מת"מ, רק בפאלו אלטו יש יותר הייטק (צילום: רמי שלוש)
מת"מ, רק בפאלו אלטו יש יותר הייטק (צילום: רמי שלוש)

סטארט אפ סיטי

פורסם בתאריך: 16.12.17 18:17

מה המשותף למיקרוסופט, גוגל, Yahoo, פיליפס, Apple, IBM ואינטל? נכון, לכולן יש מרכזי מחקר ופיתוח בישראל, וכולן מחזיקות במשרדים כאן, בחיפה. חיפשתי עיר כזאת בכל העולם ומצאתי אחת — פאלו אלטו בקליפורניה. פאלו אלטו היא לא עיר תאומה של חיפה ומתגוררים בה בין היתר מייסד פייסבוק מארק צוקרברג ומייסדי גוגל.
חלקכם בוודאי יזלזל בהשוואה בינינו לבין עמק הסיליקון, אבל לא משנה מה תגידו – מי שהתעקש על החזון כבר לפני יותר מעשר שנים היה ראש העיר יונה יהב שחלם על פיתוחה של “עיר הסטארט אפ של מדינת הסטארט אפ”.

תנאי הפתיחה של החזון הזה נראים בלתי אפשריים משתי סיבות עיקריות: התקשורת המקומית אינה מתעניינת במיוחד ביזמות או בהייטק, והתקשורת הארצית רואה בחיפה חממה לפיתוח אמוניה בחסות בתי הזיקוק.
אפשר להמשיך ולזלזל ביהב, לשעבר יו”ר החברה הכלכלית, שהקימה ועדיין שותפה במניות פארק ההייטק מת”ם ושממשיכה לדחוף בעלייה את הקמת פארק מדעי החיים הנבנה מול מת”ם. אבל תכל’ס, בשבוע שעבר, באולם ימה במגדלי חוף הכרמל, התייצבו כ־300 יזמים ומשקיעים, מחציתם מחיפה ומהצפון ומחציתם מכל הארץ, למפגש השנתי החמישי של מועדון המשקיעים של היי סנטר — המרכז לפיתוח יזמות טכנולוגית בחיפה.

במפגש הכריזה יו”ר היי סנטר מרים ארז על השקת פלטפורמה חדשנית למימון המונים אשר מנגישה לציבור החיפאי את האפשרות להשקיע בחברות הייטק ולהצטרף כבעלי מניות גם אם יש ברשותם רק אלפי שקלים בודדים.
“בכך, נשבר בחיפה המחסום של הסכומים הגבוהים הנדרשים ממשקיע שמעוניין להיות בעל מניות בחברת סטארט אפ”, הסבירה ארז, “חיפה היא חלוצה ביישומן של תקנות מימון המונים אשר נכנסות לתוקפן החודש ומאפשרות לכל אזרח ישראלי להשקיע מהונו הפרטי ולהפוך לבעל מניות בחברת סטארט אפ. היי סנטר תיתן דגש להשקעות של הציבור החיפאי, שיקבל העדפה בכך שיהיה הראשון שיוכלו להשקיע במיזמי ההייטק שנציע”.

 

יותר מ־150 יזמים וחברות הייטק, ובהן 40 חברות מחיפה ועוד 35 חברות מאזור הצפון, הגישו בקשות להשתתף בכנס המשקיעים. מתוכן נבחרו 15 יזמויות להצגה בפני המשקיעים. עשרות המשקיעים החברים במועדון המשקיעים של היי סנטר קיבלו מבעוד מועד חומר רקע על המיזמים הנבחרים ודירגו אותם לפי רמת העניין שגילו בהם. בשיאו של מפגש המשקיעים התקיימו פגישות אחד על אחד בין המשקיעים ליזמים.

בין היזמים שנבחרו להציג את הפיתוחים שלהם בפני משתתפי מפגש המשקיעים היתה אחת שפיתחה דלקן דיגיטלי לרכב שמאפשר לצרכן לתדלק בכל תחנה ללא תלות בדלקן שמותקן ברכב. חברה אחרת מטפלת בבעיה העולמית של הפגיעה בכוורות דבורים באמצעות מערכת לניטור הכוורות. וחברה נוספת פיתחה אפליקציה שעוקבת אחר הדיבור בסלולר ומאפשרת זיהוי מוקדם של מחלת ריאות.

נסיים את הטור בתזכורת לאירוע קטנטן של אופציית השקעה מלפני 12 שנה. ב־2005 הציע מארק צוקרברג למייספייס לקנות את פייסבוק תמורת 75 מיליון דולר. מייספייס סירבה. כמה חודשים לאחר מכן העלה צוקרברג את המחיר ל־750 מיליון דולר. מייספייס שוב סירבה. פייסבוק שווה היום יותר מ־500 מיליארד דולר בעוד שמייספייס נקנתה ב־2011 תמורת 35 מיליון דולר. אלפית האחוז מההשקעה במניית פייסבוק שווה כיום חמישה מיליון דולר.

 

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומחבר הספר “איך להרוויח בנדל”ן”

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר