ילדים חרדים בתלמוד תורה (צילום: גיל כהן מגן)
ילדים חרדים בתלמוד תורה (צילום: גיל כהן מגן)

"החרדים קיבלו!"

פורסם בתאריך: 15.2.21 12:24

זה אמנם בשוליים, אבל לצערי ייתכן שניתן לתאר זאת כמגמה שמתפתחת: מושג חדש בא לשיח הציבורי בעיר – "החרדים קיבלו!".

אינני איש תקשורת, אז בדקתי את ההגדרה ל"חדשות". ההגדרה המילונית אישרה לי שדיווחי חדשות אמורים לעסוק ב"מידע חדש ובעל ערך". לפי ויקיפדיה, "חדשות הן רכיב ענייני השעה של מערכות התקשורת". מידע חדש ולא שגרתי בענייני השעה הוא אשר מצדיק התעניינות או שיח ציבורי, ובנוסח צו העיתונות הבסיסי: כלב נשך אדם – לא חדשות, אדם נשך כלב – כן חדשות.

לכן יש לעמוד על תופעת התהודה הציבורית שמקבל כמעט כל הליך שגרתי ומתבקש של מתן שירותי העירייה לתושבים חרדים, כולל לצרכים אלמנטריים בסיסיים כמו מקום לימודים. מכיתות ועד גנים, מקרית שמואל ועד הדר, כמעט כל הליך פשוט זוכה לווליום נטול פרופורציה, ובמקרים מסוימים לשיח של התנגדות או הערמת קשיים. כדי לא להאשים או חלילה לפגוע, בכוונה איני מציין ספציפית אזכורים, אנשים או כותבים אלא מתייחס לתופעה בכללותה, ולמחשבה כי ייתכן שמדובר בתוצאה של חוסר מודעות שחייב להיפסק.

ראשית נתייחס בקצרה לכמה עקרונות יסודיים: שוויון בפעולות העירייה ובשירותיה הוא ערך עליון שמבטיח את הצרכים הבסיסיים של החברה האנושית על כל גווניה. ניתן לתאר שכולנו מסכימים, מוכנים ורוצים שכל מגזר יקבל את צרכיו העירוניים ללא כל אפליה או תעדוף פסול. עוד יודעים אנו שחיפה מאופיינת במכלול המגזרים של הפסיפס הישראלי המגוון, ובהם – כן, כן, לא ייאמן – חרדים. כאן הם גרים, משלמים ארנונה, מחנכים את ילדיהם, מתפרנסים, לומדים ומהווים חלק בלתי נפרד מחיפה.

אם מוסכם על כל בן אנוש דמוקרטי כי המשאבים אמורים להתחלק ולהגיע באופן יחסי וראוי לכולם, ואם יודעים אנו שיש מגזר חרדי בעיר, הרי לפנינו מסקנה חסרת תקדים – ייתכן, חלילה וחס, שבמצבים מסוימים יהיו חרדים שייהנו משירותי העירייה. במידת הצורך, ייתכן שאפילו – שומו שמים – ילדיהם יקבלו בית ספר. כן, עד כדי כך מגיעים הדברים. לא פשוט.

סיפור ישן מתאר אריה משועמם שמגיע להתעלל בשועל. "תן לי אש", אומר האריה ומנופף במקטרתו הכבויה. השועל מוציא מצית ומקבל סטירה. "למלך החיות מציעים מצית? מתעצל אתה לשפשף עבורו אבני אש?". מוציא השועל אבנים ומקבל סטירה נוספת. "למלך החיות מדליקים באמצעים פרימיטיביים כאלה?". השועל מדליק גפרור, והסטירה מגיעה מיד: "כזה דבר קטן ועלוב יבעיר מקטרת של אריה? הדלק במשהו ראוי". "לא" אומר השועל ומזדקף, "תן סטירה ולך. לא באת להדליק מקטרת, וכעת אני נזכר שבכלל הפסקת לעשן לפני שנתיים. באת להרביץ, אז בוא נתמקד".

כאמור, לא יוזכרו כאן אירועים ומקרים ספציפיים, ולכן אתייחס רק לעובדות בסיסיות. הציבור החרדי בחיפה סובל מהזנחה רבת שנים באופן מוחלט ומוכח. דוח רשמי שנערך בשנת 2016 עבור משרד החינוך אפיין בחיפה מצוקה וחוסר של יותר מ-150 כיתות תקניות למגזר החרדי. מדובר במוסדות בעלי סמל מוסד תקני מטעם משרד החינוך של ממשלת ישראל שנאלצו – וחלקם עוד נאלצים – להתקיים בצפיפות ובתנאים שאינם עומדים בשום סטנדרט מקובל בעקבות מדיניות מפלה שהונהגה בעיר. הדברים נכתבים בכאב אבל בוודאות ברורה לנוכח הנתונים המוחלטים ללא כל עוררין על מידת הצורך של אלפי ילדים במקום לימודים ראוי.

 

 

אלו הן העובדות היבשות. המציאות האמיתית היא קשה פי כמה. כתושב במשך 25 שנים, כאבא לחמישה ילדים וכמחזיק תיק החינוך החרדי במועצת העיר אני מכיר מקרוב את המחדל הזה, וכך גם עוד אלפים מתושבי חיפה. על קצה המזלג ורק לצורך הדוגמה, בית הספר החדש בנאות פרס, שנחנך על ידי העירייה בהשקעה של 21 מיליון שקל, מאכלס 382 ילדים על שטח של 12 דונם. קילומטרים בודדים משם לומדות 875 בנות חרדיות בבית הספר בית יעקב בשטח של 2.8 דונם, שמהם 2.3 דונם בנויים בלבד, תוך צפיפות שזועקת לשמים. עינו של איש לא צרה בילדי העיר שנהנים מתנאי לימודי ראויים ומשוקעים – כך ראוי. אבל כן, בכוונתה של העירייה לסיים את עידן האפליה השערורייתית שגרמה עוול ישיר לאלפי ילדים חרדים במשך שנים.

ראש העיר עינת קליש רותם אחראית למדיניות של מחויבות מחולטת לערך הפשוט של שוויון ויושרה לכל תושב ללא אפליה. אותו ערך שנדחק בעבר אל מתחת לשולחן משמש מתודה בסיסית ומחייבת, כראוי וכמתחייב בכל מערך ציבורי שפוי והגון. אלו לא אמורות להיות חדשות, כשם שכוונתה של העירייה להביא למימוש מבנים המיועדים לבתי ספר לא אמורה לעמוד בשום מתקפה על מתן שירות בסיסי לילדי העיר.

אבל כאשר הנושא מקבל נפח ציבורי מוגזם, וכאשר יש ממובילי הקול הציבורי שמתעלמים מנתוני הצורך המוסכם והמוכח של ילדי החינוך החרדי לאחר שנים שנושלו מחלקם, ייתכן שיש פה נקודה אחרת. נקווה שלא מתפתחת פה תפישה שגורסת שעצם העובדה שילד חרדי מקבל – באיחור מחפיר – את זכויותיו הבסיסיות היא בעצמה בעיה.

עודני מסרב להאמין שזה המצב. אבל בהינתן וכן, נדרשת מודעות עצמית כי לא רצון להדליק את המקטרת יש כאן, אלא נושא אחר ושונה לגמרי, משהו מהאזורים הפחות מכובדים של הנפש. האם ייתכן שעצם העובדה שילדים חרדים מקבלים את המגיע להם היא אשר מערערת את שלוותם של גורמים שונים? לא אעשה את חשבון נפשם של אחרים, אבל אם חלילה זו המסקנה שאליה הם יגיעו, מותר לי לבקש ולקוות שהתבוננות עצמית זו תביא להחלטה כי אל לנו לקיים את השיח העירוני מעמדה כה מבישה.

בעת עשיית צדק ויושר עם ילדים המבקשים וזכאים למקום לימוד ראוי בחיפה, כאשר ערכי השוויון והיושר מנחים את ההכרעות העירוניות, ובזמן שההיגיון והצרכים מכתיבים את חלוקת המשאבים המשותפים אשר ללא ספק יש בהם די לכל המגזרים, עלינו לברך על כך. אנשים אחים אנחנו, וחיפה עירנו ידועה כמופת לדו קיום משותף מתוך שלווה וענייניות. ביחד נמשיך לחיות בהפנמת ערך השוויון, במחויבות לכל ילד ובעידוד מדיניות של צדק והוגנות למען כל אחד ואחת, ללא יוצא מן הכלל.

* הכותב הוא חבר מועצת העיר מסיעת דגל לתושב

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

20 תגובות
  1. זה חינוך פרטי!! פרטי לא אמור לקבל כסף מהעירייה

    החינוך הפרטי החילוני לא מקבל כלום ושום -בר מהעירייה.
    מדוע שנחינוך הפרטי החרדי יקבל הכול מהעירייה? למה להפלות אותם לטובה??

    רוצים לקבל הכל? תרשמו את הילדים שלכם לבתי הספר של העירייה…

    כל הכתבה הזאת היא דמגוגיה וזריית חול…

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    למגיב הקודם: מה פרטי בחינוך החרדי? מדובר על מוסדות של משרד החינוך עם תכני משרד החינוך. תבדוק את העובדות במקום לדבר בלי לדעת

  3. רויטל

    למגיב הראשון : אתה מוכן שהילדים הדתים יקבלו כיתות
    רק עם יחנכו את ילדיהם כמו שאתה רוצה ? זה דיקטטורה לא דמוקרטיה …

  4. מקבל ונותן, נותן ומקבל

    אני בעד מתן זכויות שוות לכל תושבי העיר. ובו בזמן דורש מכולם לגלות מחויבות ואחדיות הדדית, כמו שמירה על הנחיות משרד הבריאות בקורונה

  5. דוד

    קשה להאמין שבשנת 2021 יש אנשים חשוכים שחושבים שרק למי שחושב כמותם , מצביע כמותם , מאמין או ליתר דיוק איננו מאמין כמותם מגיע , וכל השאר הדתיים החרדים האתיופים המזרחיים שפשוט לא יקבלו , בושה !

  6. אייל מהדר

    שאפו למערכת כלבו על שנתנה סוף סוף מקום גם לקולות אחרים. ותודה למנחם קפלן על המילים החשובות והרגישות היתרה שהוא מפגין למול העליהום שהחברה החרדית סופגת במסגרת עוד קמפיין ניגוח פוליטי של ראש העיר.

  7. שניר

    החינוך החרדי הוא לא חינוך פרטי. הוא מקבל תקצוב ממשלתי שמגיע למועצה המקומית. עד לפני כמה שנים המצב היה שהממשלה נתנה תקציב לילדים חרדים והתקציב "נעלם"
    יש אנשים שזה כואב להם מה לעשות.
    בקשר לשמירת הנחיות הקורונה- בנוה שאנן רק החרדים עם מסכות.לא יודע מה קורה בשכונות אחרות, אבל כאן נראה שהכיפה והמסיכה קשורות ביניהן…

  8. אתה לא אח שלי, והכת שלכם לא חלק מהעם שלי

    אם האידאולוגיה שלכם, סליחה "ערכים", היא פיצוץ אוכלוסין, אז תחיו בצפיפות וילדיכם ילמדו בצפיפות.
    אם האידאולוגיה שלכם, סליחה "ערכים", היא עוני ותלות, אז תחיו בעוני ובתלות וילדיכם ילמדו בעוני, ואל תבקשו להנות מהפירות הכלכליים של הציבור היצרני.
    אם האידאולוגיה שלכם, סליחה "ערכים", היא בורות בערות ונבערות, אז דאגו בעצמכם לבורות בערות ונבערות של ילדיכם, ואל תבקשו מהציבור הנורמטיבי לממן ולתמוך במוסדות המקנים לילדיכם בורות בערות ונבערות.
    מעשי החרדים בשנה האחרונה הפקיעו אותם סופית מהציבור הישראלי. הרווחתם ביושר את התיעוב והבוז כלפיכם. אל תבוא עכשיו ותטיף לנו במאור פנים על "אחווה וקירוב לבבות". אתם אוסף כתות מטורללות הנסוגות אל חשכת הבערות של ימי הביניים, ואבן ריחיים על צווארה של ישראל שעליה אתם נטפלים. אינכם אחי ולא רעי, ואף לא שותפים לחיים בשכנות. עבור כל ישראלי שפוי וחפץ חיים אתם הסטרא אחרא!

  9. שמעון

    לכותב הקודם …..אתה מסכים עם קפלן ….כותב המאמר אומר שאל תיתפס לתירוצים …..תגיד מפורש אני לא רוצה לתת לחרדים סתם כי אני שונא אותם ……
    תתבייש לך .

  10. יעלה

    שקודם יבדקו אם יש לימודי ליבה בבתי הספר הקיימים. זה צריך להיות תנאי למעבר לבית ספר חדש.

  11. משתמש

    לא רוצים את החרדים בעיר שלנו שיעפו למקומות אחרים העיר שלנו חילונית

  12. חיים

    כמה שנאה יכול להיות לכם נגד ילדים וילדות שכל חטאם הוא בזה שנולדו להורים דתיים , איפה החמלה שלכם כשאתם מרחמים על סודנים , אריתראים , מחבלים העיקר שהוא לא חרדי , יש יהודים אנטישמים וגזענים , מציאות !

  13. אילן 123

    לפני שאתם החרדים וגם הערבים באים לבקש שוויון זכויוץ,
    מה לגבי שוייון חובות?
    גם כך אתם מקבלים יותר מדי בחחס לנשיאה שלכם בנטל הבטחון והכלכלה

  14. חרדים

    לכל אלו שהחרדים מביאים להם בחילה, כי הם לא העם שלהם (והערבים דווקא סבבה)

    אפשר לייעץ:

    כשתצטרכו עזרים רפואיים אל תפנו ליד שרה. הם חרדים.

    כשתרצו יעוץ רפואי דחוף אל תפנו לרב פירר. הוא חרדי.

    כשתזדקקו לתרומת מח עצם אל תפנו לעזר מציון. הם חרדים.

    כשתצטרכו תרומת כליה אל תפנו למתנת חיים. הם חרדים.

    כשתתקעו בדרך, ברכב או במעלית אל תתקשרו לידידים, הם חרדים.

    אם הבת שלכם תסתבך בקשר פוגעני ברשות הפסטינית מבלי יכולת לצאת משם, אל תפנו ליד לאחים. הם חרדים.

    אם תיקלעו לצרה בחו"ל או סתם יבוא לכם לשבת לארוחת חג עם עוד ישראלים , אל תפנו למרכזי חב"ד. הם חרדים.

    בכל המצבים האלה , תיפנו בבקשה ליאיר לפיד, לליברמן או לאחמד טיבי, היבא יזבק, איימן עודה והחבר'ה.
    הם ישמחו לסייע…

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר