שבוע הספר החיפאי בעבר (צילום: גוסטבו הוכמן)
שבוע הספר החיפאי בעבר (צילום: גוסטבו הוכמן)

מחזירים את הקסם

פורסם בתאריך: 27.5.17 19:46

זיכרונות ילדות מלווים את כולנו לאורך חיינו. אנחנו מתגעגעים לריחות, לטעמים ולאירועים שחווינו בילדותנו. שבוע הספר הוא בשבילי אחד מזיכרונות אלו. אבי ז”ל היה איש ספר, וכך גם אנחנו, הילדים, גדלנו והיינו תולעי ספרים.

ילדי גם הם גדלו לאהבת הספר. בכל שבוע ספר נהגנו לבקר בירידים וקידשנו את ההליכה לרכישת הסדרות והספרים האהובים עליהם. ההתרגשות היתה רבה, ולנוכח הצפיפות, הדוחק וגילוי הספרים והסופרים החדשים והמפגש הבלתי אמצעי עם הסופר, ההקדשה והחתימה על הספר, היתה אווירת חג והתרגשות. כמובן שעם שובנו הביתה החגיגה נמשכה בקריאה ובגילוי נפלאות הספר החדש. כל אלה היוו בשבילנו קסם שאין שני לו – קסם שבשנים האחרונות נעלם מחיינו.

ראש העיר המיתולוגי של חיפה אבא חושי ייחס חשיבות רבה לתרבות בעיר וביקש להאדיר את שמה של עיר הפועלים באמצעות הבאת אנשי רוח, סופרים ומשוררים לגור בה. אלה טופחו על חשבון כספי העיר במתן דירות לשכון בהן ובשכר. ערכה של עיר נמדד לפי התרבות שהיא מובילה, ושבוע הספר הוא אחד מחגיגות התרבות המסורתיות. מיצוב התרבות בעיר נעשה באמצעות מוזיאונים, תערוכות, ירידים ומופעי מוזיקה. בחיפה קיים צורך בחגיגה תרבותית דוגמת שבוע הספר, והיעדר סממן תרבותי חשוב זה פוגע בדור שלם של ילדים ונוער אשר הולכים ומתרחקים ממפעל תרבותי חשוב ונגיש זה.

עם השנים הפכו חגיגות הספר להיות חגיגה של הוצאות ספרים ורשתות השיווק, ושכרו של הסופר שעמל על ספריו יצא בהפסדו. אלה הן הרשתות שהנהיגו את מבצעי הארבע במאה ואת ההנחות שאינן מכבדות את הסופר. כך קורה גם שלא תמיד הספרים הנמכרים הם בהכרח הספרים הטובים ביותר.

שבוע הספר החיפאי, מנגד, נוצר כתוצאה מרצון ההמונים. פנייה שלי ברשתות החברתיות הובילה לתמיכה ולדרישה מצד הקהל ומצד סופרים חיפאים רבים להחזיר ולהחיות את שבוע הספר בסגנון הישן. אחרי פעולת מחשבה וסיעור מוחות הוחלט שהיוזמה החיפאית תהיה בעלת מאפיינים שונים. אצלנו בחיפה, שלא כמו בכל הערים האחרות, יושם הדגש על הסופרים, ובעיקר על סופרים חיפאים, אשר במקרים רבים אינם מקבלים במה ומקום של כבוד בחנויות הספרים ובהוצאות לאור. כעיר מעורבת תינתן הבמה לכל המגזרים – יהודים, ערבים, דתיים וחילונים.

האפשרות להציג ולמכור את הספרים ללא תיווך הוצאות הספרים והרשתות שמנהלות את שבוע הספר בערים האחרות תעניק לסופרים המציגים אפשרות לדו שיח בלתי אמצעי עם הקהל ולייצוג הולם של ספריהם. מי ייתן ושבוע הספר החיפאי החדש יסמל דרך חדשה שתשיב לעיר עוד נדבך תרבותי שאבד, ואת חוויית הקריאה מלאת הקסם והדמיון לילדינו, שיסיטו את מבטם ולו לשעה קלה מהסמארטפונים.

 

הכותבת היא סופרת ילדים

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר