בית הכנסת בנאות פרס (הדמיה: אדריכל מיקי אוטמזגין)
בית הכנסת בנאות פרס (הדמיה: אדריכל מיקי אוטמזגין)

בשעה טובה: בשבוע הבא – טקס הנחת אבן הפינה לבית הכנסת בנאות פרס

הפרויקט יוצא לדרך בזכות עמותת נאות פרס שקמה במיוחד למטרה זו. יו"ר העמותה ברוך קלפה, פנסיונר שפועל בהתנדבות: "בית הכנסת הזה קם רק מכספי ציבור. בנוסף לבית הכנסת אנחנו מקימים כאן גם מקווה לנשים, והוא יהיה המקווה היחיד באזור מטירת כרמל ועד עין הים. הוא יוכל להכיל כ-700 מתפללים"

פורסם בתאריך: 16.8.22 15:06

שמונה שנים לאחר שנאות פרס נחנכה, בשבוע הבא יתקיים טקס הנחת אבן פינה לבית הכנסת הראשון בשכונה. המשמעות לגבי כ-700 מתפללים, שכרגע עושים זאת תחת כיפת השמיים, היא שבעוד כשנה וחצי הם יוכלו להתפלל בתוך מבנה, והכל בזכות עמותת נאות פרס שקמה למטרה זו.

בראש העמותה עומד ברוך קלפה, פנסיונר תושב השכונה, שלקח על עצמו לפני שבע שנים לעשות כל שביכולתו ובהתנדבות מלאה, כדי להרים את הפרויקט הזה, וזה לגמרי לא היה קל.

באילו מכשולים נתקלת בדרך?

"בדיעבד, אף אחד לא עוזר לנו. בית הכנסת הזה קם רק מכספי ציבור. בנוסף לבית הכנסת אנחנו מקימים כאן גם מקווה לנשים, והוא יהיה המקווה היחיד באזור מטירת כרמל ועד עין הים. כיום מי שרוצה ללכת לטבול, אין לה אפשרות, כי המרחקים אדירים".

האיש שמאחורי היוזמה. ברוך קלפה

האיש שמאחורי היוזמה. ברוך קלפה

מה זאת אומרת שאף אחד לא עוזר לכם?

"בשכונה חדשה בדרך כלל העירייה בונה את בית הכנסת. כך זה בטירת כרמל, בנהריה, בקריות. פה, בחיפה, אנחנו צריכים להתמודד לבדנו מול כל המוסדות בשביל להקים בית כנסת וצריך לשלם הכל מכספי הציבור. שילמתי לעירייה 318 אלף שקלים אגרות, לתאגיד המים עוד 100 אלף שקלים. סכומי עתק רק על ניירת. העירייה אומרת שהיא לא עוזרת, מעבר למה שעזרה".

במה העירייה עזרה?

"בהתחלה נתנו לנו כיתה בבית ספר, לאחר מכן נתנו לנו קרקע, ושם אנחנו מתפללים בינתיים, תחת כיפת השמיים. ידוע הוא שבשכונות חדשות, בהן יש יותר מ-2000 בתי אב, מקימים בית תפילה כחלק מצורכי הציבור, כמו בית ספר וגני ילדים. אם העמותה לא הייתה קיימת, עד היום לא היה בית כנסת, כי הכל נופל על הכתפיים שלנו. טוב שיש את סגן ראש העירייה מיכי אלפר שעוזר לנו בצורה יוצאת דופן. ראש העירייה גם עזרה לנו להעביר החלטות במועצת העיר, למרות שאין לה רוב".

במה היא לא עזרה?

"יש דברים שהעירייה עזרה, ויש דברים שהיא הקשתה עלינו. הישיבות לא נגמרות. יום אחד אתה משוחח עם בעל תפקיד, למחרת הוא כבר לא נמצא, כבר לא עובד שם. נגיד, מנכ"ל העירייה שהיה מקסים איתנו, אחרי שבועיים הוא איננו, ואין לך עם מי לדבר. אם העירייה הייתה מוותרת לנו על כספי האגרות, יכולנו כבר להתחיל לבנות. הרי זה לא הבית הפרטי שלי, אז איך יעלה על הדעת שהם רוצים מאיתנו כל כך הרבה כספים ואף אחד לא עוזר לנו בעניין. היו צריכים לשחרר אותנו מהאגרות בסכומים ההזויים האלה. גם לתקציבים עכשיו אנחנו צריכים תרומות, וזה הקושי. עד עכשיו הוצאתי מכספי הציבור של העמותה קרוב ל-720 אלף שקלים, רק על הנייר, אם זה לעירייה, לתאגיד המים, למהנדסים ולאדריכלים, למעליות בשביל הנגישות, לעזרה ראשונה, כיבוי אש. אם אני אעשה לך רשימה, תשאלי אם הפכתי למהנדס. אז לא, אני פה מחוסר ברירה. אנחנו נשענים על תרומות ועכשיו נתחיל לאסוף כסף לבנייה עצמה, זה לא שהגענו לנחלה. שבע שנים של התרוצצויות, 24 שעות ביממה, סביב הנושא הזה".

 

 

כמה מתפללים בית הכנסת הזה יוכל להכיל?

"בחגים הגענו ל-1000 מתפללים, אז כבר עשינו את זה באצטדיון סמי עופר בעזרת העירייה. בשנתיים האחרונות בגלל הקורונה לא התפללנו שם, אלא בחצר. בית הכנסת החדש יוכל להכיל בין 500 ל-700 איש. העירייה הקצתה לנו 750 מ"ר לצורך כך. אבל שלא תחשבי שזה יספיק, הרי יתחילו לבנות פה את שכונת פרס ב' עם 5,000 יחידות דיור, וכבר עכשיו בונים על ההר, לא קשור לפרס ב' עוד 600 יחידות דיור וליד הגשר 250. בית הכנסת הזה לא יספיק לכולם. אנשים שוב יצטרכו להתפלל בחוץ".

זה בית כנסת ספרדי, כי על ההזמנה כתובים שמותיהם של הרבנים דוד ויוסף אביחצירא.

"אנחנו קיבוץ גלויות, אין ספרדי-אשכנזי, אנחנו של כל העמים. הרב אבוחצירא יגיע, כמו גם הרב של בית חב"ד, רבנים אשכנזים, הרב של ויז'ניץ. ההזמנה קצרה ואין מקום להכניס את כולם לרשימה. הבן של הרב אבוחצירא קורא איתנו פה בתורה, אז כיבדנו אותם. בית הכנסת שלנו מיועד לכולם".

לתרומות: בנק לאומי, סניף 716 קניון עזריאלי חיפה, חשבון: 18160079.

 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. פשוט מתבייש בעירייה שלנו

    במדינה היהודית היחידה בעולם העיריה לא מוצאת לנכון לסייע כלכלית בהקמת מבני ציבור ליהודים
    איזו בושה וחרפה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר