שלמה שרף. “אני באמת מתרגש, למרות שזה לא נחשב לחזור ולאמן באמת" (צילום: תומר אפלבאום)
שלמה שרף. “אני באמת מתרגש, למרות שזה לא נחשב לחזור ולאמן באמת" (צילום: תומר אפלבאום)

“בלבול הוא לא המאמן שיכול להצעיד את מכבי להישגים”

בעוד שבוע וחצי יחזור שלמה שרף אל הקווים כמאמן נבחרת הוותיקים של ישראל שתתמודד עם כוכבי העבר של נבחרת ברזיל. עד שזה יקרה הוא יורה ביקורת על מרקו בלבול ועל ירדן שועה, ושולח גם עקיצה קטנה ליואב כץ

פורסם בתאריך: 21.10.19 17:39

לפני 36 שנים, בעונת 1984-1983 הוביל שלמה שרף את מכבי חיפה לתואר האליפות הראשון שלה. בעונה שלאחריה הוא קטף עם הירוקים אליפות שנייה ברציפות, ובעונת 1991-1990 הוא זכה איתם באליפות שלישית וגם בגביע המדינה בדרך לדאבל היסטורי – הישג שהקבוצה לא הצליחה לשחזר.

שרף, שכבר עבר מזמן לעמדת הפרשן, מגויס מעת לעת לאמן נבחרת כוכבים כלשהי בכדורגל הישראלי, וכך יהיה גם ביום שלישי, 29 באוקטובר, כאשר הוא יעמוד שוב על הקווים וידריך נבחרת ותיקים של ישראל במשחק השלום מול כוכבי הנבחרת הברזילאית שזכתה במונדיאל 2002.

בניגוד למשחקים קודמים, לקראת המשחק הזה שרף, שיחגוג בחודש ינואר את יום הולדתו ה־77, באמת מתרגש. במדים הצהובים-כחולים, המזוהים כל כך עם נבחרת ברזיל המהוללת, ישחקו כוכבי על כמו רונאלדיניו, בבטו, קאקה, ריבאלדו, אמרסון ואדמילסון, ואפילו עבור האיש שראה כבר (כמעט) הכל מדובר בסוג של הגשמת חלום.

איך ההרגשה לחזור לאמן, ועוד במשחק כזה?

“אני באמת מתרגש, למרות שזה לא נחשב לחזור ולאמן באמת. זה יהיה משחק ראווה, השחקנים שלי ייפגשו פעם אחת כדי שאוכל לראות באיזה כושר הם נמצאים, ובכך נסיים את ההכנות למשחק. אין לנו מסגרת של אימונים”.

ובכל זאת, לחזור לעמוד על הקווים בחיפה?

“זה בהחלט מרגש, וככל שמועד המשחק מתקרב אני מתרגש יותר וכבר מתחיל לחשוב על הרגע שבו נעלה על כר הדשא. לכולנו זו תהיה חוויה נהדרת. אני בטוח שאתרגש גם מהפגישה עם כל שחקני העבר שלנו, שעבור רבים מהם לשחק מול הכוכבים של ברזיל זה בגדר חלום. בעבר יכולנו רק לחלום שכוכבי העל של ברזיל יגיעו לפה וישחקו נגדנו, ועכשיו תהיה לכולנו הזדמנות לשחק מולם. אני בטוח שגם עבור הצופים שיגיעו למשחק זו תוכל להיות חוויה לכל החיים”.

ומה דעתך על חשיבותו של המשחק כאירוע שיקרב את השלום?

“המטרה הזו היא חשובה מאוד, במיוחד בימים קשים אלה. המשחק יכול לסייע בקירוב לבבות בין העמים. את כל השאר אני משאיר לפוליטיקאים”.

“השחקן הזה הוא כישלון גדול”

אבל שרף לא מתמקד בימים אלה רק במשחק מול כוכבי העבר של ברזיל. הכדורגל הישראלי עומד בראש מעייניו, והוא לא ממש אוהב את מה שהוא רואה על המגרש.

כפרשן, מהי ההתייחסות שלך לרמתו של הכדורגל הישראלי בימים אלה?

“אני ממש לא יכול להיות שמח עם מה שאני רואים העונה על כר הדשא. הרמה היא ירודה מאוד, הכדורגל הוא משעמם ויש לנו מעט מאוד כדורגלנים שאפשר להתלהב מהם. רוב המשחקים לא מביאים כבוד גדול לכדורגל שלנו”.

יש תחושה שבגלל הרמה הנמוכה, מכבי יכולה לזכות באליפות אחרי שמונה עונות שחונות?

“כן, אני בהחלט חושב כך, כי מבחינת חומר השחקנים יש למכבי חיפה את השחקנים הטובים ביותר בליגה. השאלה שנשאלת היא אם מכבי יכולה לעמוד במשימה כי עד כה גם היכולת שלה לא היתה מזהירה. מרקו בלבול עושה בכל משחק שינויים בהרכב ובשיטת המשחק שקשה מאוד להבין אותם. מכבי לא שומרת על יציבות, למרות שיש לה חומר שחקנים מצוין”.

 

מרקו בלבול. "בתפישת העולם שלו הוא בעל אופי הגנתי" (צילום: צלמוס)

מרקו בלבול. "בתפישת העולם שלו הוא בעל אופי הגנתי" (צילום: צלמוס)

 

 

אז אתה רואה את מכבי נאבקת על התואר למרות הכל?

“כן. אין שום סיבה שלא, בוודאי שבליגה ברמה הזאת”.

מי מהשחקנים של מכבי תפס את עיניך?

“בכל מערך יש לה שחקנים טובים, ואסור לשכוח שיש לה שחקנים טובים על הספסל. הספסל הוא עמוק, וזה סימן לקבוצה שעל פניו צריכה להיות טובה. זה מחייב את מכבי להיאבק על התואר עד תום העונה ולקחת את האליפות”.

איך אתה מסביר את העובדה שמכבי חווה כבר שמונה שנים של כישלונות?

“היו במכבי הרבה רכישות לא מוצלחות של שחקנים, מאמנים לא מספיק טובים ועצות אחיתופל של מי שהם כביכול מביני דבר אשר גרמו ליענקל’ה שחר להוציא מיליונים על שחקנים כושלים. נראה שהוא פשוט נרדם בשמירה. קשה להבין איך הגיעו למכבי שחקנים חלשים כל כך בשנים האלה. שחקנים שלא היו ראויים לליגת העל בכלל ולמכבי חיפה בפרט מצאו את מקומם בקבוצה, ועוד בסכומים בלתי סבירים”.

אתה היית זה שהעלה את בלבול לבוגרים כשחקן, ועכשיו הוא עומד בראש הצוות המקצועי שלה.

“ראיתי בו את הפוטנציאל ולא טעיתי. כמאמן הוא הגיע למכבי ואמנם הביא שינוי, אבל לדעתי בלבול הוא לא המאמן שיכול להצעיד את מכבי להישגים גדולים ולהחזיר אותה לקדמת הבמה של הכדורגל הישראלי. אני חושב שהוא המאמן היחיד בהיסטוריה של מכבי חיפה ששיחק עם שלושה בלמים, ובכלל לא היו לו הכלים לכך. יותר מכך – כשהוא שיחק עם שלושה בלמים, את ארנסט מאבוקה, שהוא שחקן ההגנה הטוב ביותר שלו מבחינה התקפית הוא הושיב על הספסל ולא נתן לו לשחק. בתפישת העולם שלו בלבול הוא בעל אופי הגנתי, והקהל של מכבי לא אוהב את זה. הקהל אוהב כדורגל התקפי, תוסס ודינמי ולא כזה שמבוסס על הגנה. גם במשחק מול מכבי תל אביב שבו היתה לו ההזדמנות להראות שאכן יש השנה שינוי במכבי לעומת השנים האחרונות, הוא שיחק בפחדנות ולא העלה בהרכב את צ’ארון שרי שהוא השחקן הטוב ביותר של מכבי העונה. גם היום, אחרי שהוא הבין שטעה ושהוא חייב לשנות את הגישה ההגנתית שלו ועבר לשחק במערך של 4:4:2 או 4:3:3, שהן שיטות הרבה יותר התקפיות והרבה יותר מתאימות לסגל השחקנים שעומד לרשותו, אני לא מאמין שהוא יכול להשתנות”.

ועדיין נראה שיש שינוי – מכבי נראית כמו קבוצה שהיא חזקה מנטלית.

“הליגה היא חלשה מאוד. מכבי תל אביב נחלשה, בית”ר ירושלים נחלשה, ולהפועל באר שבע אין את חומר השחקנים שיכול להתמודד מול הסגל של מכבי חיפה. מכבי חיפה חייבת לקחת אליפות השנה, ואין שום סיבה שהיא לא תעשה את זה. יותר מכך, אני חושב שאם מכבי לא תזכה השנה בתואר, זו תהיה העונה הכושלת מכולן”.

מה דעתך על ההתנהלות מול ירדן שועה?

“השחקן הזה הוא כישלון גדול, וגם זאת בלשון המעטה. הוא פרובלמטי, ואני לא מבין איך מכבי לא מתנהלת איתו אחרת. הקנס ששועה קיבל הוא לא רלוונטי ולא יביא לשינוי בהתנהגות שלו. אם במקום קנס של 8,000 שקל הוא היה מקבל קנס של 80,000 שקל זה היה אפקטיבי. הוא, כמו גם שחקנים אחרים שמוגנים על ידי ארגון השחקנים, צריך להיענש ביחס ישיר לסוג העבירה שהוא עשה. 8,000 שקל זה סכום מצחיק שלא מרתיע. הוא ושכמותו מקבלים את הקנס הזה, צוחקים וממשיכים לעשות מה שבא להם במקום שיבכו וישנו את דרכם”.

אז אתה לא אופטימי לגבי עתידו.

“לחלוטין לא. אם מכבי לא תצליח ליישר אותו והוא לא ישנה את דרכו ומהר, לא ייצא ממנו שחקן. כבר היו בליגה שלנו בעבר הלא רחוק שחקנים שסומנו ככוכבים וככאלה שיגיעו רחוק, אבל בגלל התנהלות דומה לזו של שועה הם לא הגיעו לשום מקום”.

 

ירדן שועה. "אם במקום קנס של 8,000 שקל הוא היה מקבל קנס של 80,000 שקל זה היה אפקטיבי" (צילום: צלמוס)

ירדן שועה. "אם במקום קנס של 8,000 שקל הוא היה מקבל קנס של 80,000 שקל זה היה אפקטיבי" (צילום: צלמוס)

 

“לא רואה בשורה חדשה”

גם באשר להפועל חיפה שרף אינו אופטימי. “זו קבוצה לא יציבה שהביאה הרבה שחקנים בהרבה כסף, אבל בינתיים אני לא רואה ממנה איזושהי בשורה חדשה”.

סילבס הוא מאמן התקפי יותר מאשר בלבול.

“נכון, הוא מאמן עם מנטליות התקפית, אבל לא נראה לי שביכולת הנוכחית של הפועל אפשר להשאיר שחקן כמו גילי ורמוט בחוץ. לדעתי זו טעות גדולה של סילבס”.

יש לך הרבה ביקורת על הבעלים של הפועל יואב כץ.

“הבן אדם מביא הרבה כסף מהבית בכל שנה למען הקבוצה. אני לא רואה אדם אחר שיגיע להפועל ויכניס אליה כסף, כך שאי אפשר לדבר בכלל על ההתנהלות שלו. ברור שהיו לו פשלות במהלך השנים שלו במועדון, אבל עדיין התרומה שלו עולה על כל דבר אחר”.

 

חיים סילבס. "לא נראה לי שביכולת הנוכחית של הפועל אפשר להשאיר שחקן כמו גילי ורמוט בחוץ" (צילום: צלמוס)

חיים סילבס. "לא נראה לי שביכולת הנוכחית של הפועל אפשר להשאיר שחקן כמו גילי ורמוט בחוץ" (צילום: צלמוס)

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רוצים שמכבי חיפה תתחיל לנצח?

    תחליפו את שם האיצטדיון ל: 'אבי רן'.

    במקום סמי-סרטן-עופר.

  2. דן

    אדון שרף אתה טועה,אבל אני לא אוכיח אותך,משום שיש לך שנאה תהומית,ולא מובנת,למכבי חיפה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר