הפגנת עובדי חיפה כימיקלים (צילום: גיל אליהו)
הפגנת עובדי חיפה כימיקלים (צילום: גיל אליהו)

יהב נטש את עובדי חיפה כימיקלים

פורסם בתאריך: 30.12.17 19:08

בשבוע שעבר התכנסו עובדי חיפה כימיקלים להפגנה ולהדלקת נרות מול ביתו של ראש העיר יונה יהב. בחירת המקום נעשתה בעקבות העובדה שהוא הפר את הבטחתו כלפיהם. יהב התייצב לצד העובדים לתקופה קצובה ומחושבת, ומשסיים לגרוף על גבם הון פוליטי הוא הפקיר אותם בדיוק ברגע שבו היה אמור לממש את הבטחתו ולתת היתר פעילות למפעל חיפה כימיקלים בכך שישיב לו את רישיון העסק — זאת בהתאם להחלטת ועדת המומחים של הקבינט הבטחוני.

ברמה האישית אני יכולה לספר שזו היתה אחת מההפגנות המרגשות ביותר שבהן נכחתי. משפחות שלמות באו לדרוש מיהב שיקיים את הבטחתו ושלא יפקיר אותן לאופק נטול הכנסה ופרנסה. באופן אבסורדי, החלטת העירייה לא להעניק רישיון למפעל הצפוני יוצרת מצב שבו איזוטנקים המכילים אמוניה חולפים דרך הנמל ורחובות העיר, ומסכנים את כולנו פי כמה. האבסורד גדל לנוכח העובדה שכאשר האוניות הקטנות יתחברו למיכליות באישור עוקף עירייה, חיפה תמשיך להיות אזור מעבר לאמוניה בעוד שמאות העובדים יושבים בבית ללא פרנסה.

בעלי המפעל מנסים למרוח את הזמן ומעכבים את חזרת העובדים מהחל”ת שאליה הם יצאו בתחילת נובמבר. באופן כזה היא תוכל להיפטר סופית מההסכמים הקיבוציים שעליהם היא חתומה מולם. כך גם השכר הממוצע במשק, שאותו הם מרוויחים בעמל ובכבוד, לא מובטח להם, וזאת למרות שמפעל חיפה כימיקלים הוא מהרווחיים ביותר בישראל ושהוא נמכר על ידי המדינה בסכום מצחיק בסוף שנות ה־80. בדיוק כמו במקרה של טבע, כפיות הטובה של בעלי ההון כלפי המדינה מופגנת על גבם של העובדים ובני משפחותיהם.

ראוי לציין שרוב העובדים הם תושבי חיפה, בעיקר קרית חיים. השאר מתגוררים בקריות האחרות וביישובי הסביבה. אותן משפחות המתגוררות באזור מפרץ חיפה נידונות לחיי אבטלה בגלל הנהגה ששיקרה להן במשך זמן רב, בשעה שהן נאבקו מאבק צודק על פרנסתן בדרישה החשובה לייצר חלופה בטוחה לייצור אמוניה — דרישה שאותה המפעל מנסה לסכל.

ואם כל זה לא הטריד אתכם, הבעיה הלא פחות מטרידה היא שחוסר התפקוד של העירייה במשבר עלול לתת תירוץ ותמריץ להקמת מועצה תעשייתית, שככל הנראה היא האופק שאליו מכוונת משפחת עופר עם הנמל הפרטי שעתיד לקום ולשרת אותה. האופן שבו העירייה עמדה מול הממשלה במשבר חיפה כימיקלים מעניק לממשלה תירוץ להפקיע מידי הרשות המקומית את השליטה על מה שנמצא במרחב המוניציפלי שלה, קרי מתחם בז”ן ונמל המפרץ — שני מתחמים שהוועדה הגיאוגרפית העוסקת בתחומי השיפוט הכניסה לסדר היום שלה. מועצה תעשייתית תגרום נזק כבד לעיר, תגזול ממנה הכנסות חשובות ותעמיק את הסכנות הבריאותיות והסביבתיות באזור כולו. כל זה על חשבוננו.

הכותבת היא אקטיביסטית חברתית ופעילה פוליטית

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ראובן אגרון

    העובדים של ״חיפה כימיקלים״, הפכו להיות ״בני ערובה״ של בעלי המפעל הנצלנים והציניים.
    בעלי ״חיפה כימיקלים״, היו יכולים הרי להמשיך להפעיל את המפעל, באמצעות שינוע מדורג ומתוזמן של ״איזוטנקרים״, וזאת במקום לאחסן כמות סיטונאית בכמויות אדירות של הנוזל המסוכן והקטלני.
    כאשר הליך הייצור יישען רק על אספקת אמונייה באמצעות איזוטנקרים, זה נכון שהרווחים העצומים והדמיוניים של האחים טראמפ, יצנחו בלפחות חמישים אחוז, אבל הם עדיין ירוויחו מליונים רבים של דולרים; הבעייה היא שיש להם עיניים גדולות, והבטן שלהם לא יודעת שובע.
    בינתיים הם מגייסים גם את העובדים, לקרוא קריאות שבר על כך שמעל ראשם מרחף איום הפיטורין, וגורמים להם, שלא בטובתם, להפיץ לזות שפתיים, ולהטיל דופי באמינותם של מדענים מכובדים ונחשבים, בעלי מוניטין עולמיים מן השורה הראשונה, שמכריזים בצורה ברורה, קבל עם ועדה, כי מיכל אמונייה קבוע או צף, הינו ״פצצה מתקתקת״, וכי המשך שימוש שכזה, עלול לגרום באופן מיידי לאסון המוני.
    האחים טראמפ מוכנים להקריב ביטחון העובדים, הפיזי והתעסוקתי, במאבק להנצחת ״מיכלי מוות״ בלתי חוקיים בלב האוכלוסייה הצפופה של מפרץ חיפה, ובלבד שרווחיהם לא יצטמצמו….
    יש לומר גם לעובדי ״חיפה כימיקלים״ בצורה ברורה: הסירו ״קורה מבין עיניכם״, גם אתם נוכחתם לדעת עד כמה האחים טראמפ, מוכנים לסכן אותכם למען הרווחים שלהם.
    עבור האחים טראמפ, זה רק עוד סיבוב ספקולטיבי; כי הם הרי רוצים להציג רווח גדול ככל שניתן, ואז למכור את המפעל במחיר גבוה, לפחות פי שלוש ממה שהם קנו אותו בזמנו.
    אבל לא יעזור להם, כי כיום, המודעות לחומרת הסיכון נחרטה כבר עמוק עמוק בתודעתם של הציבור כולו, ראשי הערים, ואפילו גם ממשלת ישראל שהתנהלה עד כה ב״שלומפריות״ ובגרירת רגליים! וגם ללא צורך בהכרזת מנהיג חיזבאללה נאסראללה, כולם כבר הפנימו כי במקרה ש״מיכל מוות״ קבוע או צף, יתבקע, הצפי הוא עשרות אלפי הרוגים!
    וזה הרי אסון ברמה לאומית!
    לכן טוב יעשו גם עובדי ״חיפה כימיקלים״, אם יזנחו את הנסיונות לסנגר על ה״בטיחות״ כביכול, של מיכל אמוניה גדול, או אוניית אמונייה, ויצטרפו אף הם לדרישה הצודקת והבלתי מתפשרת לשים סוף ברור מוחלט להמשך סיכון שלומם וביטחונם של תושבי מפרץ חיפה❗️

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר