ישיבת מועצת העיר (צילום: בועז כהן)
ישיבת מועצת העיר (צילום: בועז כהן)

ראש העיר תציג את מדיניותה בתחום הבנייה למגורים

עינת קליש רותם הכריזה בישיבת מועצת העיר כי היא תציג בקרוב בפני חברי המועצה את מדיניותה בקשת רחבה של נושאים תכנוניים, ובהם בנייה לגובה, יישום תמ"א 38, פינוי-בינוי וחניה. הציבור מצפה למהלכים אמיצים שיהוו קריאת תיגר על הסדר הקיים

פורסם בתאריך: 3.4.19 14:03

כחמישה חודשים לאחר היבחרה לראשות העיר חיפה הכריזה אתמול (שלישי) ראש העיר חיפה עינת קליש רותם כי בקרוב תוצג למועצת העיר המדיניות החדשה של המערכת העירונית בראשותה בתחום הבנייה למגורים ברחבי העיר. תוצרי התכנון החדשים, שיוצגו למועצת העיר בשבתה כמליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, מעוררים עניין ציבורי רחב מכיוון שהם אמורים לשקף משנה סדורה בסוגיות אורבניות משמעותיות ביותר.

על כוונתה לקיים בקרוב דיונים במליאת הוועדה במוצרי התכנון החדשים דיווחה קליש רותם לחברי המועצה בישיבת מועצת העיר שנערכה אתמול. מוצרי התכנון יעסקו בקשת רחבה של נושאים בתחומי הבנייה למגורים והחניה, ובהם הבנייה לגובה, גישתה של העירייה ליישום תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38), פרויקטי פינוי-בינוי והשכונות שבהן הם יבוצעו, החניה בעיר ואכיפה בתחום החניה. גם מעמדם של מוצרי התכנון מעורר סקרנות. קליש רותם נקבה בעיקר בהגדרה "מדיניות" אשר נקשרת בעיקר עם מסמכי מדיניות שאינם סטטוטוריים, אך הגדרה זו בהחלט יכולה לכלול גם תוכניות בנייה בעלות מעמד של חיקוק.

בדברי העדכון לחברי המועצה על הדיונים הקרובים אמרה קליש רותם: "אנחנו מתכוונים בתקופה הקרובה לקיים הרבה מאוד דיונים של הוועדה המקומית על מדיניות בנייה לגובה שזה נושא שאנחנו דנים בו רבות עכשיו, על מדיניות לתמ"א 38, על מדיניות חניה ואכיפה של חניה, על פינוי-בינוי והשכונות שבהן הוא יבוצע ועל כריתת עצים. כל הנושאים האלה יעלו לדיון במליאה ויוצגו לציבור".

 

 

בחלק מהנושאים שהוצגו על ידי קליש רותם נחוצים מהלכים אמיצים ונחושים על מנת לשנות את הסדר הקיים. תמ"א 38 למשל היא תוכנית מתאר ארצית שיזמה הממשלה ואשר מאפשרת תוספת דירות בבניין קיים בתמורה לחיזוקו מפני רעידות אדמה, ונקבע בה כי תוספת הזכויות תינתן גם במקרים שבהם הורסים היזמים בניין ישן ומקימים במקומו בניין חדש. במתכונתה הנוכחית קובעת התמ"א כי במסלול של הריסת מבנים ובנייתם מחדש יתוגברו זכויות הבנייה באופן משמעותי ביחס לקיים – למבנים בני שלוש קומות תתאפשר תוספת של שלוש קומות, ולמבנים בני ארבע קומות או יותר תתאפשר תוספת של שלוש וחצי קומות.

למרות שמימוש התמ"א עורר תרעומת בקרב קבוצות תושבים החוששים משינוי צביון המרקם הבנוי של העיר, הוועדה המקומית של העירייה מוגבלת ביכולתה לדחות בקשות להיתרי בנייה התואמים את התמ"א. עם זאת, את היקף הבנייה ניתן לרסן באמצעות סעיף 23 בתמ"א שקובע כי אם בחלק מסוים של העיר קיימים "תנאים ייחודיים", ניתן לאשר בתחומו תוכנית מפורטת הכוללת זכויות בנייה מופחתות ביחס לזכויות שמקנה תוכנית המתאר הארצית. לפיכך, מעניין אם קליש רותם תשתמש בהליך זה, ובכך תחזיר לשלטון המקומי את ההשפעה על אופי הבנייה בשכונות העיר.

גם בתחום הבנייה לגובה האתגר של ראש העיר הוא משמעותי מאוד לנוכח העובדה שרק לפני כחודש פורסם מתן התוקף לתוכנית המתאר הכוללנית החדשה של חיפה, הקובעת כי במתחמים שנקבעו בה כמיועדים להתחדשות עירונית ניתן יהיה להקים מגדלים בגובה של 22 קומות (מתחמים מסוג זה הם מתחמים שכבר נמצאים בתוכניות מאושרות, מתחמים שנמצאים בתוכניות בהכנה ומתחמים שבעתיד יימצאו מתאימים להתחדשות עירונית). תוכנית המתאר מאפשרת למעשה הקמת מגדלים בגובה של 22 קומות בכל השכונות הבנויות של העיר, וזאת במסגרת מימוש של מיזמי התחדשות עירונית. לפיכך, גם בנושא זה מעוררות עניין ציבורי הקביעות שיוצגו בעבודת התכנון של הנהגת העיר החדשה ביחס להוראותיה של תוכנית המתאר שאושרה על ידי הוועדה המחוזית.

מבחינת האינטרס הציבורי, הציפייה היא שתוצרי התכנון שתציג קליש רותם בסוגיות הבינוי הפנים עירוניות יקראו תיגר על הסדר הקיים, וזאת בניגוד למדיניות ההכלה של השימושים הנמליים שכבר התעצבה בתקופת כהונתה הקצרה בראשות העיר. מדיניות זו, המשקפת נכונות לפשרות – הכלה של ההתעצמות הנמלית אל מול צמיחה אורבנית מיוחלת – גם לא זכתה עד כה לרוח גבית משמעותית ממוסדות התכנון.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. רחוב אילון

    להפסיק לאשר ברחוב הקטן הזה הריסה ובנייה לגובה, למעט חיזק המבנים הקיימים, במידת הצורך בלבד. זהו רחוב עמוס עם גני ילדים , בית ספר ובית אבות וכל הרחבת בניין לקומות מעמיס ומכער את הסביבה. עדיף לשמור על הקיים כפי שהוא היום, ולמנוע מבעלי נדלן להתעדר , דבר שפוגע בכולנו.

  2. רחובות סיני-אילון

    אלה שני רחובות עמוסים, המחייבים הפסקות הרחבת בניה מעל 2 קומות. צודק ב-100 אחוז. קשה לנסוע ולחנות ברחובות אלה ברוב שעות היום והערב.

  3. מי שמצביע לגבאי, שלא יתפלא שביבי שוב נבחר

    15 מנדטים שילכו לאופוזיציה

  4. צפוני

    הנושאים לטיפול: שיפוץ שוק התלפיות כולל בניית חניה, מוזאון עירוני (כולל מרכז תרבות ) מול "הביצים של גורל", הקמת בית אופרה ברחוב העצמאות, מנהרה לתחבורה בין רחוב הנביאים לקריית אליעזר, הפיכת קו 1 של מטרונית לחשמלית, הנגשת הכרמלית…

  5. דניאל

    חלומות באספמיה. מרבית התוכניות הם בגדר חזון לפחות ל 30 השנים הבאות. מדוחות חניה לא יגיעו הסכומים למימוש. רק מיזמים בעלי קבלות שיוכלו להקים פרויקטים בתחבורה! מדרגות נעו הוזכרו כבר בחלום סולם יעקב!

  6. הרס טוטאלי בחיפה

    הכל בבל"ת בשטח הקבלנים ותושבים אינטרסנטים ומשקיעים מבחוץ הם ששולטים בעיר הזאת.
    התושבים סופגים הרס של שכונות המגורים. פקקי תופת בכל הצירים. צפיפות איומה בשכונות האלו בחניה ובבתי הספר.
    השכונות לא תוכננו לתוספת אלפי תושבים ומאות רכבים. הכל נהרס בבלאי מהיר יותר.
    תמא 38 היא כשלון לא רק כלפי חוץ גם הבניינים החדשים נבנים בצורה גרועה במהירות על ידי קבלנים מפוקפקים
    תבוא רעידת אדמה לא אתפלא שבנייני תמא-38 דווקא הם שיקרסו כמו קלפים.

  7. רחוב קורציאק חיפה

    לשים דחוף דוחות לכל המכוניות שחונות על המדרכות ! אי אפשר ללכת על המדרכות משני הכיוונים. גם בירידה מגבעת דאונס אותו סיפור. גם ברחוב באיינשטיין….

  8. מגדלים של 22 קומות באיזורי התמ"א 38... לא יאומן...

    איפה קליש שתכניס מגבלות על הבניה לגובה ???

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר