שחקניות מכבי XT חיפה בטקס הנפת הצלחת. תואר אחד לפחות בכל שנה
שחקניות מכבי XT חיפה בטקס הנפת הצלחת. תואר אחד לפחות בכל שנה

“זהו פרויקט החיים שלנו”

בשנים האחרונות, לנוכח הדשדוש שמפגינות קבוצות הכדורגל והכדורסל החיפאיות, קבוצת הייצוג מספר 1 של העיר היא מכבי XT חיפה שמשתלטת על ענף הכדורעף בארץ. לפני שבועיים היא זכתה באליפות שלישית בארבע שנים, ולא נראה שמישהו מסוגל לעצור את חבורת הבנות של אודי אנג’ל וחיים קסל

פורסם בתאריך: 25.4.19 09:39

באפרוריות של הספורט החיפאי, בוודאי כשמדובר בקבוצות הכדורגל שמייצרות הרבה כותרות ומעט הישגים על הדשא ובקבוצות הכדורסל שמדשדשות בליגה השנייה, התארים שקוטפת מכבי XT חיפה – אלופת המדינה לנשים בכדורעף – נראים כאילו מעולם אחר. לפני שבועיים הניפה מכבי את צלחת האליפות השלישית בתולדותיה והשנייה ברציפות.

האיש שעומד מאחורי ההצלחה הוא הבעלים של הקבוצה, איש העסקים החיפאי אודי אנג’ל, שמהיום שבו לקח על עצמו את הקבוצה הוא מחזיק גם בשלושה גביעים (ובסך הכל שני דאבלים). אנג’ל מוכיח כי בסכומים שפויים, גם בקנה המידה של הכדורעף הישראלי, אבל עם בחירת שחקנים ומאמנים נכונה אפשר להגיע לתארים ולהישגים.

“אני מאושר מכל תואר שאותו הקבוצה משיגה”, אומר אנג’ל, “זהו פרויקט החיים שלנו. מה שהקבוצה הזו עושה מדי שנה זה כבוד גדול למועדון ולעיר”.
כשאנג’ל אומר “שלנו” הוא מתכוון לחיים קסל – המנג’ר של המועדון והאיש הכל יכול מבחינה מקצועית, שמוכיח בכל שנה עד כמה חלקו בהצלחה הוא גדול.

“אנחנו עושים הכל כדי להעמיד מדי שנה קבוצה שתתמודד על כל התארים”, אומר קסל, “לפעמים זה מצליח יותר כמו שתי הזכיות בדאבל ולפעמים פחות, אבל גם הפחות הזה הוא ‘רק’ זכייה באליפות. נשקיע את כל המאמצים והמשאבים כדי שזה יימשך גם בעונה הבאה”.

למרות שארון הגביעים של הקבוצה הולך ומתמלא עם כל עונה שחולפת, קסל מקפיד לרענן את השורות על ידי החלפת שחקניות ישראליות וזרות, גם אם הן בולטות וטובות, ואינו חושש לבצע מהפכים בצוות המקצועי, גם במהלך השנה. קו המחשבה שלו כבר הפתיע את הקבוצות שמתחרות עם מכבי על הבכורה בכדורעף הנשים, בעיקר הפועל כפר סבא והפועל קרית אתא, בעיקר בכל הקשור להחתמת שחקניות שוברות שוויון. זה קרה לפני שנה כשמכבי החתימה את לוגאן תום – הכוכבת הגדולה ביותר שנחתה בארץ אשר מחזיקה בשתי מדליות כסף אולימפיות ובמדליית כסף מאליפות העולם עם נבחרת ארצות הברית – שהיתה השחקנית המובילה בזכייה בדאבל של עונת 2018-2017, וזה קרה גם השנה כאשר הוא לא נכנע לדרישותיה, ויתר על שירותיה, ורק לאחר שהסכימה להתפשר הוא צירף אותה באמצע העונה.

לפני פתיחת העונה, לאחר שנים שבהן התעקש קסל על מאמנים זרים ממזרח אירופה, החתים קסל מאמן ישראלי – גיא שמאי. לאחר התחלה נהדרת של 18 משחקי ליגה ללא הפסד הגיעה הנפילה. מכבי הפסידה בגמר הגביע לכפר סבא וספגה שני הפסדי ליגה רצופים, וכשנראה היה כי המומנטום השלילי יוביל לאובדן המקום הראשון בתום העונה הסדירה ולאיבוד יתרון הביתיות בגמר הפלייאוף, עשה קסל עוד מהלך מבריק. הוא סיים את עבודתו של שמאי ומינה במקומו את המאמן האוקראיני יורי לוקטיב, שאיתו זכתה מכבי בדאבל בעונה שעברה. המהלך הצדיק את עצמו, ומכבי שמרה על צלחת האליפות.

 

 

סדר ומשמעת

מלבד תום, השחקניות הבולטות שהצליחו להשאיר את האליפות בחיפה היו הבלארוסית יוליה אנדרושקו והקפטנית המתאזרחת אנסטסיה ברבנשיקובה. ביום ראשון שעבר, בארוחה החגיגית שערכו אנג’ל וקסל לשחקניות ולחברי הנהלת הקבוצה, פגשנו את השתיים לשיחת סיכום.

אנדרושקו (33) שיחקה במשך שנים בסנט פטרסבורג הרוסית. עד שהגיעה למכבי היא לא זכתה באף תואר קבוצתי. בשנת 2008 היא נבחרה לייצג את רוסיה במוקדמות אליפות העולם, אך בשל בעיות ביורוקרטיות נמנעה ממנה האפשרות לשחק בשורות הנבחרת. מאז שהחלה ללבוש ירוק לפני שלוש עונות יש לה כבר שתי אליפויות ושני גביעים.

ברבנשיקובה (31) הרוסייה הגיעה לארץ בעקבות האהבה. לפני חמש שנים ניהלו ברבנשיקובה ושמואל קרדוניס, עובד הייטק בכיר, שיחות באינטרנט שהפכו עד מהרה לסיפור אהבה. היא עלתה לארץ וחתמה בכפר סבא. שנה אחת שם הספיקה לקסל כדי לשים עליה את ידיו, והיא הצטרפה למכבי. אחרי הזכייה בגביע המדינה בעונת 2017-2016 – שבדומה לאנדרושקו גם עבורה היה זה התואר הראשון בקריירה, היא ילדה את בנה שי ויצאה לחופשת לידה ארוכה. בתחילת העונה היא שבה לקבוצה בעידודו של קסל, שהעניק לה את סרט הקפטן.

“בכדורעף בארץ יש קבוצות טובות, אבל יש ליגות טובות יותר מאשר הליגה הישראלית כמו למשל ברוסיה ובטורקיה”, אומרת אנדרושקו, “הזרות המצוינות שנוחתות כאן עוזרות להרים את הרמה של הכדורעף בארץ”.

ברבנשיקובה: “מכבי היא קבוצה טובה שמנוהלת על ידי אנשים מקצוענים. משנה לשנה קשה לנו יותר להביא תארים כי יש כמה קבוצות באותה הרמה, אבל אנחנו לא מוותרות ורוצות תואר בכל שנה”.

לאחר אובדן הגביע לכפר סבא הופתעו השחקניות לשמוע ששמאי פוטר. לוקטיב, שקבוצתו הפועל קרית אתא לא העפילה לפלייאוף, פוטר ממנה לפני המחזור האחרון שבו נפגשו שתי הקבוצות. בקרית אתא טענו שהוא ניהל משא ומתן עם מכבי בזמן שעוד שימש כמאמנם. גורם אנונימי אף שלח מכתב תלונה לאיגוד הכדורעף וביקש את השעייתה של הקבוצה בטענה ששני ההפסדים הרצופים שלה היו לא כשרים, ונרמז שהשחקניות הפסידו בכוונה כדי לגרום לפיטוריו של שמאי.

“אלה שטויות”, אומרת ברבנשיקובה, “אף שחקנית לא עולה לשחק כדי להפסיד בעד שום הון שתמורה לשום דבר בעולם. שמענו על מינויו של לוקטיב רק לאחר שהוא הוחתם. הוא עשה מיד סדר בקבוצה והכניס משמעת שהיתה חסרה לנו. פתאום בכל אימון ידענו מה לעשות ומה נדרש מאיתנו – דבר שלא היה קודם לכן. הוא הכניס אווירה טובה, והביטחון חזר אלינו. זה לא היה קל והגענו למשחקים האחרונים כשאנחנו עייפות מאוד. כל משחק היה מלחמה, והיה קשה לזכות בתואר. רובנו כבר בנות יותר מ־30, ולאורך כל העונה עבדנו קשה מאוד גם מהבחינה הפיזית וגם מהבחינה המנטלית. כל אחת מאיתנו נתנה יותר מ־100 אחוז עד שבסופו של דבר הנפנו את הצלחת. אני פשוט מאושרת”.

אנדרושקו אומרת שהיא היתה מרוצה מאוד מחילופי המאמנים. “שמאי היה מאמן חסר ניסיון והוא לא היה המאמן המתאים לעבוד עם שחקניות ברמה הגבוהה שיש במכבי”, היא אומרת, “רק בגלל זה נכנסנו למשבר. אני מודה להנהלת הקבוצה שידעה לזהות בזמן את הבעיה שלנו ומינתה במקומו את לוקטיב, שהוא מאמן עם ניסיון אירופי. הוא שינה את הקבוצה מהקצה אל הקצה. אם לא היה מתבצע חילוף שעמדת המאמן, אני מניחה שהיינו עולות לגמר אבל לא היינו זוכות באליפות. מי שהוא לא חלק מהקבוצה לא יכול לדעת ולהבין את הסיטואציה מבפנים. אין ספורטאי שמפסיד בכוונה. יש לי שם טוב בכדורעף, ודיבורים על הפסד בכוונה עלולים לפגוע בקריירה שלי – גם בהישגים שלי בעבר וגם בעתיד שלי בכדורעף. שמעתי מה שאמרו עלינו, אבל אני מספיק חזקה כדי להתגבר על זה, מה גם שלא היה בזה אפילו שמץ של אמת”.

 

יוליה אנדרושקו, אנסטסיה ברבנשיקובה וורה קלימנוביץ' חוגגות את סיום העונה. בשנה הבאה באותו המקום ובאותו הזמן?

יוליה אנדרושקו, אנסטסיה ברבנשיקובה וורה קלימנוביץ' חוגגות את סיום העונה. בשנה הבאה באותו המקום ובאותו הזמן?

 

מבט לעתיד

על אף הזכייה באליפות החליטו אנג’ל וקסל לוותר על השתתפות בליגת האלופות של כדורעף הנשים או בכל מפעל אירופי אחר, ובכוונתם לארגן טורניר בין לאומי שיתקיים בארץ, בדומה לטורניר שבו זכתה הקבוצה בתחילת העונה בקפריסין. הסיבה לוויתור היא העלות הכספית הגבוהה הכרוכה בהשתתפות במפעל אירופי, שכוללת טיסות, בתי מלון ואירוח של היריבות.

“ההנהלה הציבה מטרה לזכות באליפות המדינה ולהצליח פה בארץ ולא באירופה, וזה בסדר. הקבוצות בכדורעף הישראלי עדין לא בנויות לשחק בשניים או בשלושה מפעלים במקביל – גם בארץ וגם באירופה”, אומרת אנדרושקו, “לי באופן אישי זה בהחלט חסר, אבל צריך להבין שמדובר בעומס גדול של טיסות ומשחקים. לשחקניות הישראליות זה בהחלט קשה”.

גם ברבנשיקובה מצדיקה את ההחלטה. “אמנם לשחק באירופה זה דבר שתורם לניסיון של כל שחקנית, אבל למכבי אין סגל גדול מספיק גם לליגה וגם לאירופה. לא קל להעמיד סגל גדול בגלל העלויות הכספיות, כך שבהחלט אפשר להבין את ההחלטה של ראשי המועדון”.

ברבנשיקובה היא כאמור מתאזרחת אבל אינה מחזיקה עדיין בתעודת זהות ישראלית. בעוד כמה חודשים היא תעשה ניסיון נוסף לקבל תעודת זהות כחולה, ולמרות שהיא כבר בת 31 היא מעוניינת לייצג את ישראל בנבחרת הלאומית. “כבר רצו שאשחק בנבחרת, אבל לצערי אין לי עדיין דרכון ישראלי”, היא אומרת, “אם בעתיד יבקשו ממני, אשמח לשחק בנבחרת. להניף את צלחת האליפות כקפטנית של מכבי חיפה זה דבר שבהחלט גרם לי להתרגשות גדולה, ואני מאמינה שלשחק במדי נבחרת ישראל יכול להיות מרגש אפילו יותר”.

אנדרושקו וברבנשיקובה לא מחזיקות בחוזה לעונה הבאה, ועתידן במכבי אינו ידוע. עם הקפטנית כבר מתנהל משא ומתן, ואם הצדדים יגשרו על הפערים הכספיים היא צפויה להישאר במכבי. לגבי הבלארוסית, היכולת הנהדרת שהיא הציגה לאורך כל העונה ובעיקר בסדרת הגמר, שבה היא זכתה בתואר ה־MVP, גרמה לכך שלפחות שלוש קבוצות בליגה מעוניינות בה לעונה הבאה. “עדיין לא החלטתי היכן אשחק בעונה הבאה”, היא אומרת, “בשלב זה אני נהנית מתואר האליפות שבו זכיתי, והגיע הזמן לצאת לחופשה אחרי עונה ארוכה ומתישה. אני שמחה שבמכבי רוצים אותי ולא שוללת כלום, כולל האפשרות שאחזור ללבוש את המדים הירוקים”.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר