נחשון צוק (צילום: בועז כהן)
נחשון צוק (צילום: בועז כהן)

לקראת ועדת השדרוגים: מחלוקות על סעיפים ועל הסטטוס של צוק

ההסתדרות וארגון עובדי עיריית חיפה טוענים כי העירייה ביצעה באופן חד צדדי תיקונים ותוספות בנוהל השדרוגים, וכי מ"מ ראש העיר נחשון צוק לא יכול לשמש חבר בוועדה. בעירייה דוחים את הטענות ואומרים: "אין בפסק הדין קביעה לפיה צוק נפסל מלשמש חבר בוועדת השדרוגים מטעם ראש העיר"

פורסם בתאריך: 1.12.22 09:26

חשבתם שפסק הדין של השופט יגאל גלם בבית הדין האזורי לעבודה יסיים את המאבק בין הנהלת עיריית חיפה לארגון העובדים ולהסתדרות? כנראה שטעיתם.

לידי "כלבו – חיפה והקריות" הגיעו מסמכים שמעידים על חילוקי דעות בין הצדדים על אף פסק הדין שניתן. כזכור, השופט גלם קבע כי ועדת השדרוגים, שהיתה לסלע המחלוקת המרכזית בין הנהלת העירייה לארגון העובדים, תתכנס ב-8 בדצמבר, והחלטותיה יינתנו עד 11 בדצמבר. אלא שההתכתבות בין הצדדים חושפת עימות בנוגע לאחד מהסעיפים בנוהל השדרוגים וגם לחברותו של מ"מ ראש העיר נחשון צוק בוועדה.

במכתב ששלח עו"ד מרדכי לוין, בא כוחם של ארגון העובדים וההסתדרות, ליועצת המשפטית לעירייה עו"ד ימית קליין נטען כי בנוהל השדרוגים לשנת 2022 ששלחה הנהלת העירייה "יש תיקונים ותוספות שבוצעו על ידי העירייה באופן חד צדדי, העומדים בניגוד לפסק הדין שניתן על ידי בית הדין".

עו"ד לוין הוסיף כי "במסגרת הדיון דן בית הדין בנוהל החד צדדי שהוציאה העירייה בעניין השדרוגים, אשר שינה את הנוהג הקיים זה שנים רבות, תוך שהוא קובע כי הנוהל הקודם משנת 2019 ימשיך לחול, למעט שני סעיפים אשר ייוותרו מהנוהל החדש. לאור זאת הגישה העירייה נוהל ועדת שדרוגים מעודכן, ואולם, וזה העיקר, בפועל הותירה העירייה שינויים שלא היו קיימים בעבר, תוך שהעירייה פועלת לשנות את הקיים מעבר למוסכם בבית הדין. יודגש כי רוח הדברים של נשיא בית הדין האזורי לעבודה השופט יגאל גלם היתה כי כל שינוי שנעשה על ידי העירייה באופן חד צדדי ואינו נסמך על הוראה חוקית בדין – יימחק. לאור זאת, לא היה כל מקום להותיר במסגרת סעיף ח' לנוהל המעודכן את הסעיף כפי שהוא. כך הסעיף במלואו, כפי שהותירה העירייה, כולל הוראות החורגות מן הדין ומן הוראות התקשי"ר".

סעיף ח' בנוהל השדרוגים, שנותר כפי שהוא, קובע כי "העובד המאייש את המשרה המשודרגת עונה על תנאי הסף של המשרה המשודרגת כגון דרישת ניסיון מקצועי לתפקיד המשודרג, ניסיון ניהולי במידה ונדרש, והשכלה". לטענתו של לוין, "לא קיים מקור נורמטיבי לתיקון שבוצע על ידי העירייה בסעיף ח' לנוהל המעודכן, הרי שבהתאם לפסק דינו של השופט גלם אין לכלול אותו בנוהל והנך מתבקשת להורות על מחיקת הסיפא, מהמילה 'כגון' ועד לסוף הסעיף, כך שיעמוד בהלימה לפסיקת בית הדין האזורי".

 

 

עוד טוענים בארגון העובדים ובהסתדרות כי מנוהל השדרוגים המעודכן הותירה העירייה את השינויים בהרכב הוועדה "בניגוד לדברי בית הדין ולהחלטתו כי הדברים יישארו כפי שהיה נהוג ערב פרסום הנוהל החדש. בהחלטת בית הדין נקבע כי כל ההוראות בנוהל ועדת השדרוגים ייוותרו כפי שהיו בשנת 2019, למעט השינויים שאושרו על ידי הצדדים בהמלצת בית הדין וכמצוין בפרוטוקול הדיון. אלא שחרף החלטה זו ועל אף התייחסותו הישירה של השופט לכך שגורמים נוספים לא ייטלו חלק בוועדה, הרי שבמסגרת הנוהל המעודכן הותירה העירייה את הגורמים הנוספים כיועצים להרכב ועדת השדרוגים, דבר הנוגד את פסק הדין. עוד יודגש כי לא יעלה על הדעת שראש העיר תהיה גם יו"ר ועדת השדרוגים וגם תשמש צד בוועדת העקב ביחד עם עו"ד גיל בר טל (יו"ר ההסתדרות; ב"כ), שכן חברה – וקל וחומר יו"ר ועדת השדרוגים – אינה יכולה לשמש אינסטנציית ערעור על החלטתה שלה כיו"ר ועדת השדרוגים, שכן יש בכך כדי לסכל את תכלית ועדת המעקב. נזכיר כי בית הדין פסל את האפשרות של 'מי מטעמה' של ראש העיר, עת קבע כי צוק לא יוכל לשמש חבר בוועדת השדרוגים ובוודאי שלא בוועדת המעקב".

לוין הוסיף כי ההסתדרות וארגון העובדים "לא יתנגדו לכך שאלי לוטן, המשמש מנהל שירותי הפרט בעירייה, ישמש חבר נוסף בוועדת השדרוגים, כאשר ראש העיר תיוותר כנציגת העירייה בוועדת המעקב, שתפקידה לדון בהיעדר ההסכמות שיהיו בוועדת השדרוגים. לאור זאת, ובשים לב ששינוי הרכב הוועדה נעשה בניגוד מוחלט להוראות הדין ולפסק הדין, מתבקשת העירייה לפעול להשבת הרכב הוועדה לבעלי התפקידים כפי שהיו בשנת 2019. לנוכח סד הזמנים, התייחסותך נדרשת לאלתר, על מנת שמרשיי יוכלו לכלכל את צעדיהם".

בארגון העובדים קיבלו בכעס את מכתב התשובה של קליין, שבו היא דחתה את הטענות ואת הניסיונות של ארגון העובדים וההסתדרות "לערוך 'מקצה שיפורים' להסכמות הצדדים, אשר קיבלו תוקף של פסק דין, בניגוד לעקרונות סופיות הדיון ומעשה בית דין". באשר לסעיף המריבה כתבה קליין כי "הבחינה אם הוראת סעיף ח' לנוהל נסמכת על הוראה חוקית בדין איננה בחינה לשונית אלא בחינה מהותית. בהינתן שאין מחלוקת כי מבחינה מהותית, הרישא של סעיף ח' לנוהל נסמכת על מקור נורמטיבי שהוא כדין, אין כל מניעה לפרט דוגמאות שאין בהן כדי לשנות את המהות, על מנת לסבר את העין ולמנוע אי הבנות עתידיות, עוגמת נפש וכיו"ב".

באשר לנאמר על צוק כתבה קליין כי "אין בפסק הדין קביעה לפיה צוק נפסל מלשמש חבר בוועדת השדרוגים מטעם ראש העיר, והצעת בית הדין לתיקון הנוהל לא שינתה מהרכב ועדת השדרוגים. משכך, ובהינתן שבפסק הדין נקבעה חובתה האישית של ראש העיר כנציגת העירייה בוועדת המעקב, הסמכות לקבוע מי יישב מטעמה בוועדת השדרוגים מסורה לראש העיר, והיא איננה נתונה לתכתיבים כאלו ואחרים. בהיעדר מנכ"ל לעירייה, אין מניעה כי יו"ר ועדת השדרוגים יהיה צוק, שאף הוסמך על ידי מועצת העיר לשמש מחזיק תיק כוח אדם. יתרה מכך, אין מקום שגורמים מקצועיים, אשר עוסקים בבחינת הבקשות והבאתן לוועדה, יהיו חברים בה".

את מכתבה סיימה קליין בכך ש"העירייה מקיימת את פסק הדין ככתבו וכלשונו. אשר על כן איני מוצאת מקום ו/או הצדקה משפטית או עניינית להנחות את גורמי העירייה כמבוקש במכתבך".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. גילה

    כל הדר מלאה אשפה. מיצבורי האשפה הולכים ונערמים בכל פינה. השביתה לפי החלטת שופט הייתה אמורה להסתיים ביום שישי שעבר. למה היום, שבוע אחר כך, היא עדיין נמשכת?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר