שדה התעופה בחיפה (צילום: Oyoyoy, Wikipedia CC-BY-SA-3.0)
שדה התעופה בחיפה (צילום: Oyoyoy, Wikipedia CC-BY-SA-3.0)

שיעור בכלכלה

פורסם בתאריך: 29.8.20 21:04

הצהרתה של שרת התחבורה מירי רגב בתחילת החודש על תמיכתה במאבקם של ראשי הרשויות בעמק יזרעאל למען הקמת נמל התעופה המשלים בנבטים ולא ברמת דוד עשויה להיות הרת גורל לעתידו של צפון הארץ בכלל ולעתידה של חיפה בפרט.

כבר שנים רבות ממתינה רשות שדות התעופה להחלטת הממשלה הגורלית היכן יוקם שדה התעופה המשלים לנתב”ג, אשר ינקז אליו טיסות יוצאות ונכנסות כאשר נתב”ג יגיע לסף הקיבולת האפשרית שלו. אחרי שנבדקו ונבחנו היטב כל האפשרויות התיאורטיות למיקומו של השדה, לרבות בחיפה, הגיעה המדינה למסקנה כי שני אתרים בלבד אפשריים – רמת דוד בצפון ונבטים בדרום.

ככלל, משרד הביטחון תומך ברמת דוד כמקום שבו יוקם שדה התעופה, ולו מהסיבה שהאתר בנבטים קרוב מדי לבסיס חיל האוויר, ופעילות ערה של מטוסים אזרחיים בכל שעות היום והלילה עלולה לפגוע ביכולת האימונים של החיל. גם ברוב הנקודות האחרות שנבחנו נמצא רמת דוד ביתרון מובהק על פני המתחרה מדרום – יעילותו של השדה, תרומתו הכלכלית לאזור, תשתיות התחבורה, הקרבה לריכוזי אוכלוסין ועוד.

רק בשתי נקודות מרכזיות נמצאה נבטים מוצלחת יותר. האחת היא סביבתית – הימצאותו של נמל תעופה בקרבה רבה יחסית ליישובי העמק עלול להפוך את חייהם של התושבים לסיוט מתמשך בגלל רעש מחריש אוזניים של המראות ונחיתות לאורך כל שעות היממה. הנקודה המרכזית השנייה היא התנגדותם של התושבים בעמק. בעוד שתושבי העמק הפסטורלי חוששים להרס מוחלט של שלוות חייהם, תושבי הדרום אינם מוטרדים מבעיה זו כלל. בלב הנגב, הרחק מכל יישוב, איש לא ירגיש בשאון המנועים.

כדי לצמצם את ההתנגדות על רקע זה קבעה המדינה תנאי – אם יוקם הנמל בנגב, הוא יעבוד לאורך כך שעות היממה ללא מגבלה. אך אם הוא ייבנה ברמת דוד, לא תתקיים בו כלל פעילות לילית כדי לא להפריע למנוחת התושבים. השדה ברמת דוד יפעל רק מזריחה ועד חצות, פחות או יותר.

את תושבי העמק התנאי הזה אינו מרגיע כלל וכלל. גם בפעילותו של הנמל בשעות היום הם אינם מעוניינים. תיירות נכנסת? מנוף כלכלי? מקומות עבודה לצעירים? פיתוח תשתיות תחבורה כמו רכבת מהירה? כל זה אינו מעניין אותם. יש רעש מעל לראש כל היום? לא רוצים!
אם עד לפני כשבועיים נטתה הכף בבירור לטובת רמת דוד למרות התנגדותם של ראשי הרשויות והתושבים, הרי שהצהרתה של השרה רגב באה להם בזמן. כעת משוכנעים ראשי המאבק בעמק כי קרב היום שבו יוכרז נבטים כאתר להקמתו של נמל התעופה המשלים.

יש לא מעט יתרונות גם לנבטים, חייבים להודות, ובראשם העובדה כי לא תהיה כל מגבלה בזמני הטיסות ובסוגי המטוסים ולא תהיה כל פגיעה סביבתית. אך אותנו, תושבי הצפון, שינוי המגמה אמור להטריד. הצפון משווע לתיירות ולצמיחה כלכלית. נמל תעופה בין לאומי גדול מספק את שני המשאבים הנדירים כל כך הללו. זו בדיוק הסיבה שתושבי הנגב מעוניינים בנמל התעופה אצלם.

 

 

ויש גם הנקודה החיפאית. בהסכם שעליו חתמה עם משרד התחבורה השיגה ראש העיר עינת קליש רותם התקדמות מסוימת במאבקה למען הארכת המסלול בשדה התעופה בחיפה והפיכתו לנמל בין לאומי בגודל בינוני. אחד מסעיפי ההסכם קובע כי אם נמל התעופה המשלים לא יקום ברמת דוד אלא בנגב, או אז יוארך השדה בחיפה בכמה מאות מטרים ויתאפשרו בו המראות ונחיתות של מטוסים גדולים יותר אשר טסים ליעדים מרוחקים יותר.

זה בדיוק מה שרצתה קליש רותם להשיג מלכתחילה, וזו בדיוק העמדה שבה תומכים ראשי הרשויות בעמק. לא נמל תעופה משלים בסדר גודל גדול, כזה שיהווה חלופה לנתב”ג, אלא נמל תעופה אזורי, צנוע הרבה יותר, שישמש בעיקר להבאה של קבוצות תיירים מאירופה ומאסיה הקרובה וליציאה של ישראלים תושבי הצפון לנופש באירופה.

הבעיה היא שתיירים מהמזרח הרחוק, מהאמריקות ומאפריקה, שמהווים את עיקר התיירות הנכנסת לישראל, לא יוכלו לנחות בשדה בחיפה, ואילו התיירים האירופים שנוחתים בארץ מתעניינים בעיקר בנופש באילת ובים המלח ובטיולים בירושלים ובתל אביב. וכך ישמש השדה החיפאי בעיקר את הישראלים בטיסותיהם ליוון, לבולגריה ולאיטליה, והרבה פחות לתיירות נכנסת. לא שזה רע, אבל את הכלכלה שלנו זה לא יקדם.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. דרור

    המאמר לא מדייק בלשון המעטה. ישנן כמה וכמה סיבות לעדיפות של חלופת נבטים כמו הצורך האקוטי בפיתוח כלכלי בדרום, אפילו יותר מבצפון, וענייני בטיחות שנובעים מריבוי ציפורים בעמק יזרעאל, אבל בראש ובראשונה ששדה שיוקם בנבטים יהיה זול במיליארדי שקלים לבנות ולתחזק. ב18 מיליארד (!) שקל שיחסכו יהיה אפשר להשקיע במנועי צמיחה גם בצפון. זה שיעור בכלכלה.

  2. נגביסט מודאג

    "הבעיה היא שתיירים מהמזרח הרחוק, מהאמריקות ומאפריקה, שמהווים את עיקר התיירות הנכנסת לישראל, לא יוכלו לנחות בשדה בחיפה". אז במה שונה הבעיה בחיפה מרמת דוד?
    הרי מטוסים רחבי גוף (שמטיסים את הנוסעים מהמזרח הרחוק, אמריקות ואפריקה) לא יוכלו לנחות ברמת דוד (ובנבטים כן). אז איך בדיוק יעזור רמת דוד לעניין? וזה שורש הבעיה. רמת דוד הוא שדה משלים נכה שלא יתן מענה לצרכי התעופה של ישראל בכלל ושל הצפון בפרט.

  3. אילן

    כתבה טובה שאינה מדייקת בפרטים.

    1. ההגדרה שנבדק בקפדנות, אז זהו שלא, חיפה לא נבדק בכלל ובהמשך לדוח הבדיקה ישנם המון סימני שאלה לצורת הבדיקה, זה נראה יותר כאילו ירו חץ, פגעו היכן שהוא ואחר כך ציירו מטרה סביב הפגיעה.

    2. אף אחד לא קבע שלא יהיו טיסות לילה, נהפוך הוא

    3. שדה התעופה הצבאי ברמת דוד לא נסגר, וימשיכו להיות טיסות צבאיות במקביל לטיסות אזרחיות, בדיוק כמו בנבטים.

    4. לצד התועלת הכלכלית משדה תעופה, המטוסים ייכנסו לנחיתה מעל עכו והקריות מצד אחד ומהצד השני יקיפו את רכס הכרמל מעל טירה, ואילו ההמראות ברובם יעברו מעל חיפה והמפרץ, מה שיגרום ללא מעט רעס ובעיקר לזיהום אוויר חריף.

    5. התיירים ימשיכו להגיע למרכז, ירושלים וים המלח, שדה תעופה לא מביא תיירים אם אין אטרקציות, קודם נייצר אטרקציות ואז תיירים יגיעו, שעה נסיעה מהמרכז לא תגרום לתיירים שלא להגיע לחיפה אם יהיה בשביל מה לבוא, פינוי המפעלים המזהמים מהמפרץ זהו הצעד הראשון להפוך את חיפה מעיר אפורה לעיר תיירות.

    ועוד, ועוד

  4. לורי

    דורון, לצערי הכתבה שיטחית ומלאה בחוסר דיוקים. רמת דוד הוא לא בקירבת שדה צבאי, הוא בתוך השדה הצבאי. לא התייחסת להפרשי עלויות הקמה אדירים בין נבטים לבין רמת דוד. הרס חקלאות העמק. סכנת בטיחות. דובר על שדה 24/7….ועוד ועוד….בפעם הבאה נא להכין שיעורי בית

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר