מפרץ חיפה (צילום עצמי: Golf Bravo, https://he.wikipedia.org/w/index.php?curid=319919)
מפרץ חיפה (צילום עצמי: Golf Bravo, https://he.wikipedia.org/w/index.php?curid=319919)

הזדמנות של פעם בדור

פורסם בתאריך: 1.1.23 13:56

בחודש מרץ 2022 עברה החלטת ממשלה היסטורית, מהסוג שאפשר להעביר אולי פעם בדור, לפיתוח מפרץ חיפה. ההחלטה כוללת תהליך מובנה להפסקת הפעילות של התעשיות הפטרוכימיות והכימיות המזהמות – בית הזיקוק של בז"ן, חוות מיכלי הנפט של תש"ן בקרית חיים ומתחם דשנים בקרית אתא – תוך עשור, וזאת לטובת חיבור גוש הקריות לגוש חיפה ונשר, עם יותר מ-100,000 יחידות דיור ומיליוני מטרים רבועים של תעסוקה, מלונאות ומסחר. ההחלטה כוללת גם מנועי צמיחה כלכליים משמעותיים כמו מסילות רכבת מהירות וממונהרות בין מרכזית המפרץ לגוש דן, שיקצרו כמעט בחצי את זמן הנסיעה ויאפשרו לחבר סוף סוף את חיפה אל חוף הים שלה; בית חולים חדש בקרית אתא; פארק מטרופוליני עצום לאורך נחל הקישון מאגמי נשר ועד למעגנת שביט; וופארק הייטק דמוי מת"ם באזור הצ'ק פוסט.

מינהלת ייעודית הוקמה במשרד ראש הממשלה לצורך סנכרון ותיאום בין עשרות הגופים שצריכים לעבוד על יישומה של ההחלטה המורכבת הזו, ובמקביל החלו מוסדות התכנון לקדם את תמ"א 75 שאמורה להפוך את החזון הזה למציאות – להורות היכן במפרץ החדש יוקמו המגורים, הפארקים, המשרדים ומתחמי הלוגיסטיקה, וגם איפה ברחבי הארץ יוקמו תשתיות האנרגיה שנדרשות על מנת לאפשר רציפות תפקוד של משק האנרגיה הלאומי ביום שלאחר סגירת בית הזיקוק.

התכנון נמצא עדיין בעיצומו, חלופות שונות נבחנות בצורה מקצועית, אבל מה שכבר ברור זה שבכל הקשור לתשתיות אנרגיה מזהמות, המצב במפרץ ישתפר פלאים. ואת זה אנחנו מציגים בצורה רצופה ושקופה לאנשי המקצוע בכל הרשויות במפרץ, כולל בעיריית חיפה.

כיום פועלים במפרץ חיפה בית הזיקוק ותעשיות ההמשך שלו, שיושבים ביחד על שטח של 2,400 דונם (שני שליש מהגודל של גבעתיים למשל) ויוצרים את הזיהום שכולנו מכירים. אל האזור מוזרמים כעשרה מיליון טון של נפט מדי שנה מאוניות בים מול קרית חיים וגם מצינור שמזרים נפט מאשקלון דרך חצי מדינה ומתחת לעיר התחתית. מיליוני טונות של תזקיקים – בנזין, סולר ודלק מטוסים שבז"ן מייצרת – מוזרמים החוצה לרחבי הארץ, וחלקם גם לנמל הדלק הישן בעיר התחתית ליד קרית הממשלה, שם אוניות דלק מגיעות לקחת את התזקיקים למקומות אחרים בעולם. במפרץ מאוחסנים בין מיליון וחצי לשני מיליון טונות של נפט ותזקיקים, בעיקר בבז"ן ובחוות המיכלים בקרית חיים, וכמויות גדולות של גפ"מ (גז בישול) שבז"ן מייצרת מהנפט מוחזקים אצלה ובחוות הגז בקרית אתא, ומונפקים משם למיכליות כביש שנוסעות לפזר אותן ברחבי ישראל.

 

 

ההיערכות לסגירת בית הזיקוק כוללת הקמת תשתיות חדשות שיבואו במקום כל מה שתואר לעיל. הרעיון המארגן הוא להקים תשתיות ברחבי המדינה בצורה הוגנת, ובעיקר יעילה כלכלית ותפעולית – לייבא ולאחסן בצפון את מה שהצפון צריך, לייבא ולאחסן בדרום את מה שהדרום צריך, ולייבא ולאחסן במרכז את מה שהמרכז צריך. נמל דלק חדש, מודרני ובטיחותי, גדול יותר מהקיים בעיר התחתית, יוקם צמוד לנמל המפרץ, רחוק מתושבים, ודרכו תייבא המדינה לצפון תזקיקים וגפ"מ במקום מה שבז"ן מייצרת כיום. כשנמל זה ייפתח, הנמל הישן בעיר התחתית ייסגר. כמו כן יוקמו אתרי אחסון של תזקיקים וגפ"מ בצפון המדינה, אך באזורים מרוחקים מתושבים, כאשר רוב החלופות שנבחנות הן בכלל תת קרקעיות ומחוץ למפרץ חיפה. כמויות הנפט, התזקיקים והגפ"מ באזור המפרץ יצנחו ב-90 אחוז ויותר, וירוכזו בעיקר באזור הנמל החדש. כל הארובות, הלפידים הבוערים והריחות ייעלמו, ועידן חדש יוכל להיפתח במטרופולין חיפה.

זוהי הזדמנות של פעם בדור. כל ראשי הרשויות באזור תומכים במהלך ומשתפים פעולה על מנת לדייק ולחדד את התוכניות, כך שהן ייתנו מענה ראוי לתושביהם. זו העת לעבוד ביחד על מנת להביא את המהלך המורכב אך המתבקש הזה לכדי יישום וביצוע.

* הכותב הוא ראש המינהלת לפיתוח מפרץ חיפה וסגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר