לא להדיר את החיפאים מחיפה (צילום: רמי שלוש)
לא להדיר את החיפאים מחיפה (צילום: רמי שלוש)

תושבים לפני תיירים

פורסם בתאריך: 2.12.17 18:42

שוכרים דירה בחיפה? הטור הזה הוא עבורכם. מסתבר שבעקבות אוזלת היד והעלמת העין של עיריית חיפה הפך שוק הדיור בעיר — ובמיוחד שוק הדירות הקטנות — לסוג של מערב פרוע שבו מתחרים השוכרים הפוטנציאליים בתיירים מכל העולם במקום בשוכרים אחרים כמוהם, כלומר סטודנטים, זוגות צעירים, אמהות חד הוריות וכדומה.

במה בדיוק מדובר? עם צמיחת פלטפורמות השיתוף באינטרנט צמחה איתן גם כלכלה מבורכת שחוסכת לא מעט כסף לצרכנים, כמו למשל שירות קארפול שבעזרתו אפשר לחלוק בדלק ולנסוע עם אנשים בדרך לעבודה, קבוצות מסירה של חפצים יד שנייה בפייסבוק או שירות נפלא שמאפשר לאנשים להשכיר את דירתם או חלק ממנה בזמן שהם אינם שוהים בה.
אך כפי שקורה במקומות רבים, המחוקק, שבמקרה שלנו הוא עיריית חיפה, נרדם בשמירה ולא עדכן את ספר החוקים בזמן. בחסות ההתעלמות של ספר החוקים העירוני מהאפשרות שאנשים יוכלו להשכיר את דירתם לתיירים מרחבי הגלובוס, צמחה כלכלה שלמה ברחבי העיר – יותר מ־300 דירות שלמות מוצעות להשכרה מיידית. הן אינן דירות של סטודנט שנאבק תחת עול שכר הדירה ומבקש להכניס דיירי משנה מתחלפים או של אנשים שיצאו לחו”ל ומבקשים להוזיל מעט את עלות החופשה. הן דירות של משקיעים מקצועיים שבוחרים להדיר את החיפאים מחיפה.

מהי בעצם התלונה כאן? הרי אפשר לומר בתגובה “זה הרכוש שלהם, שיעשו מה שבא להם”, אבל זוהי טענת סרק. העירייה מחזיקה מחלקת פיקוח שלמה שתפקידה הוא לדאוג שלא יוזרם ביוב לחצר, שלא יהיה רעש מופרז בשעות הקטנות של הלילה ושלא יוקם בית בושת באמצע שכונת מגורים, אז הגיוני מאוד שיהיה חוק עזר עירוני שימנע מאנשים להפוך דירת מגורים רגילה לבית מלון תוך גרימת נזק כפול לתושבים מסביב – גם תנועה ערה של אנשים בתוך בניין מגורים רגיל וגם גריעה של דירה חשובה מאין כמוה מהיצע הדיור בחיפה (דירות קטנות הן הדירות המבוקשות ביותר להשכרה).

בתל אביב ובירושלים — ערים מתוירות בהרבה מחיפה — כבר מרגישים את ההשפעה של דירות הנופש על שוק השכירות המופרע ממילא. תל אביבי או ירושלמי שרק רוצה קורת גג מתחרה עם תיירים מכל העולם שמשלמים לבעל הבית בדולרים או ביורו. במצב כזה המחירים הולכים ומאמירים. תסתכלו על שתי הערים הללו ותראו איפה נהיה אנחנו בעוד שנתיים—שלוש.

 

כחיפאי שחושב שחיפה היא עיר מתקדמת שצריכה לעקוף את תל אביב וירושלים בסיבוב, אני מאמין שחיפה צריכה להיות העיר הראשונה בארץ שתתקין תקנות עזר האוסרות על השכרת דירות שלמות מעבר לתקופה קצרה במהלך החודש.
בכך תצטרף חיפה לערים המתקדמות בעולם שכבר אסרו בתקנות עירוניות על השכרת דירות שלמות בשיטה הזו – ברלין, המבורג, מינכן, ניו יורק, ברצלונה, פריז, אמסטרדם, לונדון, סן פרנסיסקו, דאבלין ועוד. עדיף לחשוב כמו הערים המובילות בעולם כי מחשבה יוצרת מציאות.

העלמת הדירות הללו משוק ההשכרה לתיירים תייצר עבור חיפה הזדמנות פז אמיתית – מצד אחד הורדת יוקר המחיה של שוכרי הדירות עם כניסתן של מאות דירות למעגל ההשכרה לדיירי קבע, ומצד שני הזדמנות לייצר חדרי מלון חדשים ונדרשים עד מאוד, בין אם בבניית מלונות חדשים ובין אם בהסבת מבני משרדים שעומדים נטושים לבתי מלון, כמו למשל התחנה המרכזית הנטושה בבת גלים אשר משוועת להתחדשות.

חברי מועצת העיר צריכים לקחת את ההזדמנות הזו בשתי ידיים ולחוקק חוק עזר עירוני במהירות שיא, עוד לפני הבחירות הקרובות. זוהי ההזדמנות שלהם להראות שבאמת אכפת להם מהתושבים.

הכותב הוא פעיל פוליטי במפלגת העבודה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. לכותב החרוץ

    אולי נחכה קודם שתיירים ירצו בכלל ללון בחיפה?
    אתה צודע לזה שאתה מציע שהעיריעה תאמץ מראש תקנה שאין לה כיום שום רלוונטיות לחיפה…
    תיירים מדלגים עלינו בדרך לנצרת ולצפון ועוצרים כאן לשעתיים בטיילת לואי

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר