מסילת הרכבת והחיץ בין הים לעיר (צילום: רמי שלוש)
מסילת הרכבת והחיץ בין הים לעיר (צילום: רמי שלוש)

"הכפלת המסילה – לא בתוואי עילי על חוף הים"

הוועדה לתשתיות לאומיות הכריזה על כוונתה למנוע את החלופה המחמירה את הניתוק בין העיר לבין החוף במסגרת התוכנית להכפלת מסילות הרכבת

פורסם בתאריך: 7.7.17 14:39

גם בישיבה נוספת שקיימה השבוע בתוכנית שיזמה רכבת ישראל להכפלת מסילות החוף לא הכריעה הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) של משרד האוצר באשר לחלופה המועדפת להכפלה, אך הטמיעה בהחלטתה אמירה משמעותית ביותר נגד הכפלה עילית של המסילה בסביבה החופית של חיפה.

בהחלטת הוועדה נכתב: "לנושא בחינת החלופות בחיפה, יו"ר הוועדה אביגדור יצחקי העיר כי יש להעדיף בבחירת החלופה את ההיבט התחבורתי והתפעולי. החלופות ישרתו את מרכז העיר חיפה ולא יכללו הכפלת המסילה בתוואי עילי על חוף הים". מכיוון שהוצבה נקודה בין שני המשפטים המרכיבים את ההחלטה, לא ברור אם האמירה נגד ההכפלה העילית מיוחסת ליצחקי עצמו או להרכב המלא של הוות"ל, אך בכל מקרה מדובר באמירה המשקפת מפנה בסוגיה.

התוכנית שהגישה רכבת ישראל כוללת הכפלה של מסילות החוף משתי מסילות לארבע מסילות לאורך 85 ק"מ מתחנת לב המפרץ לקיבוץ שפיים, וזאת לצורך הפעלה של רכבות הנוסעות במהירות של 250 קמ"ש. תוואי המסילות בחיפה הוא כ-20 ק"מ, כאשר שבעה ק"מ מהם – מתחנת הרכבת חוף הכרמל ועד לבית המכס בעיר התחתית – עוברים במקטעים בעלי רגישות גבוהה על קו החוף ויוצרים חיץ בין העיר לים.

בדיון הקודם בתוכנית, בתחילת מאי, הציגה רכבת ישראל עמדה המצדדת בהכפלה עילית של המסילות בחיפה משדרות בן גוריון ועד לתחנת חוף הכרמל, ונימקה זאת בעיקר בהיעדר מימון למינהור המסילות. לפי עמדתה של עיריית חיפה, יש לשקע את מסילת הרכבת בעיר התחתית מבית המכס ועד לשדרות בן גוריון בהתאם להסכם שנחתם בינה לבין משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י), ומשדרות בן גוריון להעביר את המסילות מתחת לפני הקרקע לכיוון שכונת קרית אליעזר, ומשם לתוך ההר עד ליציאתן בתחנת הרכבת חוף הכרמל. חשוב לציין כי שיקוע המסילה בעיר התחתית הוא חסר משמעות ללא פינוי מערב הנמל מפעילות נמלית לצורך מימוש פרויקט חזית הים העירונית, הכולל מסעדות ובתי קפה לאורך קו המים, ובשלב זה הפרויקט אינו קונקרטי ומימושו מוטל בספק.

אלא שלפחות בכל הקשור לסביבה החופית בחיפה, ובה רצועת החוף הכוללת את חופי חיפה הדרומיים, חוף הכרמל, פארק הכט, פארק שקמונה, רחוב יוברט המפרי וחופי שכונת בת גלים, נראה כי האמירה בפרוטוקול החלטת הוות"ל השבוע מסמנת כוונה להסרת החיץ.

עם זאת, ההחלטה מלמדת גם על כוונה של הוות"ל לשוב ולדון בבקשתה של רכבת ישראל לפצל את התוכנית לשני חלקים – חלק דרומי מתחנת חוף הכרמל עד שפיים, וחלק צפוני מתחנת לב המפרץ ועד לתחנת חוף הכרמל. בדיון הקודם בתחילת מאי הסבירה רכבת ישראל כי הפיצול נועד לאפשר קידום של מסילה מוכפלת מחוף הכרמל לתל אביב ללא תלות בהכרעה באשר לחלופה לאורך חופי חיפה – סוגיה המייצרת מחלוקות קשות.

משמעות פיצול התוכנית היא מתן אפשרות לרכבת ישראל להפעיל לטובת הנוסעים רכבות מהירות מחוף הכרמל לתל אביב, אך מנגד פיצול כזה עלול לעכב את ההכרעה בדרישה הציבורית לסילוק חיץ המסילות. בדיון בתחילת מאי החליטה הוות"ל "לא לקבל את בקשת היזם לפיצול התוכנית", אך בישיבתה הנוספת השבוע החליטה הוות"ל במפתיע "לדחות בחודש נוסף את ההחלטה בדבר פיצול התוכנית".

 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. שי.

    בכל מקום בעולם איזור החוף הוא יוקרתי.רק אצלנו מתעקשים שזה המקום למסילת רכבת.ישנו תחום בכלכלה שנקרא גאוגרפיה כלכלית.אדם לא יגור במקום שאין בו תשתיות כמו כביש חשמל וכו ואשר מחברים אותו למרכז.אבל לפעמים אותם תשתיות דווקא גורמות בעיות.כמו מסילת רכבת מול הבית או לגור ליד מפעל או שדה תעופה וכו.אז במקום לקדם את החיים התשתיות הנל מדרדרות את החיים.שלא לדבר על זה שרכבת מובילה מטענים מסוכנים.אז עוד סיבה למה צריך לפרק את המסילה הקיימת ולא להכפיל אותה בתוואי הקיים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר