הפגנת תושבים נגד תמ"א 38 (צילום: שושן מנולה)
הפגנת תושבים נגד תמ"א 38 (צילום: שושן מנולה)

העירייה מתכוונת להחריג את כרמליה מהוראות תמ"א 38

בסדר היום של ישיבת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה שובצה המלצתו של מהנדס העיר אריאל וטרמן לפרסם הודעה על הכנת תוכנית מפורטת לשכונה בהתאם לסעיף ההחרגה בתמ"א. מסתמן: יוקטן מספר הקומות והדירות שאותן ניתן יהיה להוסיף למבנים

פורסם בתאריך: 22.3.18 08:01

כ-13 שנים לאחר אישורה של תמ"א 38 תכין עיריית חיפה תוכנית להחרגת שכונה בעיר מהוראות התמ"א. השכונה שתוחרג היא כרמליה, שבשנים האחרונות קודמו בה עשרות מיזמי תמ"א 38 שחלקם מומשו.

תמ"א 38, שאושרה במאי 2005, מאפשרת תוספת דירות בבניין קיים בתמורה לחיזוקו מפני רעידות אדמה, ובמתכונתה הראשונה היא אפשרה תוספת של קומה אחת בלבד לבניין. בשנים 2010 ו-2012 אישרו מוסדות התכנון שני תיקונים לתמ"א שהרחיבו באופן משמעותי את התמריצים שהיא מאפשרת: במרץ 2010 נקבע כי תוספת הזכויות תינתן גם במקרים שבהם הורסים היזמים בניין ישן ומקימים במקומו בניין חדש, וביוני 2012 נקבע שניתן לאשר מכוחה תוספת של דירות בשתיים וחצי קומות נוספות על גג בניין ובקומת העמודים שלו. הרחבת התמריצים הגדילה את מספר יוזמות הבנייה ואת נפחיהן. בדצמבר אשתקד אושר תיקון נוסף לתמ"א שמוסיף לתוכנית זכויות בנייה נוספות באופן משמעותי: למבנים בני שלוש קומות תתאפשר תוספת של שלוש קומות ולמבנים בני ארבע קומות או יותר תתאפשר תוספת של שלוש וחצי קומות.

את היקפי הבנייה אפשר לרסן באמצעות סעיף 23 בתמ"א 38 הקובע כי אם בחלק מסוים של העיר קיימים "תנאים ייחודיים" ניתן לאשר בתחומו תוכנית מפורטת הכוללת זכויות בנייה מופחתות ביחס לזכויות שמקנה תוכנית המתאר הארצית.

בסדר היום של ישיבת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית חיפה שזומנה ליום שני הקרוב שובצה המלצתו של מהנדס העיר אריאל וטרמן לפרסם הודעה על הכנת תוכנית מפורטת לשכונת כרמליה בהתאם לסעיף ההחרגה הכלול בתמ"א. בדברי הרקע להצעת ההחלטה צוין: "הבנייה המאסיבית בכרמליה, ובכלל זה תוספת של יחידות הדיור החדשות, היא בעלת השפעה יומיומית על חיי התושבים והביאה לגל של תגובות ופניות מצד דיירים בשכונה למתן את תוספת יחידות הדיור, וזאת עד להסדרת התשתיות הנדרשות לפיתוח האינטנסיבי ההולך וגובר בשכונה. לאחר בדיקת התשתיות הקיימות בשכונת כרמליה לצד השלכות הבנייה המוגברת בה נמצא שביחס לשכונה זו נכון לפעול באופן של הכנת תוכנית מפורטת מכוח סעיף 23 לתמ"א. תוכנית זו תהווה פיילוט עבור שכונות נוספות ככל שיידרש".

 

 

בהמלצתו של מהנדס העיר צוין כי הנושאים והעקרונות להכנת התוכנית יכללו בין השאר איתור והפקעה של שטחים נוספים לבנייני ציבור ולשטחים פתוחים לטובת צורכי הציבור בשכונה, התוויית שתי דרכים חדשות שישמשו לכניסה לשכונה וליציאה ממנה, וקביעת שלביות למימוש הבנייה מכוח תמ"א 38 בהתייחס לדרכים הנוספות, לשטחים הפתוחים ולאתרים למבני ציבור שיוצעו בתוכנית.

ל"כלבו-חיפה והצפון" נודע כי במסגרת התכנון החדש מקדמת העירייה כביש חדש שיחבר בין רחוב רות בכרמליה לרחוב הרופא בצפון שכונת אחוזה.

מהנדס העיר המליץ גם שבתקופת הכנת התוכנית, במסלול של עיבוי בנייה בבניין קיים תהיה תוספת הזכויות מכוח התמ"א קומה וחצי בלבד, ונוסף על כך תותר בנייה ב-60 אחוז משטחה של קומת עמודים, ואילו במסלול של הריסת בניין ובנייתו מחדש תהיה תוספת הזכויות בהתאם לתמ"א.

 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. דבי

    מעניין איפה היתה החשיבה התכנונית כשהרסתם את רחוב חביבה ללא כל תכנון ונראה שעתידו של רחוב ברל דומה.

  2. משה

    זה דווקא טוב מי שירצה לאכול שווארמה בסמולנסיקין בקטנה והמטריפה כך שתושבי כרמליה יהנו משאוורמה נגישה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר