כביש משובש ומדרכה שבורה בכרמל הוותיק (צילום: רמי שלוש)
כביש משובש ומדרכה שבורה בכרמל הוותיק (צילום: רמי שלוש)

גם אם ראש העיר חושבת אחרת

פורסם בתאריך: 19.11.20 17:30

מי לא אוהב את החורף? הגשם מתדפק על החלונות, ישיבה בבית בטרנינג מחמם, כוס קפה חם וספר טוב או נטפליקס – אווירה שאין הרבה ממנה בישראל הצחיחה והלוהטת במשך רוב ימות השנה. אפילו שאנחנו כבר שמונה חודשים בבית, השינוי הזה והכניסה לאווירת חורף הם מרגשים (לפחות אותי).

אבל לא הכל דבש בחורף. אנחנו גם צריכים לצאת החוצה מדי פעם, לפעמים ברגל ולפעמים באוטו. וזה ממש לא קל. כפי שבוודאי שמתם לב, הכבישים והמדרכות של חיפה מזכירים יותר את אלה של ג'נין וקלקיליה ולא כבישים ומדרכות בעיר מובילה, השלישית בגודלה בארץ. ראש העיר עינת קליש רותם אמנם הבטיחה בסרטוני הבחירות שלה ש"אצלי זה לא יקרה", אבל לא הבטיחה לקיים. לכן הכבישים בחיפה הם במצב מזעזע, לכן המדרכות ברחבי העיר הן שבורות. כל מי שנסע לאחרונה בנתיב הימני בכביש הטכני הפך למועמד לחטוף זעזוע מוח, ונשים שנסעו בכבישים באזור הצ'ק פוסט זכו בעל כורחן לאמצעי לזירוז לידה.

בעקבות המצב הנורא של התשתיות אנחנו יכולים לצפות כמעט בוודאות לנזקים חמורים בגוף ורכוש – רגל שבורה בעקבות היתקלות במהמורה במדרכה, צמיג קרוע או חלקי פרונט שמתבלים בגלל אין ספור בורות בכביש, שלא לדבר על תאונות דרכים שעלולות להוביל לתוצאה טרגית.

אז מה עושים? נערכים. ראשית, נערכים קודם כל נפשית למערכה מול העירייה, כי העירייה (כל עירייה, בעניין זה) מחזיקה מחלקה משפטית שתפקידה הוא להדוף תביעות. שנית, נערכים פיזית להגשת תביעה. מסתבר (ואין בכך כל ייעוץ משפטי) שיש אחריות גדולה מאוד מצד הרשות המקומית לתקינותם של הכבישים והמדרכות בתחומיה. למעשה, בפקודת העיריות עצמה יש סעיף (235 חלק ב', אם אתם מתעקשים) אשר עוסק בכך: "העירייה תדאג לתיקונו, לניקויו, לתאורתו ולניקוזו של רחוב שאינו רכוש הפרט".

במילים אחרות – העירייה מחויבת על פי חוק לתקן את הכבישים ואת המדרכות בעיר, כך שזו ממש לא אשמתכם אם נתקעתם בבור והצמיג שלכם נקרע. זכותכם לקבל בחזרה את הכסף על תיקון הצמיג מקופת העירייה.

 

 

עוד סעיף שמגן עליכם, תושבי חיפה, בפני הנזקים שעלולים להיגרם בחורף, הוא סעיף 41 לחובת הנזיקין שקובע כי "בתובענה שהוגשה על נזק והוכח בה כי לתובע לא היתה ידיעה או לא היתה לו יכולת לדעת מה היו הנסיבות שגרמו למקרה אשר הביא לידי הנזק, וכי הנזק נגרם על ידי נכס שלנתבע היתה שליטה מלאה עליו, ונראה לבית המשפט שאירוע המקרה שגרם לנזק מתיישב יותר עם המסקנה שהנתבע לא נקט זהירות סבירה, על הנתבע הראיה שלא היתה לגבי המקרה שהביא לידי הנזק התרשלות שיחוב עליה".

כלומר, אם במקרה נקלעתם לבור בכביש ונגרם לכם נזק, הסעיף הנ"ל מעביר את נטל השכנוע אל העירייה ועליה להוכיח שהיא לא התרשלה. העירייה צריכה להראות כי היא עושה את מירב המאמצים לתחזק את הכביש כראוי, ולדעתי היא לא באמת עושה מאמץ אמיתי לתחזק את הכבישים כראוי. הרי כולנו נוסעים בהם ורואים את המצב.

קליש רותם כתבה השבוע כי זכותם של החיפאים לא להעריך את "המהלכים הגדולים שקורים כאן" ולהעדיף את ה"כאן ועכשיו". סבורני כי סדר העדיפויות הלקוי של העירייה, שבעטיו העיר נרקבת ונמסה לנו מול העיניים, מצריך היערכות מיוחדת, כולל הבנה שייתכן ונאלץ להציף את בתי המשפט בתביעות על הנזק שנגרם לרכוש ולגוף.

זו כבר לא הירושה של יונה יהב. עבר מספיק זמן מאז הבחירות כדי לרבד חצי מחיפה. אל תרחמו על העירייה ואל תסבסדו אותה. כל תשלום על צמיג קרוע שהחלפתם על חשבונכם במקום על חשבון העירייה משאיר אצלכם פחות כסף בכיס. שילמתם ארנונה וזכותכם לקבל תשתיות תקינות, כאן ועכשיו, גם אם קליש רותם חושבת אחרת.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. אייל

    כל הסנגורים של יהב לפתע, ממש כאילו התעוררו מתרדמת של 15 שנה, מגלים ש"הרחובות בחיפה במצב מזעזע".
    איפה הייתם 3 קדנציות כאשר התושבים זעקו ומחו.
    ראו איזה פלא, לפתע הם קמו במקהלה גדולה לזעוק על מצב התשתיות כאילו המצב הזה התרחש בשנתיים האחרונות
    והוא לא תולדה של 20 שנות הזנחה, של 20 שנים של חברת יפה נוף "המקצוענית הנהדרת שקליש הרסה.." שהפקירה
    את כבישי העיר וריבדה בצורה כושלת שיצרה בורות כל חורף מחדש בכבישים שכן רובדו…
    באמת יפה שנזכרתם.
    תנו לה 5 שנים לעבוד ונדבר. ליהב נתתם 15 שנה לא לעבוד.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לאייל: מה ענין שמיטה להר סיני ? זה שבתקופת יונה יהב לא עשו דבר ( זה אתה קובע – רבים יחלקו על "קביעתך " ) לא שייך לשנתיים האחרונות בהן לא נעשה דבר בנושא הכבישים והמדרכות שלא לדבר על מצב הנקיון. עוד מעט תיקח אותנו לימי מצנע, גוראל, פלימן ואולי גם לימי אבא חושי ?!

  3. עדנה, כרמל

    יהב לא עשה דבר 15 שנים ודירדר את חיפה מכל הבחינות, כולל תשתיות כפי שכולנו זוכרים מההצפות כל חורף. אבל אז שתקתם משום מה. שתיקת הכבשים. עינת שנתיים ראש העיר וכבר אתם רוצים שהיא תשקם את חיפה מהנזקים שגרם יהב. היא בנאדם, לא אלוהים.

  4. שרה

    עוד פעם עדנה הבורה מהכרמל מתבטאת בטיפשות.
    יונה יהב ריבד ושיקם כבישים רבים בחיפה לפי סדר: הלל ובן יהודה בהדר, דרך הים בכרמל ועוד עשרות כבישים ברמז, זיו נווה שאנן וכן בכרמל ובכרמל הצרפתי . זה שאת לא ראית או את מכחישה זה מטעמים שלך. אבל עינת קליש לא עושה כלום ובשום תחום לטובת התושבים. מה שהיא כן עושה זה עוד ועוד גבייה כדי לממן לעצמה עוד תפקידי בכירים שיחזיקו לה את הידיים הרועדות שלה. ושנתיים זה הרבה מאוד זמן כדי שכן נראה תוצאות בשטח. אז עדנה תחשבי פעמיים לפני שאת משטה בנו את הגיגי ליבך.

  5. למגיב לפניי

    את רחוב דרך הים יהב ריבד רק לקראת הבחירות האחרונות אחרי 10 שנים של תלונות התושבים וגם שם העבודה לא מקצועית ויש סדקים ובורות אחרי הריבוד.
    היה ראש עיר קטסטרופלי שכל הלו"ז שלו היה לא לעשות כלום 4 שנים ושנה לפני להניח שלטים גדולים של "משפצים לכם" ולעשות הכל במקטעים ובחפיף.
    מצנע שם מדרכות לבנים שטובות עד היום מחזיקות נפלא בא יהב עשה אספלט זול שמלא סדקים על גבי הקיים.
    אל תספרו לנו על יהב ויפה נוף כל הכשלים והחפיף שלהם ידוע ורואים בכל העיר

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רחוב יפה נוף מי סוף הרחוב לכיוון המרכז מידרכה צד שמאל מלא בורות מעל חמישים שנה זה מה יש סבל לתושבים 2 מדרגות חולדה מי רחוב האסיף 18 עד חולדה 11 מדרגות שבורות סכנת נפילה לאורך 170 מדרגות זה מה יש סבל לתושבים. תאורה גרועה לאורך המדרגות בחולדה 11 שנים בביקורת בלילה של התאורה שולחים צעיר לבדוק וזה תקין שישלחו לבדוק בן 80 ומעלה והוא יחליט זה תקין התאורה. תתחילו לעבוד עיריית חיפה?

  7. לכל תומכי קליש....

    היא מכהנת כראש עיר כבר שנתיים. זמן מספיק על מנת לפחות להתחיל תהליך של שיקום הכבישים. הבעייה היא שלא רק שלא נעשה דבר, המצב הולך ומתדרדר. העיר מטונפת, הכבישים והמדרכות מלאי מהמורות ואין שום התיחסות לפניות התושבים.
    לגבי יהב, כמה זמן עוד ניתן להפיל כל בעייה על תקופתו?
    קליש נבחרה, חובת ההוכחה עליה, עברו שנתיים ועיקר ההתעסקות הוא ביצירת תפקידים, מינהלות, שינוי מבנה אירגוני ועוד נושאים שממש לא תורמים לאיכות החיים של תושבי העיר.

  8. הסב דניאל

    די לתרץ את מחדלי קליש בהנטחת האשמות על קודמה. הוא עשה הרבה דברים טובים בשיקום חלק מהעיר התחתית, בכביש הגיבורים הנהדר ועוד ועוד. הוא לא הסתגר בקונכייה. העיר כיום הרבה יותר מלוכלכת /מזוהמת (לזה לא צריך תכנון אסטרטגי לחמישים השנים הבאות. את בעיית ניקיון העיר ניתן לפתור היום… עוד לא ראיתי דבר אחד טוב שעשתה קליש למעט שלטים על חזיר בר חיפאי וטקסי קריאת שמות רחובות עם יחסי ציבור. בסה"כ פיתוח העיר נמצא בסטגנציה

    …ובתגובות המגנות עליה מורגשות היטב טביעות האצבעות של אנשי קומנדו צוק=קליש.

  9. דון

    לעדנה.יהב לא עשה …על זה יש ויכוח.הוא הפסיד בבחירות בגלל חטא היוהרה.קליש מאז שמכנסה לתפקיד לא עשתה מאומה.היא רק לימדה אותמו שהחזירים יותר חשובים מהאזרחים.שהכבישים הם חיקוי לעזה.שהבזבוזים בעיריה כאילו אנחנו מקבלים כסף מקטאר.בקיצור עשתה…גורנישט.נאדה.כלום.שבענו ממנה ונבוא חשבון ביום הבחירות.

  10. חיפה

    ראש העיר חיפה לא חושבת אין לה עם מה לחשוב. היא גורמת לחיפה נזק בלתי הפיך בעל דבר. בעוד שנתיים חיפה תהיה כמו באפריקה. קטסטרופה היא צריכה ללכת הביתה. דחוף דחוף

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר