נמל חיפה (צילום: רמי שלוש)
נמל חיפה (צילום: רמי שלוש)

ניצחון לנמל חיפה בבית המשפט: בוטל צו הפסקת עבודה שהוציאה עיריית חיפה

בית המשפט לעניינים מקומיים פסק, כי מתקן נייד לפריקת מלט אינו טעון היתר בנייה למרות גודלו, וביטל צו מנהלי שהוציאה עיריית חיפה להפסקת עבודות פריקה ושינוע מלט בנמל חיפה

פורסם בתאריך: 3.10.21 12:27

מתקן פריקה גדול ונייד נגרר, המשמש לפריקת מלט בנמל חיפה, אינו טעון היתר בנייה. לפיכך, צו מנהלי, שהוציא מהנדס העיר, אריאל וטרמן, להפסקת פעילותו – בוטל. כך קבעה בהחלטתה שופטת בית משפט לעניינים מקומיים בחיפה,  ג'אדה בסול.

כעת, לאחר השבתה של מספר חודשים , חוזרות להתבצע בנמל עבודות פריקת המלט. במשך כל הזמן הזה, מתקן הפריקה הנייד לא היה בשימוש, וחברת לב-ברון, מפעילת המתקן, נאלצה להסיט אוניות מלט שלה לנמל אשדוד (שם, אין סבורים כי הפעלת מתקן זהה דורשת היתר). בנוסף, עוכבו, במשך מספר חודשים, התקשרויות ותפעול פריקות מלט בנמל חיפה.

בבקשה לביטול הצו, שהגישה חברת נמל חיפה בע"מ, באמצעות עורכי הדין אורן כ"ץ, שחר לוינזון ואבינעם שינפלד ממשרד יוסף ישורון ושות', דנה השופטת בסול בסוגיה עקרונית ורוחבית הנוגעת לתחום תכנון ובנייה: האם לרשות מקומית, במקרה זה עיריית חיפה, יש סמכות לדרוש היתר בנייה למתקן פריקה נייד (על גלגלים), הנגרר על ידי גורר. ככל הידוע, בכל נמל בישראל, עוד מימי המנדט, מתקני פריקה זמניים עובדים ללא צורך בהיתר בנייה.

בחודשים האחרונים התנהלה מלחמת חורמה בין עיריית חיפה לבין נמל חיפה. במסגרת המאבק המשפטי נדרש בת המשפט לסוגיית חוקיותו של צו מנהלי להפסקת עבודות פריקת מלט באמצעות מתקן נייד בנמל חיפה, עליו חתם מהנדס העיר חיפה. העירייה טענה, כי מתקן המלט הנייד נכלל בהגדרה של מבנה הטעון היתר. חברת נמל חיפה טענה מנגד, כי מדובר במקרה המעלה מספר נקודות מדאיגות באשר להתנהלות ולדרך קבלת ההחלטות בעירייה, באופן המסב נזקים כספיים ותדמיתיים כבדים, גורם לעיכובים רבים של כניסת אוניות לתחומי המדינה ופוגע בייבוא בכלל ובייבוא מוצרי הבנייה בפרט .

 

 

לבית המשפט הוצגו סרטונים, המתעדים מתקן פריקה נייד זהה, המתנייע בין רציפי נמל אשדוד למרחק של יותר מקילומטר. בית משפט לא התעצל, ביקר בעצמו בשטח, וראה במו עיניו את מתקני הפריקה מתניידים ממקום למקום בקלילות רבה.

בית המשפט קיבל את טענות חברת נמל חיפה והתרשם שאכן מדובר בכלי, אמנם עצום בגודלו, אך נייד, ובבסיסו גלגלים. העובדה, כי מדובר במתקן נייד עצום ממדים, עדיין לא הופכת אותו למתקן המצריך הוצאת היתר בנייה. אי לכך, ביטל בית המשפט את הצו שהוציא מהנדס העיר.

עו"ד אורן כ"ץ (צילום: אלוניס)

עו"ד אורן כ"ץ (צילום: אלוניס)

עו"ד כ"ץ  ממשרד יוסף ישורון ושות': "אנחנו שבעי רצון לנוכח ההחלטה העקרונית, ששמה קץ למחלוקת ארוכה בין עיריית חיפה לבין נמל חיפה. להחלטת בית המשפט יש מסר והשלכות, והיא קובעת כי מתקן פריקה נייד, כשמו כן הוא: נייד. אין מדובר במבנה, אלא במכונה המשמשת בעבודה נמלית, שלגביה קבע המחוקק רגולציה ספציפית, שכן לא כל הערכים העומדים בבסיס חוק התכנון והבנייה רלוונטיים לפעילות נמלית".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "עיריית חיפה לומדת את פסק הדין ושוקלת את המשך צעדיה בנושא. בתוך כך יצוין, כי פסק הדין מתייחס למתקן נייד בלבד ואינו חל במקרה בו המתקן יוצב במקומו ללא תזוזה".

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אבי

    פסק דין מעולה. חבל שאנחנו התושבים נשלם הרבה כסף לחברת הנמלים בתביעה המשפטית על הנזק שנגרם לבית הנמלים בגין הפסדים בתרופה שלא הורשו להשתמש במתקן. וגם הוצאות משפט רציניות
    אולי בפעם הבאה יאמצו בעירייה את הפתגם סוף מעשה במחשבה תחילה.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אם היה יוצא הקנס. מהכיס של חכמי החלם או מקאליש זה לא היה קורה אבל מהכיס של התושבים לא איכפת….

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר