עיריית חיפה (צילום: רמי שלוש)
עיריית חיפה (צילום: רמי שלוש)

עירייה ענייה? קליש רותם קיבלה מיהב ירושה איתנה

הדוח הכספי השנתי בתקציב הרגיל של עיריית חיפה לשנת 2018 מלמד כי עינת קליש רותם קיבלה לניהולה עירייה בעלת חוסן כלכלי לאחר שזו סיימה את השנה שעברה בעודף תקציבי וסגרה כמעט לחלוטין את הגירעון המצטבר שלה. אך לא הכל ורוד: העירייה חייבת למערכת הבנקאית יותר ממיליארד שקל

פורסם בתאריך: 13.10.19 07:56

נתוני הדוח הכספי השנתי בתקציב הרגיל של עיריית חיפה לשנת 2018, אשר משקפים את תמונת המצב הפיננסית העובדתית בתחילת כהונתה של עינת קליש רותם בראשות העיר, מלמדים על כך שהיא קיבלה לניהולה רשות מקומית בעלת חוסן כלכלי בהיבטים מרכזיים. בהתאם לכך, סיימה העירייה את השנה שעברה בעודף תקציבי וסגרה כמעט לחלוטין את גירעונה המצטבר.

הדוח מתאר את תמונת המצב הפיננסית של העירייה. בניגוד לתקציב העירייה השנתי, המתבסס על תחזיות בלבד להכנסות ולהוצאות, הדוח הכספי השנתי כולל פירוט של תקבולים והקצאות בפועל, ולכן הוא משמש כלי עבודה מובהק לניתוח התנהלותה הכספית של המערכת העירונית ומידת חוסנה הכלכלי.

לפי הנתונים, הכלולים בפרסום תמצית הדוחות הכספיים של העירייה לשנת 2018, נרשם צמצום נוסף בגירעון המצטבר של העירייה שכבר מסתכם ב-1,412,000 שקל בלבד.

גירעון מצטבר בתקציב הרגיל, המיועד למימון השירותים השוטפים לתושב, משקף את מאזנה הכספי של הרשות המקומית לאורך השנים. סיום שנה בעודף תקציבי מוביל לצמצום הגירעון המצטבר. לנוכח התקשותן של רשויות מקומיות לסיים שנת תקציב עם יותר הכנסות מהוצאות, סגירה כמעט מוחלטת של גירעון מצטבר אינה דבר של מה בכך. בהקשר זה יש להזכיר כי בשנת 2003, לפני כניסתו של יונה יהב לתפקיד ראש העיר, עמד הגירעון המצטבר של העירייה על 91 מיליון שקל, ומאז הוא הצטמצם בהדרגה.

הכנסותיה של העירייה בשנת 2018 הסתכמו ב-2,784,739,000 שקל, שהם 1,976,000 שקל יותר מסך כל הוצאותיה בשנה שעברה. עודף זה הוביל לצמצום הגירעון המצטבר מ-3,388,000 שקל בסוף שנת 2017 ל-1,412,000 שקל בלבד בסוף השנה שעברה.

ניתוח המרכיב של הכנסות העירייה בדוח מלמד כי נתח ההכנסות שמקורו במשרדי הממשלה הוא זניח ביחס למקור העיקרי של התקבולים – ההכנסות העצמיות שמקורן בתשלומים שמטילה העירייה על התושבים ובהם תשלומי הארנונה והחניה ואגרות שונות.
לפי הנתונים, מתוך סך ההכנסות של העירייה בתקציבה הרגיל, ההכנסות העצמיות מהוות 80.12 אחוז, וזאת לעומת השתתפות משרדי הממשלה בתקציב שהסתכמה ב-19.68 אחוז בלבד והכנסות ממענקים וממלוות שהסתכמו ב-0.2 אחוז בלבד.

 

 

על הסיכום החיובי של המאזן הכספי השנתי של העירייה בשנה שעברה מעיבה הגיבנת הפיננסית הבעייתית שהיא עדיין סוחבת עמה: הלוואות שעליה להחזיר למערכת הבנקאית בסך של יותר ממיליארד שקל. לפי הדוח, חובותיה העצומים של העירייה למערכת הבנקאית הסתכמו בסוף שנת 2018 ב-1,108,639,000 שקל, וזאת על אף שהעירייה העבירה במהלך השנה כ-151 מיליון שקל לפירעון מלוות.

העובדה שכבר בשנת 2003, בעת כניסתו של יהב לתפקיד ראש העיר, הסתכמו החובות לבנקים ביותר ממיליארד שקל מלמדת על היעדר נכונות של המערכת העירונית בתקופת כהונתו להתמודדות משמעותית עם הבעיה.

מהלך לסילוק כל ההלוואות יגרום מן הסתם לפגיעה בשירותים, ובתקופת כהונתו של יהב לא היה לעירייה עניין ליישם צעד כזה. גם תקופת כהונתה הקצרה של קליש רותם מלמדת על המשך התלות של המערכת העירונית בהלוואות מהמערכת הבנקאית, כפי שניתן ללמוד מסדר היום של ישיבתה האחרונה של ועדת הכספים העירונית. לפי סדר היום, מקדמת העירייה מהלך הטעון אישור של מועצת העיר לנטילת הלוואות בסך של 50 מיליון שקל מהמערכת הבנאית לצורך מימון "פרויקטים המיועדים לפיתוח העיר".

נוסף על התקציב הרגיל מאשרת מועצת העיר חיפה מדי שנה גם תקציב פיתוח שנתי, המיועד למימון פרויקטים שונים מעבר לפעולות השגרתיות, בעיקר בתחומי הבינוי והתשתיות. מקורות המימון העיקריים של תקציב הפיתוח הם הקצאות ממשלתיות, הלוואות, הכנסות ממכירת נכסים ותקבולים מאגרות ומהיטלים, ובהם היטל השבחה. בשנה הנוכחית מסתכם תקציב הפיתוח של העירייה בכ-931 מיליון שקל, אך מדבריו של גזבר העירייה ג'אקי ואקים בעת אישור התקציב במועצת העיר לפני כשבעה וחצי חודשים עולה כי במועד אישור התקציב אין ודאות באשר לגיוס הכספים מכלל מקורות המימון שהוגדרו בו. "אם נצליח להביא את הכסף, פרויקטים יבוצעו. לא נביא את הכסף – לא יבוצעו. הרבה תלוי בגיוס הכספים", אמר ואקים.

בנסיבות אלה, ולקראת אישורו בשבועות הקרובים של תקציב הפיתוח השנתי השני בתקופת כהונתה של קליש רותם, נראה כי עדיף להביא לאישור מועצת העיר תקציבי פיתוח לפרויקטים בשלים לביצוע, שקיים מקור תקציבי ודאי למימושם.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

29 תגובות
  1. גלית, כרמל

    מה שעולה בבירור מהכתבה הזו – יונה יהב הותיר לעינת קליש גירעון עצום. משנת 2003 לא נעשה שום ניסיון מצידו לצמצם את הגירעון. ראש עיר כושל שגרם נזק עצום לחיפה, שעינת מנסה כעת לשקם.

  2. חילוני שחרד לעיר בשחור

    ואיך תממן ב900 אלף שח השנה ישיבות וכוללים ברחבי העיר שלומדים באיזה גודל של אבן מותר לקנח את פי הטבעת בשבת

  3. ש.ג

    געגועים ליהב. עוד 4 שנים לא יישאר מחיפה כלום! הדוקטורית לריפוי ערים משמידה את העיר לאט אבל בטוח.

  4. רועי

    אלוהים שלח את עינת קליש להציל את חיפה. תארו לעצמכם מה היה נשאר מחיפה אם חלילה יהב הכושל היה מנצח בבחירות. עיי חורבות.

  5. מאיר

    תראו איך תוך כמה דקות הקומנדו של קליש יצא במתקפה עם דף מסרים הזוי של "כותרת מגמתית" וכמה שהשאירו לקליש עירייה במצוקה. מה שלא יספרו לכם, זה שבחיפה אחוז גביית הארנונה הנמוך ביותר בארץ. ושאת הארנונה שכן גובים גב' קליש מפנה למנהלות הזויות שאין בהן שום צורך. אז מספיק עם הקשקושים.

  6. לא לקומנדו

    לכל המלעיזים יונה יהב מספר 1 לא יעזור כלום
    כל קומנדו קליש ימשיכו ללכלך .
    יונה יהב מספר 1
    מאחל לחיפה שיונה יהב ירוץ לראשות העיריה שוב.

  7. פולי

    פגשתי את יונה בחוף הים — נהיה סלב .
    באמת אגדה !! כל התושבים בחוגי הבית שמיהרו לסלק אותו. עכשיו מבקשים סליחה ואוכלים את הלקרדה. אפילו מנהלים בריאלי הבינו שזה חתולה בשק.

  8. כמה אפשר לשקר לנו?

    מה שמפחיד זה הפייק ניוז שעירייה איתנה היא עירייה עם חובות של מעל מליארד שקל
    שרק לפני חודש לקחה עוד 150 מליון שקל הלוואה כדי לגלגל את החזרי ההלוואות הקודמות
    בכל עיר נורמלית הגזבר ג'קי וואקים היה טס על טיל החוצה.
    העירייה הזאת כל כך איתנה שבדו"ח איתנות העיריות BDO חיפה ירדה ממקום1 15 למקום 31 מתוך 34 עיריות בתקופת יהב.

  9. פנסיה תקציבית = הגרעון מתנפח כל שנה יותר

    יהב קיבל ממצנע עירייה עם 300 מליון גרעון
    והעביר עירייה עם 1.5 מליארד שקל גרעון, פי 5
    ויש עוד הזויים שמתגעגעים לטירוף הזה???
    צריך לקצץ דרמטית במשכורות בכירי העירייה ובפנסיות של גמלאי העירייה!!

  10. אם היא יציבה תורידו את הארנונה

    מליארד שקל גרעון בדרך ל-2 מליארד
    אצל מי זה נחשב יציבה? אצל פושטי רגל?
    אם כל כך יציבה מדוע הארנונה הכי גבוהה בארץ?

  11. גילה

    ראיתי את יונה בחוף הים. מסתובב מריר. ריחמתי עליו. פנסיונר שאין לו מה לעשות עם עצמו, לא קיבל מאז התבוסה אף הצעת עבודה, מסיבות מובנות. איש קשיש מה יש לו בחייו.

  12. ש.ב.-מאיר-ועוד׳

    הכותרת לא משקפת את תוכן הכתבה. כל מי ששילם ארנונה ודוחות חניה בתקופת יהב מבין שהכנסות אלה שימשו את יהב בחגיגות בומבסטיות במוריה ביום העצמאות. המטרה, לתת סם לתושבים…

  13. לדעתי הכתב לא מבין דוחות כספיים או בכלכלה אלמנטרית

    איך אפשר לקרוא לעירייה עם חוב של 1.1 מיליארד שקלים איתנה?
    אם כבר, הכינוי המתאים יותר הוא חדלת פירעון.

    זה שיונה יהב כשל טוטלית מבחינה כלכלית זה ברור מהמספרים.
    מה שמטריד אותי שקליש נראית עוד פחות מתאימה להוביל את העיר הזו. כנאמר "מן הפח אל הפחת".
    שורה של החלטות והתנהלויות תמוהות בלשון המעטה: מינהלות חדשות ומיותרות, מדחנים בחוף הים, סיירת חזירי בר??? ויתור על כספי מטרונית, "ביטול" הרכבל, חוסר תגובה לעיתונות…

    יהב הלך וטוב שכך, קליש תלך עוד 4 שנים. השאלה היא מתי נקבל ראש עיר בעל חזון, יכולת פעולה ורצון לתרום?

  14. חיפאית

    בימי יהב לא היה מצב של פחי אשפה עמוסים עד לריצפה
    כמו שקורה כיום. הכל מוזנח והתחושה שחיפה חזרה אחורה בזמן. חבל שקליש ניבחרה גם לא ברור איך נבחרה היו מלא קומבינות מכיוונה

  15. השופט

    אני באופן אישי עושה טבלת יאוש לגמר הקדנציה של עינת קליש.עוד 4 שנים אנחנו באש ובמים מחליפים את עינת קליש.

  16. אלישלו

    חוב אדיר, גורם לשיתוק, נתק מהשלטון מביא ניתוק, יוזמה הזוייה לשדה תעופה מרעיש ומזהם, תעשייה כבדה מיושנת ומזהמת, זה מה יש אבל לא נתייאש.

  17. יונה יהב גמר עלינו

    רק על הנמל המיותר שבנה כאן בלי לשאול את התושבים צריך לא להזכיר אותו בכלל

  18. רוחמה

    תשובה לגילה – לא יפה ללעוג לקשישים. גם את תהיי קשישה יום אחד, לא רק יונה יהב.

  19. חיפאית והשופט

    חיפאית והשופט, חברים, תוכלו את הכובע. אחרי 4 שנים, תבינו למה יהב הרס את העיר כל תקופת כהונתו, של 14 שנים.

  20. המצב נורא

    ממקום 15 יהב הצליח 4 שנים ברציפות לדרדר את חיפה למקום 31 מתוך 34 עיריות. איזו בושה.
    גביית הארנונה פחות מ60% אפילו בירושלים עקפו את חיפה עם החרדים והערבים שם. בושה יהב, בושה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר