פעילות מים בבריכה. פסגות כרמל (צילום: יח"צ פסגות כרמל)
פעילות מים בבריכה. פסגות כרמל (צילום: יח"צ פסגות כרמל)

פסגות כרמל: דיור איכותי גם בבית

מאחורי עמותת "פסגות כרמל" עומד אדם מיוחד שעושה טוב לאנשים עם אינספור יוזמות למען הקהילה. תכירו את בני זוסמן, שבגיל 84, הוא חולם על עתיד לבני הגיל השלישי עם חידושים רבים ביניהם דיור מושלם, דיור אישי תומך ואף דיור בר השגה. כל זה כדי שיהיה לכם טוב

פורסם בתאריך: 24.2.22 15:26

בני זוסמן, העומד בראש עמותת "פסגות כרמל" יחגוג 84 בחודש הקרוב, 84 שנים של עשייה מבורכת למען הקהילה. הוא התחיל כבנקאי וכיהן בתפקידים בכירים בבנק לאומי ביניהם ניהול כוח אדם בחיפה, ניהול סניפים בחיפה, קרית אתא וטבעון וכשפרש הצטרף לער"ן. "אהבתי את זה. בבנק עסקתי לאורך השנים במאזנים. לא נגעתי ברגש. עברתי קורס בן חצי שנה והתחלתי לתת מענה טלפוני לאנשים עם מצוקה, בדידות וקושי. באותה תקופה הצטרפתי לצוות המסייע ב"גן הילד" בחיפה, וכן, למרכז הספורט בטכניון, המדעטק, עמותת המשפט בשירות הזקנה ובית הדין לעבודה, שם במשך עשור כיהנתי כנציג ציבור".

לימים ייסד את מועדון רוטרי מוריה בחיפה ואף זכה לתואר חבר כבוד. "נתתי את עצמי לקהילה אם מבחינה כספית ואם במסגרות התנדבותיות כמו "גג לחייל", "מועדון לנשים מוכות" ועוד". כל אלה הביאו אותו לעיסוקו היום, שהתחיל בהתגייסותו לארגון עולי מרכז אירופה, שם התחיל כמבקר, בוועדת רכש, נבחר ליו"ר הארגון ומכהן בתפקיד מזה 12 שנים – ארבע קדנציות ברציפות.

הארגון שינה את שמו ל"פסגות כרמל" עמותה המפעילה חמישה בתים – ארבעה על רכס הכרמל ואחד בקרית ביאליק, אשר מעניקים שירותי דיור מוגן ברמה הגבוהה ביותר ורצף טיפולי, שכולל גם מחלקות סיעודיות. הכנסות העמותה מושקעות במתן איכות חיים לדיירים ובשביעות רצון העובדים. וכן, משקיעים בחיבור לקהילה עם חשיבה רבה ויצירתיות.

מלא כרימון. בני זוסמן (צילום: יח"צ פסגות כרמל)

מלא כרימון. בני זוסמן (צילום: יח"צ פסגות כרמל)

שאלנו את בני על היוזמות האחרונות שלו בחיי הגיל השלישי.

מהו "הדיור המושלם" ואיך הוא מיושם בקהילה?

"הגיע לפתחי זוג. האישה רצתה להיכנס לדיור המוגן והבעל עוד לא היה מוכן לזה. כך הבשיל בי הרעיון של מתן שירותים בבית. אנחנו מספקים לאוכלוסייה הבוגרת אוכל, שירותי ניקיון, סיוע רפואי. האנשים גרים בבית שלהם ומרגישים כמו בדיור מוגן. הם יכולים להגיע לפעילויות התרבות בבתים או להגיע למרכז הקהילתי שאנחנו מפעילים ברחוב שמשון וליהנות ממערכת הרצאות וחוגים מגוונת. יש לזה הצלחה עצומה והביקוש לשירות גדל מיום ליום. על יוזמה זו קיבלה העמותה, בהמלצת ראש העיר, תעודת הערכה מטעם האגודה הישראלית לגרונטולוגיה".

מה זה אומר לגור ב"דיור אישי תומך"?

"ישנם דיירים שרוצים להגיע אלינו ולא יכולים לעבור ועדת קבלה מכיוון שאנחנו לא יכולים לתת להם מענה מדויק בדיור המוגן. לאור הביקוש, הפכנו את בית הרשטריק ל"דיור מוגן אישי תומך", אליו ייכנס דייר אחרי שעבר ועדת קבלה מיוחדת ויוכל לקבל את המענים הנוספים להם הוא זקוק כמו עזרה בהליכה, טיפול רפואי צמוד. הרעיון המרכזי הוא להעניק השגחה יותר צמודה, מה שהעצמאים בדיור המוגן לא צריכים".

כיצד אתה מקדם דיור בר השגה?

"כן. שמעתי כי משרד הרווחה והמשרד לשוויון חברתי מבקשים לעשות דיור מוגן בר השגה, שהרי היום המחירים בדיור המוגן יקרים. פגשתי את שלומי בר לב, האחראי על הדיורים המוגנים בארץ והצעתי לו לעשות דיור בר השגה למעמד הביניים, שיעלה עד 2000 שקלים לחודש והכניסה תהיה במחיר מופחת או מסובסדת. אני רוצה לקדם את זה באחד הבתים שלנו וללכת לקראת האוכלוסייה שרוצה לפנות לדיור מוגן וידה אינה משגת".

 

 

איך הקורונה משפיעה על הדיור המוגן?

"כשהכל התחיל היו נפטרים בבתי אבות. לשמחתי, אצלינו לא נפטר אף אחד אך העניין עורר רתיעה. האוכלוסייה הבוגרת פחדה לצאת מהבית והענף חווה קיפאון למשך כשנה, מה גם שהיה קשה לקבל אנשים חדשים מחשש להדבקה. בחצי שנה האחרונה חלה פריחה מחודשת בתחום ורק אצלינו שווקו 30 יח"ד. אנשים חוו בעיקר בדידות, מחסור בטיפול ראוי והבינו שמכל הבחינות עדיף להיות בדיור מוגן.

בקומה ה- 12 ב"פסגת חן", למשל, יש לנו 9 יחידות דיור חדשות, מפוארות, עם שירותים כפולים ומרפסות מרווחות. בתקופה קצרה שיווקנו כבר ארבע".

מתי אתה מספיק לעשות הכל?

"החיים קצרים, העשייה מרובה ואני נהנה מכל רגע. למרות גילי המתקדם אני מלא כרימון ולאחרונה אף מוניתי לשבת כיושב ראש בחבר הנאמנים של המכללה האקדמית עמק יזרעאל".

בני זוסמן הוא דור שישי בארץ למשפחה מצפת, נשוי באושר 56 שנים ליהודית, יש לו ארבעה ילדים וארבעה נכדים. "היו לי חמישה נכדים, אחד נפטר מסרטן כשהיה בן שלוש ובימים אלה מנציחים את זכרו בסרט בשם "Snow land" ובו מספר בני, אייל, על ההתמודדות שעברה המשפחה לאורך התקופה ועל ההתמודדות עם האובדן. הקרנת הבכורה תתקיים בסוף החודש בגרנד קניון".

מחשבות לעתיד?

"ענף הדיור המוגן רק ילך ויתפתח. אנשים מתבגרים, קשה להם לבד, אני רואה בחזוני את הצורך לערב את בני הגיל השלישי יותר בתוך הקהילה. הדיור המוגן הוא כעין מגדל שן ברמה של בית מלון 5 כוכבים, עם סלון יופי, ספא, מכון כושר, בריכה, חדר אוכל ואירועי תרבות. מה שחסר לי הוא הפעילות עם התושבים ואני חושב בכיוונים שונים מה ניתן לעשות יותר. בחגים באים אלינו חיילים ותלמידי בתי הספר, בקורונה מתנדבים של רוטרי מוריה התקשרו לאוכלוסייה הבוגרת לשאול לשלומם. אני מרגיש שהגיעה העת להפנות את המבט לקהילה, ואני בטוח שהקרבה תניב שיתופי פעולה מוצלחים ונפלאים".

לפרטים: פסגות כרמל 8270*

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר