אזור החוף (צילום: רמי שלוש)
אזור החוף (צילום: רמי שלוש)

תוכנית המתאר של חיפה שונתה באופן דרסטי

הוועדה לשמירת הסביבה החופית החליטה לבטל את הסעיף המאפשר בנייה של מגדלים בגובה 22 קומות בקרבת חופי העיר. להחלטה זו עשויה להיות השפעה רבה על תוכניות פינוי-בינוי

פורסם בתאריך: 2.7.17 09:57

הוועדה לשמירת הסביבה החופית (הוולחו"ף) במינהל התכנון של משרד האוצר ביצעה שינוי דרסטי בתוכנית המתאר החדשה של חיפה כאשר הפחיתה את גובה הבנייה בחלק מאזורי ההתחדשות העירונית בעיר, ובהם שכונות החוף וקרית חיים המערבית, מ-22 קומות לעשר קומות בלבד. ההחלטה עלולה לצנן את המוטיבציה של יזמים להכין ולקדם תוכניות פינוי-בינוי במתחמים פוטנציאליים למיזמי התחדשות עירונית. הסטנדרט החדש שקבעה הוולחו"ף יחול רק בשטחים הקרובים לקו המים ושבהם ניתנה לה סמכות לאשר תוכניות.

חוק התכנון והבנייה קובע כי "לא תופקד ולא תאושר תוכנית החלה בתחום הסביבה החופית, אלא לאחר קבלת אישור הוולחו"ף", כאשר תחום הסביבה החופית הוגדר כרצועה רחבה של 300 מטר מקו המים. בחיפה רצועה זו כוללת מלבד חופי ים גם שטחי מגורים בנויים בעומק השכונות – בשכונות החוף, בעיר התחתית ובקרית חיים.

הוולחו"ף כבר אישרה את תוכנית המתאר של חיפה ביולי 2011, אך אז הונחה בפניה גרסה של התוכנית טרם הפקדתה להתנגדויות הציבור אשר הציעה באופן כללי בסביבה החופית בינוי מרקמי בגובה של עד שש קומות. אלא שבספטמבר 2016 אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה את תוכנית המתאר של חיפה והוסיפה לה סעיף שלפיו במתחמי התחדשות עירונית, לרבות בסביבה החופית, תתאפשר בנייה לגובה של 22 קומות. בעקבות החלטה זאת הודיעה הוולחו"ף כי עליה לדון מחדש בתוכנית, ובדיון המחודש שנערך ביום רביעי היא קבעה כאמור את הסטנדרט החדש של הבנייה לגובה בסביבה החופית – עשר קומות בלבד. הוראת הוולחו"ף תחול על שכונות נוה דוד, שער העלייה, קרית שפרינצק, עין הים, בת גלים, העיר התחתית וקרית חיים המערבית, שבחלקן נמצאות בתוך גבולות רצועת 300 המטרים מקו המים.

בהחלטת הוולחו"ף נכתב: "לנוכח מיקום הבינוי, בשורות הראשונות כלפי הים, יש לאזן בין הרצון להתחדשות עירונית לבין הרצון לשמור על הסביבה החופית לטובת כלל הציבור, ובנוסף יש להתחשב בדפוס הנוף של המפגש בין העיר למורדות הכרמל. לכן ייקבע בהוראות התוכנית כי גובה הבינוי יהיה עד עשר קומות והוא יוצע בדירוג כלפי הים. יובהר כי משמעות ההחלטה היא שכל תוכנית מעל עשר קומות בסביבה החופית תציג חלופות בינוי ותובא לאישור הוולחו"ף".

מהנדס העיר חיפה אריאל וטרמן מסר בתגובה להחלטת הוולחו"ף: "ההחלטה תואמת לקו התכנוני שאנו מובילים לשכונות הסביבה החופית. לפני הדיון נשאלנו מהי עמדתנו והשבנו כי למרות דוחות שמאיים התומכים בכך, ברור לנו שבקו ראשון לים לא תהיה בנייה גבוהה מאוד, כי אנו מעוניינים לשמור על השקפי הנוף מלמטה כלפי ההר ולא לקבל חומות. עם זאת, החלטת הוולחו"ף אינה תקרת זכוכית, ואם תהיה הצדקה נקודתית לבנייה גבוהה יותר מעשר קומות ניתן יהיה לעשות זאת באישור הוולחו"ף".

 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר