עובדים".

 

דוד עציוני. "התפקיד במשרד הבינוי והשיכון הכין אותי לתפקיד הבא - ראש העיר" (צילום: בועז כהן)

דוד עציוני. "התפקיד במשרד הבינוי והשיכון הכין אותי לתפקיד הבא – ראש העיר" (צילום: בועז כהן)

 

"לא נטשתי את חיפה מעולם"

למרות שלבחירות ב־2018 הגיע עציוני כדמות אנונימית, הוא רשם הישג מכובד. למרות שהפטרון הפוליטי שלו כחלון הכריז על תמיכה ביהב ואף הריץ את רשימת כולנו למועצת העיר, סיעתו חיפה מתחדשת זכתה בשלושה מנדטים והפכה לרשימה הרביעית בגדולה במועצה.

כשהקואליציה של קליש רותם החלה להתפרק מבפנים, חברי המועצה הקימו מועצה לעומתית. אחד מצעדיה הראשונים של מועצת השינוי היה לכנס ישיבת מיוחדת שבה הועלתה הצעה לסדר לפטר שלושה מסגניה של קליש רותם, ובהם עציוני. עשרה ימים לפני הישיבה הודיע עציוני לראש העיר על התפטרותו וכתב לה: "שכר ותנאים לא עניינו אותי מעולם, ולכן אין לי שום בעיה להיפרד מהם למען חזוני לעיר חיפה. החל מהיום אפעל כחלק מהאופוזיציה להחלפתך ולהחלפת הנהלת העירייה הנוכחית בהנהלה שקולה, יעילה וממוקדת אך ורק בטובת העיר ותושביה". ארבעה חודשים לאחר מכן הוא מונה למשנה למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אביעד פרידמן.

הקדמת להתפטר לפני שתפוטר.

"החלטתי להתפטר כי היו לי כמה אלטרנטיבות. יכולתי להישאר במועצה שלאורך השנים האלו חבריה לא שירתו את התושבים ולא דאגו להם, ומה שעניין אותם היה רק להכניס אצבע לעין של ראש העיר. לא עניין אותם טובת הציבור אלא הטובה האישית שלהם. אותו הדבר קליש רותם – היא התנהלה כאילו היא במלחמה. הבחירה הקלה היתה לחזור למשרד עורכי הדין של אבא שלי, להרוויח הרבה מאוד כסף, יותר מאשר הרווחתי בשאר התפקידים, לעשות פוליטיקה וחוגי בית ולהישאר בחיפה. זו היתה ההצעה הכי משתלמת, וזה מה שהיועצים הפוליטיים שלי הציעו לי. בחרתי בתפקיד המשנה למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון כי רציתי לבוא כמה שיותר מוכן לתפקיד ראש העיר. כל יום נסעתי בבוקר לירושלים שלוש שעות ושלוש שעות חזרה למרות שיש לי אשה ובנות קטנות, והכל כדי ללמוד ולרכוש את הידע ואת הניסיון הניהולי והתקציבי. מנכ"ל של משרד ממשלתי עובד בלחצים דומים לאלה של ראש עיר. ניהלתי סכומי כספים אדירים, ובזכות העבודה הזו אני מכיר כמעט את כל הפקידים הממשלתיים, בטח במשרד הבינוי והשיכון, ואת כל הפקידים הבכירים במדינה. התפקיד הזה הכין אותי לתפקיד הבא – ראש העיר".

אם לא היתה קמה המועצה הלעומתית, גם היית מתפטר?

"המהלך הזה היה מתוכנן כבר חצי שנה לפני שהתפטרתי. התפטרתי כי קיבלתי את ההצעה שחשבתי שתכין אותי טוב יותר לתפקיד ראש העיר ושתיתן לי יותר כלים, יותר קשרים ויותר יכולות לנהל את העיר, וזה במשרדי הממשלה".

והצעד הזה משמש נגדך כי אומרים שנטשת את הבוחרים שלך והלכת לעשות לביתך.

"לא נטשתי את חיפה מעולם. נשארתי לגור בחיפה, ומתפקידי כמשנה למנכ"ל עזרתי לחיפה יותר מאשר כל חבר מועצה או ראש העיר עשו. היה עדיף שאשאר במועצה ואייצר לתושבים אפס הצלחות? המועצה הזו לא עסקה בתושבים אלא בלהוציא עין לראש העיר ולהאדיר את האגו האישי של חבריה. אף אחד לא דאג שם לטובת הציבור".

אציג לך תסריט: עציוני מגיע לסיבוב השני מול יהב, והמתמודדים הצעירים מצטרפים דווקא אליו כי הם אומרים שהוא לא יהיה בשיא כוחו בעוד שלוש שנים והם ינהלו את העיר.

"אני שומע רבות את הקונספירציה הזו, שאדם צעיר יהיה מוכן למכור את התושבים בשביל כיסא ראש העיר. אני בטוח שרוב הצעירים – ולא בגלל שהם צעירים אלא מפני שהם ערכיים ומסתכלים על התושבים ולא על האג'נדה הפרטית שלהם – רוצים את טובת העיר. אני מאמין שהתושבים יתמכו בי כי הם יודעים שטובת העיר זה אני".

תגובות

ממטה יהב נמסר: "תוך מספר שבועות ישוב יהב לתפקידו. הרוחות יירגעו וגם עציוני יירגע. חיפה זקוקה כעת לראש עיר רציני בדמותו של יהב שיאחד ויבריא את חיפה".

במטה קליש רותם סירבו להגיב.

 

דוד עציוני. "אין לי יכולות גדולות כל כך כדי לגרום למישהו אחר לרוץ" (צילום: מיכה בריקמן)

דוד עציוני. "אין לי יכולות גדולות כל כך כדי לגרום למישהו אחר לרוץ" (צילום: מיכה בריקמן)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. יסמין

    כתושבת חיפה אני אומרת לך לא ולא
    אתה סתם מפזר הבטחות על ימים ועל שמאל שלא תוכל ליישם
    והתחברת לקיצוניות
    אז אני לא יודעת על איזה תושבים אתה מדבר אבל אני לא

  2. עמיקם

    יהב יחזיר את חיפה לאחור. הוא היה ראש עיר כושל במשך 15 שנה. תאוות השלטון (אחרי 5 שנים שישב בבית) והגיל המבוגר שלו כשכבר אין לו מה להפסיד, מבטיחים ראש עיר גרוע עוד יותר אם חלילה יבחר. חיפה זקוקה לראש עיר צעיר שיביא שינוי והתחדשות.

  3. עציוני - הרבה מילים יפות שלא מגובות בנסיון או במעשים

    בורובסקי ייקח כי הוא המנוסה ביותר
    כל מי שאני מדבר איתו אומר שעציוני מדבר יםה כמו קליש אבל מי שבעל הנסיון במיוחד בטיפול בפשיעה הגוברת בעיר וניהל גוף גדול כמו העיריעה זה רק בורובסקי וחבל שלא נבחר עוד כשהתמודד לפני עשר שנים כי חיפה הייתה במסלול הרבה יותר טוב.
    עציוני מזגזג בין מפלגות ובין ג'ובים פוליטיים. הרי אם יפסיד לא יישאר במועמה ויחפש את הג'וב הבא. לכן צריך הפעם ללכת על מי שמנוסה ובא לעבוד עבור חיפה ולא עבור הקריירה שלו. וזה רק בורובסקי.

  4. קבוצת המתלבטים

    נראה כי כתבי החצר של כלבו מנסים להמליך מלכים ומרימים להנחתות.
    לא השתכנענו. לא כל לובש ז'אקט שחור מתאים להיות ראש עיר.
    מהי רשימת ההתחייבויות והמשימות שלך לציבור כראש עיר ? מדוע עסקנים וטייקונים מאוד מאוד מעוניינים שתיבחר?
    מה שכן – יהב כבר סוס מת.

  5. קובי

    להיות ראש עיר זה אדם עם ניסיון שלמד והתנסה אם גופים גדולים . היה לנו ראש עיר מתלמדת וסגנה היה עציוני הראו לנו למה הם מסוגלים. כרגע לא צריך עוד חמש שנים של מתלמד . צריכים אדם אם ניסיון כמו יעקב בורובסקי שאינו מחובר פוליטית לשום מפלגה ללא השפעות מבחוץ אלה ישר לדאוג לאזרח . יעקב בורובסקי היה ניצב במשטרה מפקד מחוז הצפוני . נינל את המשכבים של המשטרה בסכומי כסף של מליארדים . יעקב עבד במבקר המדינה עו"ד עם ניסיון אבא אחראי . וצוות צעיר למועצה שיביאו את העיר לרמות אחרות למה שהתרגלנו

  6. לא מתאים זה קליש 2

    עציוני שם כיתוב גדול בכנס שלו "תפקיד חיי". זה מלמד שהוא חושב על עצמו. על מה שהתפקיד ייתן לו.
    הוא לא כתב "כאן בשביל חיפה" או "מתחייב לעבוד עבורכם".
    הוא כתב – "תפקיד חיי". לא התושבים, לא חיפה, לא יחד, לא כלום. מה שמעניין אותו זה הג'וב הזה הטייטל.
    מי שבאמת בא לעבוד היה כותב "בא לעבוד עבורכם".
    עציוני כמו קליש יודע לשווק ולדבר יפה אבל נסיון לנהל ארגון ענק כמו עירייה כזאת אין לו בשיט

  7. שלום לתמימות

    עציוני מתחמק לתת הסבר למה קבלנים כמו עפיפי בנצרת ומג'דידה מכר ושפרעם נותנים 10-15 אלף שקל תרומות למועמד בחיפה
    ברור לחלוטין מה הם רוצים בתמורה.
    שלא יעשה עצמו תמים.

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא מתאים בעליל ועוד יותר גרועה בוגד בוגד בוגד! בגד בתושבי חיפה בבחירות הקודמות פעמיים, פעם ראשונה חבר לכישלון קליש. פעם שנייה עזב לטובת גוב בממשלה.
    אדם לא אמין חסר ניסיון, בקיצור אל תבחרו בו. !!!

  9. עציוני יהיה גרוע יותר מקליש

    הבן אדם לא עשה הרבה כסגן ראש עיר בשכר, חתך כמה ימים לפני שפיטרו אותו ועזב את המועצה. המעשים שלו מעידים שטובתו האישית חשובה לו מטובת העיר.

  10. ראיון פרווה

    שיסביר למה פיינגולד וקיריל עזבו אותו ושיסביר למה עזב את המועצה. אם חיפה כל כך חשובה לו, למה לא נשאר במועצה?

    הבטחות כמו חול.

  11. כל שנתיים מחליף תפקיד

    עציוני אתה חרטטן בשקל!!! אתה רוצה שנפרסם שוב את מכתב ההתפטרות שלך לפני שנתיים וקצת? ידעת חצי שנה לפני מהלך המועצה הלאומתית שזה יקרה? אז אם ידעת למה לא עזבת קודם? מחודש יולי 21 עד נובמבר 21 נעלמת מיותר משני שליש מהישיבות של המועצה ובמכתב הצהרת שתהיה אופוזיציה לוחמת לא לוחמת ולא נעליים!!!ואתה עוד בא בטענות שאת המועצה הלאומתית לא עניינו התושבים חרטא ברתא שני המובילות של המהלך שרית גולן שטיינברג וסופי נקש חסכו עשרות מליונים מהתקציב על שכר תקציב שאתה כיו"ר וועדת הכספים העברת בחופזה בספטמבר 20-כן הן תיקנו את הנזקים שהיית שותף להם!!אתה מתרברב שהיית סגן יו"ר קק"ל שכחת לציין שיש עוד חמש סגני יו"ר בדירקטוריון של קק"ל!!! הקריירה שלך ב10 שנים האחרונות לא יציבה מחליף תפקידים כל שנתיים עם כל הכבוד קודם תהיה סגן ראש עיר ל5 שנים ואחר כך נראה אם שווה לבחור בך

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר