פרויקט תמ"א 38 ברחוב ביכורים (צילום: שושן מנולה. לפרויקט המצולם אין קשר לכתבה)
פרויקט תמ"א 38 ברחוב ביכורים (צילום: שושן מנולה. לפרויקט המצולם אין קשר לכתבה)

בוטל השינוי שנועד להעשיר את תמ"א 38 במנגנוני התחדשות

יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה הודיע על ביטול המהלך שהיה אמור להוסיף לתמ"א מנגנונים שיתרמו לחידוש אזורים ותיקים, וזאת בגלל התפישה שלפיה יש להעדיף תוכניות מתחמיות כוללות

פורסם בתאריך: 22.4.19 08:40

יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה במינהל התכנון של משרד האוצר זאב בילסקי הודיע על ביטול השינוי שהוצע לתוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38) ואשר נועד להעשיר את התוכנית במנגנונים נוספים להתחדשות עירונית. הודעתו של בילסקי נמסרה בחודש שעבר במהלך ישיבת המועצה הארצית ממנה נעדרה ראש העיר חיפה עינת קליש רותם (החברה במועצה מכוח חוק התכנון והבנייה הקובע כי הרכב המועצה יכלול את ראש העיר חיפה).

תמ"א 38 שאושרה בשנת 2005 מאפשרת תוספת דירות בבניין קיים בתמורה לחיזוקו מפני רעידות אדמה, ולאורך השנים בוצעו בה ארבעה שינויים. במתכונתה הראשונה אפשרה התמ"א תוספת של קומה אחת בלבד לבניין במסלול של עיבוי בנייה קיימת. באוגוסט 2007 אושר השינוי הראשון לתמ"א שנועד להבהיר את היחס בינה לבין תוכניות מפורטות קודמות.

בשנים 2010 ו-2012 אישרו מוסדות התכנון שני תיקונים נוספים לתמ"א שהרחיבו באופן משמעותי את התמריצים שהיא מאפשרת: במרץ 2010 נקבע כי תוספת הזכויות תינתן גם במקרים שבהם הורסים היזמים בניין ישן ומקימים במקומו בניין חדש, וביוני 2012 נקבע שניתן לאשר מכוחה תוספת דירות בשתיים וחצי קומות נוספות על גג בניין ותוספת דירות בקומת העמודים שלו.

בדצמבר 2016 אושר תיקון נוסף לתמ"א אשר מוסיף לתוכנית זכויות בנייה באופן משמעותי: למבנים בני שלוש קומות תתאפשר תוספת של שלוש קומות ולמבנים בני ארבע קומות או יותר תתאפשר תוספת של שלוש וחצי קומות. השינוי שכעת בוטל אמור היה להיות השינוי החמישי לתמ"א ועל תוכנו ניתן להתרשם מהחלטת המועצה הארצית מפברואר 2015 לאשר מתן הוראות לעריכת השינוי.

"המועצה הארצית התרשמה שראוי לבחון את האפשרות לחזק את תרומתה של תמ"א 38 לחידוש של אזורים עירוניים ותיקים על ידי שילוב נושאים נוספים בתמ"א, וזאת כדי ליצור כלי תכנוני נוסף לעידוד השדרוג של אזורים אלה", נכתב בהחלטה מלפני כארבע שנים. לאחר מכן פורטו בהחלטה הרעיונות החדשים שיש לבחון את הטמעתם בתמ"א, ובהם תגבור המנגנון הקיים בתמ"א לעידוד חיזוק מבנים שלא מיועדים למגורים בפני רעידות אדמה, תוספת שימושים ציבוריים ומסחריים (עירוב שימושים) בקומות הקרקע של מבני מגורים המיועדים לחיזוק בפני רעידות אדמה, שדרוג המנגנון הקיים בתמ"א למתן זכויות במגרש אחר בתמורה לחיזוק, ועידוד בניית מגורים בהישג יד להשכרה, נוסף על שימושים ציבוריים, בשטחים ציבוריים.

 

 

לפי פרוטוקול ישיבתה האחרונה של המועצה הארצית, הודעתו של בילסקי על עצירת המהלך לתיקון התמ"א נגזרת מעמדתו של מינהל התכנון, אשר סבור כי יש לתת עדיפות לחידוש של אזורים עירוניים ותיקים באמצעות תוכניות מתחמיות ולא במסגרת היתרי בנייה נקודתיים מכוח התמ"א, וזאת מכיוון שהתוכניות המתחמיות נעשות בראייה כוללת ומערכתית מבלי לפגוע במרקם העירוני, תוך התייחסות לכלל צורכי הציבור הנדרשים ותוך שיתופו המלא.

בפרוטוקול צוין גם כי החלטתו של בילסקי נובעת גם מכך שחלק מהנושאים שקידומם התבקש בשינוי לתמ"א כבר מקודמים במסגרות אחרות, ובהן מהלכים של משרד הבינוי והשיכון ותוכניות מתאר ארציות אחרות. עוד צוין בפרוטוקול כי בשנים 2015 ו-2016 התקיימו ישיבות רבות של ועדת העורכים שהופקדה על התיקון לתמ"א, ו"לאורך כל הישיבות הציגו נציגי הרשויות המקומיות ונציגים ממשרדי ממשלה את הקשיים העולים ביישום התמ"א בכללותה ואת הקשיים בקידום חלק מהנושאים שביקשה המועצה לבחון, וזאת בשל המורכבות הרבה בהיבטים אורבניים, משפטיים, קנייניים וכלכליים".

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. רחובות סיני ואילון חיפה

    לפחות דבר אחד טוב צמח מההחלטה. לא ירחיבו בעתיד בניינים ברחובות אלה, בהן עומס הציבור רב, עקב מרכזי ציבור, בתי ספר וגני ילדים הקיימים במקומות אלה. היגיע הזמן להפסיק להעשיר את כיסם של בעלי נכסים, ולהקשות על ציבור שמעוניין בסך הכל לחיות ולנשום איכות חיים. כל הכבוד לעינת קליש שתומכת בכך.

  2. אבנר בן נר

    ואכן בניית בנייני תמ"א 38 ברחובות סיני, אילון וגבעון כבר הביאה לצפיפות מוגזמת לכל הדעות. יש לעצור מיד כל תוכנית "הרחבה" נוספת שכן התשתיות כבר קורסות. וכך גם לגבי המגדל המתוכנן בפינת קריית ספר ושדרות מוריה. מקווה שעינת קליש רותם אכן תעצור את ההשתוללות….. אבל לא בטוח! (שהרי בקואליציה שלה נמצא גם היזם למגדל הכבוה הזה…) וכך נראה אם היא מספיק חזקה גם במעשים.

  3. הרסו את הכרמל השקט

    ברחובות בכרמל שבהם 3-4 בניינים שעברו תמא 38, איכות החיים ירדה לאפס.
    צפיפות איומה של רכבים ואנשים. פחי זבל עולים על גדותיהם. פקקים ביציאה מהשכונות.
    אין איפה לחנות אז חוסמים מדרכות ותחנות אוטובוס. עצים במדרכות כוסחו ואין צל.
    בניינים מסתירים נוף לאחרים. בונים ממד 3 מטר מהבניין ליד ישר לתוך החלון.
    פשוט אפס איכות חיים.
    אפס מוחלט וארנונה בשמיים

  4. משה

    כן? ומה לעשות עם אלה שאין להם בית מספיק גדול ומוגן, ואין להם מרפסת שמש, ואין מעלית, ואין ממד! מה לעשות, אה? שואל אתכם יא חבורת צבועים , עשירים ועמידים….

  5. עמוס הבנאי

    וגם, כאילו מה הבנייה המתחמית לא מעמיסה על התשתיות? נראה לי שהיא תעמיס פי אלף . פינוי בינוי לבית בן שמונה דירות שונה מפינוי בינוי של מתחם של 80 דירות. במקרה הראשון יבנו 20 דירות במקרה השני 300. הצחקתם אותי.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר