מוזיאון חיפה לאמנות (צילום: רמי שלוש)
מוזיאון חיפה לאמנות (צילום: רמי שלוש)

להביא את העיר אל המטיילים

פורסם בתאריך: 3.10.20 20:04

השבוע קיים מוזיאון תל אביב לאמנות בשיתוף עם אחד מאתרי החדשות הפופולריים סיור מודרך בחללי התצוגה המדוברת של האמן ג’ף קונס באגף החדש של המוזיאון. לא, לא מדובר בסיור וירטואלי עצמאי שכל גולש יכול לעשות ממחשב ביתו. היה זה סיור מודרך אמיתי, בין היצירות עצמן, שעשה אוצר התערוכה כשהמצלמה מלווה אותו, מתעדת בזמן אמת ומשדרת בשידור חי בדף הפייסבוק. בסיור המודרך צפו, נכון לכתיבת שורות אלה, כ-26,000 איש. הם הביעו עניין בתערוכה וביצירות, שאלו שאלות ולעתים קיבלו תשובות.

הסיור המצולם התקיים מכיוון שהמוזיאון סגור למבקרים ואיש אינו יודע לומר מתי הוא ייפתח. במקום לפרק את התערוכה ולהמתין לשוך סערת הקורונה החליטו במוזיאון ובאתר החדשות להעניק לגולשים חוויה תרבותית ואמנותית יפה, מיוחדת ובעלת ערך מוסף. יש בכך אמירה חשובה: גם בעת סגר, כשנדמה שהעולם סוגר עליכם, עדיין אפשר ליהנות ממעט תרבות ואמנות גבוהות בלי לצאת מהבית ובלי לשלם כסף.

כשייפתחו שוב המוזיאונים, יש להניח כי כמה אלפים מהצופים יגיעו פיזית אל המוזיאון כדי לבקר בתערוכה באופן ממשי, ובהם אולי גם כמה שאמנות פלסטית לא דיברה אליהם עד כה. כך משווקים אמנות בזמן קורונה.

לפי כחצי שנה, בימים הראשונים של הסגר הראשון, יזם ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן סיור מודרך דומה בספארי. הוא עלה על ג’יפ בלוויית מדריך מקומי ומנהל הספארי, והשלושה נסעו ברחבי הפארק וחלקו עם אלפי הצופים חוויות מחיי היום יום של בעלי החיים במקום. זה היה סיור מלבב, מקסים ומעניין. אין לי ספק שהוא עורר בקרב רבים מהצופים את החשק לבקר בספארי באחד מהימים שאחרי הסגרים.

ברחבי העולם זו תופעה מוכרת כבר שנים, והיא הלכה וגברה בחצי השנה האחרונה בשל המציאות המורכבת. יותר ויותר מוזיאונים, פארקים, גני חיות, גנים לאומיים וכדומה מקיימים סיורים מודרכים ומצולמים שמשודרים בזמן אמת בפייסבוק וברשתות החברתיות. אלפים, ולפעמים רבבות, נמשכים אל הסיורים הללו, יושבים מרותקים וצופים בהתלהבות בשלל חוויות מיוחדות – החל מסיור בתערוכה במוזיאון, דרך טיפול והאכלה של בעלי חיים, ועד לצפייה בעופות ובג’מוסים שרובצים בבריכות שופעות דגים ותנינים.

 

 

גם ללא כל קשר לסגר ולמגיפות עולמיות שמגבילים את התנועה ואת התעופה, יש משהו מלבב ומרענן באירועים המצולמים הללו. שלא כמו סיור וירטואלי “רגיל”, שאינו אלא הדמיה תלת מימדית ממוחשבת, הסיורים הללו אינם וירטואליים כלל. הם סיורים אמיתיים של אנשים אמיתיים, שמטיילים באתר במקום הצופים ומעבירים להם בזמן אמת חוויה חיה ואמיתית לחלוטין. בניגוד לסרט דוקומנטרי בסגנון נשיונל ג’יאוגרפיק, הסיורים הללו אינם ערוכים ואינם מרוחקים. אין בהם קריין מנוכר שמספר בקול עמוק את סיפור ההתרחשות, ואין מוזיקת רקע דרמטית להעצמת החוויה. זהו סיור אמיתי, לא ערוך, לא מעובד ולא מתווך ביד במאי או תסריטאי. מה שאתם רואים הוא מה שיש, בדיוק כמו לטייל שם בעצמכם.

נכון, עוצמת החוויה אינה כה חזקה כמו נוכחות ממשית במקום, אבל בהתחשב בנסיבות זהו תחליף לא רע בכלל, אשר מעביר היטב לא רק את ההתרחשות עצמה אלא גם את עוצמת הריגוש שהיא מייצרת. סביר בהחלט להניח כי בעתיד הקרוב או הרחוק יבקשו כמה מהצופים לשחזר את החוויה שעברו מול המסך ויגיעו בגופם אל אותו המקום ואל אותה החוויה כדי לחוות אותה שוב.

יש שפע של מוזיאונים נפלאים בחיפה, וכל אחד מהם יכול בהחלט לקיים משדר דומה. המוזיאון לאמנות יכול להציג את התערוכה החדשה שלו “מרחבים במשבר” שמתכתבת עם המציאות המאתגרת; מוזיאון הכט יכול לקיים סיור מודרך בין שלל אוצרותיו; המדעטק יכול להציג בשידור חי את החצר הפעילה שלו ואת התצוגה המתחלפת; והמוזיאון הימי יכול לרתק בסיור מודרך בין דגמי אוניות וסיפורי פיראטים.

חיפה מציעה שפע מרשים של אתרים שכל אחד מהם יכול לרתק רבבות צופים בזמן אמת. העלות היא אפסית והתמורה היא עצומה. בהמשך, כשהקורונה תדעך והחיים ישובו אט אט למסלולם, יחזרו רבים מהצופים המרוחקים הללו אל אותם האתרים והסיורים. במקום להמתין לסיום המשבר לשובם של המטיילים בעיר, הביאו את העיר אל המטיילים.

 


 

 


 

תגובות

2 תגובות
2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מומלץ לברר מול המוזיאונים בחיפה כדי לדעת מה הם עושים בתקופת הסגר לקהל הרחב שיושב בביתו ולא להסיק מבלי לבדוק.

  2. כתבה מקוממת

    שוב פרובינציאליות – היקסמות מכל מה שעושים אחרים בעיר הגדולה, בדיקה קצרה לפני הכתבה הייתה מראה לך שנעשו יוזמות רבות במוזיאונים ובתאטרון העירוני, גם פסטיבל הסרטים מביא את הארוע בצורה מקוונת, היו סיורים והסברים בתערוכות של המוזיאונים ויש הרבה פעילויות מקוונות. הוקם קולנוע דרייב אין והעירעיה גם משדרת ארועים ותוכנית. תמיד אפשר עוד אבל קודם צריך לציין מה שכן עושים ולא רק אחרים

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר