מתוך הסרטון שצולם בתחנת הרכבת בדאבלין (שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
מתוך הסרטון שצולם בתחנת הרכבת בדאבלין (שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

הלקח מתקרית דאבלין

עיר בטוחה היא עיר שטוב לחיות בה, וכדי שתהיה בטוחה גם לנשים, העירייה חייבת להציב לעצמה למטרה עליונה לשנות לחלוטין את תפישת הרחוב והמרחב הציבורי כפי שהם כיום ולהתאימם לנשים. כל ראש עיר חייב – ובפרט חייבת ראש עיר שהיא אישה – לפעול ללא לאות כדי להפוך כל רחוב, כל כיכר, כל סמטה וכל מרחב ציבורי ופתוח למוגן ובטוח לכל אדם ולנשים בפרט

פורסם בתאריך: 29.5.21 20:01

סרטון מעורר פלצות שצולם לפני כחודש במצלמת אבטחה באחת מתחנות הרכבת בדאבלין ונהיה ויראלי, מסעיר את תושבי אירלנד וצריך לעורר מחשבה אצל כולנו, אזרחי העולם כולו.

בסרטון נראית חבורת נערים, כולם בנים, כשהם מסתובבים להם על רציף תחנת הרכבת, חלקם על אופניים, ושואבים הנאה ושמחה מהצקות והטרדות בלתי פוסקות של נערות ונשים צעירות החולפות במקום. כשמגיעות שתי צעירות אל הרכבת ומנסות להיכנס באחת הדלתות – הם מבריחים אותן בקריאות, ביריקות ובדחיפות לעבר קרון אחר. כשמגיעות שתי נשים צעירות נוספות הם דוחפים גם אותן, יורקים לעברן ומבריחים אותן. הנערים משועשעים. הם רואים בהתגרות מעין משחק, מעין מפגן כוח גברי בלתי מזיק לכאורה (כך הם כנראה סבורים), שבו הם מבהירים מיהו "בעל הבית" ברציף, מי שולט בעניינים, ומי נדרשות להבין את מקומן בהיררכיה.

הצעירות מבוהלות. הן נמלטות על נפשן בריצה מהירה וקצרה, נצמדות אל דלת הקרון הרחוק יותר וממתינות לישועה. דלת הקרון לא נפתחת. הבנים ממשיכים בינתיים להקניטן. מצוקתן הולכת וגוברת.

אבל כאן לא מסתיים הסיפור. להיפך. כאן הוא רק מתחיל. כמה שניות אחר כך מגיעה נערה נוספת, גם היא ממהרת, ורצה לעבר דלת הקרון הסגורה. הרכבת עומדת לצאת. היא רוצה לעלות עליה. אבל אחד הצעירים ניצב בדרכה וכשהיא קרבה אליו הוא יורק עליה כדי להפחידה. זה מצליח לו הרבה יותר מכפי שתכנן. הנערה רצה אל שולי הרציף, מתרחקת מן הנער המתגרה ככל האפשר וקרוב ככל האפשר אל הרכבת, אך ברגע אחד קצרצר של חוסר תשומת לב היא מאבדת את שיווי משקלה, מועדת, מחליקה אל קצה הרציף ונבלעת בנפילה אל המרווח שבין הרציף לקרון.

הנערים מבוהלים. הם נעמדים במקומם חסרי אונים. הצעיר שהתגרה בנערה אוחז בראשו בתדהמה. כמה מהצעירות שעומדות על הרציף חשות לעבר הנערה ששוכבת על המסילה. אחד מעובדי הרכבת, שמבחין בהמולה, מגיע גם הוא למקום. הוא מבחין בנערה על הפסים, מונע את תנועת הרכבת ושולח לעבר הנערה יד כדי להצילה.  הצעירים הבריונים מתעשתים במהרה ומתחילים במנוסה. בזה אחר זה הם עולים על אופניהם ובורחים מן המקום ברכיבה או נמלטים בריצה.

זהו סרטון מסעיר, מצמית, מכאיב כמכת אגרוף בבטן. הוא מלמד יותר מכל שיעור, הרצאה או מאמר אקדמי על מחירה של בריונות ובעיקר על מעמדה הגרוע של האישה במרחב הציבורי והסכנות האורבות לה בכל רגע, בכל מקום.

 

 

רחובותיה של אף עיר בעולם, כך נראה, אינה מוגנים דיים מפני בריונים ומטרידנים. איש אינו מוגן במאת האחוזים, אבל נשים לא מוגנות אף לא בעשרה אחוזים. גבר עשוי לחוש רתיעה מהליכה בסמטה צרה ולא מוארת בשעת לילה מאוחרת. אישה תחוש אימה גדולה פי מאה מהליכה ברחוב ראשי באמצעו של יום. זה נכון תמיד ובמקומות מסוימים בחיפה – בהדר למשל – זה נכון שבעתיים.

תוכניות התחדשות עירונית לשכונות החוף, לעיר התחתית, להדר, לקרית חיים ולמפרץ – כולן יפות, כולן טובות וכולן חשובות מאוד. הן יעניקו חיים חדשים לאזורים מוזנחים שנשכחו עם הזמן ויאפשרו להם לשוב ולפרוח. סביר בהחלט שהן גם יסייעו להביא אוכלוסייה חדשה, חלקה גם צעירה, שתמצא בה את עתידה.

אבל כל זה אינו שווה דבר אם אישה, נערה או ילדה אינן מסוגלות לצאת מביתן בשלווה וללא חשש ולהלך ברחוב ברוגע ובביטחון, בלי להביט בכל רגע מעבר לכתפן שמא סכנה אורבת ומגיחה לפתע ובלי לחשוש ללא הרף מהטרדה, תקיפה, הצקה, הקנטה, בריונות או אונס.

עיר בטוחה היא עיר שטוב לחיות בה, וכדי שתהיה בטוחה גם לנשים, העירייה חייבת להציב לעצמה למטרה עליונה לשנות לחלוטין את תפישת הרחוב והמרחב הציבורי כפי שהם כיום ולהתאימם לנשים.

כל ראש עיר חייב – ובפרט חייבת ראש עיר שהיא אישה – לפעול ללא לאות כדי להפוך כל רחוב, כל כיכר, כל סמטה וכל מרחב ציבורי ופתוח למוגן ובטוח לכל אדם ולנשים בפרט. תאורת רחוב הכרחית, כן, גם מצלמות אבטחה, סיורים משטרתיים תכופים ופיקוח עירוני.

ובעיקר טיפול בהזנחה של מבנים ורחובות וניקיון תמידי, כי טינופת עירונית מושכת אליה גם טינופת אנושית. זו משימה ארוכה ולא פשוטה וגם לא זולה, אבל הכרחית ומתבקשת.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אילנה א'

    נכון, יש לפעול, אך במקום כל כך הרבה הרבה מלל על כמה זה נורא (תודה, הבנו, אפילו יודעים), היה צריך להקדיש הרבה יותר מקום, על הצעות מפורטות ממומחים שונים מה יש לעשות ומה ניתן להעשות.
    חוץ מזה, לא הצלחתי להבין למה ראש עיר אשה חייבת(אתם כתבתם חייבת) לטפל בבעיה זו יותר מאשר ראש עיר גבר !?ר

  2. גדעון

    בכל עיר בעולם יש בריונות כזו או אחרת. המימדים שניתנו לסרטון הזה הם מעבר לכל פרופרטציה. בשכונת הדר מאז שנות ה-80 לא יואצים בשקט לרחוב. אוכלוסיה חלשה במקום חלש שנחש יותר ויותר צריך קצת יותר שיטור וזהו.
    למה מה אנחנו?אירלנד?

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני מצטער לומר, לא יתכן שנתמקד בהגנה על נשים, נערות וכד', אין מקום במרחב הציבורי למציקים כפי שמצולמים בסירטון מאירלנד, בין אם המציקים הם נערים פרחחים יהודים שמציקים לנערות או ערבים המציקיפ לחרדים ומצלמים לטיקטוק והופכים את זה לספורט, בכל המקרים נדרשת "יד ברזל" ולאחר שהראשון או השני יכלאו לכמה שנים זה יפסק באופן מיידי…

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר