אולמות האבירים בעכו (צילום: ירון קמינסקי)
אולמות האבירים בעכו (צילום: ירון קמינסקי)

קצת יחס חם

פורסם בתאריך: 25.1.20 21:49

מקום נפלא הוא עכו העתיקה. החומות המבוצרות שמזדקרות מן הים; הטיילת המרהיבה שצופה אל מפרץ חיפה ואל העתיקות שבמימיו; הבתים הלבנים והתכולים ובתי האבן הערביים שבנויים בצפיפות חיננית; הסמטאות הצרות, החשופות והמקורות שמשחקות עם השמש במשחקי אור וצל; החאנים העתיקים; בית המרחץ התורכי; המסגדים הציוריים; הקשתות והקמרונות; השוק הצבעוני; שלל המסעדות, החומוס והדגים; וכמובן העיר הצלבנית העתיקה שהיא גולת הכותרת.

מה שנפלא בסיפורה של עכו העתיקה הוא הידיעה שכמו בכל אתר ארכיאולוגי חי, מספרים עצומים, לא ידועים, של ממצאים ומבנים עדיין לא נחשפו כלל וממתינים לאור השמש (או לאור פנס במקרה זה). סודותיהן של עכו הטמפלרית ועכו הצלבנית היו קבורים במשך מאות בשנים מתחת לעפר ונחשפו רק בשני העשורים האחרונים במלאכת חפירות ארכיאולוגיות ארוכה ומרשימה מאוד שטרם תמה. רק מקצת מן המבנים, הרחובות והממצאים שהציביליזציה וההיסטוריה קברו מתחת למיליוני מיליונים של קוב אדמה התגלו עד עתה לציבור. ככל שימשכו החפירות יתגלו ממצאים מרתקים נוספים. ככל שיעמיקו החפירות תגדל עוד ועוד עכו שמתחת לאדמה. אין לדעת מה יוליד יום. ייתכן שבבוא העת, עכו התחתית תהיה גדולה ומפוארת יותר מעכו העילית.

עכו היא אתר ארכיאולוגי מפעים, מוזיאון היסטורי מרהיב, פארק עתיקות לאומי, אתר מורשת עולמית ואטרקציה תיירותית יוצאת דופן. מאות אלפים, ואולי מיליונים, פוקדים אותה בכל שנה, מטיילים בין סמטאותיה, חנויותיה ובתיה, אוכלים בחומוסיות, במסעדות הדגים ובדוכני המזון, מסתובבים בשוק ובין אתריה המגוונים, מסיירים בארמון המצודה ההוספיטלרית המפעים, במנהרת הטמפלרים ובחמאם התורכי, ולומדים על עברה של אחת מהערים העתיקות בעולם.

אבל עכו היא גם אתר ארכיאולוגי חי ונושם. היא לא האקרופוליס באתונה או פורום רומנום ברומא או לינדוס העתיקה ברודוס או קיסריה העתיקה או הפארק הלאומי בית שאן. היא לא אתר מגודר שנסגר ב־17:00 ומתקיים במנותק מהיישוב שסביבו. בעכו העתיקה חיים תושבים את חיי היום יום – הם מתגוררים בה ועובדים בה, וילדיהם הולכים לבתי הספר ומשחקים ברחובותיה אחר הצהריים.

בשבוע שעבר פרסמה חברת בוקינג העולמית כי מבין כל ערי ישראל זכתה דווקא עכו בדירוג הגבוה ביותר לערים מזמינות וחמות בישראל. לא תל אביב על שלל מסעדותיה, פאביה ומועדוניה, לא ירושלים עם קדושתה ורוחניותה, ולא אילת או ים המלח. דווקא עכו. בשנים האחרונות קמו בתי מלון מרהיבים בעכו העתיקה. כמה מהם הם מלונות בוטיק מהיפהפיים ומהמיוחדים ביותר בארץ. הם מציעים בילוי לילי בין חומות העיר ואוויר ים צונן מתחת לחלון ממש, ומסעדות דגים משובחות במרחק צעידה רגלית קצרה. מתברר כי שילוב בין עתיק לחדש ובין היסטוריה למציאות מותיר רושם עז על התיירים. וכשמציעים להם אירוח איכותי ברמה גבוהה וכלכלה מקומית שמסבירה פניה לתייר, הם פשוט נהנים וזוכרים זאת לטובה.

הצלחתה הפנומנלית של עכו למשוך אליה תיירים, להשאירם ללון בעיר וגם להותיר בהם רושם חיובי היא מסר חשוב שחייב להדהד בראשיהם של התיירנים והמלונאים החיפאים ושל עיריית חיפה. גם אם אין כאן נכסים היסטוריים מובהקים כמו שיש לעכו להציע (ומעטות הן הערים בעולם שיש להן נכסים כאלה), אין זה אומר שאי אפשר להותיר רושם חיובי עז על התייר. ניתן לעשות זאת באמצעות אירוח מופתי, הדרכה מעולה, ניקיון ברחובות ובחוצות, שילוט והכוונה מתוקתקים, ובעיקר יחס אנושי וחם כלפי כל תייר ומבקר. ההבנה כי תיירות פורחת איננה רק יחסי ציבור מעולים אלא גם כלכלה מצוינת. היחס הוא מה שהופך עיר מעוד מקום שמבקרים בו לחוויה בלתי נשכחת.

הכותב הוא יועץ תקשורת, מרצה, מבקר, סופר ומטייל

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר